در روز پایانی کنگره‌ دو روزه‌ پزشکان عمومی کشور که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، وزیر بهداشت هم حاضر بود و انتقاداتی را نسبت به وضعیت بهداشت و درمان مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر بهداشت با بیان این که در جامعه پزشکی مهمترین هدف انسجام است، تاکید کرد: در همین مدت کوتاه از عمر دولت یازدهم، ارتباط خوبی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت که نماینده دولت است به وجود آمده،‌ ترکیب کابینه دولت هم به نفع جامعه پزشکی است و هیچکس در دولت طرفدار پرخاشگری و برخوردهای سطحی و غیرمعقول با جامعه پزشکی نیست، نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که جایگاه جامعه پزشکی در بین مردم در رتبه دوم یا سوم بعد از معلمان و استادان است بنابراین باید خودمان اگر در جامعه پزشکی آلودگی و ناپاکی وجود دارد آن را پاک کنیم و اجازه ندهیم این جایگاه خدشه‌دار شود.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت: واقعیت این است که بخش مهمی از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت است، متأسفانه در سال‌های گذشته در حوزه سلامت درست مدیریت نکرده‌ایم، نقاط ضعف زیادی وجود دارد، بسیاری از خانه‌های بهداشت روستایی الان تعطیل هستند، بسیاری از پزشکان ما در شهرها و به خصوص کلانشهرها رفتار زشت و زننده‌ای با مردم دارند که اصلاً قابل تحمل نیست و از انسانیت به دور است.

وزیر بهداشت با بیان این که بخشی از این مشکلات متوجه مسئولان دولتی است، گفت: بخشی هم ناشی از ضعف نظارت مجلس است. برخی نمایندگان به علت فقدان ارتباط مناسب با بدنه حوزه سلامت گاهی نگاه درستی به مسائل ندارند و متأسفانه گاهی سلامت مردم در اولویت مناسبی قرار نمی‌گیرد.

اولویت اجرای پزشک خانواده اشتباه است

او گفت: در قانون برنامه اولویت اول برنامه‌های حوزه سلامت به اجرای پزشک خانواده گذاشته شده که به نظر من صد در صد اشتباه است چرا که ما با توجه به وضعیت و چینش نیروی انسانی در حوزه سلامت و زیر ساختارهای موجود توان اجرای سریع این برنامه را نداریم و این اولویت گذاری واقع بینانه نبوده است.

وزیر بهداشت افزود:‌ حاصل این نگاهها و برنامه ریزی ها همین وضعی است که اکنون گرفتار آن شده‌ایم و بسیاری از قوانین روی زمین مانده است؛ اما اگر اول سرانه درمان را اصلاح کنیم، تعرفه‌ها را اصلاح کنیم و بتوانیم خرید خدمت مناسبت داشته باشیم، بیمه‌ها را تقویت و کارآمد کنیم به دست اندرکاران خدمات سلامت حق انتخاب بدهیم، رابطه مالی پزشک و بیمار را به حداقل برسانیم دیگر نیازی به تعزیرات و برخوردهای سطحی نخواهد بود و پزشکان نیز انگیزه خدمات رسانی مناسب را به دست می آورند.

هاشمی ادامه داد: شما امروز وضع بیمارستانهای کشور را ببینید، اگر تعرفه پزشکان عمومی در همین بیمارستانها سه تا چهار برابر شود و فاصله درآمد آنها با متخصصان کم شود چه تحولی اتفاق می‌افتد. بیمارستانها در شرایط بد اقتصادی توان خرید تجهیزات مناسب ندارند، حتی بیمارستانهایی داریم که پول پرداخت قبض برق را ندارند و به اداره برق التماس می‌کنند که برق آنها را یک هفته دیگر هم قطع نکند، روسای بیمارستانها به قصاب و بقال بدهکارند و از آنها فرار می‌کنند.

وی افزود: در چنین فضایی می‌خواهیم نظام ارجاع را هم اجرا کنیم، حالا این حرفها را می زنیم عده‌ای می گویند مسئولان جدید پزشک خانواده و نظام ارجاع را قبول ندارند، نه این طور نیست اما باید واقع بین باشیم و بر اساس مستندات و واقعیات برنامه ریزی کنیم.

وظیفه داریم به مردم اعلام کنیم که چه وضعی را تحویل گرفته‌ایم

هاشمی ادامه داد:‌ ما وظیفه داریم شفاف به مردم اعلام کنیم که چه وضعی را تحویل گرفته‌ایم و چه مشکلاتی در کشور وجود دارد، برخی در همین مدت 48 روز که این دولت جدید تشکیل شده جوری حرف می زنند که انگار این دولت 3 یا 4 سال است که حکومت می کند و کارهای اجرایی را در دست دارد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد پزشک خانواده و نظام ارجاع هم نباید به حرفهای روشنفکرانه بسنده کنیم، ما این طرحها و قوانین را قبول داریم و آن را تنها راه حل مشکلات اساسی نظام سلامت می‌دانیم اما باید عاقلانه و کارشناسانه حرف بزنیم و عمل کنیم و با شعار دادن و کارهای نمایشی نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه تشدید می شود.

هاشمی گفت:‌ در دولتهای گذشته آمدند در قانون تصویب کردند که پزشک خانواده و نظام ارجاع 5 ساله اجرا شود، بعد مسئولی آمد و قول داد که دوساله اجرا می‌کند و رئیس جمهورهم دستور ‌آن را دارد، بعد مسئول بعدی آمد گفت یک ساله اجرا می‌کنیم در حالی که نیازها و زنجیره‌های مورد نیاز اجرای این برنامه دیده نشده بود. من عمدا قبل از کسب رای اعتماد در مجلس اعلام کردم که اجرای این برنامه حداقل به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد. این یک نظام جدید است که باید همه مولفه های آن فراهم باشد،‌ نمی‌شود کورکورانه و با چشم بسته این برنامه مهم را اجرا کرد.

هاشمی گفت:‌ در بودجه امسال 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده تصویب شده اکنون در ماه هفتم سال هستیم فقط 2 درصد این اعتبار تخصیص یافته است در حالی که عده‌ای را برای اجرای این برنامه به شهرها و مناطق مختلف فرستاده‌ایم و توقع ایجاد کرده‌ایم.

وزارت بهداشت بر ریل سابق حرکت نخواهد کرد

وزیر بهداشت در ادامه گفت: وزارت بهداشت قطعاً بر ریل سابق حرکت نخواهد کرد، ما به تحول اساسی در نظام سلامت و عملکرد وزارت بهداشت نیاز داریم، ‌بیمه‌ها باید همان طور که قانون مشخص کرده از عمق و پوشش مناسب برخوردار باشند، کارآمدی بیمه‌ها و اصلاح تعرفه‌ها گام اول برای اصلاح نظام سلامت است، نظام سلامتی که متأسفانه در کشور ما اصلاً نظام و شکل تعریف شده‌ای ندارد و کاملاً به هم ریخته است. در چنین فضایی عده ای می خواهند در گام اول پزشکان بخش دولتی و خصوصی را جدا کنند در حالی که هنوز زیرساختهای اجرای این قانون فراهم نیست.

وزیر بهداشت افزود:‌ ما به نظرات کارشناسان اقتصادی برای رفع این بن بست ها و مشکلات پیچیده نیاز داریم به همین علت آقای دکتر دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد قبول کردند که به کمک ما بیایند و او در واقع قائم مقام وزیر بهداشت است.

هاشمی ادامه داد: اولین اولویت همان طور که گفتم اصلاح وضعیت بیمه‌هاست که با همکاری وزارت تعاون،‌ کار و رفاه دنبال می‌شود و دومین اولویت اصلاحات مدیریتی در سطوح وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است، کار سختی است اما ما ناامید نیستیم.

او سپس افزود: من حدود 12 سال بود که در وزارت بهداشت نبودم و آخرین بار در سال 77 تا 80 مسئول دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی بودم و برای ایجاد رشته تخصص پزشک خانواده تحت فشار بودم ولی مخالف بودم چون ایجاد چنین رشته‌ای مانند برخی رشته‌های از جمله پزشکی اجتماعی، پزشکی قانونی، طب کار و مانند اینها رشته‌های ناقص الخلقه‌ای می‌شدند که برای آنها جایگاه و کار مناسب تعریف نکرده‌ایم.

وی گفت:‌ ما برای رفع این مشکلات نباید کلی گویی کنیم، انجمن پزشکان عمومی و نمایندگان آنها که یک نفرشان به عنوان مشاور وزیر در امور پزشکی عمومی در وزارت بهداشت مشغول به کار می‌شود، بیایند و راههایشان را برای رفع این مشکلات اعلام کنند چون در نهایت این خود شما هستید که باید مصوبات را اجرا کنید.

دخالت پزشکان در حیطه‌های غیرتخصصی غیرقانونی است

هاشمی گفت: در مورد پزشکان و درمانگران اعتیاد هم که دکتر طریقت جلوی آن را گرفته بود، من دلیلی برای ممنوعیت آن ندیدم و دوباره اجازه آن را صادر کردم اما خود پزشکان باید مراقبت کنند که این بار کسی نیابد بگوید پزشکان وارد عرصه خرید و فروش مواد هم شده‌اند و خود انجمن پزشکان عمومی باید در این مورد نظر کارشناسی بدهد و نظارت داشته باشد.

وزیر بهداشت همچنین درباره فعالیت پزشکان عمومی در برخی حوزه های تخصصی از جمله رادیولوژی و سونوگرافی گفت: توانمند سازی پزشکان عمومی این نیست که از فعالیت گروههای دیگر تکه‌هایی بکنیم و آن را بخواهیم انجام دهیم،‌این کار نه تنها جایگاه پزشکان عمومی را تقویت نمی‌کند بلکه آن را تضعیف هم می کند.

او دخالت پزشکان عمومی در حیطه های تخصصی را امری غیرقانونی دانست و گفت: من از تصمیمات غیر قانونی حمایت نمی‌کنم، تصمیم گیری در مورد اینکه حیطه قانونی فعایت پزشکان عمومی تا کجاست به عهده دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی است و حتی وزیر بهداشت و شورای معاونین وزارتخانه نیز جایگاه حقوقی برای تصمیم گیری در این مورد ندارند و اگر در این مورد تصمیم بگیرند غیرقانونی است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    4 0
    قای دکتر حتما وضعیت موجود را شفاف اعلام کنید. مردم باید بدانند خدمتکار کیست؛ خیانتکار کیست.
  • فوق تخصص گوارش IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    8 0
    درود بر هاشمی و کابینه فهیم روحانی.با بخش نامه طریقت قرار بود جیب افراد و شرکت های سودجو با هزینه شدن جان و مال مردم محروم پرشود که کادر جدید وزارت بهداشت با درایت عمق فاجعه را کشف کرد.رییس انجمن پزشکان عمومی و همراهان ایشان بهتر است خود را اصلاح کنند. اخلال گری در نظام سلامت با سنگ اندازی در مسیر وزیر بهداشت و تحریک همکاران شریف پزشک عمومی به اشکال مختلف اخلال گری در نظام بوده و بدون پاسخ نخواهد ماند
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    8 0
    درود بر هاشمی.به قول دکتر روحانی اتوبوسی و بدون بلیط نداریم...
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    3 1
    برای اینکه دوست دارند همه مجتمع پزشکی بزنند بدهکار میشن
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    3 1
    هزینه درمان و دارو هم بالاست برای خانواده های کم درامد
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    3 2
    لطفا برسی کنید ببینید چند درصد بساز بفروشهای بزرگ پزشک هستند اینجوری که بیان کردید دلم براشون سوخت .....
  • hamid.ahmadi IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    1 0
    وزیر محترم روسای دانشگاه را از افراد جامع نگر و امتحان پس داده انتخاب نمایند تا خیلی از معضلات حل شود.تاکنون که این روند حداقل در استانهای خراسان نومید کننده بوده واز مدیران ناکارامد احمدی نجادی استفاده می شود
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    5 0
    چه عجب تو ایم مملکت یکی حرف حساب زد! منطقی و عاقلانه نه از روی جوگیری ...
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    3 0
    نه تنها وزارتخانه شما بلکه تمامی وزارتخانه از جمله اموزش و پرورش به بقالٰ و روفتگر و قصاب و...بدهکارند و پول ندارن پس زیاد نگران نباشید همه هم درد هستند
  • عباس EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    2 0
    باسلام. من دريك بيمارستان دولتي در شهرستان مشغول بكارم. مانه تنها به قصاب وبقال بدهكاريم كه پول تعمير دستگاههاي تجهيزات پزشكي روهم نداريم بعضي دستگاههاي ما بخصوص در ازمايشگاه بعلت خرابي ازكار افتاده اند.چون اين تنها بيمارستان شهر ماست همه مردم اين وضعيت رو از چشم كاركنان ميبينند. خواهش ميكنم مسئولين فكري بحال اين مراكز كننددر شهرستان ها مردم خيلي با مشكل درماني مواجه هستند.من الله توفيق
  • ناشناس A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    2 0
    سازمان بیمه سلامت را دریابید
  • رشتیه اصلاح طلب A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    42 0
    خب عزیزم دوستان در حال مدیریت جهان و نسخه پیچی برای دنیا بودند وقت نمیکردن واسه کارهای بی ارزشی مثل بیمارستانها و کارخونه های ورشکسته و رسیدگی به امور ملت و تورم کمرشکن و بیکاری و فساد اقتصادی زمانی رو اختصاص بدن واقعا ما ملت خیلی پرتوقعی هستیم راضی نیستید که هنوز زنده ایم؟
    • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      8 0
      درود بر هاشمی حامیان طریقت جایگاهی در نظام سلامت ندارند...
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    44 0
    قابل توجه طرفداران سیاست های دولت پاک !!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    69 0
    كارت درسته وزير...مردم از كاراي نمايشي خسته شدن.. ممنونيم از شما كه واقعيت ها رو تو همين مدت كوتاه صميمانه با مردم در ميان گذاشتيد...
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    16 6
    بسیاری از پزشکان ما در شهرها و به خصوص کلانشهرها رفتار زشت و زننده‌ای با مردم دارند که اصلاً قابل تحمل نیست و از انسانیت به دور است.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    35 1
    واقعيتها را بگوييد و حتما هم بگوييد تا حاميان احمدى نژاد بدانند چه كرده است ان دولت پاك و رريس جمهور هزاره سوم .
  • امید A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    19 0
    از وزیر محترم متشکریم. اما لطف بفرمایید و فکری برای تحقیق و پژوهش مملکت هم بکنید که سخت بیمار است و شدیدا مورد سوء استفاده قرار گرفته و افراد غیر متخصص و ناتوان به سنتز اطلاعات و مقالات پرداخته اند و این درحالی است که این اصرار بر ساخت مقاله آن هم به هر قیمتی قرار است چه دردی از چه کسی دوا کند. هم حیف و میل بودجه های پژوهشی است و هم ساخت اطلاعات غلطی که درآینده ملاک درمان قرار خواهند گرفت.
  • دكتر محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    5 0
    واقعا دكتر هاشمى هر جا كه بوده اعتقاد قلبى و عملى خود را به كار علمى و كارشناسى نشان داده و حرفهاى امروز ايشان هم واقع بينانه و با دست گذاشتن روى درد اصلى سيستم بهداشتى ودرمانى كشور و آن هم كم بودن سرانه درمان است ضمن اينكه چون وامدار كسى نيست و اصلا نيازى به پست وزارت نداردزير بار كارهاى شعارى نمى رود.
  • داوود IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    29 0
    ما هم همینو میخایم آقای وزیر. شفافیتی که عده ای 8 سال گل آلود کردند....
  • امیر IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    2 11
    دستش درد نکنه دلسوزه .اما این که همش از این و اون کمک خواسته تا بیان. پس خودش چه هنری داره؟
  • میلاد IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    9 3
    ازوزیر محتر م تشکر مکنیم ، یک توجه ویژه نبز به هزینه کلان داندانپزشکی بکنند که کمر ملت خم کرده یک کار مند یک ماه حقوقش باید بده تا یک دندان رادرست کنه یا زیرمیزهای که پزشکان متخصص وجراحان ازمردم میگرند به فکراینها هم باشد که این پزشکان محترم همه جور خون مردم تو شیشه میکنند
    • پزشك IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      2 1
      شما هم اگر با تعرفه جراحى مربوط به سال٨٦كه طى هفت سال تغيير نكرده قرار بود دستمزد بگيرى به هيچ وجه زير بار نمى رفتى
  • دیبا A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 0
    واقعاً رسیدگی کنید به این قضیه. اغلب پزشک عمومی ، طبابت را فراموش کرده و همش دنبال لیزر و سولاریوم و ترک مواد مخدر و آرایشی و بوتاکس و اینها هستند. خودشان شان و جایگاه خودشان را رعایت نمی کنند و بعد می گویند شان ما پایین است. آن عده با سواد و دلسوزی که در بیمارستان ها کار می کنند و شب بیداری می کشند هم حقوق اندکی می گیرند که آنها را دلسرد می کند.به گمانم پزشکان ، روسای آگاه و پاک دستی ندارند.
  • رضا A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 0
    افراد سودجو که با سلامت مردم بازی میکنند جه پزشک و شرکتها باید محاکمه شوند
  • همکار A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 1
    جناب وزیر محترم و مردم دوست، با اینکه خوب میدانم در چه وضعیتی تصدی این پست را پذیرفتیدو سخت است که بتوانید از این جاده پرخطر بسلامت عبور نمایید سوال اینست آیا از اعمال جراحی غیرضروری ،بستری در بیمارستان های خصوصی با اندیکیشن سندروم تخت خالی و برنامه ریزی برای طولانی نمودن مدت اقامت بیمارستانی بمنظور تامین مالی خبر دارند؟؟؟ استفاده از هر ترفند غیرانسانی برای درآمدزایی بیشتر و اصل خودگردان بیمارستانهاو حتی سی-ا- بی- جی هایی به منظور پول سازی، انجام ٍ اندوسکوپی ها ،کلونوسکوپی ها، سیگمویدوسکوپی ها، اکوکاردیوگرافی ها، تست های ورزش ، آنژیوگرافی ها،نوارهای مغزدرهرملاقات بیمارو سونوگرافی های عروق کاروتیدغیر ضروری صدها اقدام داخل مطب چه نظری دارید. نفرمایید که بی اطلاع هستید که باورش خیلی سخت است