درباره نوابغ و مشاهیر معلول جهان بیشتر بدانیم

چاپ چهارم کتاب «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» اثر منصور بُرجیان و چاپ ششم هنر مقدس (اصول و روشها) نوشته تیتوس بورکهارت از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، در مقدمه «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» آمده است، برخی افراد به علت نداشتن درک درست و جهان‌بینی صحیح و فقر فرهنگی، معلولیت را عجز و ناتوانی تعبیر کرده و معلولان را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند.

این کتاب بر این موضوع که در خلق آثار بدیع و بی‌بدیل، این مغز و روان است که خلاق و سازنده است، نه اعضای فیزیکی انسان تاکید دارد.

در این کتاب به زندگی نوابغی مانند هلن کلر، ابراهیم خان زند، آلبرت اینشتین، لودویک بتهوون، سارا برنارد، نورعلی برومند، غلامحسین بنان، خورخه لوئیس بورخس، مارسل پروست، لویی بریل، جوزف پولیتزر، ادگار دگا، میگوئل دو سروانتس ساودرا، رودکی، فرانکلین دلانو روزولت، نجفقلی سرشار قراچه‌داغی، حسین طه، جان فورد، محمد قاضی، فوانسیسکو گویا و هومر می‌پردازد.

منصور برجیان، مولف کتاب که از ناحیه دو پا فلج است، در اثرش به دنیای مخترعان، دانشمندان و هنرمندان معلول جهان قدم گذاشته و نقص جسمانی آن‌ها را در مقابل روح بزرگ و با عظمت‌شان کوچک دانسته است.

آنطور که ناشر گزارش داده، در بخشی از اثر نوشته شده است: «عامه مردم کنجکاوند که بدانند نوابغ و مشاهیر معلول چگونه مردمی بوده‌اند، چگونه و از چه راه می‌زیسته‌اند، خلق و خوی و زندگی شخصی ایشان چگونه بوده، خوشبخت بوده‌اند یا نه، در عشق و ازدواج حال ایشان به چه منوال بوده است، با عامه مردم و دانشمندان و ادیبان بزرگ چه ارتباطی داشته‌اند، چه طور به این موفقیت‌ها دست یافته اند، تاثیر این موفقیت‌ها در زندگی مادی و معنوی ایشان چگونه بوده است و بالاخره چگونه توانسته‌اند بر مشکلات معلولیت خود فائق آیند و مسیر تکامل و تعالی را شایسته طی کنند.»

برجیان در این کتاب علاوه بر زندگی‌نامه نوابغ و مشاهیر معلول به این دست پرسش‌ها نیز به طور غیرمستقیم پاسخ داده است.

چاپ چهارم «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» در 230 صفحه، به بهای 9 هزار تومان منتشر شده است.

همچنین بنابر گزارش ناشر، کتاب «هنر مقدس» با عنوان فرعی «اصول و روشها» نوشته تیتوس بورکهارت با ترجمه جلال ستاری
در شاخه هنر و دین و فلسفه روانه بازار کتاب شده است.

بورکهارت کتاب هنر مقدس را در شش بخش همراه با مقدمه تنظیم کرده است، که مقدمه کتاب به کلیات هنر مقدس و زمینه ها و اهداف آن می پردازد. مولف در بخش اول "تکوین معبد هندو"، مباحثی را که از متون دینی به دست آورده را مطرح می کند در بخش دوم "آن در منم" ملاحظاتی درباره شمایل نگاری درگاه شکوهمند کلیسای رومی وار، به بررسی شمایل نگاری های کلیسا- شمایل حضرت عیسی می پردازد .

در بخش سوم نیز به "مبانی هنر اسلامی" پرداخته می شود. به این معنا که در درجه اول آفریدگار هستی خود هنرمند (مصور) است و هنر الهی، تجلی وحدت در جمال و جلال است و از این طریق هنر ارتباط تنگاتنگی با حکمت دینی دارد. در بخش چهارم "تمثال بودا " به چگونگی وابستگی هنر بودا، به تمثال گل لوطوس می پردازد. در بخش پنجم "منظره در هنر خاور دور" به اوضاع نقش نگاری و نقاشی چینیان می پردازد و نفوذ رمز و راز آیین تائو در هنر چینی را مورد بررسی قرار می دهد. در بخش ششم" انحطاط و احیاء هنر مسیحی " به سیر تاریخی و تطوری، هنر مسیحیت می پردازد و نقاط فراز و فرود این هنر را تبیین می نماید.

به اعتقاد ناشر، فلسفه هنر، علم زیبایی شناسی، یکی از مهم ترین دستاوردهای علمی، فلسفی در دوان معاصر باعث شده است، تمامی اندیشمندان موافق و مخالف مدرنیته، عکس العمل خود را نسبت به سبک ها و سنت های هنری نشان دهند. بوکهارت با نوشتن کتاب هنر مقدس، نظام های فکری و فلسفی بزرگان سه گانه (رنه گنون، فریت شووان، کومارا سوامی) را در زمینه هنر بسط داد و تفسیرهای روشنی از یافته های آن ها ارائه داد.

بورکهارت، هنری را مقدس می داند که صورت های قدسی داشته باشد. او در مقدمه کتاب، بین هنر دینی و هنر قدسی، فرق می گذارد، اولی را هنری می داند که صرفاً موضوعش مسائل دینی و مذهبی باشد، ولی صورتش می تواند از صورت های هنری غیر دینی هم باشد.

چاپ ششم این اثر در ۲۱۲ صفحه با قیمت ۷۵۰۰ تومان به بازار کتاب آمده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =