اعتماد نوشت:

سال‌هاست درهای کشورها به روی خارجی‌ها باز شده، درهایی که به دلایل گوناگون بسته شده بود؛ دلایلی شبیه جنگ و تخاصمی که بین دولت‌ها مانده بود. خیلی از کشورهای دنیا دشمنان خونی هم بودند و زمان، دشمنی‌ها را درمان کرد و مذاکرات پای میزها، آنان را به دوستانی تبدیل کرد عزیزتر از قبل. درها که باز شد، آمد و رفت ملت‌ها، صنعتی را ساخت به نام توریسم، صنعتی که در ابتدا جدی گرفته نشد و به یک‌باره بزرگ شد، آنقدر که کشورهای توسعه‌یافته دنیا از آن به عنوان صنعتی پیشرو در درآمدزایی یاد کردند، صنعتی که نه تنها درآمد اقتصادی برای دولت‌ها داشت که تبادلات فرهنگی ملت‌ها و خوشنام شدن کشورها نیز کم از بهره اقتصادی آن نبود.

ایران در سال‌های دور به واسطه روابط سیاسی با کشورهای قدرتمند دنیا، بیش از اکنون، در دنیا شناخته شده بود، ارتباطاتی قطع شد و برای سال‌ها ایران از کشورهای مطرح دنیا در زمینه جذب گردشگر خارجی دور ماند، دور ماندنی که چند وقتی است متولیان این صنعت درکشور تلاش دارند به جایگاه قبل بازگردند، جایگاهی که به راحتی به دست نیامده بود.

مشکلات صنعت گردشگری در ایران بیش از چیزی است که بتوان برشمرد، از مشکلات فرهنگی گرفته تا اقتصادی و مهم‌تر از همه سیاسی. تحریم‌هایی که از سوی غربی‌ها بر ایران تحمیل شده و ناامنی که در جهان بوق و کرنایش می‌کنند، باعث شده مدت‌های مدید، گردشگرانی که به دنبال جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و حتی طبیعی بودند، ایران را از لیست سفرهایشان حذف کنند. بحث لغو روادید از مباحثی بود که به ذهن متولیان ایرانی رسید تا با این حرکت، راه ورود گردشگران به کشور را باز کنند، راهی که با وجود این‌که در دولت قبل مطرح شده بود و دولت جدید هم بر اجرای آن تاکید دارد، هنوز راه به جایی نبرده است. عده‌یی از کارشناسان و فعالان این حوزه و حتی مجلسی‌ها گمان می‌کنند لغو روادید، از راه‌هایی است که به راحتی ایران را از این خالی بودن در می‌آورد و برخی دیگر هم معتقدند خانه از جای دیگر است که ویران است، زیرساخت‌هایی علمی در این صنعت وجود دارد که تا ساخته نشوند، اتفاقی نمی‌افتد حتی اگر با همه کشور‌های دنیا لغو روادید کنیم، زیرساخت‌هایی چون ‌ایجاد شعبه‌های بانکی بین‌المللی، تسهیل حمل‌ونقل گردشگر در داخل کشور و ساخت هتل‌های مطلوب.

 

همسایگان ثروتمندمان را به ایران بیاوریم

اما نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی معتقد است با برخی از این 60 کشور لغو روادید می‌کنیم و با برخی دیگر تسهیل صدور روادید. او بر لغو روادید با کشورهای همسایه و آسیای شرقی تاکید ویژه‌یی دارد تا آنجا که چین و ژاپن را در اولویت قرار داده است. از سوی دیگر در میان کشورهایی که قرار است روادید آنها برای ورود به ایران لغو شود، همسایگانی چون عراق و افغانستان به چشم می‌خورد، کشورهایی که از نگاه امین یوسفی، کارشناس جهانگردی بدون لغو روادید هم ازسفر به ایران منصرف نمی‌شوند و حذف زحمت گرفتن روادید برای آنها سودی برای ایران ندارد، نظری که برعکس نظر حمید ضرغام، عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه است. او معتقد است که اتفاقا بازار هدف ما برای بحث لغو روادید، کشورهای همسایه و آسیایی است، کشورهایی که با ایران از لحاظ فرهنگی نزدیک‌ترند.

او در این خصوص گفت: «ما در شرایطی هستیم که هرچه ارتباطات بین‌المللی‌مان بیشتر توسعه یابد از هر جهت برده‌ایم، ما در سیستم گردشگری کشور نباید به بازارهای کشورهای توسعه یافته چشم بدوزیم، باید بازارهای هدف گردشگری‌مان را روی کشورهایی که قابلیت جذب و پذیرایی‌شان را داریم متمرکز کنیم و بیشتر رویشان سرمایه‌گذاری کنیم. بازارهایی چون بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، هندوستان، مالزی، اندونزی و افغانستان. اما باید اقشار ویژه‌یی از این کشورها را در نظر بگیریم، اقشار مرفهی که تمایل بیشتری برای بازدید از ایران دارند و با سرویس‌دهی و بالا بردن کیفیت خدمات پذیرایی به آنها، رغبت آنها برای خرج کردن اموال‌شان در کشور را بالا ببریم تا بین ایران و کشورهای دیگر که برای سفر و استراحت به آنجا می‌روند، کشور ما را هم مدنظر داشته باشند.»او معتقد است: «ما با کشورهای اطراف‌مان در دین و مذهب و فرهنگ و بعضا زبان اشتراکات زیادی داریم، این کشورها ما را بیش از کشورهای غربی می‌شناسند، این اشتراکات برای ما نقطه مثبتی است که اگر از آن استفاده نکنیم امیدی به استفاده از دیگر پتانسیل‌ها نخواهد بود.»

 

اصرار از ما، انکار از آنها

کشورهایی هم در این میان هستند که تا چندی پیش ورود گردشگر ایرانی به آن کشورها بلامانع بود و حتی نیازی به روادید نداشت و در حال حاضر خبری از آن تسهیلات نیست، تسهیلاتی که انتظار می‌رفت با شروع به کار دولت روحانی بیشتر از قبل شود. گرجستان، ازکشورهایی بود که با آن لغو روادید دو طرفه داشتیم که چندی پیش یک‌طرفه شد. این دولت چندی پیش اعلام کرد به صورت یکجانبه، اقدام به لغو قراردادی کرده که سه سال پیش برای سفر اتباع دو کشور بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود. اندونزی هم که به ایرانیان در فرودگاه ویزای فوری می‌داد، اقدام به لغو این ویزا کرده است. مصر هم به بهانه ناامن بودن کشورش برای ایرانیان، از ورود آنها به کشورش ممانعت کرده است، ممانعتی یک‌طرفه که در گردشگری ایران هنوز روی مصری‌ها باز است.

اما مدیرکل دفتر گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی خبر از یک‌طرفه شدن همه این روادیدها می‌دهد، روادیدهایی که خبر از منع ورود ایرانیان یا حذف تسهیلات ورود آنها به این کشورها را می‌دهد، در حالی که ایران همچنان بر ورود بی‌قید و شرط آنها اصرار دارد. حاجی شیزری گفته است: «گرجستان هم اگر چه لغو روادید خود را یک طرفه کرده اما نشان می‌دهد که در مقابل این کشور، ایران قوانین دست و پاگیر خود را برای گردشگران گرجی از بین برده است و فرصت مناسبی به وجود آمده تا از این راه گردشگران گرجی را جذب کنیم.»

این موضع‌گیری متولیان گردشگری حکایت از روالی دارد که دیگر دو طرفه نیست و از سوی کشور ما همچنان اصرار به ادامه رابطه است، رابطه‌یی که وقتی کشوری اقدام به حذف تسهیلات سفر ایرانیان به کشورش می‌کند، قاعدتا تمایلی هم برای فرستادن گردشگر به کشور مورد نظر ندارد. در این میان اصرار مسوولان ایرانی می‌ماند و بی‌توجهی کشورهای مذکور و اعتباری که دارد از ایران خرج می‌شود تا به هر قیمتی اوضاع گردشگری‌اش را سروسامان دهد.

اما رییس سازمان میراث، در مقابل محدودیت‌هایی که کشورهایی چون گرجستان، عمان، مالزی، اندونزی و مصر برای گردشگران ایرانی ترتیب داده‌اند موضع قبلی‌اش را حفظ کرد و از تمایل ایران به میزبان بودن گفت، تمایلی که به قیمت بی‌توجهی به رفتاری که با گردشگران ایرانی می‌شود تمام می‌شود. او درباره ویزای سه ماهه گردشگران ایرانی در مالزی که به 14 روز تقلیل یافته بود، گفت: «مهم برای ما این است که میزبان گردشگران باشیم و اینکه خودمان چقدر ‌میهمان باشیم خیلی مهم نیست، فکر می‌کنم گردشگران ایرانی اگر از جاذبه‌های گردشگری ایران باخبر شوند خیلی‌ها به خارج کشور نمی‌روند.»

اما نجفی با پاک کردن صورت مساله که چرا کشورهایی که همسایه محسوب می‌شوند و همیشه بده بستان گردشگر و مسافر داشتیم باید به چنین برخوردهایی با گردشگران ایرانی برسند، رویکرد خود را تنها توجه به پذیرش گردشگر معطوف کرده است، پذیرشی به قیمت پایمال شدن حقوق گردشگران ایرانی.

اما دورنمای داشتن ارتباط با کشورهای دست اول دنیا در شرایط فعلی، هدفی دست‌نیافتنی بیش نیست، هدفی که ضرغام همچنان معتقد است: «در ایران هرنوع گردشگری را نمی‌توانیم بپذیریم، به نفع‌مان هم نیست که به فکر توسعه گردشگری انبوه باشیم، اما قطعا اگر چنین راهی با کشورهای همسایه توسعه یابد، زمینه برای پذیرش گردشگران کشورهای توسعه‌یافته با سرعت بیشتری و به نحو مناسب‌تری امکان رشد پیدا می‌کند.»

او به ارتباطات پرواز هوایی اشاره می‌کند و محدودیت‌ها را برمی‌شمارد و می‌گوید: «اگر این زیرساخت‌ها توسعه یابد، به دورانی برمی‌گردیم که ایران، ایستگاه مرکزی برای توزیع مسافر بود. اگر در نقشه جهانی هم نگاه کنیم، ایران از لحاظ جغرافیایی، مرکزیت خوبی برای ایستگاه‌های جهانی دارد.»

تعدادی از کشورهایی که با ایران قرارداد لغو روادید دارند، همسایگان ایران هستند و کشورهایی دیگر از آفریقا و آسیای شرقی؛ آسیایی‌هایی چون ترکیه، کردستان عراق، مالدیو، مالزی، عمان و سریلانکا که عمان و مالزی محدویت‌هایی برای ایرانیان ایجاد کردند. آفریقایی‌هایی چون جمهوری دموکراتیک کنگو و سیشل و اروپایی‌هایی چون گرجستان و کوزوو که گرجستان هم محدودیت را آغاز کرده است. کشورهای امریکایی هم در این میان هستند، کشورهایی چون بولیوی، کاستاریکا، دومینیکا، اکوادور، گویان، هاییتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا. کشور ما حتی با اقیانوسیه هم لغو روادید دارد، جزایر کوک، نیووی، پالائو، ساموآ، تووالو و ایالات فدرال میکرونزی.

کشورهایی هم هستند که روادید ایرانی‌ها در مرز این کشورها صادر می‌شود، کیپ ورد، کومور، جیبوتی، کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا، توگو و اوگاندا از آفریقا و ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، نپال، تیمور شرقی و سوریه آسیایی‌ها محسوب می‌شوند.

اتفاقاتی که برای گردشگری ایران می‌افتد دور از انتظار است، شاید روزی هم برسد که موزامبیک یا اوگاندا هم از ورود گردشگران ایرانی ممانعت کنند و برای متولیان این صنعت اهمیتی نداشته باشد و همچنان بر میزبان بودنشان و ورود گردشگر تاکید کنند، گردشگری که با لغو روادید و بدون امکانات ‌میهمان‌پذیری و تبلیغات مثبت از کشور در جهان، پایش را در این سرزمین نخواهد گذاشت.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    لغو روادید برای اتباع افغان و عراقی یعنی دعوت از القاعده و بمبگزاران انتحاری برای ورود به ایران
    • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      198 7
      امنیت ایران رو راحت بدست نیاوردیم . شرق ایران طالبان افغانی و پاکستانی ....غرب ایران تکفیریها و القاعده در عراق ...... شرق ایران باندهای پر قدرت مواد مخدر در پاکستان و افغانستان.....شرق ایران انبوهی بیکار که دنبال کارند در افغانستان و پاکستان..... شرق ایران در پاکستان باندهای پرقدرت متکدی......شرق ایران عده ای کینه جو و ضد شیعه در پاکستان ....شرق ایران انواع بیماریهای خطرناک در افغانستان و پاکستان..........غرب ایران در عراق انواع بیماریهای خطرناک
    • یک افغان IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      3 11
      هر وقت مهاجران ایرانی از امریکا و اروپا و دوبی برگشتند ایران ما هم بر می گردیم افغانستان .اوکی؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      135 6
      آخه نوکرتم، برادران افغان کی با روادید اومدند که اگه لغو بشود خطرناک میشود.
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      3 0
      شما که میگی افغانی کی با ویزا اومده---جناب خود نیروی انتطامی در تمام گزارشات خودش میگه که افغانهایی که با ویزا میان ایران بر نمی گردند . فقط در کنسول گری ایران در هرات روزی سیصد ویزای ایران برای افغانها صادر میشه . برو خبرهاشو بخون ----عده زیادی هم بدون ویزا میان از اول و قاچاقی میان --اما تعداد زیادی هم با ویزا میا ن و برهم نمی گردن
    • امیر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      1 0
      آقا جان !!!!! برو جلوی اداره مهاجرت پلیس تهران . اونجا انبوهی افغانی می بینی که ویزا دارن و با ویزای سه ماهه گردشگری اومدن . اما هر سه ماه تمدیدش می کنن تا کار کنن. هر روز صفه اونجا.
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      1 0
      پس چرا کنسول گری ما در هرات رو سه باره بهش حمله کردن؟ بخاطر ویزا بوده دیگه .
  • هومن / رشت A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    در هارو باز کنیـــــــــد دم دکتر نجفی گــــرم
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      148 6
      آقای نجفی لطفا به دغدغه های مردم توجه کنید . دلمان نمی خواهد ایران پر از مهاجر فقیر و پر دردسر شود . کشورهای همسایه ما کشورهایی دارای انواع مشکلات داخلی هستند.می ترسیم .
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      5 0
      آقا چندتا کشور همسایه ثروتمند رو به من نیشان بده من خودم براش در رو باز که هیچی از بیخ میکنم که دیگه پشت در نمونه! :|
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    208 3
    الان هر کی از افغانستان میاد ایران با ویزا دیگه برنمی گرده افغانستان . از پاکستان و بنگلادش هم کلی گدا در ایران داریم ..............................چرا اینا رو به آقای نجفی نمی گید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      103 3
      گداها تقصیر خود ما ایرانی هاست که به اونها کمک میکنیم . شما شیر فلکه رو ببند - شیر هرچقدر هم باز باشه باز ازش آب نمیاد . 90% مشکل از خود ماست برادر .
    • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      66 3
      وقتی این همه گدا خارجی ریخته تو شهرهای ما چه جوری از دستشون در بریم . دختر بچه های پاکستانی انقدر سمجند که برای اینکه در بریم مجبوریم چیزی بهشون بدیم.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    15 11
    هر دو نظريه اشكالاتي دارد . چرا در تحليل مطرح نميشود .!؟كه ًلغو رواديد ، چرا ؟ ً متعاقب آن خواهيم رسيد به : وضع قوانين و برخورد قضايي شديد و قاطع با مسافران ًمتخلف ً به اين كشورها ...
    • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      41 2
      من بارها خوندم نفهمیدم شما چی میگی!
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    72 8
    من نمیدونم چرا اصل رو ول کردیم فرع رو چسبیدیم؟ یعنی مشکل گردشگری ما با حذف روادید افغانها حل میشه؟ افغانی که هدفش از ایران کاره نه گردشگری! جناب نجفی پس با این حساب ما در همه روزهای سال حداقل سه میلیون گردشگر افغان در کشور داریم ! اما فرقش اینه که ظاهرا گردشگرن ولی باطنا اینجا کار می کنن! آدم چی بگه؟ خانه از پای بست ویران است
  • م IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    85 1
    تو پاکستان وبا و سل و مالاریا مقاوم به وفور وجود داره . خدایا حالا مریضی هم در ایران اپیدمی بشه . اکثر کشورها به پاکستانها ویزا نمیدن چون میدونن مثل بمب ضد بهداشت کشورشون عمل می کنن
  • بانو IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    129 4
    با کشورهای پولدار لغو روادید کنید آخه کشورهای گدا گشنه افریقایی و اسیایی چه فایده برای ماداره؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      62 3
      میان ایران تا از گرسنگی نجات پیدا کنن
    • مهدی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      6 13
      همچین میگید گدا گشنه انگار که ما خودمون اقتصاد اول دنیا رو داریم! یه کمی با فکر بیشتر راجع به ملل دنیا صحبت کنیم به جایی برنمیخوره !
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    84 2
    از آقای نجفی انتظار درایت بیشتری داریم .
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    88 1
    مخــــــــــــــــــالفم . تو اهواز باندهای گدایی پاکستانی و بنگلادشی با ویزا میان و تازه تمدید هم میکنن . بعد پول هر روزشون رو تو صرافی ها اهواز تبدیل هم می کنن
    • صادق IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      42 1
      به گداهای خارجی پول ندید تا برن
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    109 5
    جون مادرتون آمریکا رو ردیف کنین یه سفر بریم
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    72 1
    والا شمال که جا برای گردشگر داخلی هم کم داره . هتل کم داریم . دستشویی های بین راهی افتضاح . بیشتر روزهای سال بخصوص پایان روزهای تعطیل شمال غلغله است .
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    75 1
    مالزی و ترکیه لغو رودادید برای برخی کشورها دارن درست . اما مالزی اگر کسی اقامت غیر قانونی داشته باشد بدون رحم زندان و جریمه میکنه . ولی در ایران به اسم مهمان نوازی و رافت مهاجران غیر قانونی آزادانه زندگی می کنن. کشورها اتفاقا مرزهاشون رو حفاظت می کنن و مفت و مسلم مهاجر و گردشگر پردردسر راه نمیدن
  • ایرانی IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    82 4
    1- حذف یک طرفه روادید با کشورها توهین به شان ایرانیان است2- حذف روادید با کشورهای ضعیف همسایه از جنبه اقتصادی فرهنگی بهداشتی اجتماعی به ضررمان تمام میشود
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    45 0
    پاکستانی ها از خداشونه راحت بیان ایران چادر بزنن اینجا زندگی کنن و سر چهاررهها گدایی کنن. ایول !!! گردشگر با مهاجر و گدا فرق داره ها !!!!! اطراف ما بیشتر کشورها فقیرند . مشکل دارن . فکر کردن به لغو روادید با این کشورها هم آدمو می ترسونه
  • الف IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    42 3
    کلی هزینه کردیم .........کلی زمان برده..................وبا را در ایران ریشه کن کردیم...............اما اول تابستان با آمدن مهاجران افغانی و پاکستانی دوباره وبا در ایران شیوع پیدا می کند. به هر قیمتی که نباید افراد غیر ایرانی را به ایران بیاوریم . سلامت مردم ما اولویت دارد
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    59 1
    الکی دردسر برای کشور درست نکنید . افغانستان و پاکستان معضل مواد مخدر داره . طالبان افغانی و پاکستانی چی؟ امنیت عراق رو نگاه کنید! طالبان و تکفیریها چشم دیدن امنیت ایران رو ندارن .
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    36 1
    گویا هدف تسهیل ورود گدایان و مهاجران شغلی است .
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    32 5
    اونی که بخواد بیاد ایران و واقعا گردشگر باشه با جون و دل ویزای ایران رو میگیره و سختی های ویزا گرفتن رو هم تحمل می کنه . حذف ویزا شاید کم اهمیت ترین راه حل توسعه گردشگری باشه .
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      3 0
      در تایید دوستمون : ترکیه ده ساله میلیاردها دلار صرف توسعه گردشگری کرده . انواع هتل ها انواع مراکز تفریحی . فرودگاههای عالی ............ساده انگارانه است اگر فکر کنیم ترکیه چون لغو روادید کرده به این جایگاه رسیده . لغو روادید خیلی خیلی کم اهمیته و در آخرین راهکارها قرار داره
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    32 2
    قطعا به نفع افغانی ها ست . مشکل اشتغال خودشون رو در ایران حل می کنن.
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    38 0
    خبر جان چرا در میزگرد کافه خبری تون ترسها و دغدغه های ما را به گوش مسوولان سازمان گردشگری نمی رسانی؟ این دغدغه ها جدیه .
  • زبل IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    46 1
    اندونزی-----------بنگلادش----------فیلیپین-----------هند-------------پاکستان-------------افغانستان کشورهایی هستند که در دنیا معروفند به ارسال کارگران انبوه و ارزان به سایر نقاط جهان -----------------------دبی به تازگی ورود اتباع این کشورها را بسیار محدود کرده و اگر تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند ویزا گردشگری داده نمی شود
  • نگـــرانم IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    40 1
    سلام . خیلی خطرناکه .نکنید . بعدا نمی تونید جمعش کنید.ممنون.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    39 8
    سود و ضرر این طرح ها را که در ترازو بسنجیم . کفه ضررها بسیار سنگین تر است . زیر ساختها را توسعه دهید . گردشگر واقعی خودش می آید
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    61 1
    یه روز در خونه ما رو زدن . برادرم رفت دم در . یه زنی با فارسی دست و پا شکسته و نامفهوم گفت: من مهمان کشورتونم از پاکستان امدم کمک کنید!!!!!!!!!!!گدا بود . در همه خونه ها رو می زد.
  • محمد A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    35 1
    تو فصل تابستان هر شب ١٠-١٢ پرواز از ايران به تركيه ميره در عوض چند نفر براي گردشگري از كشور همسايه تركيه كه مسلمان هم هست به ايران مياد ميشه مسؤول ميراث فرهنگي جواب اين سؤال من رو بده ؟
  • محمد IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    25 5
    سالهاست این برادران افغان کار و خوراک و خونه و جدیدا ماشین و شناسنامه دار شدن در ایران رو راحت بدست میارند ولی هیچکی ککش نمیگزه...والله چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامهههههههههههه
    • بی نام RU ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      0 4
      حرفت منطقی نیست. ما که ایرانی هستیم به راحتی چیزی رو تو این مملکت بدست نمیاریم. چه برسه به بقیه.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      10 1
      تازه من كه دانشجو دانشگاه تهران هستم مي بينم دانشجو هم هستند بعضي هاشون حتي در مقاطع تحصيلات تكميلي!!!!!!!!!! بعد ما خودمون بايد روزي 15 ساعت درس بخونيم تا قبول شيم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    40 7
    من پیشنهاد میکنم برای همه کشورهای اروپایی,امریکا شمالی,استرالیا,نیوزلند,ژاپن,کره جنوبی لغو روادید کنید ولی از دیگر کشورها روادید بخواهید.
  • حامد IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    25 2
    خودمون کمبود شغل داریم لازم نیست مهاجر خارجی خودشه گردشگر جا بزنه بیاد اینجا
  • پدام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    36 2
    در دهه 50 ورود تویستهای ایران به فرانسه،انگلیس،بلژیک ، ژاپن، مکزیک و بسیاری کشورهای تراز اول دنیا بدون ویزا بود، و حالا بی تفاوتی مان به جایی رسیده که اقای نجفی میگه اگه اندونزی(توجه کردید اندونزی!) ویزا از ایرانیا میخواد اشکالی نداره!! مهم اینه که ما از اونا نمی خوایم! یه چند واحد عرق ملی و چند واحد دیگه غرور ملی از دست رفته باید پاس کنن آقایون
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    25 6
    حالا با ویزا همه جا پر شده از گداهای پاکستان و عراق و افغانی.وای به روزی که ویزا نباشه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    17 2
    خبر آنلاین یک پرونده برو برای این موضوع . نظرات برخی دوستان واقعا قابل تامل هست و جای نگرانی شدید دارد.
  • محسن ص IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    1 0
    مهمترین عامل جذب توریست امنیت و داشتن امکانات کافیه که اولیش را بحمدالله تقریبا داریم ولی دومیش را کلا نداریم یه توریست یکسری نیازها داره که در کشور ما ممنوع و حرام است گردشگر هم برای تفریح حاضره پول خرج کنه نه فقط تماشای در و دیوار قدیمی پس تا زیرساختها و قوانین دست و پا گیر هست کاری پیش نمیره البته صد بار جای تاسف داره که کشوری که از لحاظ جذب توریست جزو 10 کشوره اول دنیاست ولی از لحاظ درامد گردشگری جزو پایین ترین کشورهای دنیاست. امیدوارم مسولین به فکر دغدغه های مردم که در بالا دوستان اشاره کردند هم باشن.
  • ایرانی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    1 0
    سلام. شما که میگی هر کی از ننش قهر میکنه سر خر رو کج کنه بیاد ایران. مثلا توی پاکستان آیا از آمار ایدز باخبرید؟ آیا میتونید افراد گروهک های طالبان و القاعده و.... از افراد معمولی تشخیص بدید. میدونی پاکستان و بنگلادش و هند و افغانستان جزو کثیف ترین وآلوده ترین کشورهای دنیا هستن؟ پس چرا میخواید مردم بیچاره رو با دردسر مواجه کنید؟ یا شایدم پشت این تصمیمات مسائل دیگه ای نهفته هستش؟ مثلا ورود عمدی تروریستایه القاعده و طالبان به ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    24 2
    هتل کم داریم همونها که داریم هم گران هستن . مردم خودمون در مسافرت ها باید شبها تو چادر بخوابن . گردشگری محدود شده به چند استان که همیشه سال فوق العاده شلوغه . بیشتر استانها نمی تونن پذیرای گردشگران باشن چون امکانات ندارن هتل ندارن . تو این اوضاع درب و داغون گردشگر خارجی رو چرا می خواهید بیاورید ایران؟ انقدر موضوع پیچیده است که سالها زمان لازم داره .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 2
    هر چی میکشیم از مدیریت نادانیست در این مملکت!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    1- حذف روادید در یک کشور باید در کشور دیگر هم منعکس شود! موضوع دو طرفه هست و در همه جای دنیا هم همینطور است! مگه ایران منطقه آزاد تجاری است!!!! 2. بهتره که وضعیت تراتزیت هوایی و زمینی را برای عبور از ایران توسعه و رونق بدهند و برای اکثر کشورهای (صاحب گردشگر پولدار) که به این صورت عبور میکنند برای 1 تا هفته و بعضا تا 1 ماه لغو روادید صورت بگیرد. 3. برنامه ریزی برای ورود گردشگر و با فرهنگ شناخته شده جهانی باید بیشتر بر روی کشورهای ثروتمند باشد تا با خود پول وارد کشور کنند و فرهنگ ایران را به کشور خود و سایر ببرند !!!!
  • محمدرضا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    3 0
    اصلا نباید افغانی ها و پاکستانی ها رو به ایران راه داد.من نمی دونم چرا اسم کشورهای پاکستان و افغانستان رو در لیست لغو روادید قرار دادن،مرکز صدور مواد مخدر و تروریسم به دنیا هستن.خیلی هاشون میان اینجا،با خانم های ایرانی ازدواج می کنن بعدش ول می کنن میرن.
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    4 0
    آخه نظر من کو؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    5 0
    گردشگر برا چی بیاد؟ مردمی رو ببینه که در غنی ترین کشور دنیا به همه لحاظ، تو نکبت و بدبختی زندگی میکنن؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    5 0
    این استدلال آقایان بسیار غلط است که همسایه ها لزومن دنبال آمدن به ایران هستند. ببینید هر چه رفاه و سطح سواد مردم بیشتر شود علاقه شان به گردشگری فرهنگی بیشتر می شود و اگر نه آنها پاتایای تایلند را با هیچ جا عوض نمی کنند مخصوصن با قوانین اجتماعی و ارشادی که ایران دارد مردم کشورهای عقب مانده و فقیر به ایران نمی آیند. هدف ایران باید اروپایی های با سوادی باشد که معمولن هم ثروتمند هستند و حاضرند برای دیدن جاهای باستانی و فرهنگی ایران پول خرج کنند. دیگر مسئله اسم ایران است که به خاطر تخریب رسانه های جهان جایی بی امن و خطرناک می نماید و البته ایرانیانی که مثلن به مالزی رفتن هم آنجا گل کاشتند و حسابی اسم ایرانی رو به قول خارجی ها پروموت کردند که بفهند خلاف واقعی یعنی چه و البته همین کار در ژاپن و..
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    1 0
    رفتارها باید در حد رفتارهای بین المللی باشه اقامت غیر مجاز باید جریمه داشته باشه مهمان نوازی شرایط خاص خودش رو داره با هر کشوری باید کاملا جدی و قانونی برخورد کرد ویزا هم در صورت صلاحدید باید حذف بشه
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    5 0
    شما توی نون و آب مردم خودتون موندید!! چطور می خواهید با سیل ورود یک عده گدا گشنه و درب و داغون مواجه بشید؟؟!! نکنه قراره از افغانستان آدم حسابی بیاد ایران؟؟!!