شبکه فرانس24 این پرسش را مطرح کرد که چه کسی قرار است جانشین ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی شود؟

به گزارش شبکه فرانس24، پادشاه کنونی عربستان بیمار و سالمند است و به تازگی ولیعهد این کشور پس از یک سال غیبت برای درمان در خارج به کشور بازگشته است. وی هشتاد و چهار سال سن دارد. گمانه زنی ها برای جانشینی اغاز شده و جنگ قدرتی مخفی میان شاهزاده های سعودی اغاز شده است.
این گزارش با نشان داد گروهی از سعودیها که با اشتیاق از بازگشت شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز استقبال می کردند ادامه داد وی پس از یک سال غیبت سلطان بن عبدالعزیر وزیر دفاع کنونی هفته گذشته به ریاض بازگشت. بازگشت او مدتی نبرد برای جانشینی قدرت را ارام خواهد کرد. از چند ماه پیش جنگی اعلام نشده میان شاهزاده های سعودی اغاز شده بود. دربار عربستان حدود شش هزار شاهزاده دارد. مدعیان مستقیم سلطنت هیچ یک جوان نیستند. ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه کنونی و سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد وی هر دو بیش از هشتاد و چهار سال سن دارند. شیخ نایف بن عبدالعزیز برادر ناتنی انها که وزیر کشور کنونی نیز هست در جایگاه سوم برای سلطنت قرار دارد و از وضعیت جسمانی بهتری برخوردار است اما او نیز به تازگی هفتاد و شش ساله شده است.

نبرد برای جانشینی از انجا تشدید شده که دو جناح رو در روی هم قرار گرفته اند. در یک جناح ملک عبدالله قرار دارد که می خواهد قدرت را به خودیهایش انتقال دهد و درجناح دیگر خاندان سدیری قرار دارد که سلطان نایف به ان تعلق دارد. نبیل مولین کارشناس عربستان سعودی از موسسه مطالعات سیاسی پاریس می گوید به احتمال زیاد گروه سدیری در خاندان ال سعود در میان مدت انحصار قدرت را در دست خواهد گرفت و به تدریج دیگر شاخه های تمرکز قدرت را نیز از ان خود خواهد کرد.

این گزارش می افزاید هرچند پادشاه در تلاش است بر نفوذ پسر خود یعنی شاهزاده متعب بن عبدالله رئیس کنونی گارد ملی بیفزاید اما در حقیقت سلطنت به یکی از دو پسر سلطان بن عبدالعزیز یعنی خالد یا بندر خواهد رسید یا اینکه محمد بن نایف فرزند شیخ نایف به سلطنت می رسد.
نبیل مولین می افزاید نمی توان پیش بینی کرد چه کسی قدرت را در دست خواهد گرفت.این شاهزاده ها نیز مسن هستند که همگی پنجاه تا شصت و پنج سال سن دارند. شاهزاده یا پادشاهی که بتواند پسرش را به عنوان جانشنین اینده سلطنت تعیین کند به پیروزی خواهد رسید. جنگ کنونی برای سلطنت بیشتر به آینده مربوط می شود. هر یک از مدعیان سلطنت در حال چیدن مهره های خود برای حفظ بقای جناح خویش است. هدف اصلی سیاسی است اما منافع مالی نیز در میان است. عربستان سعودی مهمترین ذخایرنفتی جهان را دارا است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
    0 0
    فرزند کمتر زندگی بهتر!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
    0 0
    این یکی از نشانه های ظهور بود مگر نه ؟