وزیر امور خارجه ایران می گوید ژنو مرحله اول ورود به جزئیات در مذاکرات هسته​ای است که تصویر کلی آن در نیویورک مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرانجام پس از گذشت 8 سال از مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای ایران وزرای امور خارجه ایران و کشورهای عضو این گروه، برای نخستین بار دور یک میز نشسته و درباره این پرونده به بحث و تبادل نظر پرداختند.{اینجا}

پس از این دیدار نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 و همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دستاوردهای این نشست را مثبت ارزیابی کرده و بر همین اساس کاترین اشتون اعلام کرد که ۱۲ ماه زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است و دیدار بعدی ۱۹ روز دیگر در ژنو برگزار می‌شود. همچنین ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت که لحن مقامات ایرانی تغییر زیادی کرده است و این جلسه شروع خوبی بود اما به گفته وی هنوز خیلی زود است که آن را یک پیشرفت بزرگ بخوانیم.

جان کری هم پس از این دیدار اعلام کرد که همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد. محمد جواد ظریف هم این ملاقات را بسیار سازنده خواند و گفت که ما بنا داریم جامعه بین‌المللی را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. {برای مشاهده اهم مسائل مطرح شده در نشست های ایران و گروه 1+5 در 8 سال گذشته اینجا کلیک کنید.}

اما بلافاصله پس از برگزاری نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در وین برگزار شد و ریاست هیات ایرانی در این مذاکره را رضا نجفی برعهده داشت.{اینجا}

محمدجواد ظریف پس از بازگشت از نیویورک گفت: شعار دادن و مذاکره نکردن خیلی ساده است ولی اینکه کسی بخواهد مذاکره کند، منافع کشور و حقوق مردم را حفظ کند و ضمنا مانع از این شود که فضاسازی علیه کشور صورت گیرد و فشار علیه معیشت و رفاه مردم ایجاد شود؛ کار دشواری انجام داده است.

وزیر امور خارجه به مهر گفت که دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی از خود ابتکار عمل دارد و تلاش می کند مانع شود بدخواهان جمهوری اسلامی صحنه بازی را تحریف کنند. اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو برای مذاکرات هسته ای ما تصمیم گیری کند، چون رژیم صهیونیستی بزرگترین خطر هسته ای دنیا است و جالب است که در طول حدود هشت سال گذشته بزرگترین بازیگر هسته ای ایران نیز همین آقای نتانیاهو بوده است.

وی تاکید کرد: این حرکت مناسبی بود که البته یک شروع است و چون وارد یک تعامل جدی شده‌ایم، حتما کار نیز سخت تر می شود. حتما کار همراه با تعامل و مذاکره نیاز دارد که طرف مذاکره با جدیت، دقت و هوشمندی نگاه کند، اطراف را بسنجد و در این میدان کارزار با بصیرت کامل وارد شود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات ایران و 1+5 که تا دو هفته آینده در ژنو برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ژنو نیز مرحله اول ورود به جزئیات در مذاکره است، در نیویورک بیشتر یک تصویر کلی مطرح کردیم، همان تصویر کلی نیز مهم بود که شاید برای اولین بار در قالب تصویر کلی ظاهرا یک توافق کاملی وجود داشت. بدون آنکه وارد جزئیات شویم، اما ورود به جزئیات ضرورت مذاکره جدی است و در واقع چانه‌زنی اساسی را شروع می کند که ما شروع این امر را در ژنو شاهد خواهیم بود.

وی درباره سطح مذاکرات در ژنو اظهار داشت: در مذاکرات ژنو من و خانم اشتون حضور داریم، معاونین بنده و کسانی که در مذاکرات از طرف مقابل هستند و مدیران سیاسی حضور دارند، اما اینکه آیا وزرا حضور داشته باشند، من در چه سطحی از مذاکرات حضور داشته باشم و معاونین در چه سطحی، هنوز موضوع مذاکره است.

ظریف در مورد ماموریت وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای پیگیری مذاکرات از سوی رؤسای جمهور دو کشور اظهار داشت: ظاهرا هر کسی خودش موضوع را پیگیری می کند، بنده بشدت در داخل تیم ایرانی مشغول طراحی و برنامه ریزی هستم. حتما آقای کری هم با همکاران خود در آمریکا مشغول است. البته بر اساس آنچه که من اطلاع دارم سفر دو هفته ای به خارج از کشور داشته و بعد از مذاکرات ما، آمریکا را ترک کرده است، ولی حتما ایشان هم مشغول طراحی برای مذاکرات دور بعد هستند.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرانجیک IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    10 1
    پیش به سوی آشتی بین المللی،اعتدال و منطق..........
  • کیومرث A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 1
    هزار ماشاالله به درایت ، سواد ، تدبیر و انرژی جناب آقای دکتر ظریف ، ورزیر امور خارجه عزیزمان . بازگشتشان به میهن خوش باد .
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    258 2
    درود بر بزرگ مرد دیپلماسی کشور آقای دکتر ظریف از شما میخواهم تا زمانی که در این مسئولیت هستید برای عزت وسربلندی مردم کشورت در دنیا تلاش کنی
    • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      1 6
      ظریف جان بی خیال شو درست بشو نیست. جدی می گم خودت هم می دونی.
  • سعیده IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 1
    خسته نباشی دلاور
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 1
    اميدواريم حمايت برخي از اين ديپلماسي و نظر مردم ادامه دار باشد و محدود به چند ماه و چند سال نشود.
  • بابا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    7 1
    درود بر خاتمی و دولت تدبیر و امید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    7 1
    خیلی حال میکنم با این چهره . چهر ای پر از انرژی و همیشه خندان که به آدم امید و انگیزه میده
  • حمید IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 1
    جناب ظریف با اتکال به الطاف الهی و به پشتیبانی مردم ایران زمین محکم و استوار گام بردارین و وقعی به سخنان انسانهای حسود بدبین و ترشرو و تندرو نگذارین که خدا وملت با شماست
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2 1
    درودوموفقو÷ایدار باشیدانشالله
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    5 1
    چرا کامنتهای دیگه رو منتشر نمی کنید ؟ از محبوبیت آقای ظریف می ترسید یا حسودی می کنید ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 1
    8 سال تمام بعد ازپایان هر دور مذاکره تحریم ها اضافه میشد و مسئولین وقت به خاطر افزایش فشار بر مردم و تحریم و گرفتاری باد در گلو انداخته و از اینکه باج نداده اند احساس پیروزی میکردند . غافل از اینکه رفع تحریم ها راه دارد و میتوان با حفظ عزت و منافع ملی تحریم ها رو کم کرد . از آقای ظریف که یه دیپلمات واقعی هستند به خاطر همه زحمات تشکر میکنیم و براشون آرزوی موفقیت داریم .
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    0 1
    در پاسخ نظرهای دوستان عرض میکنم ... دوستان یا نمی دانید طرف مقابلتان کیست یا خودتان را میزنید به ندانستن . طرف مقابل شما کاری با انرژی هسته ای ندارد چرا ؟ مگر دیگر کشورها انرژی هسته ای ندارند یا اصلا سلاح هسته ای ندارند . طرف مقابل با نظام شما مشکل دارد با اعتقادات شما مشکل دارد با عقاید و دیم و ولایت شما مشکل دارد . کمی هم بیداری خوب است چرا ؟ فکر میکنید اگر ما کوتاه بیاییم همه چیز تمام میشود نگاهی به اطاف بیاندازید و کشورهایی که سر فرود آورده اند را ببینید از دیدگاه انصاف بنگرید کدام کشور ابهت و اقتدار کشور ما را در مقابل این گستاخان دارد .باور کنید همه ی مشکل مردم مشکل مالی نیست و همه ی مشکل مالی هم بخاطر تحریم نیست . میترسم واقعه ی خوارج ....... رخ دهد . بیدار شوید دوستان
    • حميد A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      0 0
      دوست عزيز مگر كشور ما در گذشته دين وعقيده نداشته و يا كشور بدون ابهت و اقتداري بوده ايم؟