نجفی: از بازی هایی که میراث گذشته را به کودکان آموزش می دهند  حمایت می کنیم

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای آشنایی کودکان امروز با فرهنگ و تمدن گذشته نخستین جشنواره میراث فرهنگی، گنج یادگیری را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز همزمان به روز جهانی کودک، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میزبان کودکانی بود که قرار است در شورای برنامه ریزی کودک و نوجوان با میراث گذشته و صنایع دستی کشورشان آشنا شوند.
در این مراسم محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: امروز نقطه آغاز شناسایی میراث فرهنگی کشور به نسل جدید است و ما این اقدام را شروع کردیم چون کودکی یک نگاه است به آینده و کودکان و نوجوانان یک شکور نماد آینده یک کشور هستند.
او با بیان اینکه برای فهم آینده کشور باید به سیمای کودک کشور نگاه شود ادامه داد:بی توجهی به این موضوع باعث مشکلاتی می شود.
نجفی که سالها تجربه مدیریت در آموزش و پرورش کشور را دارد گفت:یکی از ویژگی های تعلیم و تربیت این است کسانی که تعلق به گذشته دارند با ابزارهای امروز نسل آینده را تربیت کنند که کاری پیچیده است،لذا بچه های دیروز باید بچه های امروز را بشناسند و درک کنند.
او افزود:ما در بخش های اجتماعی دولت به این موضوع توجه داریم و آن را محور فعالیت های فرهنگی قرار داده ایم،البته پیچیده است چون میراث فرهنگی کشور در گذشته شکل گرفته و امروز باید به آینده منتقل کنیم.
او به شناسایی درست گذشته اشاره کرد و گفت: متخصصان تعلیم و تربیت تاکید دارند که تربیت در دوران کودکی را باید جدی و عمیق دانست زیرا مبنای آینده شخصیت فرد است.


رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد:امروز جامعه شناسان و روان شناسان نسبت به گسست بین نسلی ابراز نگرانی می کنند که به نظر من مهمترین عامل آن عوامل فرهنگی است زیرا کودک باید با فرهنگ و رسوم پدران خود آشنا باشد و درک درستی از این سنتها داشته باشد.
او تاکید کرد:برای همین تلاش می کنیم تا از سنین کودکی هویت تاریخی و فرهنگی را آموزش دهیم و از امروز گام هایی را در این زمینه برداشته ایم اما یک فراینده پیچیده و طولانی است و امیدوارم حرکت امروز آغاز ورود به این فرایند باشد.
نجفی به دستورالعمل اجرای تشکیل شورای برنامه ریزی کودک و نوجوان در این سازمان اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل با هدف تقویت حس تعلق نسل جدید به میراث فرهنگی ،ارتباط و ایجاد باور عمیق است تا به گذشته افتخار کنند و ابزار رسیدن به این هدف استفاده از ابزارهای رسانه ای است. آمار نشان می دهد که میزان استفاده کودکان از تکنولوژی و بازی های جدید بالاست که می توانیم با استفاده از این فرصت،آنها را با میراث فرهنگی،صنایع دستی و جاذبه های گردشگری آشنا کنیم.
او در ادامه گفت: در این زمینه بخش خصوصی بسیار می تواند فعال باشد و بازی هایی متناسب با فرهنگ ملت خودمان طراحی کند.
نجفی گفت: سازمان این آمادگی را دارد که از بخش خصوصی در این زمینه حمایت کند چون معتقدیم که پیوند بازی و سرگرمی با تکنولوژی سبب آشنایی کودکان امروز با صنایع دستی،فرهنگی و گردشگری کشور می شود.
در این برنامه با اجرای موسیقی و نقالی سنت های قدیمی کشورمان به کودکان اموزش داده شد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =