کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش/ نظر فانی درباره تدریس به زبان قومیت‌ها در مدارس

وزیر آموزش و پرورش امروز درباره دو موضوع اظهار نظر کرده است؛ بودجه آموزش و پرورش و تدریس زبان قومیت ها در مدارس.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تدریس در کلاس های درس به زبان قومیت ها یکی از خواسته های قومیت های مختلف ایران است. کردها، لرها، آذری زبان ها، گیلکی ها، اعراب و ... تدریس به این زبان ها و برنامه ریزی برای آن البته کار چندان ساده ای نیست. 

آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش گزارش داده است، علی اصغر فانی،‌ سرپرست آموزش و پرورش دراین باره گفته: تدریس ادبیات قومیت ها در مدارس براساس اصل 15 قانون اساسی بلامانع است، اما زبان رسمی ما فارسی است. برخی مطالب منعکس شده در رسانه ها بدرستی منتشر نشده است. طبق اصل 15 قانون اساسی تاکید شده است زبان رسمی ما فارسی است اما گفته شده تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است. هدف ما این است که با برنامه ریزی های دقیق و همکاری سازمان پژوهش، شورای عالی آموزش و پرورش و اگر لازم شد با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار را به صورت اصولی دنبال کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در گفت و گویی از کسری بودجه ۲ تا ۴ هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه خبر داد.

فانی، در پاسخ به این پرسش که «آیا وزارت آموزش و پرورش کسری بودجه دارد؟»، به فارس گفت: این وزارتخانه نیز مانند بخش‌های دیگر کشور کسری بودجه دارد.

او رقم کسری بودجه را به یک تعبیر «۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان» و به تعبیر دیگر «۴ هزار میلیارد تومان» ذکر کرد و گفت: این کسری به این دلیل است که به تعدادی از فرهنگیان بدهی داریم و تعهداتی است که باید پرداخت کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    7 0
    خدا به داد پيري امون برسه با اين نسلي كه قرار جامعه رو در دست بگيره
  • جمالی اصل IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    12 0
    فقط جلوی بخش بسیار کوچکی از این اختلاس ها رو بگیرن، کسری بودجه آموزش و پرورش جبران میشه ولی ظاهرا سناریوی کسری بودجه ریشه در شناسنامه آموزش و پرورش داره! و تأمین بودجه این نهاد ارزشمند و زیربنایی به زیان بسیاری از کارگزاران نظام است! وگرنه بعد از سی و چند سال ریخت و پاش مالی در بخشهای مختلف این کشور و حراج بیت المال در ادارات مختلف هنوز هم که هنوزه دلیلی نداره که تبعیض و بی عدالتی ها تداوم داشته باشه و به معلم حق دفاع از خودش رو هم ندهند! فقط به خدا شکایت میبریم که جز او فریاد رسی نیست!!!
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    10 15
    به جای تدریس زیان قومیت ها چند زبان خارجه تدریس کنن...
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      1 2
      معلومه شما کلا قومی نداری که اینو میگی
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    22 4
    تا شما بخواهید کار اصولی بکنید، بچه های ما دیگر زبان مادری شان را از یاد برده اند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    7 22
    اینکار محروم کردن این اقوام از امکانات کشور است و یک عوام فریبی بیش نیست تصور کنید در شرایطی که همه دنیا به سمت یک زبان مشترک میرود تا همه بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند در یک کشور چند زبان داشته باشیم
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      6 1
      یک. خود این اقلیت ها بیش از هر کسی دنبال تدریس زبان قوم خود هستند دو. زبان فارسی در کنار آن تدریس می شود و کسی از زبان غالب کشور دور نمی ماند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    10 6
    باید هرچه زودتر امکان تدریس به زبانهای محلی فراهم بشه
  • کارمنداداره با24سال خدمت A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    1 4
    بنده بعنوان نماینده همکاران اداری شاغل درادارات آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران فقط وفقط 2سئوال ازجناب فانی داریم :1- چرا سقف اضافه کار همکاران اداری که بازوی کار وزارتخانه به این بزرگی میباشنداز 90ساعت به 40ساعت کاهش یافته؟وسئوال 2- چرا6ماه میباشد این حداقل اضافه کار پرداخت نشده ولی آقایان در وزارتخانه باسقف 175ساعت درماه هرماه باحقوق اضافه کار وسایرمزایارا دریافت مینمایند؟؟ یک کارمنداداری تابستان /سرما وگرما /پنجشنبه /تعطیلات نوروز وتا28اسفند سرکارمیباشد (مخصوصا واحدهای امور اداری ومالی)اما هیچ گونه تسهیلات واضافه حقوقی برای مادرنظرگرفته نمیشود
    • دبیر A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      8 1
      باتشکر از شما همکار گرامی، تو شهر ما همکارانی که تو اداره آموزش وپرورش هستن هر ماه کلی اضافه کار برا خودشون رد می کنن ،اگه مزایا یا وام قرض الحسنه هم اعلام بشه اصلا به مدارس نمیرسه تو همون اداره سهمیه پر میشه ، اکثر کارمندان اداره همسراشون مدیر یا معاون مدرسه هستن و کلی حق مدیریت ومعاونی میگیرن، برام جالبه ما که دبیر هستیم وفقط 24 ساعت بهمون تدریس میدن حرفی از اضافه کار نمیزنیم اونوقت شما !!!!!؟؟؟؟؟ فکر نمی کنید که دیگه وقت رفتن از اداره است؟؟؟؟
    • یه دبیر IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      0 1
      چه عجب داد شما هم دراومد. یادم میاد مسئول بازرسی وقتی که حاضر نشدم کلاس های فوق برنامه قبل امتحان با جلسه ای 15000تومان تشکیل بدم بهم گفت استاد بر ای خدا کار بکن حالا که اضافه کارش قطع شده از اداره استعفاء داده. دوست دارم بهش بگم خدا بهم گفت حالا نوبت شماست مفتی واسه من کار کنین.. وقتی حق معلمهای بیچاره رو واسه یه صندلی توی اداره زیر پا میزارید و مدام سنگ خدایی رو به سینه میزنیدکه تا به حال ندیدینش..بیش از این.. بله عزیزم اگه ناراحتی از اداره در بیا برو قسمت آموزشی دبیر بشو و 4ماه تابستون مفت بخور و حال کن.. تازه عید رو نگفتم یه عمر داریم مینالیم میگیم نمیرسونیم میگین خودتون معلمی رو قبول کردین پس باید پاش بسوزین.. حالا من به شما میگم خودتون پست اداری رو قبول کردی ...میخواستی نیای..
  • آذری IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    14 1
    وقتی تو مدارس زبان عربی تدریس میکنن که به هیچ دردی نمیخوره و هیچ سودی برامون نداشته چرا نباید زبون مادری خودمونو که تو شهرای خودمون حرف میزنیم بطور اصولی و کارآمدیادبگیریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نوشتن یاخوندن زبون مادری هرمنطقه به هیچکس ضرری نمیرسونه حالاچرایه عده میگن خوب نیست خداداند درضمن دوستی که میگیددریک کشور به چند زبان حرف بزنیم بهتره بدونید تو بیشترکشورای دنیا چندتا زبان رو کار میکنن نه فقط یکی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    4 2
    احتمالا این حرفو زده چون به رایی اعتماد نمایندگانش احتیاج داره، دادش ما این کلاه ها زیاد رفته سرمون جوری که خودمون قبل اینکه کلاه بذارن سرمون میذاریم سرمون!!!!!
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    8 16
    تکه تکه کردن زبان یعنی تکه تکه کردن ایران .ما همه ایرانی هستیم وزبان واحد ما فارسی است تا به حال کدام زبان مادری از بین رفته است. ما باید زبانی واحد داشته باشیم در غیر اینصورت ایران ما بعد از دو نسل ایرانستان می شود
    • روژ IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      7 0
      اتحاد و یک پارچگی زمانی به شکل واقعی در ایران حکمفرما میشه که به همه قومیتها و فرهنگها اعتماد و احترام گذاشته بشه و اونهارو در سرنوشت خودشون و کشور سهیم کرد عدم اعتماد به قومیتها و اقلیتها باعث به وجود اومدن حس عدم تعلق در اونها میشه. اتحاد چیزی نیست که با زور درست بشه و تنها راهش احترام گذاشتن و برابر دانستن همه است.
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      10 12
      زبان من از اول تركي بوده و الان هم هست، چرا اگه من به زبان خودم حرف بزنم زبان شما تكه تكه ميشه...؟ اگه خيلي به زبان واحد علاقه داري شما تشريف بيار تركي ياد بگير.....
    • زانیار A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      5 1
      یک رنگی یک صدایی اصلا برازنده کشور اسلامی ایران نیست باید در ایران به همه زبانها ، ملیت ها ، فرهنگها و مذاهب احترام متقابل قایل باشیم ایران متعلق به همه ایرانیان است.رمز اتحاد و یکپارچگی در گرو احترام و اعتماد متقابل است.
  • بی نام EU ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    8 0
    البته که باید اول حق معلمان دلسوز را داد و بعد هم فکری برای زبان فکرکرد عربی که هم اکنون هم تدریس می شود. زبانهای دیگر هم منطقه ای است. معلم را درصدر همه کار ها و بودجه ها در نظر بگیرید . معلم اساس آینده کشور است. اگر دانش اموزی خوب تربیت شود کشور بسیاری از معضلات را ندارد .
  • يه معلم A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    5 4
    به نظر من در اين صورت فردي كه مثلا از لارستان يا كردستان و ... به جايي از ايران سفر كند هم زبان خودش نباشد دچار مشكل مي شود لطف كنيد كارهاي كارشناسانه انجام ههيد.....!!!!!
  • فرهنگی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    2 0
    شروع کار مدیران دولت قبلی را سر پست خودشان باقی گذاشتی الان هم می خواهی بگی کار مثبت انجام میدهی، زبان مادری در دامن مادر ودر خانواده یاد گرفته میشودبه مسا ئل اساسی آموزش یپردازید.
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 0
    آقای دکتر فانی زبان های قومیتی جزء میراث فرهنگی هر کشور هست و باید به نحو احسن در حفظ و نگهداریش تلاش بشه. نگاه سیاسی نباید به این مساله داشت بلکه اگر نگاه فرهنگی باشه خیلی هم جذاب هست.
  • حمید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 0
    سلام آقای فانی همه ی مشکلات آموزش وپرورش رو حل کردین حالا فقط زبان مادری مونده اخوی یه فکری به حال جیب خالی معلم بکنین امروز که 22 مهر هست پنج هزار تومن تو جیبم مونده از فردا باید برم مسافرکشی و جالبه که بعضی از این مسافرا دانش آموزان مدرسه مون هستن
  • فزهنگی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    2 0
    سلام آقای دکتر فانی ماه مهر تموم شد وحق التدریس سال گذشته معلمان مونده یه فکری هم برای این مسئله بکنین
  • فرهنگی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    3 0
    با سلام : خدمت جناب آقای دکتر فانی ؛ اگر انشاالله مجلس محترم به جناب عالی رای اعتماد داد در جهت تامین کسری بودجه وزارتخانه حقیر 3 تا پیشنهاد دارم : 1 - حذف مجتمع های اموزشی و پرورشی ( چون تعدادی افراد اضافی در این مجتمع ها جمع شده اند) 2- جلوگیری از تبدیل وضعیت کادر خدماتی به آموزشی ( چون باعث لکه دار شدن حیثیت معلمان شریف می شود و برای وزارتخانه بار مالی ایجاد می کند) 3- سر و سامان دادن به نیروهای نهضت سواد اموزی ( بدون حساب و کتاب به راحتی استخدام می شوند.)