«دربند» از نگاه کارگردان، بازیگران و... / شهبازی: اسکار ربطی به من ندارد / انرژی جوانان آزاد شد

دو روز پس از انتقاد تند تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» از معرفی نماینده ایران به هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار، عوامل این فیلم مقابل خبرنگاران نشستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم‌های «دربند» ساخته پرویز شهبازی و «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی دو نامزد نهایی سینمای ایران برای معرفی به اسکار بودند که در نهایت هیات انتخاب فیلم فرهادی را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

امیر سماواتی که روزیکشنبه 7 مهر و پس از انتخاب قطعی «گذشته» به تندی از این انتخاب انتقاد کرده بود (اینجا)، روز سهشنبه 9 مهر ترجیح داد در مورد «دربند» و مشکلات اکران فیلمش صحبت کند که این روزها روی پرده سینماهاست.

پرویز شهبازی هم وقتی با پرسشی در این رابطه مواجه شد گفت که این بحث اصلا مربوط به او نیست و به آقای سماواتی تهیه‌کننده فیلم ربط دارد. او البته تاکید کرد که دغدغه آقای سماواتی را می‌فهمد و درک می‌کند و برای آن احترام قائل است.

نشست با پرسش خبرنگاران آغاز شد  و در کنار شهبازی و سماواتی ، پگاه آهنگرانی و بهرنگ علوی بازیگران فیلم هم در مورد کار با شهبازی و حضور دراین فیلم صحبت کردند.

نشست با پرسش خبرنگاران آغاز شد و شهبازی ترجیح داد بدون صحبت مقدماتی پاسخگوی پرسش‌ها باشد. «دربند» پنجمین فیلم این کارگردان 51 ساله ایرانی است که در جشنواره سی و یکم فیلم فجر سیمرغ بلورین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد.

استفاده از یک چهره جدید در نقش اصلی فیلم  نخستین پرسشی بود که شهبازی به آن پاسخ داد. او گفت که همیشه در فیلم‌هایش این کار را کرده، چه در «نفس عمیق» و چه در «عیار 14»؛ «در این فیلم هم می خواستم که تماشاگر از پیش ذهنیتی نسبت به این شخصیت نداشته باشد و به تدریج و در طول فیلم او را کشف کند، اگر بازیگر شناخته شده این نقش را بازی می کرد مخاطب از همان اول می دانست که او شخصیت اصلی است.»

شهبازی که برای فیلم «نفس عمیق» سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به دست آورد نکته دیگری را هم در این زمینه عنوان کرد: «من در تیتراژ فیلم «دربند» برای نخستین بار اسامی بازیگران را بدون این که تماشاگر متوجه شود، نگذاشتم. چون نمی‎خواستم تماشاگر متوجه ترکیب بازیگران شود و منتظر ورود بازیگران باشد.»

پگاه آهنگرانی بازیگر
پگاه آهنگرانی بازیگر

او که برای نوشتن فیلمنامه «به آهستگی» دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را کسب کرده، توضیحاتی در مورد شخصیت‌های فیلم، دلیل پرهیز از نشان دادن رزومه شخصیت‌ها، و انتخاب لوکیشن فیلم صحبت کرد و گفت که شخصیت فرید در فیلم «دربند» از فیلم «نفس عمیق» آمده است؛ «من این فیلم (دربند) را در تقابل با «نفس عمیق» نمی‌دانم. آن چه در «نفس عمیق» تصویر کردم مربوط به زمان خودش (سال 1381) بود، ولی فضای الان نسبت به آن موقع بهتر شده و ممکن است بهتر شدن این فضا مربوط به اتفاقات سال 1388 باشد و انرژی جوانان که آزاد شد.»

امیر سماواتی تهیه‌کننده فیلم هم دلیل ساختن این فیلم را حضور پرویز شهبازی عنوان کرد و گفت که برای من پیش از فیلمنامه ، خود کارگردان و شناختی که از او دارم مهم است.»

او از شهرداری تهران به خاطر خارج کردن این فیلم از لیست فیلم‌هایی که قرار بوده برای انجام تبلیغات مورد حمایت قرار بگیرد انتقاد کرد و در مورد وضعیت اکران فیلم هم گفت که فیلم‌ها در اکران شرایط برابری ندارند، چون نظارتی روی سینماها صورت نمی‌گیرد.

سماواتی با اشاره به این که سینمایی یکی از سئانس‌های «دربند» را به فیلم دیگری اختصاص داده، گفت: «این جزو وظایف شورای صنفی است  و باید روی آن نظارت کند.»

پگاه آهنگرانی که برای بازی در این فیلم سیمرغ جشنواره سی و یکم فجر را برد، درباره تجربه بازی در «دربند» سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که فیلمنامه را پیش از فیلمبرداری کامل نخوانده بوده و سکانس به سکانس با کارگردان پیش رفته و در نهایت شخصیت سحر را که پایئن و بالای زیادی دارد، ساخته است.»

بهرنگ علوی هم که پیش از این تجربه همکاری با شهبازی را داشته در مورد بازی در این فیلم گفت که کار کردن با آقای شهبازی مثل کار کردن با یک مربی است که ممکن است پیش از بازی بازیکنانش را معرفی کند، اما ترکیب تیمش را نمی گوید.

او معتقد است که شهبازی پیش از آغاز فیلمبرداری فیلم را به صورت کامل در ذهنش می سازد و عوامل و بازیگران را برای رسیدن به این تصویر نهایی هدایت می‌کند.

عکس‌ها: مهر

5857

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    12 27
    حق مسلم فیلم دربند بود.واقعا در حقش احجاف کردن
  • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    31 6
    مشکل انتخاب اسکار ازونجا شروع شد که گفتن دربند و گذشته نامزد نهایی هستن!! از اول باید یه فیلمو انتخاب میکردن خلاص!!!!
  • عرفان A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    17 8
    این فیلم عاااالی بووود.کلی لذت بردم
  • بی نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    16 5
    من این فیلم رو دیدم و اصلا نپسندیدم، چون ایرانی نبود. داستان فیلم از ابتدا یک ایراد بزرگ داشت و اون :اینکه کدوم خانواده ایرانی رو دیدین که دختر 18 سالشونو تک و تنها ول کنند بره تهران، دانشگاه!! بعد دختره خونه بگیره و حتی ازش نپرسن که کجایی؟ با کی خونه گرفتی؟و ادامه داستان هم به همین ترتیب.... شخصیت اول فیلم، بیشتر به یک شخصیت اقتباسی با فرهنگ غیرایرانی شبیه بود و بنابراین فیلم ناملموس بود
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 5
    فیلم رو دوست نداشتم داستانش تکراری و لوس بود وادم بد های فیلمش با ادم بدهای سریالای درجه چند مو نمیزدن . همون بهتر نرفت اسکار .
  • اسفندیار IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 1
    پگاه عالی بازی کرده بود