ایسنا نوشت:

رییس سازمان محیط زیست کشور درباره گزارشات وضعیت محیط زیست کشور، گفت: در سال‌های 82 و 83 طرحی تحت عنوان گزارش وضعیت محیط زیست به مردم ارائه شد؛ اما طی هشت سال گذشته مسکوت مانده بود که بنده به مردم قول می‌دهم تا چند ماه آینده گزارش وضعیت زیست محیطی کشور در این هشت سال ارائه دهم و گزارش سوم وضعیت زیست محیطی را نیز از دولت جدید ارائه کنم.

 معصومه ابتکاردر جمع خبرنگاران، اظهارکرد: موضوع محیط زیست موضوعی بخشی نیست و همه دستگاه‌ها و بخش‌های یک استان باید وارد عمل شوند و سعی شود برای استان‌های پیچیده‌ای همچون اصفهان یک ارزیابی راهبردی قوی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مقوله توسعه و محیط زیست در استانی مثل اصفهان می‌توانند به خوبی در کنار هم قرار گیرند به شرطی که آمایش سرزمین دقیق انجام گرفته باشد، افزود: اگر در زمینه ارزیابی و آمایش سرزمین استان‌ها بتوانند حرکت رو به جلویی داشته باشند مشکلات فعلی و معضلات گذشته حل و فصل خواهد شد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان طرح جامع «کاهش آلودگی اصفهان» که از سال 81 مصوب و از سال 82 اجرایی شد مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم متاسفانه طی شش سال گذشته این طرح اجرایی نشده، اما در سال 90 با توجه به مشکلات شهرهایی همچون تهران و اصفهان و فشار نمایندگان و اعضا شورای شهر باعث شد تا دوباره این طرح به جریان بیفتد و امروز نیز به مصوبات خوبی رسیده‌ایم.

ابتکار اضافه کرد: در کارگروه جامع «کاهش آلودگی هوا» همه دستگاه‌های مسوول در کلان‌شهر اصفهان حضور داشتند و مقرر شد تا انجام اقدامات نهایی و رسیدن به یک کاهش محسوس این جلسات ادامه یابد.

تلاش می‌کنیم صندوق ملی محیط زیست احیا شود

وی به رودخانه زاینده‌ رود و مشکلات آن اشاره کرد و گفت: امروز کارگروه بررسی این رودخانه نیز تشکیل شد و به مهم‌ترین نکته یعنی سیاست‌گذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی دقیق تاکید شد؛ البته در کنار این مسائل باید واقعیت‌ها را نیز در نظر گرفت و ملاحظات مسائل آبی را نیز در استان اصفهان که استانی خشک است بررسی کرد که این ملاحظات در بخش‌های آب بری همچون کشاورزی و صنایع باید مورد توجه باشد.

رییس سازمان محیط زیست کشور درباره خودروهای فرسوده و خارج کردن آن‌ها از چرخه حمل و نقل، تصریح کرد: دولت اخیرا مصوبه‌ای داشته است که در آن سیاست‌های حذف خودروهای فرسوده تقویت شده و تسهیلات را افزایش داده‌ایم و اعتبارات آن را نیز تامین کردیم تا بتوانیم خودروهای 20 سال و بالاتر را به طور کامل از چرخه حمل و نقل خارج کنیم.

ابتکار اضافه کرد: خودروهای فرسوده جز مصرف سوخت بیشتر، ایجاد تصادفات ناگوار چیز دیگری برای حمل و نقل ندارد و باید هرچه زودتر از رده خارج شوند.

وی به آلودگی هوای اصفهان و صنایع آلاینده این شهر اشاره کرد و افزود: صنایع بزرگ استان اصفهان تلاش‌هایی در خصوص کاهش آلودگی انجام داده و این کار را به تنهایی کرده‌اند و توانستند استانداردهای محیط زیست را کسب کنند، اما نیروگاه‌های اصفهان، صنایعی آلاینده محسوب می‌شود و هم اکنون درحال بررسی راه حلی برای کاهش آلودگی آن هستند.

معاون رییس جمهور یکی از راهکارهای این سازمان برای تقویت محیط زیست کشور را احیای صندوق ملی محیط زیست دانست و تصریح کرد: ما آماده عملیاتی شدن این صندوق بودیم و با توجه به اعتبارات اولیه‌ای که برای صندوق در نظر گرفته شده بود آماده بهره‌برداری بودیم که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی برای احیای آن انجام نشده است.

وی از رایزنی خود با علی لاریجانی رییس مجلس در خصوص کاهش سال معاینه فنی خبر داد و افزود: افزایش زمان معاینه فنی خودروها مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست بود و با رایزنی که با رییس مجلس داشتیم قرار شد تا طرح دو یا سه ساله کردن معاینه فنی به صحن علنی بیاید. البته مراکز معاینه فنی باید بدانند که رسالت بسیار جدی در تعیین و تایید خروجی‌های خودرو دارند و با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.

 

47301

کد خبر 318680

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    4 0
    معاینه فنی چی ؟ بابا ماشینهای ایرونی اصلا هیچ استانداردی ندارند کیو گول میزنید
  • محمدعظیمی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    3 0
    سلام تنها کاستن از سال کاهش معاینه فنی کفایت نمی کند. متاسفانه در این سالها صدور برگ تایید فنی خودرو با پول بسیار رواج دارد و سخت گیری نمی شود. باید سازوکار دقیقی برای این کار اندیشیده شود. مثلا به خودروهای بالای پنج سال تکلیف شود تا کاتالیست خودرو را تغییر دهند البته باید دولت برای این کار کمک هزینه در نظر بگیرد. کاستن از آلودگی هوا صرفا با مصوبه قانونی حاصل نمی شود و نیاز به سرمایه گذاری دارد. باید بخشی از مالیات دریافتی از خودرو سازها و صنایع آلاینده به این موضوع اختصاص یابد.
  • sina A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    5 0
    بهتره به جای اینکه زمان معاینه فنی رو کم کنید و هر چند ماه کلی ملت رو برای یک چک آپ بی نتیجه، سر کیسه کنید، اجازه ی تولید این ماشینای آشغال کارخونه های داخلی رو ندید. توی این مملکت هر کاری میخوان بکنن، فشارشو میندازن روی دوش مردم.
  • حسین A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    1 0
    خانم ابتکار ترو به خدا وضعیت رود کارون رو بررسی کنید....داره خشک میشه....پرآب ترین رود ایران داره خشک میشه. جلوی انتقال آبش به زاینده رود رو بگیرید...خون خوزستان رو دارید میکشید بیرون ازش.
  • عبدالله IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    0 0
    گراني و مشكلات اداري براي مردم كم بود كه اين خانم دست به ابتكار جديد مي زند تا كه مردم هميشه در گير باشند تا كه ديوانه بشن؟
  • محمد رضا A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    0 0
    لطفا با اين درخواستها براي يك سري ها كار چاق نكنيد معاينه فني كه باپول صادر مي شود چه يك سال باشد چه چند روز تاثيري در اصل موضوع ندارد فكر اساسي بايد كرد مجلس به وظايف خود عمل نمايد قوانيين ما مربوط به صد سال قبل است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    چرا اینقدر شماها سر خودتون را کلاه میگذارید؟ فقط که ماشین ها آلودگی ایچاد نمیکنند چراشهرداری این همه مجوز ساخت و ساز میدهد؟هم میگویند کگمبود گاز و آب دارند برق هم همچنین چقدر مگر تهران جای دارد؟ وقتی هر ساختمانی کلی برای گرمازایی دود تولید میکند و خود گاز هم کمی آلوده کننده است برای چی اینقدر اجازه ساخت میدهند خب از همه جا وقتی امکانات نباشد به تهران می آیند آنوقت همه چیز چند برابر آلودگی ایجاد میکند آلودگی صوتی را هم اضافه کنید مردم همه افسردهو عصبی هستند جامعه ای دلمرده داریم چرا شهرها و روستاها را آباد نمیکنید و ایجاد کار نمکینید که این همه به تهران هجوم نیاورند؟همش به ماشین ها گیردادین زوج و فرد کردین اماماشین تولید و پول آهن قراضه ای را که میدهید کامل میگیرید بس کنید با این مدیریتی که

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین