ایرنا نوشت:

هفته نامه آلمانی اشپیگل در مطلبی با اشاره به از سرگیری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران با سطح و محتوایی جدید و جدی تر، نوشت: کاترین اشتون دیپلمات با استعداد اروپایی در سرآغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای نقش مهمی داشته است.
در این مطلب که در نسخه آنلاین اشپیگل منتشر شده،آمده است: اینکه سرآغاز جدیدی در مذاکرات مهم هسته ای غرب با ایران ایجاد شده به خاطر کوشش های کاترین اشتون، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی است. 

اشپیگل نوشت:وقتی در سال ۲۰۰۹ کاترین اشتون به عنوان هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی انتخاب شد، ابتدا هیچکس چندان وی را جدی نگرفت اما او امروز به محور دیپلماسی جهانی تبدیل شده است.
این مطلب می افزاید: این روزها هرکسی که از اشتون صحبت می کند به استعداد دیپلماتیک،پیگیری جدی،صبر و حوصله بالای او در مذاکرات مهمی همچون گفت و گو های هسته ای اعتراف می کند.
به نوشته این نشریه،نمونه بارز این شور و هیجان درمورد اشتون را می توان در سرآغاز جدید مذاکرات مهم هسته ای ایران دید که قرار است بعد از وقفه ای طولانی بار دیگر ۱۵ ماه اکتبر در ژنو برگزار شود.
اشپیگل در ادامه با اشاره به نشست وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵ و ایران در نیویورک که با مدیریت و هماهنگی اشتون برگزار شده است،نوشت: ظهور دیپلماسی جدید در این مساله مهم به ویژه به خاطر فعالیت های دیپلماتیک اشتون بوده است و این موضوع از سوی محافل سیاسی و دیپلماتیک نیز مورد تایید است.
به نوشته این نشریه آلمانی،اشتون در یک ماه گذشته در مجموع چهار بار با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی داشته و به ظاهر این ایده که نشست های مذاکراتی در آینده در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود نیز از سوی وی مطرح و پیگیری شده است.
اشپیگل می افزاید: آنچه هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را در پیمودن این مسیر یاری می دهد این نکته بسیار مهم است که دولت جدید ایران نیز به دنبال بهبود روابط با اروپا است، به طوری که حسن روحانی در نامه اخیر خود به رییس پارلمان اروپایی،تاکید کرده که یکی از اهداف سیاست خارجی جدید این کشور آغاز دوره جدیدی از روابط با اروپا از طریق درک و تعامل بهتر خواهد بود.
اشپیگل با اشاره به اقدام اخیر دادگاه عالی اروپا در لغو بخشی از تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران،نوشت:تهران نیز از این مسئله خرسند است که دادگاه عالی اروپا بخشی از تحریم ها را لغو کرده است و این می تواند شروع خوبی برای از سر گیری دوره جدیدی از روابط باشد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در تذکر تلویحی به آمریکا بر لزوم تلاش کاخ سفید برای ایجاد بهترین فضای ممکن در دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در ژنو تاکید کرده است.
کاترین اشتون،طی سخنانی در مؤسسه وودرو ویلسون در واشنگتن،گفت: در هر صورت،قانون‌گذاران در اینجا و یا آن دسته از افرادی که از سوی آمریکا مذاکرات را هدایت می‌کنند... کری (وزیر امور خارجه آمریکا) و تیم وی باید به فکر تضمین ایجاد بهترین فضای ممکن باشند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با تاکید برلزوم نشان دادن تمایل و حسن‌نیت درهمه زمینه‌ها،برای شرکت در مذاکرات آتی هسته‌ای با ایران در بهترین فضای ممکن ابراز تمایل کرد.
اشتون خاطرنشان کرد:مایلم در بهترین فضای ممکن در ژنو مذاکرات را برگزار کنیم؛ و این بدان معناست که در هر صورت،لازم است تمایل و حسن نیت خود را برای نشستن و پیشبرد مذاکرات نشان دهیم و در مقابل همین انتظار را داشته باشیم.
/21229

کد خبر 315661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =