انتخاب فیلم سینمایی «گذشته» ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2014 بحث‌هایی را در محافل سینمایی به همراه داشته است.

علی افتخاری: یکشنبه در فاصله دو روز مانده به اتمام مهلت ارسال فیلم‌ها به بخش خارجی‌زبان جوایز اسکار فیلم خارجی‌زبان، نماینده ایران در اسکار 2014 مشخص شد.

کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای حضور در اسکار فیلم فرانسوی‌زبان «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی را به نمایندگی از کشورمان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

فیلم فرهادی در حالی نماینده ایران در جوایز اسکار شد که کمیته انتخاب فیلم ایرانی در جلسات اولیه فهرستی شامل 12 فیلم را برای بررسی‌های بیشتر مد نظر قرار داد و در ادامه دو فیلم «گذشته» و «دربند» ساخته پرویز شهبازی را به عنوان نامزدان نهایی انتخاب کرد.

انتخاب «گذشته» از این جهت که تمام فیلم در پاریس فیلمبرداری شده و داستان آن هم در فرانسه اتفاق می‌افتد و بیشتر عوامل آن غیرایرانی هستند، بحث‌هایی را در محافل سینمایی به همراه داشته است. گروهی اعتقاد دارند فیلم فرهادی با توجه به این شرایط  نمی‌تواند نماینده سینمای ایران در اسکار باشد.

هرچند اعتراض‌های منتقدان انتخاب فیلم فرهادی، قابل بحث است، اما برابر با قوانین ویژه جایزه فیلم خارجی‌زبان می‌توان این‌طور استدلال کرد که «گذشته» شرایط حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان را دارد.

برابر با بند E بخش «واجد شرایط بودن» از قانون سیزدهم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که قوانین ویژه جایزه فیلم خارجی‌زبان در آن تصریح شده (اینجا)، «کشور ارائه‌دهنده باید تصدیق کند که کنترل خلاقانه فیلم ارائه‌شده عمدتا در دستان شهروندان یا افراد مقیم آن کشور بوده است.»

ملیت دست‌اندرکاران تولید یک فیلم می‌تواند در تصمیم آکادمی در این‌که فیلمی را در بخش خارجی‌زبان واجد شرایط بداند، موثر باشد. تاکنون چند فیلم به همین دلیل از سوی آکادمی رد شده‌اند.

سال 2007 فیلم «هوس، احتیاط» به کارگردانی آنگ لی از سوی تایوان برای شرکت در هشتادمین دوره جوایز اسکار معرفی شد، اما آکادمی فیلم را نپذیرفت.

سخنگوی آکادمی آن سال در توضیح این تصمیم گفت: «این فیلم شایسته حضور در بخش فیلم خارجی نبود، چون قوانین ایجاب می‌کند از میان عوامل تولید یک فیلم، صرف نظر از تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده، حداقل در چند بخش افرادی با ملیت کشوری حضور داشته باشند که آن فیلم را به آکادمی معرفی کرده است. مدیر فیلمبرداری، تدوینگر، آهنگساز، طراح صحنه، طراح لباس، صداگذار و هیچ یک از بازیگران اصلی «هوس، احتیاط» تایوانی نیستند.»

درمورد فیلم «گذشته»، با توجه به اینکه کارگردان (فرهادی)، فیلمنامه‌نویسان (فرهادی و معصومه لاهیجی)، یکی از بازیگران اصلی (علی مصفا) و مدیر فیلمبرداری (محمود کلاری)، ایرانی هستند، به نظر می‌رسد فیلم تا حد زیادی ویژگی‌های مورد نظر در بند E را داشته باشد.

«گذشته» برابر با دیگر بندهای بخش «واجد شرایط بودن» نیز برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان مشکلی ندارد.

در بند A آمده: «فیلم ارائه‌شده باید ابتدا از 1 اکتبر 2012 تا 30 سپتامبر 2013 در کشور معرفی‌کننده نمایش داده شده باشد. فیلم‌های معرفی شده باید حداقل هفت روز پیاپی در یک سینما به نمایش درآمده باشند و نمایش آن‌ها با فروش بلیت همراه باشد.»

دیگر موارد این بند به موارد تکنیکی چون نمایش فیلم ارائه‌شده به صورت نسخه‌های 35 یا 70 میلی‌متری، یا قالب دیجیتال 24 یا 48 فریم و... اختصاص دارد که همه این موارد درمورد «گذشته» صدق می‌کند.   

برابر با بند B، «نمایش فیلم در موعد مقرر باید همراه با تبلیغات تجاری و به شکل طبیعی و مرسوم در صنعت باشد. اکران فیلم در ایالات متحده ضروری نیست.»

بند C تصریح می‌کند: «فیلم معرفی‌شده نباید پیش از اکران تجاری در سینما از تلویزیون یا اینترنت پخش شده باشد.»

در بند D هم آمده است: «دیالوگ‌های فیلم چه در نسخه اولیه چه در نسخه نهایی باید عمدتا به زبان یا زبان‌هایی غیر از انگلیسی باشد. بودن زیرنویس به زبان انگیسی و به صورت دقیق، ضروری است.»

با این حال، در نهایت برابر با بند F، تصمیم نهایی درباره همه موارد ذکر شده با خود آکادمی است.

تصمیم درمورد شایسته نبودن یک فیلم برای حضور در بخش خارجی‌زبان عموما پیش از نامزد شدن یک فیلم روی می‌دهد. تنها استثنا «جایی در دنیا» (1992) نماینده اروگوئه در شصت و پنجمین دوره جوایز آکادمی بود که هرچند نامزد اسکار شد، اما چون به تشخیص آکادمی بیشتر عوامل آن اروگوئه‌ای نبودند، از رای‌گیری نهایی خارج شد.

نکته دیگر اینکه از سال 2006 فیلم‌های معرفی‌شده لزوما نباید به زبان کشور معرفی‌کننده باشند. این قانون تا پیش از آن اجازه نمی‌داد کشورها فیلم‌هایی را به اسکار بفرستند که بخش زیادی از دیالوگ‌های آن به زبانی غیر از زبان بومی کشور معرفی‌کننده است.

مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.

5758

کد خبر 315336

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    191 4
    بگید شفقدری لابی کنه!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    چرا فیلمی غیرایرانی و نه‌چندان قوی را به اسکار فرستادیم؟
    • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      شما لطفا معنی فیلم قوی رو برای ما هم توضیح بده تا بدونیم.
    • بی نام US ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      چی دوس داری بگو همون رو بفرستن که حضورمون قوی تر باشه...!
    • مهدی A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      58 2
      حتماً بلمی به سوی ساحل، یوسف، قلاده های طلا و.... قوی هستن و ما نمی دونیم!
    • بی نام GB ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      57 3
      اخراجی ها رو بفرستیم شما دوس داری؟!قویه از نظر شما؟!
  • علیرضا A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    74 58
    من هیچکدومش ندیدم اما فیلمای اصغر فرهادی مثه جدایی نادر از سیمین واقعا قشنگه ولی انصافا دلیل نمیشه فیلمی که کلا خارج و با یه زبان دیگه ساخته شده و بیشتر عواملش خارجین به عنوان فیلم ایرانی معرفی کرد اینجوری واقعا حق بقیه ضایع میشه حتی اگر به قیمت گرفتن اسکار باشه
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      19 3
      شما اول فیلمو ببین بعد بیا نظر بده
  • من IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    56 13
    ممنون از اطلاعات دقيق و به جا. مثل هميشه معترضان عجله كردند و بي اطلاعي و تعصب بي جاي خود را به رخ كشيدند.
  • رامتین IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    24 90
    اون اسکار اولی هم که برد سیاست بود . وگرنه ارزش اسکار نداشت این فیلم نمیتونه اسکار ببره. چون فیلمای امسال غیر خارجی زبان همه در حد سطح بالایی قرار دارن
    • بی نام EU ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      28 2
      نمره ی فیلم جدایی از نظر منتقدین 95 از 100 هستش(سایت معتبر آی ام دی بی) و اون سال تمام جوایز دنیا از فجر تا اسکار رو درو کرد. صرفا جهت اطلاع...
  • سید ابوالفضل موسوی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    34 19
    پیشاپیش اســـــــــــــــــــــــــــــکـــار مبارک.
  • shila CZ ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    37 25
    با احترام فراوان به آقای فرهادی عزیز، من دانشجوی فیلم هستم و تمام اساتید و همکلاسهایم که اروپایی و امریکایی هستند معتقد بودند جدایی یک شاهکار بود و حالا همه انها به من می گفتند گذشته فقط یک فیلم تلویزیونی کشدار به نظر میرس. وقتی فیلم را دیدم متوجه شدم که انها چه می گفتند. والله به خدا کسی به اسم ورسم وسابقه اسکارنمی دهد. حتا اگر قرار است بدهند گذشته انقدر سطحیومعمولی است که همه چیز را خرابمی کند. سر لخت و خیانت و خیابان و خانه و فضا و داستان برای غربی ها معمولیست انها اسکاررا به داستان قوی، یا سیاسی، و یابه فضایی ناشناخته و به قول خودشان هزار و یک شبی و شرقی می دهند. داستان و فضای دربند یا هیس بسیار مناسب بود
    • فربد IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      24 3
      تو چه جور دانشجوی فیلمی هستی که ضعف های آشکار و وحشتناک فیلم هیس رو به لحاظ روایت پردازی و شخصیت پردازی متوجه نشدی؟!
    • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      14 2
      من یه عنوان کسی که تخصص ندارم، گذشته برام خیلی بی نقص تر بود تا هیس!.. موضوع 2تاشون خوب بود.. تو فیلم هیس یه جاهاییش واسم سوال پیش اومد و نفهمیدم چی شد، متوجه شدم اونایی که کنارم تو سینما نشسته بودن هم همین مشکل من رو داشتن...موضوع هیس یه موضوع جدید و بازی با خط قرمزها بود از این نظر خوب بود، اما گذشته از نظر داستان پردازی قوی تر بود!
    • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 2
      دانشجو فیلم برو نقدهای منتقدین برجسته سینمای دنیا را بخوان انووقت می فهمی که چه درباره گذشته می گویند.
  • رضا A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    26 27
    دربند واقعا فیلم بهتری بود.امان از بی عدالتی
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      16 5
      دربند یه درام متوسط بود با قصه ای به شدت نخ نما و تکراری .
  • پيمان IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    4 25
    اي كاش هيس ميرفت... شاهكار بود درباره نقض حقوق زنان در ايران
  • آذردخت IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    15 20
    انتخاب نا درستی بود - مطمئن باشید که حتی جزء 5 کاندیدا نخواهیم بود
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      3 12
      فرهادی یه بار اسکار گرفته خوشتون اومده هااا....5 کاندیداااا
  • ناهید IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 11
    من هم واقعا به آقای فرهادی به عنوان یک کارگردان کاربلد احترام می گذارم و فیلم جدایی هم بهترین فیلمی بود که دیدم که اسکار حقش بود. ولی نمی دانم چرا ما همیشه شور هر چیزی را در میآوریم؟! فیلم گذشته فیلم نسبتا خوبی است ولی به هیچ عنوان (نه داستانش، نه سیر وقایعش، نه بازیگرانش و...) در حد نماینده کشور ایران نیست. حالا چون یک بار آقای فرهادی اسکار برده که دلیل نمی شود هر چه ساخت همان را به اسکار معرفی کنیم. به نظر من یه جبه قند، هیس و دربند نمایندگان بهتری بودند. ای کاش تجدید نظری شود.
    • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      1 1
      بابا منظورم این بود که گذشته خیلی بهتره منظورمو برعکس فهمیدین
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 20
    رسوايي رو بفرستين
  • شروین A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    9 13
    خداکنه نظرشون عوض بشه و دربند شهبازی رو بفرستن... امکانش خیلی کمه که دوباره به فرهادی بدن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 17
    مگه پارسال هم فیلم گذشته نامزد نبود؟
  • mohsen A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 1
    من با نظر کارشناسان سینمایی موافقم.
  • آَشنا A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 4
    "گذشته" فیلم خیلی خوبیه و شانس واسه بردن اسکار داره. ولی اگه صادق باشیم با خودمون، این فیلم تولید ایران نیست. درسته که کارگردان و یک سری از عوامل کلیدی فیلم ایرانین ولی فیلم تولید کشور فرانسه است. کمپانی های خارجی بودند که با استفاده از عوامل ایرانی این فیلمو ساختن. حتی خود اصغر فرهادی هم گفته که اونجا خیلی کارش راحتتر بوده و امکانات و اینا بیشتر بوده و اینها روی کیفیت فیلم اثر گذاشته. من کاری به قانون آکادمی ندارم ولی نمیتوان گفت هم فیلم "جدایی نادر از سیمین" و هم "گذشته" هردو فیلم های کاملا ایرانین. پروسه ساخت این دوتا کاملا فرق داشته ....
  • محمد رضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    7 1
    انتخاب فیلم گذشته بدون شک می تواند بهترین گزینه از سوی ایران باشد فیلمی است با استاندارهای جهانی و زبانی همگانی که تمامی مخاطبین با هر فرهنگ و زبانی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. البته فیلم دربند نیز فیلمی با استاندار و کاملاً متمایز نسبت به بقیه فیلم هایی بود که در مجموعه قرار داشت و فیلمساز آن نیز قطعاً از بهترینها ولی وجود المانهایی چون پخش کننده آمریکایی و دیگر شاخص ها شانس این فیلم را پایین می آورد. به امید موفقیت سینمای ایران در مجامع بین المللی
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 7
      عزیزم گذشته چه ربطی به سینمای ملی ایران دارد؟
  • داریوش IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 5
    دربند هم فیلم خوبی استکه به این مرحله رسیده مردم برای دلجویی ودلگرم کردن سازندگانش در اکران از این فیلم استقبال کنند
  • مریم A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 4
    به نظر من میتونه درست هم نباشه چون هر نظری میتونه شخصی باشه و عمومیت نداشته باشه .گویای فرهنگ ما نیست فرهنگ ما خیلی چیزا واسه گفتن داره ولی این خیلی سطحی نگری کرده .بازم ببخشید کاملا شخصیه نظرم ...
  • شیرین A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 4
    من نظر افرادی رو که اصرار دارند بگویند این فیلم فرانسوی است قبول ندارم.موضوع گذشته یه موضوع فرامرزی بود و درباره روابط بین انسان ها صحبت می کرد نه درباره فرهنگ خاص یک کشور.حالا به صرف فرانسوی بودن زبانش نمیشه گفت که ایرانی نیست.کارگردان،فیلمنامه نویس،بازیگر نقش اول مرد،فیلمبردار و جمع دیگری از عوامل پشت صحنه ایرانی هستند.فیلم عشق هانکه هم صرفا" به خاطر ملیت اتریشی کارگردانش نماینده اتریش شد.درحالی که در اتریش ساخته نشده بود.
    • رضا IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      2 8
      ملیت فیلم رو با موضوعش نمی شناسن با سرمایه گذار می شناسن که فرانسویه
    • شیرین IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      0 1
      خیر آقای رضا بر طبق قوانین آکادمی فیلم فقط نباید به زبان انگلیسی باشه،می تونه با نظر مثبت کارگردان و تهیه کننده نماینده هر کشوری بشه.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین