لرد یکشنبه از راه رسید/ جمجمه شیلر چه شده است؟

«در حیاط خلوت نویسندگان» نوشته راینر اشمیت و «لرد یکشنبه» نوشته گارت نیکس و «چهل قطعه برای ویلنسل» از جمله تازه‌های نشر وارد بازار کتاب ایران شدند.

«در حیاط خلوت نویسندگان» نوشته راینر اشمیتس با ترجمه مهشید میرمعزی منتشر شد. میرمعزی که این ترجمه را به علی دهباشی تقدیم کرده، معتقد است، دهباشی می‌تواند کتاب در حیاط خلوت نویسندگانِ ایرانی را بنویسد.راینر اشمیتس برای نوشتن این کتاب 25 سال فیش جمع کرده و تمام اتفاق‌هایی را که در زندگی ادیبان جهان رخ داده، گردآوری کرده است. ما از بسیاری از این اتفاق‌ها بی‌خبریم، کتاب بسیار جالب و خواندنی است و مانند دایرةالمعارف به ترتیب الفبا به موضوع‌های گوناگون پرداخته است. خود من هم بر کتاب مقدمه‌ای نوشته‌ام.

گزیده‌ای از اظهارات میرمعزی در گفتگو با ایسنا را در ادامه می‌خوانید:

- سبک کار نویسنده این‌طور بوده که به ترتیب الفبا عباراتی را به عنوان موضوع نوشته و اطلاعاتی از نویسندگان درباره همان موضوع آورده است. البته من هنگام ترجمه این ترتیب را تغییر داده‌ام و به ترتیب الفبای فارسی آورده‌ام. در این کتاب به عنوان نمونه ذیل واژه «آبله» نوشته شده که صورت کدام یک از ادیبان آبله داشته، ذیل «آپاندیس» آمده که کدام ادیب آپاندیس خود را عمل کرده، ذیل واژه «آتش» نوشته شده که خانه کدام ادیب آتش گرفته و... .

- آخرین کلمات ادیبان هنگام مرگ و بسیاری مطالب خواندنی دیگر در این کتاب گرد آمده است؛ به عنوان نمونه در بخشی از کتاب آمده که دوما داستان‌هایش را برای انتشار به روزنامه‌ها می‌داده و براساس تعداد کلمات پول می‌گرفته است. زمانی که کارش رونق می‌گیرد، آدمی در داستان‌هایش می‌گذرد که لکنت زبان داشته است. سردبیر روزنامه‌ای که کارهایش را منتشر می‌کرده، از او می‌خواهد که این شخصیت را بکشد و از داستان‌هایش حذف کند، اما او نمی‌پذیرد تا این‌که سردبیر پول قلمبه‌ای به او می‌دهد تا دوما بپذیرد که آن شخصیت را بکشد.

- اطلاعاتی درباره این‌که کدام ادیب جاسوس بوده، کدام در راه وطنش کشته شده و کدام ادیبان پزشک بوده‌اند، در این کتاب وجود دارد. «در حیاط خلوت نویسندگان» کتاب جالبی است که آدم می‌تواند آن را تکه‌تکه بخواند. یکی از آشنایان من که استاد دانشگاه است، می‌گفت، اطلاعات این کتاب جالب است و می‌توان با خواندن و به یاد سپردن ماجراهای آن، سر کلاس درس برای تنوع، این ماجراها را برای دانشجویان تعریف کرد.

- در بعضی بخش‌های کتاب اطلاعاتی درباره ادیبان ایرانی هم دیده می‌شود؛ مثلا در یکی از بخش‌های کتاب ماجرای خودکشی صادق هدایت با گاز آمده است. یکی دیگر از بخش‌های جالب کتاب درباره آثاری است که ناشر آن‌ها را رد کرده و منتشر نکرده است. مثلا آندره ژید مسؤول یک انتشارات بوده و «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» مارسل پروست را رد کرده است. ژید بعد از آن، همیشه می‌گفته، رد کردن این اثر بزرگ‌ترین ننگ زندگی‌اش است.

- نام اصلی این کتاب «جمجمه شیلر چه شده؟» است، اما من عنوان «در حیاط خلوت نویسندگان» را برای آن انتخاب کردم. نام اصلی کتاب برای آلمانی‌ها بسیار جالب است؛ شیلر دوست گوته بوده، اما زمانی که می‌میرد، گوته در شهر نبوده است و دوستش را در قبرستان فقرا دفن می‌کنند. بعد از آن ماجراهای زیادی برای جنازه شیلر اتفاق می‌افتد؛ این جنازه چند بار جابه‌جا می‌شود. مدتی هم جمجمه شیلر روی میز گوته بوده است، تا این‌که درنهایت جنازه‌اش در گورستان اشراف دفن می‌شود. امروز هم قبر گوته و شیلر کنار هم است.

- این کتاب با 630 صفحه از سوی نشر ثالث منتشر شده است و من آن را به علی دهباشی تقدیم کرده‌ام. ایشان تمام عمر خود را وقف ادبیات کرده‌اند. من معتقدم علی دهباشی هم می‌تواند چنین کتابی را درباره ادیبان ایرانی بنویسد؛ چون با همه این ادیبان از نزدیک در ارتباط بوده است.

همچنین بنابر گزارش این خبرگزاری، «لرد یکشنبه»، هفتمین و آخرین کتاب مجموعه «کلیدهای پادشاهی» اثر گارت نیکس با ترجمه مریم رفیعی منتشر شد.

 این کتاب در 272 صفحه با شمارگان 1500 جلد و قیمت 11 هزار تومان از سوی انتشارات بهنام راهی بازار شده است.

در پشت جلد کتاب «لرد یکشنبه» آمده است: «عمارت در آستانه فروپاشی است؛ آرتور پنهالیگون و دوستانش سوزی و لیف در جریان هرج و مرج‌های داخل عمارت از یکدیگر جدا افتاده‌اند، ولی نبردشان برای زنده ماندن، آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌زند. آن‌ها باید همه قدرت‌های جادویی و غیرجادویی‌شان را به کار گیرند تا بر دشمنان‌شان پیروز شوند.

بزرگ‌ترین چالشی که آرتور پیش رو دارد، لرد یکشنبه، مرموزترین متولی وصیت‌نامه معمار است، کسی که رازهایش می‌تواند نه تنها آرتور، بلکه عزیزان او را نیز نابود کند. آیا وارث برحق معمار می‌تواند بر آخرین چالش پیش رویش پیروز شود و عمارت و قلمروهای ثانویه را از نابودی نجات دهد؟»

از مریم رفیعی پیش‌تر، کتاب‌های «آقای دوشنبه»، «سه‌شنبه‌ی عبوس»، «بانوی چهارشنبه»، «عالیجناب پنجشنبه»، «جمعه طلایی» و «شنبه والامقام» نوشته نیکس، کتاب «خانه‌ی کاغذی»، «گودال سیاه» و «دنیای سایه‌ها» از سه‌گانه «بازی‌های ممنوعه» نوشته لیزا جین اسمیت، کتاب «اسم من میناست» نوشته دیوید آلموند، کتاب «سیرک شبانه» نوشته ارین مورگنسترن، کتاب «خانه ابریشمی»، نوشته آنتونی هوروویتس و کتاب «لرد سیاه: جلوی نابغه خبیث قرن زانو بزنید» نوشته جیمی تامسون به چاپ رسیده است.

خبر دیگر از حوزه کتاب اینکه «چهل قطعه برای ویلنسل» عنوان کتابی است که به تازگی روانه بازار موسیقی شده است. این کتاب توسط کاوه کامجو گردآوری شده است و شامل 40 قطعه از قطعات مشهور ویلنسل است که از رپرتوارهای معروف جمع آوری شده است. در ابتدای این کتاب درباره ساز ویلنسل توضیحاتی آورده شده است و در پایان کتاب نیز چند تن از آهنگسازان و نوازندگان مشهور ویلنسل به مخاطب معرفی شده‌اند.

«چهل قطعه برای ویلنسل» توسط انتشارات «روزانه» به بازار آمده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =