لاریجانی: آمریکا در راه مذاکرات سنگ‌اندازی نکند/جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست

رئیس مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران مذاکراتی شاعرانه نیست، گفت: این مذاکرات بیش از اینکه نیاز به عقب‌نشینی و دادن امتیاز داشته باشد، احتیاج به فهم درست از موضوع دارد.

علی لاریجانی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس جهانی با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. گزیده سخنان وی را به نقل از ایسنا بخوانید:

* مشکلات اقتصادی ایران خیلی ربطی به اتصال به WTO ندارد، خیلی هم ربطی به تحریم‌ها ندارد. ما مشکلات مدیریتی داشتیم که باید رفع شود و فکر می‌کنم که مسیر به سمت حل این مشکلات پیش خواهد رفت. البته برای پیوستن به WTO باید آمادگی‌هایی از نظر اقتصادی در کشور به وجود بیاید که زمان‌بر است.

* مذاکرات آتی ایران را مثبت می‌دانم، البته برخی کشورها به دنبال تهدید و تحریم بودند اما امروز به این نتیجه رسیدند که مشکلات از مسیر سیاسی قابل حل است، بنابراین اگر اراده‌ها معطوف به حل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران شود، مشکل نخواهد بود. فکر نمی‌کنیم که مذاکرات ایران و 1+5 به نقطه صفر رسیده، بلکه در مورد شفافیت اختلاف‌نظر داریم. ما عضو آژانس و NPT هستیم و امروز آژانس در مراکز هسته‌یی ما دوربین و ناظر دارد، بنابراین ما با شفافیت موافقیم. فقط برای ایران نباید مقررات بین‌المللی جدید وضع شود.

*{در واکنش به اینکه اعلام شده که ایران آماده دادن امتیاز غنی‌سازی 20 درصد است} پاسخ به این سوال را از کسانی که آن را مطرح کرده‌اند بپرسید. البته باید صبر کنید این مسئله در مذاکرات به طور دقیق‌تر مشخص شود. واقعیت آن است که بعضی از حرف‌هایی که زده می‌شود بیشتر جنبه حدس و گمان دارد. غرب و آمریکا متوجه شدند اگر چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع شد اما در نهایت ایران از نظر تکنولوژی پیشرفت کرد. در ایران دولت جدید آمده و روش مذاکرات جدیدی خواهد داشت. ایران به دنبال حل مسئله هسته‌یی از مسیر مذاکرات سیاسی است. باید تاکید کنم این مذاکرات بیش از آنکه نیاز به عقب‌نشینی داشته باشد، احتیاج به فهم درست از موضوع دارد.

*{در واکنش به مواضع دوگانه آمریکا در قبال ایران} اینگونه اظهارنظرهای آمریکا برای پرستیژ خودشان مضر است، اما در ایران کسی برای این تهدیدها ارزشی قائل نیست. باید در این زمینه واقع‌بین بود. وقتی آمریکایی‌ها بیش از نیم‌قرن ضد ملت ایران ستم، کودتا و جنگ کرده‌اند، بنابراین ظرف چند روز اعتماد جلب نمی‌شود. در ضمن باید توجه داشت که اعتماد بعد از مذاکرات خواهد بود و نه قبل از آن.  ما بیش از آنکه به رد و بدل کردن امتیازات بیاندیشیم، باید به فهم درست و روشن شدن موضوع فکر کنیم. جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست، بلکه مهمترین موضوع در متن مذاکرات اعتمادسازی است.  ما از آمریکایی ها می‌خواهیم که در راه مذاکرات سنگ‌اندازی نکنند.

* فکر می‌کنم بالغ بر 10 میلیارد دلار حساب‌های مسدود شده ایران در آمریکا باشد که ما از شما می‌خواهیم به آمریکا توصیه کنید که مال مردم را سرقت نکند.

* قطعاً نه در مصر و نه بحرین و نه سوریه، راه‌حل نظامی مشکل را حل نمی‌کند.

*مسئله سوریه پیچیده و چندوجهی است و نباید انتظار داشت که سریع حل شود. واقعیت آن است که مسئله تروریست‌ها در سوریه مسئله حادی است، به طوری که آنها از همه جای دنیا حتی اروپا در سوریه جمع شده و مجمع‌الجزایری از تروریست‌ها را تشکیل داده‌اند. حتی زندگی جمعی به وجود آورده و ازدواج دسته‌جمعی تحت عنوان نکاح جهادی را پیگیری می‌کنند، در واقع یک شرایط توسعه‌ای برای خود قائل شده‌اند. اگر برخی از کشورهای غربی و عربی به تروریست‌های سوری سلاح ندهند، مسئله سوریه قابل حل خواهد بود. در حال حاضر کشورهایی که در موضوع سوریه حساس و تند بوده‌اند، درک کرده‌اند که راه حل نظامی جواب نمی‌دهد. در مسئله سوریه ما آنچه وظیفه‌مان است انجام می‌دهیم و منتظر دیگران نخواهیم ماند. در این زمینه تلاش می‌کنیم تا مشکل سوریه از طریق سیاسی حل شود.

*{در پاسخ به سوالی درباره رابطه رئیس مجلس و احمدی‌نژاد} ما رقابتی با آقای احمدی‌نژاد نداشتیم اما اختلاف‌نظر داشتیم، دولت جدید هم از ورزیدگی برخوردار است که امیدوارم در کارشان موفق باشند، من هم ارتباط خوبی با آنها دارم.

/2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عزيز GB ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    16 19
    روحانى متشكريم !
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    4 19
    لینک تصویر مشکل داره و خطای 404 میده.
  • اشکان A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    44 7
    هم امریکا نباید سنگ اندازی کند هم بعضی از دوستان در داخل کشور.
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 3
    آقای دکتر لاریجانی و دکتر ظریف را دوست دارم.
  • roz IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 1
    از آقای لاریجانی خوشم میاد خیلی انسان سیاستمدار و فعالیه. امیدوارم همراهی خوبی با رئیس جمهور داشته باشن