امروز، اول ذی‌الحجه، روز ازدواج است. روزی که به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) نام گذاری شده است. ازدواج اما در این دوره زمانه بسیار متفاوت از ۱۴۰۰ سال قبل و حتی ۲۰ سال قبل است.

ازدواج های سنتی،الگویی از نوع تشکیل خانواده است که بسیاری از مسئولان، خانواده ها و حتی نخبگان همچنان و البته با شدت و ضعف های مختلف آنرا ترویج می کنند و چنین الگویی از تشکیل زندگی را مطلوب عنوان می کنند. اینکه دختر و پسر فقط در زمان خواستگاری و دوره پس از آن با هم آشنا شوند. حتما تایید خانواده های دو طرف برای ارتباط،‌ وجود داشته باشد و مواردی مانند این.

اما آن چیزی که در دو سه دهه گذشته اتفاق افتاده، متفاوت از الگوی ازدواج پدران و مادران ماست؛ بسیاری از دختران و پسران در محیط های مختلف مانند دانشگاه، محل کار و ... ابتدا با هم آشنا می شوند و سپس درباره تصمیم به ازدواج با خانواده هایشان حرف می زنند. 

در واقع سبک ازدواج و همسرگزینی با تغییر جامعه ایران از سنتی به مدرن تغییر کرده است. 

از سوی دیگر در سالهای گذشته آمار طلاق در ایران زیاد شده است. بسیاری از کارشناسان دلیل این افزایش طلاق را تغییر الگوی ازدواج می دانند که در کنار دلایل دیگر به طلاق منجر می شود. 

شما کدام نوع ازدواج را می پسندید؛ سنتی یا مدرن؟ اصلا سبک ازدواج را در اتفاقات بعدی زندگی موثر می دانید؟

نظرات خود را دراین باره در بخش کامنت‌های همین خبر برای ما بفرستید.

نظراتی که  پس از ساعت ۸ شب ارسال شوند، ممکن است صبح روز بعد منتشر شوند. 

۴۷۴۷

کد خبر 316541

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 277
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    جوانان اصلا ازدواج نکنند....
    • امین A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      پس حتما افراد مس باید ازدواج کنن!!!!
    • مجرد30ساله IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      موافق بی نام اولم؛ من هرچی حساب میکنم اگه مفتی باشه، ارزون باشه، سنتی باشه، غیر سنتی باشه، غیر رسمی یا هرچی اصلن نمیتونم ازدواج کنم. با این بیکاری و وضعیت تورم واقعن فکر کردن به ازدواج وحشتناکه، مگه اینکه تمکن مالیم در حد لالیگا بشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      بستگی به سطح فکری،مذهبی،مالی افراد داره
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      101 6
      امین جون اصلا ازدواج نباشه خوب نیس؟؟؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      مهم اينه که ازدواج کنن. چه مدرن چه سنتي
    • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      156 6
      با این وضع قیمتا اصۀا میشه ازدواج کرد حالا مدرن و سنتی پیشکش. از متاهلین تازه ازدواج کرده خرج یک زندگی دو نفره با حداقل رفاه رو سوال کنید همه چی دستتون میاد
    • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      99 7
      طولانی شدن دوران تجرد، افزایش طلاق، زیاد شدن انتخاب آگاهانه تجرد به دلیل انتخاب عقلانی مردم است. به این معنا که انسان همیشه به دنبال حداکثر کردن لذت و "مطلوبیت" در زندگی است. و در حال حاضر زندگی مشترک از جنبه های مختلف این مطلوبیت را کاهش می دهد.
    • شیرین IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      به شرطی با مدرن موافقم که مهریه همچنان همان مقدار سنتی باشد چون ضمانت و پشتوانه و مایه حفظ آبروی دختر است.
    • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      اكر مي خواهي خوت را بدبخت كني وسر مهريه بيافتي زندان برو ازدواج كن وگرنه راحت زندگيت را بكن،چون سري كه درد نمي كنه دستمال نميبندند،
    • جوان IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      153 7
      بگید فعلا یکاری بکنن از گرسنگی نمیریم ازدواج پیشکی...
    • مهربان توسی A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      91 44
      با اینکه همسرم را با پیشنهاد یه استاد در دانشگاه انتخاب کردم گاهی میگم کاش با نظر خانواده انتخاب میکردم ورضایت زیادی ندارم
    • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      48 13
      شوما پول بده ما هر دومدلشو میگیریم تا ناراحت نشی یکی سنتی یکی مدرن خوبه؟
    • صدف IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      283 9
      من فقط اینو میدونم که ازدواج مدرن خیلی خطرناکتره. چون ضعف شناخت از یكدیگر و صرفا شناخت هاى ظاهرى و تكیه كردن به یك سرى از معیارهاى كمى باعث شده است ازدواج هاى مدرن در جامعه ما آسیب پذیر باشند. بنظرم یه ازدواج سنتی ولی با چشم های باز و تحقیقات کافی خیلی بهتر نتیجه میده.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      35 17
      جوانان باید ازدواج کنند این وام ازدواج باید حذف شود وبه جایش کمک نقدی دولت برای ازدواج جوانان به مقدار روز ومناسب وبلا عوض ومجانی در نظر بگیرند شرط می بندم که ظرف شش ماه تمام جوانان ازدواج خواهند کرد.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      40 64
      ازدواج سنتی با چشم بسته پریدن تو چاهه ازدواج مدرن با چشم باز پریدن. من یکی اخیرا مطمئن شدم نباید ازدواج کرد.بجز مشگلات مالی مشکلات اخلاقل و عدم وفاداری و فساد اخلاقی مردا مهمترین عوامل این تصمیم من بود
    • رها IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      114 8
      ازدواج سنتی بهترین و مطمئن ترین راه برای ازدواجه. هیچ مشاوری بهتر از پدر و مادر و خانواده نیست. ازدواج سنتی باعث شناخت عمقی تر و کامل تر و به دور از احساسات خواهد شد. ازدواج سنتی هیچگاه به معنای ازدواج بدون شناخت نیست. در گمراه بودن ازدواج های مدرن همین بس که به آمارهای طلاق ناشی از ازدواج های مدرن و ازدواج هایی که بر اساس دوستی های قبل از ازدواج هست نگاهی بیندازیم.
    • محمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      31 57
      نيمه سنتي نيمه مدرن . اينجا ايرانه . خانواده خيلي مهمه . ولي بحث زندگيه پس انتخاب شخص مهم تره.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      67 20
      زن گرفتن مساوی با له شدن زیر بار قسط و گرونی و غرغر زن اینکار رو نکنید من الان 6 ماهه زن دارم ماهی 2.5 حقوق کم میارم
    • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 6
      بنظر من سخت چیز یافتن همسر دلخواه است بخصوص برای آقایان . نمیدانم این چه حکمتی من پس از شش سال هنوز نتوانستم انتخاب کنم . راستی کسی می دونه ازدواج هم مثل تولد .روزی .مرگ دست خودش هست یا نه( منظورم تقدیرات الهی می باشد ) - اگه کسی میتونه دراین رابطه اطلاعاتی توضیح بده خوشحال می شوم .باتشکر فراوان
    • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      11 3
      هان
    • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      5 8
      جوانان باید ازدواج کنند وقتی شرایط رو دارند
    • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      18 8
      من ازدواج سنتی رو ترجیح میدم. (البته همراه با تفکر. همراه با چشم باز. همراه با تحقیقات کامل) بنظرم ازدواج های مدرن اکثرا یه جای کارشون میلنگه.
  • حسین A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    اگه نیمه مدرنیته باشه خیلی بهتره! یعنی اینکه نه به اون شوری نه به این بی نمکی!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      منم موافقم ! بهترین حالت اینه که مادرها قبلش تحقیقات لازمه رو انجام بدن از نظر اصالت دختر و پسر و خانواده بعد معرفی انجام بشه برای بقیه موارد مثل ظاهر و خصوصیات اخلاقی و علایق و ...
    • كاپيتان IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      مشكل اصلي مهريه است .من يكي ميترسم طرفم كلاهبردار در بياد فردا ازدواج بزاره اجراء .باور كنيد از اينجور اتفاقها زياد شده تو رو خدا نياييد بكيد حواستو جمع كن بعد ازدواج كن چون ازدواج كاملا با فكر بازم شانس توش دخيله.فرداي ازدواج من پسر با يك امضاء كلي رفتم زير بدهي.
    • پسر A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      من میگم مدرن به این معنی که دختر و پسر همو یه جایی ببینند و بعدش بخان ازدواج کنند زیاد جالب نیست چون احتمال شکستش خیلیه...آشنایی اینطوری سرانجامش مثه رابطه های دوستیه؛خیلی دوست داشتم یه زندگی خوب رو اینطوری تشکیل بدم...خیلی؛یه دختر خوب رو پیدا کردم و مدرن باهم شروع کردیم و اونقدر برنامه داشتیم که نگو...ولی حیف که یهو زد زیر همه چی؛الانم هزار بار افسوس میخورم...لطفا بقیه اشتباه منو تکرار نکنند بهتره اول خودت کسیو که میخاییش بدون احساسات ببینی و بشناسی و بعدش خانواده رو در جریان بزاری...اینطوری بهتره
  • ليلا IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    فقط و فقط مدرن..
    • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      مخالفم . یعنی چی فقط و فقط مدرن!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      لیلا خانم هم مثل تمام دختران ایرانی دنبال مراسم عروسی و مهریه هستند !
    • سسس A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      باش تا بگیرنت....
    • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      اشتباه مثبت دادم به لیلا
    • فرهاد A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      16 37
      خودمونیما بعضی ها بیخودی رای مثبت و منفی میدن. آخه این که اشتباه مثبت داده دیگه like و deslike داره؟
  • امین A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    به نظر من باید شرایط رو برا جوانان فقط فراحم کنن (کار و مسکن و...) خودشون بهتر میدونن که سنتی ازدواج کنن یا مدرن
    • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      154 6
      املای "فراحمت" تو حلقم !
    • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      44 7
      بااين همه سوادازدواج چرا؟ حيف ميشي
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    شکل مدرن آن ترجیح دارد البته باید توانمندسازی دختران جهت پیشگیری از سوء استفاده از آنها در دوره قبل از ازدواج و عدم ترویج بعد جنسی ازدواج به عنوان راهکار مقابله با مشکلات اخلاقی جامعه باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.
    • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      13 2
      واقعا اینطور فکر نمی کنم. بنظرم شکل مدرن ازدواج، تزریق تحمیلی یک سری فرهنگ های غریبه به فرهنگی است که خانواده در آن یک اصل مهم است. واقعا در فرهنگ ایرانی دلسوزتر از پدر و مادر داریم؟؟ منظورم این نیست که آنها باید دخالت بکنند. منظورم این است که ما باید از آنها مشورت بگیریم. اگر چشمان خود را باز کنیم و یک انتخاب خوب و به شکل "سنتی" داشته باشیم، یک عمر آرامش و خوشبختی خواهیم داشت. شکل سنتی ازدواج از همه نظر بهتر است.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    من بعنوان کسی که سنتی ازدواج کردم پشیمونم ازدواج های سنتی شناخت کمتری رو به آدم میده
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      از کجا معلوم؟ پس منم مدرن ازدواج کردم و الان پشیمونم! دوست عزیز بهتر است چیزهایی که نمیتوانیم ثابت کنیم را نگوییم و فقط نظرمان را بگوییم.
    • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      31 27
      اصلا همه متاهل ها مثل آهو پشیمونند اولیش خودم.
  • رضا A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    101 0
    اگه دستمزدها خوب بشن شما هر چی که بگید من قبول می کنم. من با یک سال کار کردن فقط 2 متر زمین در وسط شهر می تونم بخرم . با 5 سال کار می تونم یک پراید بخرم .
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      11 46
      ما خیلی چیزارو میندازیم گردن اقتصاد و کار و اینحرفا.بله درسته اینا آیتم های مهمی هستند ولی اکثر اوقات تاریخ مصرفش تا وقتیه که به موقعیت مطلوب میرسه ..چه مرد چه زن .....کاش اول خودمونو خوب بشناسیم راهمونو مشخص کنیم باسیدن به درجات بالا خودمونو گم نکنیم و بتونیم مثل انسان واقعی زندگی کنیم...
  • ف.م. IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    اصلا به پسنديدن ما نيست. چه بخواهيم، چه نخواهيم، 90% جوانان به روش مدرن ازدواج مي‌كنند و حتي در سال‌هاي اخير به سبك كشورهاي اروپايي هم‌خانه هم مي‌شوند. مسلما انتخاب اصلي توسط خود جوانان صورت مي‌گيرد ولي از مشورت و استفاده از تجربه بزرگترها و اعضاي خانواده نبايد غاقل شد.
    • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      کجا 90 درصد مدرن ازدواج میکنن؟ بابا کل ایران رو در نظر بگیرید و الکی امار ندید
    • سارا A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      26 3
      سلام اشتباهی به نظر بی نام منفی دادم. با ایشون موافقم. درست نیست که اینجوری جمع ببنیدیم و آمار بدیم.
    • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      56 2
      شما دقیقا کجا زندگی می کنید که 90 درصد دارن مدرن ازدواج می کنن؟ والا طرفای ما که پسرها 90 درصد تا نزدیکای ازدواج به صورت مدرن میرن بعد که استفاده شونو کردن طرفو ول میکنن میرن به ننه جونشون میگن من زن می خوام! ننه جون هم از طریق سنتی میره یکی دیگه رو پیدا میکنه!!
  • ناامید IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    آدم وقتی شانس نداشته باشه چه سنتی چه مدرن بخت بد نصیبش میشه . من دختری بودم که دوست پسر هرگز نداشتم . چون این کار رو درست نمیدونستم . دانشگاه درس خوندم و با دوستان دختر لذت بردیم . خداییش سخت گیری هم نمیکردم ظاهر خوبی هم داشتم و چادری بودم . اما خواستگار کم داشتم . چون خانوادگی رفت و آمد کمی داشتیم و پدرم هم آدم متعصبی بود که اجازه دیده شدن به ما رو نمیداد . خود ما هم مذهبی بودیم البته ...من خواستگار کم داشتم ...چون نجابت داشتم و دیده نمشدم .... به هر حال به27 رسیدم نگران شدم .یکی اومد که خیلی پایین تر از من بود اما با دروغ وانمود کرد از نظر اخلاقی همونی هست که من میخوام . ما ازدواج کردیم . اما خدای من شاهده که خانوادگی کلی دروغ به ما گفتن و ما هم نفهمیدیم .4 ساله عروسی کردم و بدبخت شدم .
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      منم همین شدم . تحقیق هم کردیم اما متوجه دروغ گویی نشدیم . حالا من هم ازدواج نا موفقی کرده ام . متاسفانه برخی وجدان ندارند . مادر همسر من در جلسه خواستگاری هم قول الکی داد و هم دروغ گفت . نمیدونم جواب خدا رو چی میدن؟
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      140 1
      خدا از دروغگو نگذره . چه مردش چه زنش.
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      35 98
      این مثبت و منفی ها یک دفعه سی چهل تا زیاد شد . یک نفر یک دفعه سی چهل تا مثبت و منفی داد!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      تویی که در چند ثانیه 40 تا منفی دادی . نکن . بزار منفی مثبت ها در کل نظرات درست داده بشه . عزیز من نکن . به مثبت منفی ها دست نبر .
    • بی نام A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      34 3
      این مشکل به گردن دین نیست که پدرشما اجازه دیدن همو به شما نمیدادن .پدر شما و خیلی های دیگه یک قدم از دین جلوترمیرن. متاسفانه مشکل ما مذهبی ها اینه.
    • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      15 5
      دوست عزیزی که با اسم ناامید اولین نظر را دادی، این اسمش ازدواج سنتی نیست. ازدواج سنتی پر از زیبایی ها و پر از شناخت طرفین و همراه با تصمیم از روی عقل و یک عمر زندگی عاشقانه است. اگر پدر دختر خانوم قبل از ازدواج اجازه دیدار کافی به دختر و پسر را ندهد این کار ایشان پر از اشکال و ایراد است. به این میگویند ازدواج کورکورانه یا همان ازدواج اجباری. در حالی که در ازدواج سنتی اینطور نیست و واجبه دختر و پسر حسابی همدیگه رو بشناسن.
  • بی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    63 2
    بابا گیر دادین شمام به این ازدواجااا..الان دل همه پره باز میزنن تو سر و کله هم
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    88 0
    دروغ زیاده شده و این باعث طلاق میشود . زن و مرد صداقت کمتری این روزها نسبت به هم دارند . از اول باید صادق بود.
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      18 2
      دوست عزیز خود آدم باعث میشود دروغ بشنود. دختر اگر دنبال پول نباشد دروغ نمیشنود. پسر هم اگر بعد هزار ارتباط جورواجور دنبال نجابت دروغین نباشد هم دروغ نمیشنود
  • مهدی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    من با ازدواج مدرن موافقم.. و اینکه می گن تو این چند وقت آمار طلاق رفته بالا ، دلیلش گرانی و تورم بیش از اندازه است
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      45 70
      آخه چرا یه دفعه این همه منفی دادی .؟ خواننده عزیز که نمیدونم چطور این کار رو کردی چرا اینکارو میکنی؟ بیشتر از یک دونه منفی و مثبت دادن درست نیست نکن.
    • حميد A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      38 12
      اتفاقا اگه مدرن باشه تشريفات هم پشتش مياد خب با اين وضع گراني پس چرا مدرن ؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    130 3
    عزیزم مشکل سنتی و مدرن نیست. مشکل بیکاری و بی پولی برادر.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      16 1
      کاملا با این عزیز موافقم واضافه میکنم چشم باز از همه چی بهتره اما متاسفانه با شرایط جوانی ونیازش در تناقضه
    • پیرمرد 30 ساله A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      41 0
      داریم مرگ یه ملت با شکوه رو رقم میزنیم منم با مدرک لیسانس عمران، مثل تموم جوونای دیگه از بی پولی و بیکاری نمی تونم ازدواج کنم!!!!!!!
    • مريم A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      25 2
      اگر پول هم باشه اخلاق و گذشت نباشه نمي شه زندگي كرد
    • امیرحسین IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      15 4
      ازدواج کنید ، خدا روزی رسونه ، من وقتی ازدواج کردم وضعم بهتر شد ، قبلش هیچی نداشتم ، البته الانشم ندارم ، اما به آینده امیدوارترم و دلگرم زندگیم
  • بابک IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    78 5
    سنتی بمعنا اینکه سر سفره عقد همدیگر رو ببینند هم اشتباست مدرن هم به این معنی که ارتباط بدون مجوز خانواده داشتن حد اعتدال بهترین راه حل است.
    • مزدک IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      44 11
      بابک جان مسلمه که ازدواج سنتی به اون معنا نیست و قطعا دیگر چنان ازدواجی که گفتی اصلا وجود ندارد. منظور از ازدواج سنتی یک ازدواج آگاهانه و عقلانی با مشورت و امداد و رخصت خانواده است که سبب خوشبختی و سعادت خانواده است. چنین ازدواجی به دور از فسادی است که در ازدواج های مدرن وجود دارد.
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    131 1
    پول نباشه ---- کار نباشه---- مسکن نباشه ----- حمایت خانواده ها نباشه---- ازدواجی صورت نمیگیره . چه سنتی چه مدرن
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    100 6
    طلاق زیاد شده یکی از علتهاش مشکلات مالیه . بی پولی روح و روان آدمو میخوره
    • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      69 11
      طلاق زیاد شده چون بیشترین علتش به خاطر بی بندوباری و خیانت پس از ازدواجه!! میگی نه برو بپرس و ببین
  • حسنعلی A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    75 43
    به نظر من از آنجا که ازدواج سنتی امری پسندیده و تجربه شده در کشور و بسیاری از مناطق دنیاست که دران قداست و حرمت خانواده حفظ شده و هم افراد در جایگاه انسانی خود مورد حمایت و احترام هستن پس سبک مدرن نمی تواند مورد اقبال قرار گیرد چراکه اثرات زیانبار ان را امروزه در دنیا شاهدیم و خدا نکته که در کشورمان هم ساری و جاری بشه/// خدایا خودت کمک کن و به جوانان عقل و پول لازم را عنایت بفرما آآآآمین
  • رضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    اول از همه باید شرایط ازدواج محیا باشه دوم اینکه هر چی بیشتر جلوتر بریم روش ازدواجها هم تغییر میکنه شما الان دیگه نمیتونی مثل پدر مادر خودمون هم ازدواج کنیم شرایط تغییر کرده در ضمن با این اوضاعی که یکسری از مسئولین دارن دنبال میکنن همین چند دختر و پسری هم که قصد دارن ازدواج کنن اونم تموم میشه مثل تفکیک جنسیتی دانشگاه ها پسری رو میشناختم با دختری که حتی خوانواده هم اطلاع داشتن تو پارک درحال صحبت بودن گرفتن بردنشون خب این چه کاریه ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 9
    هیچ کدوم
  • بابک IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    51 62
    آخه تو کسی رو که نمیشناسی چطوری یه عمر ور دلت باهاش زندگی کنی؟ هیچ عقل سالمی اینو قبول نمیکنه. بله آمار طلاق بالا رفته اما: 1. آیا دلیل بالا رفتن آمار طلاق، ازدواج مدرنه یا مسائل دیگه هم مثل عوامل اقتصادی دخیل هستن؟! 2. آیا آماری از طلاق های عاطفی وجود داره که در خیلی از ازدواج های سنتی دیده میشه؟ کدوم بدتره؟ طلاق، یا طلاق عاطفی؟ به هر حال ازدواج سنتی دیگر جایی در بین اکثریت جوانان ندارد و این چیزی نیست که بشه باهاش مقابله کرد.
    • بابک IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      24 68
      چیزی که من نوعی می پسندم اینه که دختر و پسری که با هم آشنا شدن همدیگه رو به خونواده هاشون معرفی کنن و مدتی رو با هم دوست باشن تا شرایط برای مراحل بعدی فراهم بشه.
  • رضا A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    65 30
    هیچکدام. چون ازدواج بزرگترین اشتباه زندگیست !
  • مریم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    من متاهلم و سنتی ازدواج کردم . خواهر بزرگم خیلی خانمه و معلمه و مجرد . سنش بالا رفته . خواستگار هم ندارد. تو همکارانش هم کلی خانم مجرد هست . چرا این دخترهایی که خیلی خانم هستند خواستگار ندارند . فکر می کنم دخترهایی که سر و زبان دارند با چرب زبانی پسرها را در خیابان و سر کار جذب می کنند . و کم شدن خواستگاری سنتی موجب شده است تعداد زیادی دختر خانم مثل خواهرم مجرد باشند
    • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      36 2
      آخه متاسفانه بیشتر طلاق ها هم بین همین زوج هایی است که با چرب زبانی جذب طرف مقابل شده اند.
  • دانا A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    25 94
    سنت و مدرن کفش و جوراب نیست که از توی ویترین مغازه ها خرید کنیم. مدرنیته فرایندی جهانی است که جغرافیای اجتماعی- فرهنگی و سیاسی و اقتصادی جهان را طی دوران معاصر درنوردیده است و با ورود به عصر پست مدرت ابعاد تازه تری یافته است. اما در مورد پرسش شما بستگی به سبک زندگی و شرایط اجتماعی افراد دارد که تا چه میزان تحت تاثیر جریان های مدرن قرار گرفته اند و تا چه میزان پایبند به ارزش های سنتی اند. درجه مدرنیزاسیون
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    15 2
    طبق هر دو انجام بدیم.ولی بازم اقتضایی باشه بد نیست.یعنی دو طرف به علایق مشترک هم بها بدن.
  • حسین A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    33 3
    جامعه ی ایران جامعه ای است که بین سنت و مدرنیته قرار دارد یعنی نه کاملا سنتی است و نه کاملا مدرن . به نظر من برای ازدواج هم باید نه کاملا سنتی رفتار کرد و نه کاملا مدرن
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    توجه به ازدواج مدرن موجب شده است دخترها در خیابان و محیط کار دنبال شوهر باشند و این کلی مضرات دارد . یک آقا ممکن است در این محیط ها سریع عاشق شود و احساسی تصمیم بگیرد اما زندگی جدی هست و یک شوخی نیست.
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      آقای محترم این جمله ای که میگویید .....دنبال شوهر هستند زیاد قشنگ نیست!!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    109 8
    بنظرم اگر دخترها مي خواهند حق طلاق و نوع شغل و محل زندگي از آن آنان باشد و به شكل غربي ازدواج كنند پس بهتر است مهريه هم نخواهند چون در غرب مهريه وجود ندارد و اگر پسرها مي خواهند خودشان همسرشان را انتخاب كنند و مانند فرهنگ غرب نيازي به توصيه پدر و مادر ندارند پس هزينه هاي ازدواج و شروع زندگي را نيز بايد با زحمت خودشان بدست آورند و از پدر و مادر انتظار مالي نداشته باشند. پذيرش اينگونه دخترها و پسرها براي خانواده ها آسانتر خواهد بود.
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    33 4
    آخه که چی ازد کنیم؟؟وقتی طرف میاد زیر یک سقف تازه خود واقعیش رو نشون میده...
    • مهدی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      55 11
      خدا شاهده خدا شاهده والله بالله تالله روز اول که رفتم خواستگاری گفتم از مال دنیا چیزی ندارم تا ازم توقعی نداشته باشه و اگه واقعا اهل زندگی کردنده بیاد به زندگیم چیزی نگفت و قبول کرد بعد 1 سال الان پدرم اومده جلو چشام هر روز بحث هر روز دعوا فقط سر مسایل مالی اصلا نمیشه رو هیچ کس حساب باز کرد اصلا نباید ازدواج کرد.اگه هدف هم نیاز جنسیه ازدواج موقت بهترین راه حله
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    53 20
    خودم سنتی را بیشتر ترجیح میدهم . یعنی معرفی و بعد خواستگاری و صحبت و رفت و آمد و اگر مناسب بودند عقد و ازدواج
  • امیر IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    60 3
    این روزا همه فیلم بازی میکنن. آدم نمیدونه طرفش خودشه یا فیلم بازی میکنه
    • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      15 18
      شما چطور؟
  • نادر IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    59 11
    ازدواج باید سنتی ولی همراه بااگاهی باشد ولی در باره علل طلاق باید جامعه شناسان بررسی کنند و نظر بدهند باید به جامعه دیگاه علمی وسیستماتیک داشت وباروشهای علمی علل را شناسای نمود وسپس در صددرفع انها برامد مهمترین علت عدم ازدواج جوانان نداشتن اینده ای روشن است به پدر ومادر خودشان نگاه می کنندومشکلات انهارا میبینند واز ازدواج دوری میکنندو....
  • زوج خوشبخت تهرانی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    55 9
    به نظرم مهم ترین نکته صداقت است. من خودم بزرگ شده ی خانواده ای مذهبی و سنتی هستم و همسرم هم مثل من. ما وقتی باهم آشنا شدیم در ابتدا خانواده ها را در جریان گذاشتیم که ما می خواهیم طی شش ماه شناختی از هم بدست بیاوریم.. در ابتدا برای خانواده ها قابل هضم نبود اما وقتی صداقت و جدیت مارا دیدند، خودشان هم کمک کردند و ما شش ماه دوست بودیم و بعد وقتی به شناخت رسیدیم که کیس های خوبی برای ازدواج هستیم، به شکل سنتی خانواده ها با هم آشنا شدند و الان سه سالی است که عاشقانه زندگی می کنیم و با خانواده های خود هیچ تنشی نداریم. به همین خاطر صداقت شرط مهمی است و از آن مهم تر اینکه " خانواده های اصیل تغییرات مثبت را بیشتر قبول می کنند، چرا که به دنبال تداوم اصالت خود هستند "
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    51 29
    مدرن خیلی هزینه بره . به بهانه آشنایی بیشتر پسر همش باید نامزد مورد نظرش رو به کافی شاپ و رستوران و سینما ببره . بعد چند ماه خرج و حرف خانم ممکنه راحت بگه به درد هم نمیخوریم . به درد پسرای بابا پولدار میخوره .
    • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      35 40
      ببخشیدا پس دختر باید آقا زادرو ببره کافی شاپ و سینما؟؟؟!!!کجای دنیا اینجوریه؟چرا شما به این دید نگاه میکنین.هرکس به قدر جیب خودش باید خرج کنه که دلش بعدا نسوزه!
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    6 11
    چطور میشه خانواده های دو طرف رو راضی کرد سنتی بگیرن خوب معلومه نمیشه
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    41 96
    مدرن و کاملا غربی ! زندگی آنها به مراتب مستحکم تر از ماست! ما تو کل پروسه ازدواج یا برای بستن دهن دیگران ویا باز نگهداشتن دهن دیگران عمل میکنیم نه برای دل خودمون!
  • وحید A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    45 3
    حالا کی میخواد ازدواج کنه که شما سر سنتی یا مدرنش دعوا راه انداختید؟!
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 37
    به نظرم باید خانواده ها کودکان را طورب تربیت کنند که وقتی به سن جوانی رسیدند، جوانان خودشان تصمیم بگیرند. روش سنتی روش تحمیل بوده. در مورد روش مدرن باید در افراد فرهنگ این روش نیز ایجاد شود. نه اینکه با اسم مدرن، ... روش مردن همراه با عقل و شعور بسیار بهتر است
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    15 18
    اول باید به مسائل اقتصادی فکر کرد که مشکل اوله بعد از اونم نیمه مدرن بهترین روشه.
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 4
    پیشونی منو کجا میشونی . قسمت هم مهمه . البته صد در صد قسمت نیست اما خب خیلی ها بودن تلاش کردن تا ازدواج خوبی کنن اما نشده .
  • A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    28 7
    هیچکدام ازدواج دراین دوران یعنی افتادن در چاه فرقی نمی کند چه دختر چه پسر برای هردو بدبختی داره
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    33 3
    وسط مدرن و سنتی . نه سنتی کامل و نه مدرن کامل . نیمه هر دو
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    40 1
    مدرن و سنتی فرقی نمیکنه خدا کنه طرفین خوشبخت و عاقبت یخیر بشن .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 55
    من خودم با خانواده ام سر این موضوع مشکل داریم اونا اصرار دارن به سبک خودشون ازدواج کنم اما من نه !
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    84 17
    همان طور که میدونیم ازدواج یک سنته پس سنتی بودن و در عین حال ساده و بدون تجملات بودن هم زیبا تره هم و هم اصیل تر.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    52 9
    نکن آقا نکن خانم ازدواج نکن
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 8
    به نظر من یک مدرن و یکی هم سنتی
  • شكست خورده ازدواج مدرن A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    6 20
    سنتي موفق تر بوده (مشورت با پدر و مادر ويا افراد آگاه و دلسوزي كه طرفين را مي شناسند بسيار مهم است و مهمتر اينكه افراد قبل از اينكه عاشق و دلباخته كسي بشند بهتر است براي ازدواج معيار داشته باشند
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    30 3
    اقا بکنن، سنتی و مدرنش مهم نیست مشکل اینه که نمی کنن اقا ازدواج نمی کنن اصلا فرهنگ عوض شده
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      37 2
      شما احیانا میزونی؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 47
    مدرن و من الله توفیق... :)))))))
  • بابا نان نداشت بده A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    27 8
    پول باشه سنتی
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    33 49
    مدرن، چون 12 ساله دارم از زندگی ام لذت می برم و از انتخاب و رابطه ام راضی هستم
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    16 7
    مشکل ازدواج ربطی به مدرن بودن یا نبودنش ندارد هر کسی بسته به شرایط فرهنگی و فکری خودش روش را انتخاب می کند. مشکل تامین زندگی پس از ازدواج است جوری که افراد زیر بار مسئولیت ها تحقیر نشوند و عزتشان زیر سوال نرود. البته درباره مدرن بودن امیدوارم این فرهنگ در بین خانواده های ایرانی ایجاد شود که اگر افراد به صورت مدرن با هم آشنا شدند قبل از ازدواج روابط خانوادگی ایجاد کنند و بعد تصمیم به ازدواج بگیرند اما شکال الان اینجاست که این روابط فقط زمانی به سطح خانواده ها می رسد که دو طرف از قبل تصمیم 100 درصد گرفته باشند که با توجه به دخالت بیش از حد خانواده ها در زندگی آینده (که جزیی از فرهنگ ایرانی است و باید با آن ساخت) تصمیمی بدون در نظر گرفتن همه جوانب خواهد بود.
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    35 47
    فقط مدرن از بعضی از سنتای عقب افتاده واقعا متنفرم
  • برات IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    51 3
    هر چند زمانه عوض شده اما سنتی تعدیل شده مناسب تر میباشد یعنی دختر و پسر همدیگر را قبول کنند و نظر خانواده ها هم لحاظ گردد تا مشکلی پیش نیاید و جوانها با هم عاقبت به خیر شوند
  • کیانا EU ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    26 83
    مدرن...برای شناخت بهتر و بیشتر...
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      34 44
      مدرن همان طلاق بیشتر است سنتی همان شناخت کمتر است ( خیر الامور اوسطها....
    • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      آقای بی نام ازدواج سنتی به معنای شناخت کمتر نیست. ازدواج سنتی را بدنام نکنید. اگر کسی به شناخت کافی نرسید نباید ازدواج کند. ازدواج سنتی به معنای چشم ها را بستن و بی عقلی نیست. شناخت کامل اتفاقا از یک ازدواج سنتی خوب بدست می آید.
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 65
    لازمه توسعه وپیشرفت درجامعه تغییره ومن نمی فهمم چرا بعضی دوست دارند مثلا مثل زمان غارنشینی فکر کنند و هرگز رو به پیشرفت نیستند وتنها چیزی که دارند کفایت میکنند ورو به بالابردن این داشته هاشون نیستند. انسان مجردم میتونه مستقل باشه وبه راحتی زندگی کنه و من نمی فهمم که بعضی ها تایک مجردمی بینند انگار هیولادیدن .کم کم باید تغییر رو بپذیرند از نظرفرهنگی واین طرز تفکر که مدرن خوبه یا سنتی نشان دهنده این موضوعه که درجامعه ما سطح آگاهی افراد متفاوته مگر نه چطور میشه در یک جامعه بااین همه جوون که همه در خونه هاشون دارن به این مسایل فکر کرد.مثل این میمونه سوال کنید آب خوردن با لیووان خوبه یا بطری.
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 42
    ازدواج اول سنتی باشد ولی ازدواج دوم مدرن چون اولی پول نداری بابا و مامان برایت زن می گیرنند دومی پول داری خودت زن می گیرد
    • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      45 15
      انسان اگر یک ازدواج سنتی و با چشم باز انجام دهد نیازی به ازدواج دوم ندارد و خوشبخت خواهد شد. ازدواج های مدرن محکوم به شکست است.
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    21 24
    ببخشیدا ولی خیلی آقا پسرا اصرار دارن مدرن باشه تا مهریه کم تعیین بشه ولی خب دخترخانوم هم مهریه براش یه ضمانت و پشتوانه ست. نمیشه که به بهونه اینکه عروسی مدرن باشه مهریه کم تعیین بشه. هم بحث آبروی دختر مطرحه و هم آیندش.
  • حسین IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 4
    منظور از سنتی و مدرن بودن ازدواج چی هست؟ به نظرم این تقسیم بندی کاملا غلط هست. مسئله اصلی در همه مسائل زندگی از جمله ازدواج این است که گناه نشود. اسلام در باب ازدواج اختیارات زیادی به دو طرف داده تا مطمئن شوند. به شرطی که پسر واقعا قصد ازدواج داشته باشد می تواند اندام دختر راه از زیر پوشش نازک ببیند و با یک صیغه محرمیت شرطی هم مسئله گفتگوی دوران نامزدی دختر و پسر حل می شود. نمونه های بسیاری داشتیم که بسیاری از بزرگان ما خودشان به محض اینکه پسر خوبی را می دیدند پیشنهاد ازدواج با دخترشان را به او می دادند.و مسائلی از این دست. خلاف شرع انجام نشود ازدواج سنتی یا مدرن باشد فرقی ندارد.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    28 20
    تو جامعه اگه دخترا بخوان صبر کنند تا یک ازدواج سنتی داشته باشند فکر کنم رو دست باباشون بمونند پسرا هم که عقلشون به چشمشونه یک دختر رنگ لعاب دارو بهتر ترجیح میدند. پس فکر کنم نیمه مدرنیته خوب باشه دختر و پسر همو بپسندند ولی کارهای نهاییو با حضور بزرگترا انجام بدند
  • مصطفي IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    16 1
    به نظر من دوران نامزدي توي ايران بد معني شده ! اين دوران فرصتيه كه با اطلاع خانواده ها ميشه يه رابطه اي ( توي يه چارچوب مشخص ) براي شناخت بيشتر دوطرف از هم داشت ، كه تازه اين دونفر به اين نتيجه برسن كه به درد زندگي مشترك ميخورن يانه ! اما ما جوونا اول ميريم زير يه سقف كه تازه امتحان كنيم ببينيم با هم تفاهم داريم يا نه !!!! مهم نيست خودمون همسرمونو انتخاب كنيم يا خانواده پيشنهاد بدن ( باز اونم ماييم كه انتخاب ميكنيم ) مهم اينه كه دركمون و تصورمون و هدفمون از زندگيه مشترك چيه ! با آرزوي خوشبختي براي تموم جووناي ايران زمين
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 4
    برای ازدواج باید خانواده پسر به خانه دختر برای خواستگاری بیایند و از این ازدواج راضی باشند.و البته شناخت دو طرف هم باید یا طی مجالس خواستگاری -که خیلی محترمانه تر هست و شان دختر هم نزد داماد هم خانواده اش حفظ می شود- یا به طریقی دیگر بین دختر و پسر خارج از فضای هیجانی و علاقه پردازی ایجاد شود.
  • محمدرسول IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 8
    اول سلام به نظر من ما اگه واقعا پیرو معصومین هستیم بهتره ببینیم اونا چه روش هایی رو برای ازدواج انتخاب کردن خود پیامبر صلوات الله علیه و آله برای حضرت خدیجه کار می کرد. هیچ رابطه ای خارج از شئونات اخلاقی هم بینشون وجود نداشت اما خدیجه کم کم خودش از پیامبر شناخت پیدا کرد و پیامبر هم از خدیجه. و در نتیجه با شناخت مستقیم ازدواج کردند. شاید اگه خدا نمی خواست اصلا همدیگه رو نمی دیدن. پس این شد یه مدل. نه سنتیه به معنای ازدواج با چشم و گوش بسته نه مدرن به معنای بی بند و باری اما حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما حضرت علی هم خودشون به واسطه رفت و آمد خانوادگی و شناخت از پیامبر حضرت زهرا رو انتخاب کردند و حضرت زهرا هم خودشون از امیر المومنین شناخت داشتند. پس اینم نه سنتی است نه مدرن
  • حامد A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    107 6
    سلام دوستان به نظر من میتونیم سنتی و مدرنیته را به دو قسمت تقسیم کنیم 1:مراحل رفتن به خواستگاری همان به صورت سنتی باشد 2:مرحله دوم دوران نامزدی و ازدواج که به صورت مخلوطی از مدرنیته و سنتی باشه بهتره
  • maryam A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    به هیچ وجه نمی شه سنتی ازدواج کرد چطورمیشه باکسی بخوای زندگی کنی که هیچ شناختی روش نداری و بایه جلسه خواستگاری بله رو بدی البته مدرن بودن بهتره ولی نباید به بیراهه کشیده بشه
  • مهرداد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 10
    فرقی نمیکنه مدرن یا سنتی. به هر حال باید به نحوی 2 تا جوون همدیگرو ببینند و بپسندند میخواد از طرف خانواده باشه یا محل کار یا دانشگاه یا اینترنت و ....
  • محمدرسول IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    19 12
    اما ازدواج بعتی حضرت علی با ام البنین مادر حضرت عباس بود. ایشان خصوصیات مد نظر خودشون رو به افراد مورد اعتمادشون گفتن تا براشون همسر مناسبی پیدا کنن. این افراد مورد اعتماد میتونن پدر و مادر باشند یا هر کس دیگه. مهم اینه که خود فرد معیار هاشو بدونه و با توجه به معیارهای اون انتخاب صورت بگیره نه معیار های اطرافیان
  • majid A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 2
    خود ازدواج مهمه وگرنه نحوه انجامش مهم نيست. يعني بعد از تموم شدن مراسم تازه متوجه ميشن كه اي كاش اين همه استرس و عذاب واسه برگزاري يه مهموني بزرگ به خودشون وارد نميكردند. كسي كه پولداره و دوست داره مهموني بده و مراسم باشكوه بگيره داستانش جداست ولي كسي كه وسعش نداره مجبور نيست بخاطر حرفهاي پوچ و بي اثر اطرافيان خودش به عذاب بياندازه. دختر و پسر بايد مستقل باشن و مديريت موضوع را خودشون به عهده بگيرن. اينجوري راحتتر خواهند بود. متاسفانه فرهنگ غلط ايرانيها و حرف مردم همه جوونها را بيچاره كرده و باعث شده ازدواج مثل يك غول بي شاخ و دم جلوه كنه....
  • شيرين IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 96
    منم ميگم مدرن واسه اين كه اين جورى ازدواج كردم و خيلى خوشبختيم
    • سیمین IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      از کجا معلوم آخه شیرین؟ پس منم سنتی ازدواج کردم و خیلی خوشبختیم و بهتر از این نمیشه! بنظرت بهتر نیست حالا که در محیط اینترنت نمیتونیم ادعاهامون رو ثابت کنیم، فقط نظر خودمون رو بیان کنیم؟
    • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      9 114
      عزيزم نظر من مدرن چون آدم با شناخت بيشتر با هم آشنا ميشن من كه خودم و خيلى از كسا نى كه ديدم اكثرا او نايى كه مدرن ازدواج كردن از زندگيشون راضى ترن
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      96 8
      ما هم صدبرابر شما زوج های موفق و خوشبختی دیدیم که سنتی و عقلانی ازدواج کردند و موفق هستند. آمار ازدواج های مدرن که به طلاق ختم می شوند موجود است و قابل پنهان کردن نیست.
  • رامین IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 5
    در هر صورت بد بخت میشی چه سنتی ازدواج کنی چه مدرن. با این وضع اقتصادی که تو کشور حاکمه هیچکس جرات نمیکنه ازدواج کنه به همون رابطه دوستی موقت اکتفا میکنه . چون وضع مالی خیلی تاثیر داره که وضع همه خرابه چاره ای جز دوستی موقت نیست به خاطر همین هم این جور مسائل تو ایران زیاد شده
  • دختر ايروني IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 10
    نيمه مدرن. والسلام
  • حسین RS ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 23
    اگه مدرن و با نظر پدر و مادر باشه بهتره. چون جوونا یه کم احساسی تصمیم میگیرن
  • علیرضا IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 4
    سلام من در سن 33 سالگی ازدواج کردم . روش ازدواجم هم اینطوری بود که مواردی رو که از طرف دوستان ، خانواده یا فامیل بهم معرفی میشد توسط مادر و خواهرم بررسی میکردند ( یکبار به عنوان خواستگار به منزل ایشان بدون من) میرفتند. این کار این حسن رو داشت که هم دختر و خانوادشون راحتتر بودند و هم بررسی های اولیه و کلی صورت میگرفت . در جلسات بعد ( اگر کلیات اولیه به نظر مادر و خواهرم مناسب به نظر میرسید) من به جلسه خواستگاری میرفتم و اگر از طرف من و دختر خانم تفاهماتی صورت میگرفت چند جلسه در بیرون و درمحیط جامعه (کافی شاپ , رستوران ؛ پارک و... ) همدیگر رو می دیدیم و مسائل مهم خودمون را مطرح میکردیم و خودمون تصمیم بعدی رو میگرفتیم . من ؛خواهرم و تعداد زیادی از نزدیکان با این روش ازدواج کردیم و راضی ایم
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    32 0
    خبرجون ما میگیم نره تومیگی بدوش.ما میگیم مشکل اقتصادی تو میگی سنتی یا مدرن !!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    ازدواج مدرن یا سنتی، هردو باید با چشم باز باشه. من از ازدواج مدرن خودم کاملا راضی هستم و بعد از 3-4 سال هنوز احساس خوشبختی می کنم.
    • سیروس A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      19 6
      این " هنوز " نشون میده که ته دلت قرص نیست! ینی ممکنه یه روز دیگه احساس خوشبخت نکنی!
    • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      34 4
      البته نمیشود برای همه نسخه پیچید و امیدواریم سالهای سال خوشبخت باشید اما آمارهای معتبر در مورد ازدواج های مدرن چیزهای خوبی را نشان نمی دهد. ازدواج سنتی به مراتب بهتر است و صدالبته باید با چشم باز انجام شود.
  • فروغ A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    26 3
    به نظر می رسد اگر قبل ازدواج(چه سنتی چه مدرن)اگر دختر و پسر وقت بگذارند وپیش مشاور بروند خیلی بهتر است.چون از همان اول متوجه می شوند که زندگی مشترک تعریفی دارد که اکثرا نمی دانیم.
    • ابوهاشم IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      3 1
      ممکنه شما یه چیزی بگی که به جواب نزدیک باشه ولی قبول نیست. ولی اونی که تو فیلم بود رو ما می خوایم. بحثم نکن.
  • سیروس A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 15
    من میگم با هر ازدواج سنتی یه ازدواج مدرن هم تشویقی بدن!!
    • سروش IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      بحث ازدواج شوخی بردار نیست. بهتر است با شناخت کامل و با همان شکل سنتی به این امر مهم پرداخت. با یک ازدواج خوب سنتی می توان در دنیا و در آخرت رستگار شد.
  • سیاوش IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 24
    ازدواج سنتی مثل اینه که الان بخواهیم با شتر بریم سفر اینگونه مسائل لوازم و شرایطی دارد که متناسب با زمان خودش باید باشد روشی که 1000 سال پیش استفاده می شده الان قابل استفاده نیست بخصوص که موضوعش جوانانی هستند که به حکم جوانی دنبال اندیشه ای تازه و نوگرایی هستند و به کهنه پرستی اعتقادی ندارند
  • حمیدرضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    42 1
    هرجور که میخواین باشه ، فقط ذره ای انصاف و عدالت ، در مهریه و جهیزیه ، ذره ای هم فرهنگ و عرف ، در مراسم ها و جشن ها ، بخدا فقط ذره ای
    • فتانه IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 38
      ولی بنظر شما نباید شان و مقام و منزلت یه دختر رعایت بشه؟ متاسفانه بعضی آقایون دیگه واقعا با دست خالی انتظار دارن بیان خواستگاری و با خواسته هاشون و مهریه پایینشون موافقت بشه. ولی هیچ فکر آبروی خانواده دختر رو نمیکنن.
    • حمیدرضا IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      20 2
      وقتی نگاه شما اینه که آبروتون میزان مهریه تون هست حرفی باقی نمیگذاره ، شما مغز حرف من رو متوجه نشدی سرکار خانم
  • مسعود IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    اکثر دخترا دنبال گرفتن مهریه هستند آقا پسرا ازدواج نکنید که گرفتار می شوید اگه هم ازدواج کردید فقط 14 سکه نه بیشتر و به حرفهایی که دختر میزنه که میگه من هیچ وقت مهریه نمی گیرم اصلا اعتماد نکنید به حرفهای خانواده دختر هم اعتماد نکنید تورو خدا مراقب باشید
    • بی نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      9 0
      اگر هم پسری برای رفع نیاز جنسی و پول دختر و زیبایی دختر میاد سراغش دختر خانم ها ازدواج نکنید همچین پسری پس فردا به خوشگل تر ببینه یا پولدار تر رفع نیاز جنسیش میره سراغ یکی دیگه
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 9
    ترکیبی از سنتی و مدرن .دو نفر باید همدیگر را بشناسند سپس تصمیم نهایی را بر عهده پدر و مادر خود بگذارند.من خودم به همین سبک ازدواج کردم و خدا را شکر موفق بودم.یادتان باشد این فرمول برای سن 30 به بالا جواب میدهد که منطق و عقل بر احساسات میچربد.به طور مثال اگر شما شخصی را پسندیدید و خواستید با او ازدواج کنید.اگر پدر و مادر ایراد منطقی گذاشتند احساسات شما نباید مانع از تصمیم گیری منطقی بشود.
    • پژمان IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      21 1
      اگر واقعا همان ازدواج سنتی را درک کنیم و همه مواردی که در آن لازم است را انجام دهیم کافی است و نیازی به ترکیب کردم ازدواج سنتی و مدرن نداریم. همه اشکالات از آنجا است که به اشتباه فکر می کنیم که ازدواج سنتی به معنی چشم و گوش بستن است. نخیر دوست من. شناخت واقعی از طریق ازدواج سنتی پدید می آید.
  • محسن A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 1
    به نظر من پیش از هر ازدواج (سنتی یا مدرن)همه جوانان اولا باید به بلوغ فکری و تمکن مالی مناسب رسیده و ثانیا با نظر یک مشاور مجرب زندگی مشترک را آغاز نماییم. با آرزوی موفقیت برای تمام جوانان ایرانی در همه جای دنیا.
  • حمید ایرانی A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 0
    الان درسته اصلی ترین مشکل جوونا شغل و درامد و هزینه های سرسام اوره ولی برای کسایی که قصد ازدواج دارند و امکاناتشون هم تقریبا مهیاست باید بگم اصلی ترین مشکل همون نشناختن همدیگست حالا چه سنتی که والدین انتخاب کنن چه مدرنی که جوونا خودشون انتخاب می کنن توی سنتی خانواده ها میگن ما خانواده طرف می شناسیم کلی هم تعریف می کنن مدرن همجوون ها می گن ما همدیگه رو خوب می شناسیم هیچکی این وسط طرف مقابل رو درست نمی شناسه.این رو باید همه توجه کنن یه دوست خوب همیشه نمی تونه یه همسر خوب هم باشه.
  • فرین IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 0
    اگر قراره سنتی باشه به نظر من باید به جوونا فرصت مناسبی برای آشنایی بدهند که حدود یک سالی باشه.و اگر مدرنه که توقع مهریه و تضمین جایی توی این زندگی نداره مگر ازدواج شتر گاو پلنگه که هرچی به نفعمونه خوبه و هر چی به ضرره بد؟شروط پیش از ازدواج هم جلوی خیلی از مسائل و اختلافای بعدی رو میتونه بگیره.
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    22 0
    باید یه ترکیبی از مدرن و سنتی باشه ..البته خودم ترجیح میدم به عنوام یه دختر سنتی ازدواج کنم چونکه خیلی از پسرا از دوستی دنبال ازدواج نیستن و دنبال ارضای تمایلاتشونن و وقت ازدواج که برسه یه دختر دیگه رو میگیرن که سنتی انتخاب شده باشه...این عین حقیقته که پسرا دختر آفتاب و مهتاب ندیده دوست دارن برا ازدواج...
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    باید قبل از ازدواج طرفین همدیگر رو خیلی خوب بشناسند، چند ماهی این طرف و آن طرف برن بعد اگه دیدن به درد هم می خورن بازم ارتباطشونو ادامه بدن تا نسبت به هم اطمینان پیدا کنن و سپس ازدواج کنن البته اگه مشکل مالی نداشته باشن. برادر من چند سال پیش ازدواج کرده وضع مالیشم زیاد خوب نیست ولی زنش خیلی خوب و خانمه زندگی خوبی هم دارن. از قبل با هم بودن بعد یکی دو سال ازدواج کردن. همه چی باید حساب شده باشه. شناختن یک فرد نیاز به روند طولانی و موقعیت های مختلف داره. و صرفا با تایید اطرافیان این شناخت به دست نمیاد.
  • یک جوان IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 0
    واقعا نمیفهمم چرا ما باید یا از این ور بوم بیوفتیم یا از اون ورش؟ ازدواچ سنتی و مدرنیته هیچ کدوم خوب نیست . آشنایی دختر و پسر باید از طریق خانواده ها و از روی شناخت عمیق باشه . بعد دختر و پسر میتونن با هم صحبت کنن و آشنا بشن و تصمیم نهاییرو بگیرن . باید توجه کنیم که فرهنگ کشور ما اجازه یک رابطه باز قبل ازدواج رو نمیده . من که دارم این حرفارو میزنم مجردم و کم دوستی با دختر نداشتم .
    • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      40 1
      خب این که گفتی همون ازدواج سنتی و عاقلانه ست که همه ازش طرفداری میکنن دیگه. بنظرم تعریف ازدواج سنتی و عاقلانه اینه: آشنایی به واسطه معرفی خانواده و آشنایان، خواستگاری رفتن با خانواده، شناخت بیشتر و تحقیقات کافی، مشورت با بزرگان و تصمیم نهایی.
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 0
    هزاران هزار سمینار و کنفرانس و برنامه و میزگرد برای ازدواج و نتیجه هیچ. اول کاری کنید جوانان به فکر ازدواج بیفتند و بعد در خصوص سنتی یا مدرن بودن ان خود شان می دانند چه بکنند.اگه مسئولین بجای این همه هزینه برای یافتن راهکار ازدواج بروند مشکل شغلی جوانان رو حل کنند مشکلی بنام ازدواج جوانان وجود نخواهد داشت اخه کی از ازدواج بدش می اد بابا جوونا نمی تونن که ازدواج نمی کنن
  • محمدرضا A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    40 39
    یکی از اهداف مهم ازدواج، ارضای غریزه جنسی است که در حال حاضر در اکثر جوانان امروزی سنین 17 تا 30 سال بطور مخفیانه بین دختران و پسران انجام میشود. پس خود را ملزم به ازدواج و متحمل شدن هزینه های سنگین نمیدانند. بنده چون به کرات شاهد این موارد بودم خدمتتان عرض کردم.
    • احمدرضا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      21 2
      با احترام به نظرتان-لطف کنید نظراتتان را به همه جوانان یا اکثریت جوانان تعمیم ندهید. (یعنی عمومیت ندهید)
  • بهرام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    16 38
    پول داشته باش هر جوریم میخوای باش همه بهت جواب مثبت میدن.پاک یاش ادو باش بی پول فحشم بهت نمیدن...الان پاکی وقتی معنا داره که با پول باشه
    • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      35 2
      بهرام در تکمیل عرایضت عرض کنم اگه پاک باشی و با چشم باز ازدواج سنتی کنی یک عمر آسایش را برای خودت فراهم کرده ای.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 0
    با عقل
    • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      91 2
      کاملا درسته. واقعا اگه عقل نباشه جان در عذابه. من خودم موفق یه ازدواج سنتی و عقلانی هستم. اصلا خیلی از موارد ریز اخلاقی و رفتاری و برخوردی که ما در نظرمونه قبل ازدواج حتی در رابطه دوستانه ممکن نیست معلوم بشه چون موقعیتش پیش نمیاد. ولی اگه به قول شما یه ازدواج عقلانی و سنتی بکنیم، و حسابی هم در مورد طرف تحقیق بکنیم، اون ازدواج ضمانت میشه برا خوشبختی.
  • ادیب IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 0
    من هر جور فکر میکنم میبینم اگه بنویسم سطح توقع ها بالا رفته بیجا نوشتم چون اگه حتی ابتدایی ترین موضوع زندگی هر پسر که شغل هست هم در دسترس نیست چه برسه به مسکن- ماشین - لوازم زندگی
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 0
    عزیزم اگر سنتی منظورت اینه که پسر و دختر تا پای سفره عقد و تا رفتن به منزل خودشون حتی صورت هم دیگرو ندیده باشن و باهم یک کلام حرف نزده باشن نه مخالفم غیر سنتی ش هم یعنی اینکه قبلا باب اشنای بینشون باز شده باشه که خب اینم دست خودشونه که حد و حدودهارو برای خودشون تعیین کرده باشن یا نه و اصلا قصدشون از دوستی و اشنایی قبل از ازدواج چی هست و خطوط قرمزشون در اشنایی قبل از ازدواج چی هست و... در ضمن شما شرایط ازدواج از جمله شغل برای پسرها و مسکن و ارز و دلار زیر 3000 تومن رو فراهم کن ما خودمون بلدیم چه طوری ازدواج کنیم !!
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 93
    مدرن با حداقل هزینه بدون مهریه و جهاز با حداکثر حقوق مساوی برای طرفین. درسته که ازدواج یک قرارداده ولی تجارت نیست. یک قرار داد حقوقی است. به زور که نمیشه توی یک رابطه انسانی موند. مهریه و جهیزیه و مراسم فقط بازی آدمهایی است که میخوان با ازدواج تجارت کنن. کسی که نتونه خودش طرف گفتگوشو در یک رابطه انسانی بشناسه شایسته اعتماد نیست. با تحقیق هم این مساله حل نمیشه.
  • امیرشهرام عباسپور IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    66 12
    مسلما ازدواج سنتی بهتره چون شناخت در اون خیلی عمقی تر و بهتره. این نقطه قوتی که میگم ازدواج سنتی داره در واقع منظورم استفاده از مشورت خانواده ها است. متاسفانه جدیدا جوونا بخاطر اینکه بعضا دو کلمه درس خونده اند فکر می کنند که پدر مادرا حالیشون نیست، در صورتی که اونا هرچی هم نفهمند تجربه یک عمر زندگی رو دارند و می فهمند که طرفین باید در چه موارد اصلی و کلیدی باید به هم بخورند و با هم تناسب داشته باشند
  • آرش شمالي ساكن تهراني IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    19 85
    فقط مدرن ولي براي همه سخته
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    51 12
    ازدواج مدرن پر از اشکال و ایراده. فقط اگه بخوام یکی از این اشکالات رو بگم اینه که بسیارى از مواقع پسر و دختر از دید احساسى به مسأله نگاه مى كنند و بدون داشتن آگاهى تن به این ازدواج ها مى دهند و مشكلات آنها پس از شروع زندگى مشترك در زیر یك سقف، مشخص میشه و بروز مى كنه.
  • سهیل A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 1
    من دوتا روش رو ترکیب کردم. یعنی اول آشنا شدیم بعد رفتیم خواستگاری و بعدش با اجازه خانواده ها کلی تنهایی رفتیم بیرون و صحبت کردیم. و خدا را شکر الان هم راضیم ار انتخابم. فکر کنم اگر در ازدواج سنتی خانواده ها اجازه بدن که دو نفر قبل از ازدواج هر چقدر که میخوان (مثلا ده دوازده جلسه) با هم صحبت کنن نتیجه اش بد نباشه. البته ما چندین بار هم مشاوره رفتیم و تو یه کارگاه ازدواج شرکت کردیم خلاصه تا حدودی حساسیت به خرج دادیم که نهایتا نتیجه خوبی شد.
    • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      30 3
      خوشبخت بشی اما اگر همان آشنایی هم از طریق خانواده ها باشه دیگه نور علی نوره. اکثریت مطلق ازدواج های سنتی باعث خوشبختی زوجینه.
  • علی رضا ایرانی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 0
    مهم اینه که هدف از ازدواج چیه الان تعداد زیادی از پسرها به خاطر نیاز جنسی و تعداد زیادی از دختر ها هم به دنبال رسیدن به آرزوهایی که پدر نمی تونه برآورده کنه شوهر می کنن خوب حالا شما فکر می کنین ازدواجی که اهدافش اینجوریه چقدر دوام داره. شناخت شخصی که می خواهیم برای ازدواج انتخاب کنیم خیلی مهمه.که من به شخصه به این رسیدم که باپرسیدن سوال های هدفمند که در غالب اون سوال ها به این برسم که این شخص می تونه چیزی که من از زندگی می خوام بر آورده کنه و متقابلا من هم این توانایی رو دارم. حتی در جزیی ترین مسأله.من زوج هایی رو می بینم که ناراضین که همسرشون چرا اونجوری که می خوان بهشون ابراز علاقه نمیکنه. مدرن و سنتی فرقی نمیکنه اینها دو تا روش هستن که من در هر دو روش به اهدف قبل از ازدواجم می رسم
  • امید A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 1
    به نظرم برای نسل ما که فرزند سالار بزرگ شده ایم و یاد نگرفته ایم دیگری را تحمل کنیم، ازدواج در هر دو صورت بسیار سخت و طاقت فرساست. حالا به عصر فرزند سالاری، عصر ماهواره و ارتباطات را هم اضافه کنید! و
  • بی نام US ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 23
    به نظر من آشنايى قبل از ازدواج خيلى مهمه و شناخت درست مى تونه به انتخاب درست منجر بشه. البته و صد البته بهتره خانواده ها در جريان اين ارتباطات باشند و كمى با هم آشنا باشند، ولى آشنايى كلى و مراسم خاستگارى را بعد از آشنايى دختر و پسر و انتخابشون انجام دهند. اين يعنى تركيبى از مدرن و سنتى.
  • مبینی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 0
    درود بر همه مردم ایران سبک ازدواج به هیچ عنوان در اتفاقات بعد از ازدواج دخیل نیست. مهم این است که هنگام ازدواج طرفین چشم های خود را باز کرده و مسایل واقعی زندگی را ببینند و تصمیم درست برای زندگی مشترک بگیرند. هم پسر و هم دختر، هر دو نباید اجازه دهند که شور و هیجان و هوس جوانی چشم هایشان را به مسایل اصلی زندگی ببندد. با آرزوی سلامتی و خوشبختی برای همه مردم ایران.
  • رسول IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 64
    خانواده هاي سنتي، ازدواج سنتي... خانواده هاي مدرن، ازدواج مدرن
    • آنالیزور IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      58 8
      خانواده های اصیل*ازدواج های سنتی
  • تعاریف IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 14
    سنتی: پسر بِره برا دختر ■ مدرن: دختر بِره برا پسر (شیوه ی ابهری) ■ پسا مدرن : تلفیق دو روش قبل بدون ثبت در شناسنامه! ☺☻
  • مجتبی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 4
    می بینی خوشت میاد بعدش خانوادتو می فرستی جلو نه این که خودتون با هم آشنا بشیدو الخ. حالا نمیدونم تو کدوم کتگوریه!
    • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      7 1
      بهت معرفییش میکنن میری می بینی خوشت میاد تحقیق درست و حسابی می کنی خانواده هم مشورت و کمک بهت میدن و تصمیم نهایی رو می گیری و الخ. کتگوریش هم ازدواج سنتی و عاقلانه هست.
  • بی نام US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 1
    امروز در اصفهان مرغ کیلیویی 7100 تومان خسته نباشید جمع کنید ازدواج ما باید بریم بمیریم
    • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      2 0
      شما که الان باید آمریکا تشریف داشته باشی. پرچمشوووووووووووو
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 8
    خانمی اگه پیدا شه پنج فقره سکه رو غبول کنه من هاذرم با او اظدواج کنم
  • ماجد IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 0
    خبر بجاي اينكه تبليغ ازدواج كردن كني به مسئولين يادآوري كن مشكل جوونا رو.... گروني،كار،مسكن و...
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 1
    الان دوستی موقتش کلی خرج داره ، چه برسه به ازدواج!
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 1
    برای پولدار ها فرقی ندارد...برای بی پول ها کلا ازدواج معنایی نداره!
  • هادی A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    49 21
    من یک جوان ۲۹ ساله هستم دانشجو دکتری عضو بنیاد ملی نخبگان و چندین مورد دیگر ولی بخدا قسم تا حداقل ۴ سال دیگه هیچ امیدی به تشکیل زندگی ندارم. و واقعا احساس تنهای میکنم. حال با هزار مشکلی که دارم چه فایده دارد به سنتی یا مدرن بودن فکر کنم.
    • مرتضی A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 34
      واقعاٌ؟
  • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    به نظر من : 1-شناخت اولیه از هر دو روش. چه سنتی چه مدرن کسی مورد قبول اولیه قرار بگیرد. 2-روند شروع زندگی به صورت سنتی. یعنی خونواده ها برن تحقیق و سعی کنن خونواده طرف رو بشناسن. اینزوری دو چیز از بین میره. 1-محدودیت انتخاب 2-طلاق برای مسائل ساده و پیش پا افتاده ی ناشی از شناخت اولیه
  • سمناني IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 1
    با اين وضعي كه احمدي نژاد درست كرد واسه ملت مدرن و سنتي كه هيچ اصلا ازدواج نميشه كرد!!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 12
    ازدواج موقت خوب بید!
    • ملیحه IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      0 0
      رودل میکنی بابا
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    7 0
    بنده از آنجایی که با روش هر دوتاش مشکل دارم تا الان مجرد موندم و فکر هم نکنم راه سومی برام پیدا بشه!!
  • مهدی A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 35
    اگر تفکر فرپ سنتی باشه، سنتی ازدواج کنه، اگر تفکرش مدرن، مدرن ازدواج کنه
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    28 67
    دنیای مدرن زندگی مدرن می خواد و رفتارهای مدرن .. مشکل ما اینه که بین این دوتا هنوز گیر کردیم
  • صنم A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 43
    به صورت مدرن ازدواج کردم و خدا رو شکر در این چهار سال هر روز از انتخابم راضی تر هستم. ولی ازدواج سنتی هم میتونه کاملا موفق باشه به شرط اینکه دو طرف به بلوغ فکری رسیده باشند و این بلوغ به سن ربطی ندارد. خانواده ها مهم ترین نقش در کمک به این تصمیم گیری دارند. این شعار نیست، واقعا اخلاق را مهمترین معیار باید قرار داد.
  • پریسا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    25 7
    ازدواج به روش مدرن بدترین حالت ازدواجه. مثلا دانشگاه بدترین جا هست برای انتخاب همسر. چون دختران که در سن ازدواج هستند و پسران دستشون توی جیب باباشونه ! یا بدتر از اون دختر و پسر از دو تا فرهنگ مختلف هستند و کلی مشکل براشون بوجود میاد. بیشترین صدمه و ضربه رو هم همین دخترا میخورن .
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 25
    نتیجه ازدواج سنتی کمتر به طلاق منجر میشه نه به خاطر اینکه طرفین شناخت بهتری دارن به دلیل اینکه دختر و پسری که با نظر پدر و مادر و شیوه سنتی ازدواج کردن معمولا اختیار کامل برای طلاق گرفتن ندارن...فکر کنین خانواده های سنتی که پدر با دونستن این که دخترش کتک میخوره هم حاضر نیست اسم طلاق تو خونه بیاد...بعد فکر میکنین همچین خانواده ای سالمه؟؟؟ ادمها عدد و رقم و درصد نیستن...یه کمم به میزان رضایت از زندگی فکر کنین....
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 65
    به نظر من مدرن...من دقت کردم از بین دوستام بیشتر کسایی طرفدار ازدواج سنتی هستن که میدونن در سایه این تسلط خونوادست که اون پسر دایی پولدار میاد با اونا ازدواج میکنه یا اون دختر عموی خوشگل و پولدار و میدن به اونا... وگرنه که اگه با شرایط خودشون بود و میخواستن بر اساس توانایی برقراری ارتباط و پرزنت کردن خودشون ازدواج کنن یه ازدواج به مراتب سطح پایین تر داشتن....
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 7
    واقعا دوست دارم از کسایی که اینقدر رو اصلت خانوداه تاکید میکنن سوال کنم دقیقا منظورتون چی...خونوادهای ایرانی به جز خودشون هیچکسو حساب نمی کنن....حتی گاهی رو خانوداه هایی که از اونا تحصیلکرده تر خوشنام تر و پولدار ترم هستن عیب میزارن...
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      4 18
      مرسی ، نظر جالبی بود. منم میخواستم مشابه این کامنت رو بدم. واقعا من یکی نفهمیدم منظور ایرانیا از اصالت خانوادگی چیه. وقتی این اصالت خانوادگی استفاده میشه ناخودآگاه یاد تقسیم بندی قرون قدیم میوفتم که مردم به دو گروه اشراف و عامه تقسیم می کردند. به قول شما اینجا تمام خانواده های ایرانی مدعی هستند و سعی می کنند همدیگه رو بکوبونندو شخصیت همدیگه رو پایین بیارند! نظارت خانواده قبل از ازدواج اونم در یک سطح معقول خیلی خوبه ولی مشکل از جایی شروع میشه که خانواده های ایرانی بعد از ازدواج دائما تو زندگی مشترک زوج دخالت می کنند. یکی از دلایلی که من خودم به شخصه فعلا نمیخوام ازدواج کنم همین دخالت خانواده ها (چه پسر ، چه دختر) تو زندگی مشترک دختر و پسره!
    • یک جوان IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      10 5
      لطفا جمع نبند
  • فرشته A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 33
    به نظر من کاملا بستگی به دیدگاه خود شخص و طرف مقابلش و فرهنگ خونواده هاشون داره. در هر دو حالت هم نمونه های موفق و نا موفق دیده شده. انتخاب تو ازدواج جز مهمترین فاکتورها تو ازدواج موفقه ولی برای حفظ ازدواج هم باید خیلی کارا کرد. به هر حال من که مدرن ازدواج کردم و صد سال هم خونه می موندم اجازه نمی دادم کس دیگه ای برای من تصمیم بگیره. بشینم خونه چشممو بدوزم به در که دو تا خانوم بیان و زیر ذرهبین بزارن و اگه مقبول افتادم با آقا پسرشون تشریف بیارن و بعد از یکی دو جلسه حرف زدن که رنگ مورد علاقتون چیه و از دروغ بدتون میاد یا خوشتون میاد و..... برم باهاش زندگی کنم.
  • محمد A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    25 12
    خانوما بشینن تو خونه خودمون با الاغ میایم دنبالشون دو ترکه باهم میریم..دیر و زود داره سوخت و سوز نداره.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      6 1
      شاهزاده ای با الاغ سفید یا اسب سفید؟
  • farid A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 4
    پول داشتی 14 سالگی ازدواج کن. نداشتی نکن. چرا عاقل کند کاری....؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    20 57
    من عاشق کسی بودم...خانوادم 2سال مخالفت کردند ومن ومجبور کردند سنتی ازدواج کنم ...حالا بدبختم ........زندگی جهنمی دارم....هدیه پدر ومادرم....
    • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      43 7
      دوست عزیزم این ازدواجی که شما می فرمایید ازدواج سنتی نیست. ازدواج سنتی تعریف خودش را دارد. در ازدواج سنتی هم رضایت طرفین و تحقیقات گسترده و توافقات و با چشم باز انتخاب کردن هست.
  • سما IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    15 12
    مدرن اما نه سوپر مدرن
  • يه نفر IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 0
    سنتي يا مدرنش فرقي نداره،مهم اينه كه اگر ازدواجي صورت ميگيره از روي عقل و با چشماي باز باشه،نه فقط از روي علاقه و...............
  • سیما A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 0
    مدرن یا سنتی فرقی نمی کنه دلیل بالا رفتن آمار طلاق افزایش ظرفیت جامعه برای پذیرش این مسئله به عنوان یک راه حل طبیعی برای فرار دونفر از شرایطی است که به هر دلیل قادر به ادامه آن نیستند مهم تربیت و آموزش دادن به جوانان و نوجوانانمان است که به ازدواج درست نگاه کنند و عاقلانه بیاندیشند و بعد عاشقانه زندگی کنند نه اینکه تا بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی هم جوانان ما در محیط خانه و مدرسه از بیان نظریات و شنیدن گفته های دیگران محروم باشند.
  • وحید A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 0
    فرقی نداره... هر کس عقیده ای داره... دولت شرایط ازدواج رو فراهم کند، سنتی یا مدرن زیاد فرقی نداره
  • نگین A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    19 0
    خانه از پای بست ویران است/خواجه در نقش بند ایوان است بابا الان مشکل اینه که جوونا اصلا قدرت ازدواج دارن یا نه؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 3
    در بحث ازدواج و شرایط ان چون چند منبع اعلام نظر کننده وجود دارد این وضعیت ایجاد شده. چند بار مطرح نموده ام که در دوره پیامبر ارزش سکه طلا معادل خرید چند کیلو سبزی و میوه و چند متر برد یمانی بوده و مثل الان نبوده که امکان تهیه ان جز اشراف و سران قوا امکانپذیر نباشد. دوم اینکه ارزش زن در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است و باید به یک سوم کاهش و سقف مهریه 25 سکه مانند غزه و عربستان و مالزی شود . که هم مشکل جمعیت ندارند و هم فسادشان از ما کمتر است.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 0
    ای کاش این نظرات به مسئولین داده میشد تا فکری کنند به حال جوانان بدبخت بکنند... و آثار کاهش ازدواج و افزایش طلاق را با هزینه های سنگین در آینده جبران نکنند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    26 1
    آقا جوانان شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست............. شما مطلب می زنید درباره نوع ازدواج!!!
  • النااااازجووون A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 1
    عروسی که میشه بساطمون جوره بساط ما بساط شادیو شوره! ..فقط همین 1 شبش خوبه!!!1خخخخخ بعدش بیاااااااا دوری کنیم از هم!!!بیا تنها بشیم کم کم!!!خبر بچاپ ملت حال کنن والا
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    22 95
    هرگز با ازدواج سنتی موافق نیستم...
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 25
    راستی چه شد چهل وپنجاه سال پیش برسر زن روسپی هم دعوا ومرافعه برای ازدواج بود حالا دختران زیبا روی تحصیلکرده وپولدار هم مثل گل پژمرده خواستار ندارند کدام نفرین گریبان ما شد ؟؟؟!!!
  • امان IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 49
    ازدواج اگه کم خرج باشه خوبه. شکل مدرن یا سنتیش رو دیگه خودشون تعیین میکنن. اما متاسفانه پدیده چشم و همچشمی در کنار شرایط اقتصادی سنگین کشور باهم باعث ترس از ازدواج و فروپاشی خیلی از ازدواجهای قدیمی میشه. براستی که اقتصاد هنوز نقش بزرگی رو در همه مسائل بازی میکنه. دوستانی که نمیتونین مزدوج بشین عفت پیشه کنین . اجرتون اون دنیا مهیاست .....
  • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 9
    نه سنتی نه مدرن. مدتی از همش بهتره.
  • استاد IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 2
    اگراین خانمهاکم ترگیربدن کم خرج کنن بخداتورم مهارمیشه این گرونی این خانمهابه وجودمیارن ازبس خریدمیکنن.
  • سروش IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 0
    جالبه که خانم ها به این مساله دقت نمی کنند که بحث فشارهای اقتصادی و تورم به اندازه کافی بر کم شدن تعداد خواستگاراشون تاثیر گذاشته و بار هم بحث مهریه سنگین رو مطرح میکنند. خواهشمندم کمی تحقیق کنید که این مهریه های سنگین چقدر تعداد ازدواج ها رو کم کرده. باور کنید پسرا همین که تو این اوضاع بتونن ازدواج کنن کلی کار کردن. اما ذات پسر ریسک پذیر نیست، یعنی الان با مروری سطحی روی زندگی افرادی که زندگیشونو با مهریه های سنگین شروع کردن می فهمن که نباید به سمت قل و زنجیر مهریه های سنگین برن. باور کنید خانم ها گذر زمان به ضررتونه کمی ملایم تر باشید تا یار همسرتون باشید نه اینکه باری برای خانوادتون.
  • سعید A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 0
    ایهاالناس ما پسرا تو خرج خودمون موندیم چطوری بار یکی دیگه رو به دوش بکشیم؟؟؟؟ پول که باشه عقل هم بهتر کار میکنه...................
  • بی نام AT ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 28
    نتیجه ازدواج سنتی معمولا بعد از اومدن به خارج مشخص میشه.جایی که دیگه قید و بندای ایران وجود نداره و اکثرا جدا میشن چون با یه هندونه دربسته ازدواج کردن که شاید یه خال کوچیک تو یه جای بدن طرف دلش و زده یا بعد از روز اول زندگی دیده تو چه هچلی تا اخر عمر افتاده.در واقع خیلیا به خاطر سنتها یا قید و بندای فامیلی با هم زندگی میکنن.اگه به این میگین استحکام خانوادهسنتی پس دیگه حرفی نیست.
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      33 5
      دوست عزیزم اون ازدواجی که شما میگی ازدواج سنتی نیست. اون ازدواج کورکورانه است. چه کسی به شما گفته ازدواج کورکورانه همان ازدواج سنتی است؟ اتفاقا این مشکلاتی که شما میگی همه ناشی از همون عدم شناخته و این عدم شناخت و شناخت سطحی ناشی از همون ازدواج های مدرنه که شناخت در آن سطحی است.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 6
    دوستان ازدواج فقط براي خانومها منفعته چون ازفرداي ازدواج افاده ها شروع ميشه ابجيم اينو داره منم ميخوام دخترعموم اونو داره بايد منم داشته باشم و الا ماشاالله البته اينها بعداز ازدواج شروع ميشه قبلش التماس ميكنن بيامنوبگير باورنميكني؟ بگيروببين
  • عماد EU ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    10 17
    این سوال مثله اینه که شما با چشم باز حرکت میکنی یا چشمتو میبندی با چشم بقیه راه میری !!!
  • hamid IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    9 0
    چه جالب . به نظر من مشکل تو سنتی بودن یا مدرن بودن نیست البته وقتی از خانواده کسی شناخت داشنه باشی مسلما بهتره. ما ها بین سنتی و مدرن گیر کردیم یعنی از هردوش قاطی کردیم . مهریه که سنتی مراسم عروسی خوبه؟ ولی خانم ها دوست دارند دیگه توبقیه مسایل مدرن باشند ازاد باشند. رسم و رسوم قدیمی شوهر داری اینجا دیگه خوب نیست. ماشاله همه هم پرتوقع . من خودم چندین جا خواستگاری رفتم با اینکه وضع مالی متوسطی داشتند چه توقع هایی داشتند. دورترین و بدترین جای تهران هم همین طور . همه هم خودشون زیبا میدونند . برادر من ملبورن ازدواج کرده خانم هم زیباست هم پولدار خیلی راحت بدون هزینه لطفا چاپ کن
  • مازیار IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    10 0
    به نظر من سنتی و مدرن تفاوت چندانی ندارد. فقط مهم این است که طرفین قبل از نشستن پای سفره عقد حداقل شش ماه بعنوان نامزدی یا آشنایی یا هر اسم سنتی و مدرنی که دارد با هم در ارتباط باشند و خوب همدیگر را بشناسند. اگر صدبار قبل از عقد از هم جدا شوند بهتر است تا یکی مطلقه شود و دیگری مهریه بپردازد
  • یه متاهل IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    6 5
    مثل اینکه دوستان اشتباه متوجه شدن همین الان که نخواسته که ازدواج کنید در کل چی رو ترجیح می دید؟ من مدرن ازدواج کردم و راضی هستم سنتی هم بد نیست مهم توافقات و شناخت قبل از ازدواجه
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    27 5
    عماد چقدر خوبه که آدم فقط به چشم خودش اعتماد نکنه و از "عقلش" هم کمک بگیره و همچنین از مشورت و "عقل" دیگران هم استفاده کنه تا به یک انتخاب شایسته برسه. فکر نمی کنم با این اوصاف راهی جز "ازدواج سنتی" بمونه.
  • سعید A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    سلام ما با سن 20 سال ازدواج کردیم حالا یه بچه سه ساله دارم باید برم سربازی اگه برم کی خرج زن وبچه کرایه خونه روبده بخدا ازدواج نکنین با این اوضاع اقتصادی پشیمون میشین؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      31 2
      جنابعالی که سربازی نرفتی الان ازدواج کردی بعد طلبکار ملت هم شدی؟اگه اینجوریه که هر کسی بره عقد کنه معاف بشه عزیزم دنبال بهانه نباش قانون جامعه اینطوریه باید به قانون احترام گذاشت نمیشه که همه ملت سربازیی بروند شما بروید خونه زندگیتون رو بسازید بعد طلبکار بشوید یا باید کلا سربازی برداشته بشه یا باید احترام گذاشت به قانون حرکت کن به سوی پادگان یک دو سه به چپ چپ از جلو نظام
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    19 58
    ازدواج مدرن بهتره ، افزایش طلاق به بسیاری عوامل دیگه مثل بالارفتن سطح توقع ، افزایش هزینه ها ، چشم و هم چشمی و خیلی چیزای دیگه بالا رفته ...
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      45 7
      که تمام این عواملی که گفتی از عوارض ازدواج های مدرنه! باید برای کاهش طلاق و افزایش خوشبختی و سعادتمندی در جامعه، به سوی ازدواج های سنتی حرکت کرد.
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    8 44
    با خوندن بخشی از کامنت های این خبر به این نتیجه رسیدم که بیخیال ازدواج ، من یه دخترم و اصلا دوست ندارم زیر بار مشکلات له بشم ، خودم تنهایی از پس ادامه ی زندگیم برمیام ...
    • بی نام BE ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      18 0
      امیدوارم پای عقیده تنهاییت بمونی ومثل بعضیها مشکلی برای زندگی های دیگه بوجود نیاری
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    11 16
    من ازدواج های سنتی زیادی رو دیدم که به طلاق ختم شده و همین طور مدرن ، نیمه مدرن کلا بهتره به نظرم ، اما کی حال داره ازدواج کنه ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    16 1
    چه ازدواج بکنیم چه نکنیم بدبختیم ، فقط اگه ازدواج کنیم بیشتر بدبختیم ....
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    9 29
    من یه دخترم و زندگی رو که برای بقیه عمرم انتخاب کردم اینه که ازدواج نکنم ، چون با شرایط کنونی جامعه هیچ علاقه ای به ازدواج در خودم احساس نمیکنم ، امیدوارم خودم تنهایی از پس زندگیم بربیام ، بی همسر ، بی خونواده ...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      62 3
      امیدوارم پای عقیده تنهاییت بمونی ومثل بعضیها مشکلی برای زندگی های دیگه بوجود نیاری
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    25 1
    بی خیــــــــــــــــال ازدواج بابا ...
  • دلسوز IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    ازدواج چه سنتی وچه مدرن اگر از روی آگاهی وشناخت باشد هردو مناسب است اما نحوه ازدواج تاثیربسیار کمی در امار طلاق دارد مشکلات زندگی بخصوص درچند سال اخیر موجب بالا رفتن امار طلاق گردیده است جوانی که کار ندارد ویا اگر استخدام شود حقوق او کفاف اجاره خونه را نمی نماید وعدم امید به اینده چون نیدونه هیچوقت نمیتونه صاحب خونه بشه وهزینه های سرسام آور زندگی موجب این میگردد که ارامش درخانوادهتبدیل به کشمکش ودرگیری گردد وهمچنین این درگیریهاوباعث میگردد طرفین تشنه محبت بوده ولذاارتباطات نادرست شکل پذیرد وبنیان خانواده ها سست تر گرددنتیجه اقدامات غلط مسئولین درهشت سال گذشته علاوه بر کاهش ازدواج وافزایش امار طلاق در اینده نزدیک بیشترخود راباافزایش فساد اخلاقی اداری و غیره نشان خواهد داد
  • مادر A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    15 3
    سلام جوانهاي عزيز ازدواج يعني كامل شدن نيمه دوم خودتون را خوب انتخاب كنيد بامشورت بزركترها البته در ازدواج سنتي كاهي ديده شده كه مادران محترم از دوطرف خيلي سختكيري ميكنند، و به جوانها كمتر بها ميدن كه اصلا درست نيست بزركترين ومهمترين اصل در ازدواج ( جه سنتي وجه مدرن) ايثار و تواضع واخلاق است كه متاسفانه اينروزها كيميا شده بين جوانها كمتر. ديده ميشود باكمي كذشت وحوصله توكل به خدا نيمه خودتون را خوب انتخاب كنيد انشالله خوشبخت ميشد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    35 0
    حالا با این نظرات خوراک یه مقاله دیگه هم جور شد با عنوان نظرات کابران در مورد....
  • mahdi IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    سنتی
  • دخترگیلانی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    8 1
    ماشالله این بخش عجب کامنت هایی داره "این ها همه دم بخت بودند ما خبر نداشتیم....!" خدا حفظ تون کنه ماشا الله....! همه هم به قول خودشون اعتراض هم دارند آفرین لطفا از این "قسمت ها " رو بیشتر کنید ما هم فیض ببریم
  • سيد IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    15 1
    مشكلات اقتصادي باعث شده جوانان به فكر دوست بودن باشن نه ازدواج كه كلي خرج داره
  • بهرام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    36 3
    من ازدواج سنتی که همراه با تحقیقات کامل از طرف مقابل و خانواده اش باشه رو ترجیح میدم. در کشور ما اشکالات ازدواج مدرن ده ها برابر ازدواج سنتی است. ازدواج های مدرن فقط بصورت شانسی ممکنه موفق باشن و اکثرا متاسفانه به طلاق منجر میشه. ولی ازدواج های سنتی اکثرا به خوشبختی و رضایت مندی از زندگی منجر میشه. البته بشرطی که ازدواج سنتی همراه با تفکر و شناخت کافی و تحقیقات و مشورت پدر و مادر باشه.
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 3
    قابل مقایسه با هم نیستند. ازدواج سنتی از اکثر جهات بهتره. (البته منظورم ازدواج کورکورانه و زورکی نیست.) بعضی ها اینا رو با هم اشتباه میگیرن. ازدواج سنتی اصلا یعنی اینکه خانواده بهت معرفیش کنن و در تمام دوران تا تصمیم نهایی از مشورت اونا استفاده کنی. (نه دخالت) ازدواج سنتی واقعا خیلی بهتره.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 20
    ماشا الله قوانین جدیدی دارن تصویب میکنن دیگه نیازی به مدرن بودن یا سنتی بودن نیست تازه مجانی هم هست نیازی به خرج کردنم نیست...ازدواج با دختر خوانده
  • مهدی A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    9 4
    سنتی ازدواج کنند و سعی کنند ارزشهای دینی و اخلاقی را هم در مراسم عروسی رعایت کنند
  • دختر دهه شصتی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    9 6
    کی ازدواج خواست؟ شما یه جا رو پیدا کن من با مدرک ارشد و 27 سال سن، یه جا بتونم کار کنم و محتاج پدر بازنشسته م نباشم، شوهر پیشکش!
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      16 13
      شما کار میخوای چیکار؟نه که پسرها همه کار دارن فقط شماها بیکار موندین.خانم جان تو رو خدا اجازه بدین فرصت کار برای پسرا باشه و بعد قول میدیم بیام خواستگاریتون و دیگه از بابای بازنشسته هم پول نگیرید.ولی متاسفانه همه بانکها و شرکتها و ادارات شده فقط خانمهای کارمند.با این وضع نه شما به جایی می رسید و ازدواج می کنید نه ما.خانمها الان خوششون میاد که یک کار داشته باشن و تو خونه پدر و مادر راحت زندگی کنن و تو سایتها هم سربه سر پسرها بزارند.زندگی فردایی هم دارد زمانیکه دیگه سنی رد شده و کسی اطراف آدم نیست.اونوقت باید حسرت این روزها رو بخورید که ایکاش ازدواج میکردم و حداقل یک بچه ای یا نوه ای داشتم که عصای دستم باشه.الان خانم همسایه داریم که ازدواج نکرده و مسن و حقوقبگیر است ولی بیچاره بد روزگاری داره.
    • بی نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      12 26
      آقای بی نام. همچین می گید :( تو رو خدا اجازه بدین فرصت کار برای پسرا باشه ) انگار کل امورات کشور دست خانوماست و نمیذارن فرصت شغلی به آقایون برسه!!! اگه بیکاری هست برا همه هست. ضمنا کی می خوایین چشماتونو باز کنید؟ فرق وابستگی اقتصادی به پدر با وابستگی اقتصادی به شوهر چیه؟؟ جز اینه که اولی صدها مرتبه بهتره نسبت به دومی؟ من ترجیح میدم رو پای خودم وایستم و نون بازوی خودمو بخورم. ضمنا شما کی نماینده ی خانوما شدی که میگید ( خانمها الان خوششون میاد که یک کار داشته باشن و تو خونه پدر و مادر راحت زندگی کنن و تو سایتها هم سربه سر پسرها بزارند) هیچکس از اینکه تشکیل خانواده بده و زندگی آرومی داشته باشه، بدش نمیاد ولی تو اوضاع کنونی جامعه ی ما برآورده شدن حتی این نیاز طبیعی هم به این راحتیا ممکن نیست.
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      5 8
      آقای بی نام شما حسرت روزهای از دست رفته خودتونو بخورین نمی خواد برای خانم های شاغل دلسوزی کنید طرف میگه نرو سرکار من به جات برم سر کار بیام تو رو بگیرم عوضش تو نوه دار و بچه دار میشی ! آخه اینم شد استدلال ؟! یعنی هر خانمی میره سر کار مجرده؟! فقط مجردا می رن سر کار ؟ شما برای روش زندگی خودتون می تونید تصمیم بگیرین ولی بهتره درباره روش زندگی بقیه از روی زندگی خانوم همسایه نظر ندین
  • پسر خوشبین به ازدواج از نوع سنتی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    25 8
    آقا اگر ازدواج بده که همه متاهلها اومدن چه آقا و چه خانم میگن اه اه ازدواج چیه !پس چرا خودتون ازدواج کردین؟گردنتون رو که زیر گیوتین نذاشته بودن که به زور ازدواج کنید.الان اگر بیهوده ازدواج نمیکردین دختر و پسر هم برای ازدواج 30 تا 40 ساله ها فراوان بود و کسی نمیتونست شرایط سخت برای طرف مقابلش تعیین کنه.کسی که واقعا عاشق تشکیل خانواده باشه ازدواج به روش سنتی میکنه و با همه نداری و مشکلات هم آقا و خانم کنار میان.چنان از ازدواجتون می نالید که انگار خانواده هایتان را به گروگان گرفته بودن که اگر ازدواج نمی کردید کشته میشدند!!!!الان هم اومدین مجردها رو تشویق به عدم ازدواج می کنید و میگید پول نباشه ازدواج نکن.آقا کسی که یه حقوق بخور و نمیر داشته باشه و خونه نقلی هم خریده باشه چرا نباید ازدواج کنه؟
  • محمدرضا A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 0
    با سلام نظر من اینه که اگه شرایطش فراهم باشه و طرف مقابل هم قابل اعتماد باشه خوبه. اما در جواب یکی از کاربران ازدواج کردن از قبل تقدیر خداوند بوده که این قابلیت رو به انسان داده- از این منظر میشه گفت مشیت خدا یا همان قسمت. اما انتخاب کردن یا نکردن - دیر ازدواج کردن یا زود ازدواج کردن و اینجور مسائل فقط با تصمیم خود انسان هست. پس یاد بگیریم اشتباهات خودمون رو پای تقدیر نگذاریم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    9 57
    من پیشنهاد میکنم با این وظعیت جوانان اصلا ازدواج نکنند
  • سعید IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    7 2
    خانومه دهه شصتی؛ خیلی ها مثل شما هستن. هیچوقت از خدا ناامید نشید. همسر من وقتی با من ازدواج کرد 31 سالش بود پس هیچوقت نباید نا امید بود.من خودم 28 سالمه. راجب کار هم رشته تحصیلی و اگه مهارتی دارید را به من ایمیل کنید. شاید شاید بتونم براتون کار پیدا کنم. البته باید مدرک تحصیلیتون مرتبط باشه و اینکه تهران باشید. من کارمند صدا و سیما هستم. امیدوارم همه ی دخترا و پسرا مجرد هر چه زودتر ازدواج کنن. مخصوصا دختر خانوما که برای اونها خیلی خیلی سخته(حرف مردم، سربار بودن خانواده، حس مادری و ...). آقایون به پیر به پیغمبر نگران مسائل مالی نباشید من خودم تجربه کردم. فقط انتخاب آگاهانه باید داشته باشید. امیدوارم همه ی شما تو زندگیتون موفق باشید.
  • مجرد A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    5 23
    هیچ کدام
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    12 18
    امام صادق علیه السلام : "هرکس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت به خداوند بد گمان شده است."
  • حمیدرضا 000 IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    51 2
    بهتره آقا پسر و دختر خانم همدیگرو بپسندن و زیر نظر خانواده ها و مشاور ازدواج و به دور از احساسات و جملات عاشقانه با منطق به شناخت مناسبی از هم برسند...اینطوری خیلی بهتره...خانواده ها اینجا میتونند تو هم کف بودن زوجین خیلی کمکشون کنند...و در آخر اینکه ازدواج رو مقوله ای فانتزی و تخیلی نبینیم...توقعات دو طرف باید منطقی و یکسان باشه...
  • مهمان IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    11 40
    بعضی کامنت ها که باعث تاسف بود واقعا! مخصوصا اون آقای بی نامی که به یه خانوم گفتن شما کار می خواین چی کار بشینین بی کار میایم میگیریمتون!! دیگه همچین آدمی با این تفکر بخواد ازدواج کنه که فقط اولویت رو خودش و سر و سامون گرفتن خودش بدونه دیگه فاتحه زندگی مشترکشو باید خوند خدا به داد زنش برسه! کار جزو حقوق اجتماعی همس آقای محترم شما می گین یه نفر به خاطر جنسیتش از حق اجتماعیش محروم شه که شما به خاطر جنسیت خاصتون به یه حقی برسین و زودتر سر و سامان بگیرین ! شما با حقوقی که یه خانوم میگیره نمی تونی زن بگیری خیالت راحت!
  • mahta-star A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 4
    مشکل اینه که ما همه چیز و با هم قاطی میکنیم...اصلا ازدواج مدرن یعنی چی؟؟مگه نمیگید از غرب اومده پس یه توضیح درمورد این نوع ازدواج بدید لطفا!! توی غرب این نوع ازدواج به cohabitation یا همون هم خونه بودن خودمون مرسومه...یعنی 2 نفر که حس کردن نسبت به هم علاقه و یا مشترکاتی دارن تصمیم میگیرن یه مدت با هم زندگی کنن و همو بشناسن بعد اگه به توافق رسیدن ازدواج میکنن...که ازدواج سنتی تقریبا عکس این قضیه است که طرفین با یه شناخت نسبی با هم ازدواج میکنن.... اما تو ایران به ازدواج مدرن یعنی چی؟؟ یعنی یه دختر و پسر از صب تا شب یه گوشی دستشون باشه و این طوری همو بشناسن...که ایرانسل و تیلیاردر کنن...یا یه چند شب با هم باشن...که اسمشو میزارن شناخت..حالا بعضی ها خیلی همت کنن 4 تا جا با هم برن که پسره یا
  • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    5 0
    دوستان !طبق آمارهای رسمی داریم اون چیزی که باعث جدایی میشه سنتی یا مدرن بودن نیست!1-عدم شناخت کافی!!!!(درهردومورد ازدواج)2-مشکلات جنسی3-مشکلات اقتصادی*******و4-دخالت خانواده ها (که ناشی ازفرهنگ پایینه )است ! سنتی یامدرنش به سلیقه وفرهنگ فردوخانواده ی اون مربوط میشه!ونبایدکسی رو بخاطر عقیده اش محکوم کردیا فرهنگ یا سلیقش! ازدواج وداشتن خانواده خواسته ی ذاتی هرانسان(چه مرد!چه زن)!بنظرم بجای توصیه کردن بایدبستراجتماعی آماده کرد!جوونها خودشون ازدواج خواهند کرد
  • فاطمه... IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    2 1
    من نرجیح سنتی می دم. چون تجربیات،ارزش های مهمی هستن.. که پدر مادر ها دارن.
  • صابر زريني IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 1
    با سلام به دوستان عزيز ازدواج نه به صورتي سنتي تمام خوب است نه به صورت مدرنيته تمام ازدواجي خوب است كه نكات مثبت هر دو دوره را برداشت كرده و با توانايي بالا در زندگي به كار ببريم براي ازدواج موفق بايد 6 نكته اصلي را مد نظر داشت: 1 - داشتن انتظارات واقع بینانه از ازدواج 2 - آشنایی با مهارت های ارتباط سالم 3 - حل تعارض ها به شکل مناسب 4 - داشتن احساس خوب از شخصیت همسر خود 5 - توافق بر سر ارزش های اخلاقی و مذهبی 6 - داشتن نقش برابر در ارتباط با یکدیگر با تشكر از همه دوستان و نظرات خوبشان صابر زريني دانشجوي كارشناسي حقوق و كارمند دفتر ازدواج و طلاق در ضمن در وبسايت من مسائل مهم ازدواج با نكات قابل توجه ذكر شده است
  • یاس IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    4 2
    کی گفته که ازدواج سنتی شناخت عمیقی به ادم میده......دو نفری که میخواهند بصورت سنتی ازدواج کنند نهابتش بعد از خواستگاری 6 ماه باهم رابطه داشته باشند خیلی ادمها میتوانند تو این 6 ماه خودشونو بهتر از اون چیزی که هستند نشون بدن.من موافق ازدواج مدرنم اما به شرطی که در این آشناییهای قبل ازدواج یک سری حد ومرزها و خط قرمزها رعایت بشه...من 4سال با رعایت همه خط قرمزها با پسری دوست بودم والانم ازدواج کردم خیلی هم راضی هستم چون باهمه رفتارات و اخلاقیاتش تو این 4 سال آشنا شدم و درنهایت پذیرفتم که این فرد همانی است که من میخواهم..هم خوشیهاشو دیدم و هم ناراحتی هاشو....مدرن خوبه به شرطی که این رابطه در حد اعتدال باشه. والسلام

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین