خانه ملت نوشت:

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در واکنش به خبر ورود موج جدید ریزگردها به شهرهای شمال غرب و غرب کشور، گفت: به منظور کاهش اثرات مخرب ریزگردها کمیسیون کشاورزی طرح حمایت از استان‌های غربی در برابر پدیده گرد و غبار را که تا پیش از این در کارگروه محیط زیست بررسی می‌شد به زودی در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ناصر صالحی‌ نسب در تشریح وضعیت طرح حمایت از استان‌های غربی کشور در برابر گرد وغبار، تصریح کرد: نتیجه بررسی این طرح که در کارگروه محیط زیست کمیسیون کشاورزی در دست بررسی است در جلسه هفته آینده کمیسیون کشاورزی اعلام خواهد شد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، در تشریح مفاد طرح حمایت از استان‌های غربی کشور در برابر ریزگردها، ادامه داد: طرح حمایت از استان های غربی در برابر پدیده گرد و غبار شامل سه بخش مهم است که شامل مالچ پاشی، درختکاری در دشت و بیابان و یونیزه کردن ریزگردها می شود.

وی در خصوص راهکار مالچ پاشی که از سوی وزارت نفت در حال پیگیری است، گفت: این طرح ممکن است که مشکلات زیست محیطی در پی داشته باشد اما تبعات ناشی از اجرای این طرح نسبت به ورود ریزگردها که هم خطراتی برای حیات وحش و محیط زیست دربر دارد و هم زندگی شهری را مختل و سلامت انسان ها را تهدید می کند، بسیار ناچیز است.

صالحی نسب راهکاردرختکاری را که قرار بود در دولت دهم پیگیری شود را در حد یک نوشته روی کاغذ خواند و تصریح کرد: تاکنون هیچ پرو‍ژه درختکاری به اجرا در نیامده است.

وی از اجرای ناموفق طرح یونیزه سازی ریزگردها در منطقه شرقی دشت آزادگان خبر داد و گفت: در دولت گذشته این طرح با ساخت مرکز یونیزه سازی ریزگردها با روش پرتاب پرتوهای نور به اجرا در آمد که هیچ نتایج مثبتی در پی نداشته و از کارآیی لازم برخوردار نبوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه پدیده ریزگردها در دهه گذشته به معظلی شهری در استان های غربی کشور بدل شده، افزود: برای رفع این معضل شهری، استانداری های این مناطق باید رفع معضلات ناشی از ورود ریزگردها را در اولویت نخست برنامه ریزی های خود قرار دهند تا روند زندگی مردم این مناطق شکل طبیعی به خود بگیرد.

صالحی نسب با بیان اینکه برای رفع معضل ورود ریزگردها به شهرهای غربی و گاه مرکزی کشور یک عزم ملی و بین‌المللی نیاز است، افزود: در داخل کشور باید همه بخش ها از استانداری گرفته تا سازمان محیط زیست، دست به دست هم دهند تا این معضل برطرف شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در بعد بین المللی نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، عربستان و سوریه باید به رفع این معضل با استناد به نتایج حاصل از طرح های آزمایشی و تائید شده از سوی کارشناسان اقدام کنند تا در آینده شاهد ورود ریزگردها به شهرهای غربی و بروز مشکلات زیست محیطی نباشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    8 1
    كدام اقدام دولت دهم با اثر بوده كه اين يكي باشه
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    3 1
    مگر براي مهار آلودگي از طرف دولت تلاشي هم شده است؟!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    1 1
    ولي انصافا محمود اينا يكي دو تا طرح داشتن واسه آلودگي هوا و گرد و غبار كه خيلي عااالي بودن بخصوص اون هواپيما آب افشانه! :)