هفتمی اولین وزنه بردار ایران در شروع بی نظیر قهرمان المپیک

مجید عسکری اگرچه نتوانست برای ایران مدال آور شود اما امتیازات خوبی را برای ایران در جدول رده بندی تیمی گرفت.

 

محمدرضا آخوندی / وروتسواف لهستان :مجید عسکری اگر نه پرامیدترین، بلکه اولین وزنه بردار ایرانی در هشتادمین دوره رقابتهای جهانی وزنه برداری بود که در این پیکارها دست به وزنه می شد و امیدوار بودیم با عملکردی در حد خودش، بتواند روح امید را در تیم جوان ایران تازه کند. حدود 15 دقیقه پیش از آغاز رقابتها و براساس پروتکل مسابقات، همه وزنه برداران با آب و تاب زیاد و تشویقهای تماشاگران و معرفی مجری و گوینده ورزشگاه، پا به روی تخته اصلی رقابتها گذاشتند تا همه حاضرین سنتینانتال هال با این یازده مرد 62 کیلویی آشنا شوند. مجید عسکری نیز براساس جدول رقابتها نامش خوانده شد و با لباس ورزشی آبی رنگ، قدم به صحنه رقابتها گذاشت و برای تماشاگران دستی تکان داد و در جایش ایستاد.  پس از آن همه این قهرمانان صحنه را ترک کردند تا 15 دقیقه دیگر به ترتیب برای وزنه زدن نوبتشان شود.

 

** مجید عسکری - یکضرب 128 کیلوگرم

با شروع رقابت، وزنه برداران ازبکستان و مولداوی نخستین افرادی بودند که به روی تخته آمدند و وزنه هایشان را زدند. رقابت در وزنهایی حدود 120 کیلوگرم آغاز شد. اندک اندک پیش رفت تا در میانه های کار نوبت به مجید عسکری برسد. پیش از اینکه او کارش را آغاز کند، دو وزنه بردار به طور کلی کارشان را به پایان رسانده بودند، اما هنوز تعداد زیادی بودند که هنوز به روی تخته نیامده بودند. عسکری با دوبنده قرمز و همراهی زالای، رضازاده و باقری به روی تخته آمد. این برای نخستین بار بود که فریادهای مقدس شیعیان در سالن رقابتها شنیده می شد. فریادهای فارسی جورج زالای (سرمربی مجارستانی تیم ایران) نیز در جای خود شنیدنی بود. عسکری با انگیزه ای که در چهره اش نمایان بود به روی تخته آمد و پشت وزنه رفت. وزنه 128 کیلوگرمی. نباید برای شروع کار چندان سنگین می بود، ولی در عین حال سختی خودش را داشت، چراکه شروع کننده یک تیم بود. عسکری در شرایطی که رضازاده و زالای کنار تخته توصیه هایی داشتند، دستانش را دور وزنه قفل کرد و به سرعت وزنه را به بالای سر پرتاب کرد. در ابتدا کمی تعادلش برهم خورد و نزدیک بود این فرصت از دست برود، ولی به هر ترتیب زود به خودش آمد و تعادلش را زیر وزنه حفظ کرد تا سه چراغ سفید در نخستین حرکت نصیب او شود. این شروع خوبی برای این وزنه بردار سبک وزن ایرانی بود. او برای بار دوم، وزنه 132 کیلوگرم را انتخاب کرده بود.

عسکری برای بار دوم درحالی به روی تخته آمد که این بار بیشتر رضازاده بود که توصیه های لازم را به او انجام می داد. وزنه 132 کیلوگرم بود و عسکری باید برای تداوم موفقیت بر این حریف نیز غلبه می کرد. رضازاده همچنان بدون وقفه توصیه می کرد. عسکری به روی تخته آمد. تمرکزی گرفت و پشت وزنه نشست. به سرعت وزنه را بالای سر برد، اما همان بی تعادلی دفعه قبل دچارش شد و این بار با توجه به سنگین تر بودن وزنه نتوانست شرایط حفظ آن را فراهم کند. بدین ترتیب دومین حرکت او خطا شد.

اکنون تنها یک حرکت دیگر برای عسکری باقی مانده بود. درحالیکه هنوز چهار وزنه بردار بودند که به روی تخته نیامده بودند. او برای حرکت سوم وزنه 133 کیلوگرم را انتخاب کرده بود. مجری ورزشگاه نیز بارها به نام حسین رضازاده به عنوان یکی از سوپراستارهای وزنه برداری دنیا اشاره می کند و در همین حال عسکری به روی تخته می رود. این بار نیز پشت وزنه می نشیند و پس از لحظاتی تمرکز با قدرت به روی سر می کشد، اما این بار نیز نمی تواند به صورت کامل بایستد و وزنه را می اندازد تا در حرکت یک ضرب با همان رکورد 128 کیلوگرم به کارش پایان دهد.

در این رقابت نفس گیر و سخت که بیشتر بین وزنه برداران چین، کره شمالی، لهستان و کلمبیا صورت گرفت، در نهایت اون گوک کیم - قهرمان المپیک لندن، در همان حرکت نخست یکضرب با بالای سر بردن وزنه 145 کیلوگرم کار را بر همه حریفان سخت کرد و در حرکت دوم با مهار وزنه 150 کیلوگرم براحتی به مدال طلای جهان دست یافت. او در حرکت سوم درخواست وزنه 154 را داد تا رکورد یکضرب دنیا را جابجا کند. او برای بار سوم به روی تخته ولی در مهار این وزنه موفق نبود.

پس از این وزنه بردار قدرتمند کره شمالی، لیجون چن از چین با رکورد 146 کیلوگرم دوم شد و والنتین هریستوف از آذربایجان با رکورد 141 کیلوگرم در مکان سوم ایستاد.

در این حرکت، مجید عسکری با رکورد 128 کیلوگرم در مکان هشتم قرار گرفت.


** عسکری - دوضرب ششم شد

حرکت دوضرب نیز با همان ریتم حرکات یک ضرب آغاز شد. البته پیش از شروع عسکری دو نفر از چرخه رقابتها کنار رفتند. عسکری درحالی که حمایت باقری، رضازاده و زالای را پشت سر خود داشت، در نخستین حرکت یکضرب برای مهار وزنه 160 کیلوگرمی به روی تخته آمد. همانند دور یک ضرب به روی تخته آمد و پشت وزنه نشست. دستانش را به دور میله قفل کرد و سپس وزنه را به روی سینه و بعد بالای سر برد تا وزنه نخست حرکت دوضرب برای او ثبت شود. او برای دومین حرکت، وزنه 165کیلوگرم را انتخاب کرد. وزنه ای سنگین، اما نه چیزی که تابحال در تمرینها نشده باشد. او این بار درحالی به روی تخته آمد که صدای باقری بیش از قبل شنیده می شد.همان روال طی شد، وزنه را به روی سینه برد، اما در بالای سر بردن آن موفق نبود.وزنه را انداخت تا چند دقیقه بعد، شانسش را در مهار همین وزنه امتحان کند. او پس از دقایقی بار دیگر به روی تخته آمد. رضازاده هم در کنار زالای و باقری آرام و قرار نداشت، اما عسکری این بار نیز مربیان را ناکام گذاشت و وزنه را انداخت. بدین ترتیب عسکری از مجموع شش حرکت تنها در دو حرکت موفق بود تا کارنامه ضعیفی از او در هشتادمین دوره رقابتهای جهانی باقی بماند. او با همین رکورد در دوضرب ششم شد و در مجموع با رکورد 288 کیلوگرم جایگاه هفتمی رقابتهای جهانی را به خود اختصاص داد.همین جایگاه هفتمی امتیاز به نسبت مناسبی را نصیب تیم ایران خواهد کرد، اما از خراب شدن چهار حرکت از شش حرکت او نباید به آسانی عبور کرد.

 

 

4141 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    چرا از خیانت رضازاده و محرومیت سلیمی چیزی نمیگین
    • رضا A1 ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      17 67
      چه ربطی به اینجا داشت؟سلیمی 160 کیلو هستش عسکری 60 کیلو.فرقشونو می دونی؟
  • بی نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    90 5
    زنگ تفریح بودیم
  • بی نام A1 ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    67 6
    آقای رضازاده، ما مدال می خواهیم، نه کسانی که به شما بله قربان بگویند. پس سلیمی را به تیم ملی برگردانید.
  • علی FR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    54 12
    این برای نخستین بار بود که فریادهای مقدس شیعیان در سالن رقابتها شنیده می شد. این یعنی چه؟ میشه یکی توضیح بده...یعنی سنی های کشورمون دوست ندارن کشورمون موفق باشه...
    • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      9 4
      منظور اینه که یا علی و یا اباالفضل می گفتند. اینقدر یک موضوع رو سخت و پیچیده نکنید. اصل گزارش در مورد چیز دیگری است.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      7 3
      «این برای نخستین بار بود که فریادهای مقدس شیعیان در سالن رقابتها شنیده می شد» این قطعا معنایش این نیست که «سنی های کشورمون دوست ندارن کشورمون موفق باشه»
    • علی A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      3 0
      شما ناراحت نشو آقای خبر نگار اصلا نفهمید چی گفت چرا که مطرح کردن مسائل اینچنینی که اصلا ربطی به مسابقات ورزشی نداره فقط باعث ایجاد نفاق ودودستگیه .خیلی بی معنی بود!!!!!!!!!!!!!
  • ساروی EU ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    27 1
    رضازاده حیا کن. فدراسیونو رها کن
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    19 1
    آهای بهداد سلیمی آهای کیانوش رستمی کجایین؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    18 1
    متاسفم برای این همه ناعدالتی. پس المپیکی ها کجا رفتند.
  • رضا EU ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    1 0
    رضازاده دوست نداشت که بهداد سلیمی رکوردش را بزند، واقعا باعث تاسف است. آقای باقری باید خجالت بکشید از این نتایج بسیار ضعیف. به آقای رضازاده بگوئید که به زودی اسمش از رکورداران پاک خواهد شد و روسیاهی به ذغال خواهد ماند.