مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا

محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی در روزنامه ایران درباره اظهاراتش درباره قلیان توضیحاتی داده است؛

همچنان که پیش‌بینی می‌کردم، سخنانم در برنامه پایش شبکه اول سیما بازتاب گسترده‌ای یافت و مخالفان و موافقان درباره‌اش به بحث‌ پرداختند. مثل هر موضوع دیگری؛ گروهی هم این موضوع را بهانه‌ای کردند تا دعواهای سیاسی را زنده کنند و نسبت‌های ناروا بدهند اما بیشتر، هم مخالفان و هم موافقان، کمک کردند تا زوایای تازه‌ای بر این بحث گشوده شود و امیدوارم این بحث در قالبی کلی‌تر و درباره محدودیت‌های غیرضرور ادامه پیدا کند و کار‌شناسان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی، روانی و حتی اقتصادی این محدودیت‌ها را بررسی و ارزیابی کنند.

قلیان تنها یک مصداق از پدیده‌ای است که آن را محدودیت‌های غیرضروری می‌دانم و در جامعه ما بسیار است و تجربه چندین ساله همه ما نشان می‌دهد که تا چه اندازه به زیان منافع ملی کشور است. طبیعی است که همه ما دوست داشته باشیم جامعه ما، جامعه‌ای عاری از هر نوع عمل ناپسند و غیراخلاقی باشد، اما آیا با منع و محدودیت موفق خواهیم شد؟ تجربه ما و کشورهای دیگر نشان داده است که منع و محدودیت کارایی چندانی ندارند و جز در مواقع ضروری، کاربرد آن زیان‌هایی به بار می‌آورد که به نقض غرض اصلی منجر می‌شود. از این گذشته مخالفت با یک محدودیت غیرضروری و غیرقانونی، لزوماً به معنی طرفداری گسترش آن نیست. مثلاً اگر کسی، مخالف برخورد با سیگاری‌ها باشد، طرفدار گسترش سیگار نیست، من هم طرفدار گسترش قلیان کشیدن نیستم، بلکه ممنوعیت آن را محدودیت غیرضرور می‌دانم که عوارض نامناسبی دارد.

پرواضح است که هر عمل مجرمانه‌ای ناپسند است، اما هر عمل ناپسندی جرم نیست. بسیاری از رفتار‌ها در خانه و خیابان ناپسند و گاهی حتی از نظر اخلاقی نیز مردود است، اما جرم نیست و برای از بین بردن آن به ممنوعیت و محدودیت متوسل نمی‌شوند.

قلیان کشیدن هم ممکن است از نگاه ما ناپسند باشد و نباید آن را ترویج و گسترش داد، اما نمی‌توان آن را در ردیف جرایم تعریف کرد و با مردمی که قلیان می‌کشند یا با مراکزی که قلیان ارائه می‌کنند، چنان برخورد کرد که گویی مجرم هستند. هر قاعده‌ای که گذاشته می‌شود و محدودیتی ایجاد می‌کند، باید پشتوانه‌ای حقوقی یا اخلاقی داشته باشد. آنچه اتفاق افتاده است، از جنس محدودیت‌های غیرضروری و بدون پشتوانه قانونی و شرعی و حتی عرفی است. در‌‌ عین حال اعمال آن بدون انجام کار فرهنگی و روشنگری زیان‌های روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی فراوانی در پی خواهد داشت.

انتخاب بین بد و بد‌تر برای ما موضوع آشنایی است و درباره آن بسیار گفته شده است. ما همیشه بین انتخاب خوب و خوب‌تر مخیر نیستیم. گاهی ناگزیریم بین دو گزینه «بد» و «بد‌تر» یکی را انتخاب کنیم. ما دوست داریم که همه خوبی‌های ممکن، در کشور گسترش یابد و با هیچ نکته بدی در جامعه روبه‌رو نشویم، اما آیا چنین چیزی ممکن است؟

بحث درباره قلیان کشیدن نیز بحث بین بد و بد‌تر است. عده‌ای خیال می‌کنند با منع و ایجاد محدودیت برای پدیده‌ای مثل قلیان یا پدیده‌های دیگری از این سنخ، همه چیز درست می‌شود. اما تجربه نشان داده است که چنین نیست.

در ظاهر ممکن است بتوانیم قلیان را از اماکن عمومی تحت نظارت جمع کنیم، اما در واقع آن را به جای دیگری برده‌ایم، به جایی غیرقابل کنترل‌تر و پنهان‌تر که ممکن است با چیزهای دیگری هم گره بخوردکه متأسفانه گره خورده است. احتمالاً متخصصانی که به آمارهای شفاف‌تری در زمینه اعتیاد دسترسی دارند، راحت‌تر بتوانند مسأله را توضیح دهند و از عمق فاجعه‌ای که امروز به واسطه مصرف مواد مخدر و بخصوص مواد مخدر شیمیایی جامعه را تهدید می‌کند، سخن برانند.

ممکن است با حسن نیت و برای کاهش این موضوع تلاش کنیم و تا‌ جایی که بتوانیم محدودیت ایجاد کنیم، اما نتیجه‌ای که می‌گیریم، درست برعکس باشد و خلاف میل‌مان آن را گسترش بدهیم. تجربه‌هایی از این دست در کشور ما و کشورهای دیگر کم نیست.

نکته دیگری که در بین سخنانم مورد توجه منتقدان و موافقان قرار گرفت، تفاوت گذاشتن بین زن و مرد در قلیان کشیدن بود. تمام آنچه در این یادداشت نقل شد، در این مورد هم مصداق دارد. این تفاوت گذاشتن نیز از جنس محدودیت‌های غیرضروری است که در آن نشانه تبعیض هم وجود دارد. چرا قلیان کشیدن را ناپسند یا جرم می‌دانند؟ مگر غیر از این است که توجیه اصلی، زیانی است که به استعمال کننده وارد می‌کند؟ مگر این زیان برای زنان و مردان متفاوت است؟ حتی اگر توجیه‌ها و دلایل‌ دیگری هم وجود داشته باشد، راهش تأکید کردن بر این تبعیض نیست. این تأکید نتیجه عکس می‌دهد و زنانی را که ممکن است هیچ علاقه‌ای به این کار نداشته باشند را نیز به واکنش وا ‌دارد.

ریشه بسیاری از چنین تصمیم‌هایی در بی‌اعتمادی به ساز و کارهای درونی جامعه است. اگر اجازه بدهیم جامعه خود پسند و ناپسندش را در روند زندگی اجتماعی تعریف کند و با دخالت‌های غیرضروری در آن اخلال ایجاد نکنیم، بسیاری از این نگرانی‌ها از بین خواهد رفت. چنین اخلال‌هایی نه تنها کاری از پیش نمی‌برد که در نگاهی کلان به زیان منافع ملی و حتی به زیان سلامت روانی، اجتماعی و اخلاقی جامعه است. برای مبارزه با اشاعه و مصرف سیگار و قلیان بهتر است جامعه و بخصوص جوانان را با مضرات آنها و زیان‌های ناشی از این مصرف آگاه سازیم و تفریحات سالمی را جانشین لذت (کاذب یا واقعی) دور هم نشستن و گپ زدن و قلیان کشیدن کنیم.

عدم منع و محدودیت برای قلیان لزوماً به معنی استفاده از آن در همه جا نیست. چنان که امروز هم در بسیاری از مراکز تفریحی قلیان مصرف نمی‌شود. هنوز می‌توانیم قهوه‌خانه‌هایی قدیمی در تهران و بسیاری از نقاط کشور بیابیم که صاحبان آن‌ها به دلیل همین زیان‌هایی که ممکن است قلیان داشته باشد، قلیان سرو نمی‌کنند. اگر چنین منع و محدودیت‌هایی وجود نداشته باشد، حق انتخاب افزایش پیدا می‌کند و هر کس بنا به درک و علایق خود دست به انتخاب می‌زند.

به نظرم تجربه‌ای که در مراکز عمومی برخی از کشور‌ها درباره سیگار وجود دارد، برای ما هم مفید است. همه می‌دانند که سیگار برای فرد استعمال کننده مضر و برای افراد حاضر در محیط بسیار مضر‌تر است. از سوی دیگر تعداد کسانی که در همه جای دنیا سیگار استعمال می‌کنند، بسیار زیاد است اما از آنجا که تجربه نشان داده است که منع و محدودیتش عملاً ناممکن است، با اختصاص فضاهایی برای سیگاری‌‌ها در بسیاری از مراکز عمومی مانند فرودگاه‌ها، رستوران‌ها و... از زیان‌های آن کاسته و مصرف آن را کنترل کرده‌اند.

درباره قلیان هم باید به همین ترتیب عمل کرد. رستوران‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکزی با شرایط و امکانات خاص باید وجود داشته باشند که در آن قلیان ارائه ‌شود و مراکز عاری از قلیان نیز باید وجود داشته باشند و مردم حق دارند که کدام را انتخاب کنند. البته وظیفه دولت و دستگاه‌ها و رسانه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز بر سر جای خود باقی است که باید مردم را نسبت به آسیب‌ها و زیان‌های مختلف مصرف مواد دخانی و از جمله قلیان آگاه سازند و راه‌های جذاب‌تری را برای گذران اوقات فراغت به آنها پیشنهاد کنند.

47301

کد خبر 318839

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 106
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    مجددا دکتر نجفی عزیز مچکریم .افرین بر این همه درایت و تعقل در رفتار و گفتار .
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      چه فایده کی که بفهمه اینهمه درایت و تفکر را.
    • گمنام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      ما اگر قدر شناس یک چنین اساتید اخلاق ومروجین ترویج انواع دخانیات وتفریحات خانوادگی نباشیم فقط صد سال به محاسبه اخروی یه لنگ در هوا معلق میمانیم .جناب عرشیا امید وارم اون دنیا هم با ایشان محشور شوید.
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      ببخشید کشیده بشه تو خونه هاشون . برن تو خونه هاشون قلیان بکشن ................مگه چی میشه که برن تو خونه هاشون بکشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آقای نجفی واقعا دوستتون دارم امـــــــــــــــــــــــــا من شهروند از بوی قلیان بدم میاد از سیگار بدم میاد ............یک رستوران سنتی نمی شناسم که وقتی داخلش می شوم بوی بد قلیان به مشامم نرسد ............یه جوری میگید اگر نذاریم کشیده میشه به خونه ها که انگار اگر کشیده بشه به خونه ها چی میشه!!!!! ماه رمضان دعوت شدیم به یک رستوران سنتی در لواسان . تختهای بغلی دختران و پسران جوانی بودند . دود قلیانشان را بطرف تخت ما می فرستادند . آخه در اروپا هم استعمال دخانیات در جاهای عمومی غیر قانونیه . یه پارک شبها پیدا نمیشه که بوی قلیان نده . آخه پس حق من و امثال من چی؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      همینکه شما فهمیدید کافیه اتفاقا ماست مالی جناب نجفی هم برای اینه که شما ها بفهمید
    • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      32 6
      این همه جلوی همه چیز رو آقایون گرفتند: این وضعیت اخلاق تو جامعه ماست! این وضعیت اعتیاد به شیشه و مواد مخدر ماست! این وضع غرور ملی ماست! آقا دولتتان تمام شد بگذارید چهار تا آدم با سواد که با رأی مردم آمده اند کارشان را بکنند!
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      12 2
      ماهم مچکریم دکتر نجفی♥مانیز متوجه موضع گیری های مقرضانه شان شدیم شما کلا لب باز کنین انتقاد میکنن!خدا در امانتون نگه داره از این همه دشمنی و کینه توزی که باهاتون دارن......فک کردن برای آموزش پرورش بهتون رای ندن راحت حذف میشین ولی کور.......
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      9 2
      آقاي گمنام، آخرت ديگران چه ربطي به شما داره؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    مگه ما جوونا تفریحی جز قلیون کشیدن داریم ما خودمون هم میدونیم که قلیون خیلی ضرر داره ولی چاره ای نیست ایام تعطیلی و بیکاریمون تو چایخونه ها میگذره
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      خب دوست عزیز پولی رو که میدین قلیون بجاش کتاب بگیرین بخونید. ورزش کنید. سینما برید. کوه برید. اینا سرگرمی نیست؟ مگه سرگرمی حتما باید مورد دار و مضر باشه؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      199 8
      من بانظر آقای نجفی موافقم. "دوست عزیز قلیون هم شد تفریح..."
    • محسن A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      114 7
      عزیزم قلیون نکش برای سلامتید ضرر داره تو این گرونی، هزینه های درمانی هم به سایر هزینه هات اضافه میشه
  • سین شین A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    حرف حساب میزنه؛ هر عمل ناپسندانه ای جرم نیست. همین
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      32 4
      من با استعمال سیگار و قلیان در مراکز عمومی فقط و فقط بخاطر تاثیر بدی که روی سلامتی دارد مخالفم .
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      44 8
      اونم سالی دو بار بری دربند بکشی زمین به آسمون نمیاد
  • شي كونيم حسن A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    زنده باد آقاي دكتر كه بسيار زيبا وشفاف مسئله راتشريح نمودن وفارق از هرگونه منش سياسي ،بغض وغرض اظهارات ايشان كاملا منطقي مي باشد .با زور واجبار ومحدويت، نمي توان از آسيب هاي اجتماعي جلوگيري كرد .تنها راه ممكن اطلاع رساني وكارفرهنگي مي باشد ولاغير
  • حسین IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    اره اگه قلیان برداشته شود تمام مشکلات اقتصادی حل میشود
  • سحر IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    181 7
    ای ول خوشحالم از زبان مدیران اجرایی این سخنان شنیده میشه !
  • امیررضا US ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    105 3
    بله درست می فرمایند. خانوما قلیان نکشند آقایون قلیان بکشند و بعد آقای قلیان کش و بگن چرا قلیان کشیدی و یا در رستوران و کافه ی طرف و ببندند و.. اینکه راه آگاه سازی مردم از ضرر و زیان قلیان و مقابله با اون نیست!!
  • شایان A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    180 7
    نجفی متشکریمممممم. چرا عده ای فکر می کنند قیم همه مردم هستند؟!!!!!!!!
  • linda A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    132 7
    حرف حساب جواب نداره! راست میگه
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    133 8
    هوشمندانه، پخته، کارشناسی شده. درود بر شما دکتر نجفی عزیز
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    سخنان بسیار ، زیبا ، منطقی ، و با قلمی قانع کننده بودند،، من هم موافق نظر آقای نجفی هستم اینگونه محدودیت بر اصل مساله دامن می زند و سبب گسترش و در واقع نتیجه ی معکوس در برابر این موضوع خواهد داشت...
  • مهشید A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    104 4
    میگفت نکشید،نماینده ها خوشحال میشدند به جای تذکر،جایزه بهش میدادند!!!!!!!!!!!!!!!حرفاش کاملا منطقیه همه ضرر قلیون رو میدونند اما اختیار با خودشونه که مصرف بکنند یا نه و تبعیض بین زن و مرد تو این مورد واقعا نابجاست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    71 5
    در کشور ما میگویند کلاه بیاورید سر می آورند
  • فرهاد A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    89 5
    موافقم. قلیون و دخانیات فقط باید در قهوه خانه و چایخانه و مکان های تعریف شده مجاز باشه. و در مکان های عمومی و پارک ها باید ممنوع باشه. ضمنا باید از چایخونه ها درصد بیشتری عوارض و مالیات گرفت و این پول رو صرف تبلیغ و آموزش علیه مصرف دخانیات و کمک به درمان سرطان ها کرد..
  • پیمان IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    85 3
    حرفش کاملا منطقیه. این همه جاروجنجال واسه چیه . اینها دنبال یک بهانه هستند تا بازهم شروع به تخریب کنن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    64 4
    عده ای که هیچ مسولیتی را گردن نمی گیرند (حتی مسولیت 8 سال خرابی ) برای سالم جلوه دادن خودشون شعار مبارزه با قلیان و... را سر می دهند.غافل از اینکه در صحبتهای آقای نجفی برای صیانت از آثار معنوی مثل منزلی در آمل مشکل پول مطرح شد حال چه ایرادی دارد که آن منزل تبدیل به یک قهوه خانه سنتی با سرو قلیان شود که درامد خوبی هم دارد؟؟؟
  • میثم IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    65 4
    به نظر من نجفی درست میگه اقایانی که انقدر به فکر سلامت مردم هستن سیگاروگران کنن نه اینکه داخل ایران تولید بشه قلیان کشیدن هم وقت میخواد هم هرجایی نمیشه ازش استفاده کرد اما سیگار چی؟همیشه و همه جا در دسترس و قابل استفاده
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    48 4
    بسیار هم عالی از توضیح تون. ولی قضیه مخالف ها قضیه ضرب المثله معروفه: در دروازه رو می شه بست اما دهان مردم را نمی شه بست!
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      13 2
      که با این در اگر در بند در مانند در مانند . . .
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    148 5
    آقای نجفی بسیار آدم فهمیده ای هستی شما از برخوردت با مخالفات بسیار روشن و واضحه لذت می برم وقتی میبینم چطور زیبا و قانع کننده جواب مخالفاتو می دی
  • ماجد IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    97 6
    واقعا مسئولين چطوري فكر ميكنن؟؟؟ كجاي قليون كشيدن جرمه؟؟ من اگه نتونم تو محيط بيرون و داخل اجتماع قليون بكشم ميام تو خونه و صد درصد كنار قليون بساط ديگه اي هم پهن ميشه،، همش كه نميشه بريم تو مسجد و حسينيه ها و امام زاده ها دعا بخونيم و گريه كنيم،، مرديم از عقده.....
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    69 4
    حرف حساب. با اینکه من شدیدا با شیوع بیش از حد قلیان در جوانان مخالفم و خودم هم هیچ علاقه ای به ان ندارم اما روش فعلی درست و جوابگو نیست.
  • احسان IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    60 5
    بسیار عالی روشن فرمودند با تشکر از دکتر نجفی
  • سيد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    52 3
    احسنت وقتي فكر و پاسخ عقلاني دكتر نجفي و امثالهم را ميبينم و با خبرسازي هاي صدا سيما براي منكوب كردن صحبت ها فقط به دليل اينكه دكتر نجفي گفته و براي تخريب سياسي و نه از سر دلسوزي است مقايسه مي كنم به اين نتيجه مي رسم كه واقعاً چقدر تشخيص بين خوب و بد در ايران آسان است!! و بعضي خود را به خواب زده اند...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    66 4
    دکتر خودتو اذیت نکن اینا نمیفهمن چی میگی
  • سعيد IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    94 6
    خطر پارازيت ها صد برابر خطر قليون كشيدن هست،،نمايندگان مجلس كه دلتون به حال سلامت مردم ميسوزه قليون كشيدن اگه قراره آسيب برسونه به سلامت يكي آسيب ميرسونه ولي پارازيت از بچه يك روزه تا پيرمرد 90 ساله رو تو خطر قرار ميده،،
  • محسن IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    46 4
    "ریشه بسیاری از چنین تصمیم‌هایی در بی‌اعتمادی به ساز و کارهای درونی جامعه است. اگر اجازه بدهیم جامعه خود پسند و ناپسندش را در روند زندگی اجتماعی تعریف کند و با دخالت‌های غیرضروری در آن اخلال ایجاد نکنیم، بسیاری از این نگرانی‌ها از بین خواهد رفت." کاش بقیه هم همین ها رو قبول می کردند
  • بوشناس A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    بکش تا کشش دره اقای نجفی هم نکنه دختر و پسرش قلیونی هستن - چند نفر از نخبه های جوان ما قلیونی هستند - چه صحنه های بدی است عده ای جون داخل یه پاتوق ساعت ها نشسته و در حال قلیون کشیدن هستند و وزیر میراث فرهنگی هم میگوید بگذارید تا بکشند - کارشناسان و سازمان های مردم نهاد پاسخ بدهند
    • احمد IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      18 4
      با همین افکار بسته اوضاع مملکت ما اینطوری شده، وقتی در ملا عام جلوی کارهایی از این قبیل گرفته شده ، این وضع پیش میاد که تفریحات جوانها به خانه ها منتقل میشه و عواقب این وضع رو همین حالا شاهدش هستیم
    • خشایار IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      2 3
      با همین افکار بسته اوضاع مملکت ما اینطوری شده، وقتی در ملا عام جلوی کارهایی از این قبیل گرفته شده ، این وضع پیش میاد که تفریحات جوانها به خانه ها منتقل میشه و عواقب این وضع رو همین حالا شاهدش هستیم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      9 3
      از ادبياتت معلومه يه نسبتي با رييسجمهور قبلي داريا
  • باقر IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    بساط قليان و قليان كشي كه از فرهنگ غرب آمده بايد جمع شود، جوانان كمي به خودشان بيايند
    • سپهر IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      61 2
      کاملن موافقم که باید بساطش جمع بشه، اما این که قلیان از غرب اومده رو کجای دلم بذارم؟؟؟!!!!
    • رضا US ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      30 3
      اینترنتی هم که الان نشستی جلوش اظهار نظر میکنی تز همونجا اومده. ماشینی هم که سوارش میشی از همونجا اومده . بقیه اش رو هم بگم یا به خودت اومدی ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      31 2
      آقا باقر......قلیان از غرب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      46 2
      اگه کمی به تاریخ نگاهی انداخته باشید می بینید که قلیان از صنایع دستی کشور خودمان است نه از غرب
    • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      36 4
      كمي به تاريخ خودمان توجه كني متوجه مي شيد قليان از قديم جزو فرهنگ خودمان بوده ولي متاسفانه مانند بقيه چيزها اداب استفاده را بلد نيستيم.
    • خشایار IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      40 4
      حتما بجاش بساط شیره کشی که از کشورهای دوست و همسایه اومده رواج شه
    • احسان IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      16 2
      با زور که نمیشه کاری کرد برادر بعدشم همه میدونن فرهنگ قلیون از آسیا آمده .شما به ما بگو فرهنگ زشت پارازیت انداختن از کجا میاد؟؟؟؟؟؟
    • باقر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      1 41
      شما غربزده ها كمي به خودتان بياييد و به سيره نگاه كنيد، و شعار هيهات مناالذله را آويزه گوشتان قرار دهيد
    • باقر IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      2 21
      نه عزيز من، شما هستيد كه مطالعه نداريد، سابقه قليان به ششصد سال پيش و استفاد اش در اوج استعمارگري امريكا بر مي گردد،
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      7 2
      اولا که اتفاقا این بساط از شرق به غرب رفته و کاملا در فرهنگ این منطقه وجود داره! دوم : لازم به تذکره که همین اینترنتی که شما ازش استفاده میکنید از غربی ترین جای جهان یعنی آمریکا اومده،رکامپیوتری که استفاده میکنید هم زاده تفکر غربیه! توصیه میکنم از این به بعد استفاده نکیند. بده آقا بده زشته
    • باقر IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      3 45
      شيره اي كه از برادران همسايه مثل عراق و افغان و پاكستان بياد شرف داره به قليان كه از غرب امريكا مياد
    • حامد IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      3 2
      منظورش خود قلیان که نیست ، اگه دقت کنین تا یه کم اطلاعات مردم درباره سیگار بالا رفت، قلیون جایگزینش شد. همش چند ساله که قلیون باب شده. قبلش چرا اینقدر رواج نداشت؟ یه کم دقت کنید.
    • باقر IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      2 20
      درسته كه اينترنت از غرب اومده (كه البته اون هم قطعي نيست چون بعضي ها ميگن از ژاپن اومده) اما من از ميهن اسلامي نظر مي دهم و مبدا اينترنت من خاك ميهن اسلامي است، نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي
    • از تهران IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      13 0
      كاربرا اين آقا باقر همه رو سركار گذاشته به خودتون بياين، چون نظراتش مسخره اس. جواب ندين
    • خشایار IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      11 2
      شما اول برو تحقیق کن ببین قلیون از کجا اومده، بعد بیا اظهار نظر کن، خیلی از مشکلات ما تو کشور ناشی از فقر فرهنگی هستش
    • خشایار IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      10 1
      مشکل اصلی افراطیونی نظیر شما این هستش که تمام مشکلات کشور رو ناشی از غرب می دونید، در واقع تو این توهم دارید دست و پا می زنید، زمونه عوض شده بهتره که چشمهارو باز کنید
    • اشکان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      6 1
      جوزدگی و توهم توطئه خیلی بدتر از غربزدگی هستش آقا باقر
    • آرش US ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      4 1
      خدایا ما رو نجات بده !! طرف میگه مطالعه ندارین، سابقه قلیان مال ششصد سال پیش در اوج استعمارگری آمریکاست ! آخه عمو جان؛ تو که روزی 100 تا کتاب میخونی، 600 سال پیش اصلا آمریکا وجود داشت تا اوج استعمارگری داشته باشه؟!
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    9 2
    قلیون کلا ممنوع نباشه. ولی حسابی باید عوارض و مالیت ببندن بش. مکان های عمومی هم ممنوع باشه.
  • 1400 A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    13 1
    اول:همه ما در اين سالها طعم محدوديت با اعمال زور را فهميديم. ديگه جواب نميده بايد فرهنگ سازي بشه دوم: دوستمون خوب گفتند خوب اگه قليان ضرر داره پارازيت نداره؟ اين آقايان نماينده مجلس پاسخ بدن سوم:اگه ممنوعيت و محدوديتي هم برقرار ميشه زن و مرد نداره تا كي اين نگاه افراطي و بي منطق جنسيتي بايد بر جامعه ما حاكم باشه
  • میلاد A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    28 1
    خیلی وقت بود ندیده بودم یه مقام اجرایی توی کشور اینقدر سنجیده و درست حرف بزنه. انصافا انسان باسواد و فرهیخته ای هست.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    9 1
    دم شما گرم .
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    10 1
    هیچ فکر کردین وقتی مردم پشت سرتون حرف میزنن چه مفهومی داره ؟ خیلی ساده ! یعنی اینکه شما دو قدم از اونها جلوترین …‬......
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 25
    من دانشجو پزشکیم تا میتونید بکشید میخام تو اینده بنز اس 500 بخرم نجفی خوب میدونه چرا رای اعتماد نیاورد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    25 3
    جای خالی را با کلمات مناسب پر کنید: در ظاهر ممکن است بتوانیم .... را از اماکن عمومی تحت نظارت جمع کنیم، اما در واقع آن را به جای دیگری برده‌ایم
    • بهمن IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      14 3
      خدا رحمت كند آيت ا... طالقاني را!
  • بی نام NL ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    16 2
    دکتر این جماعت کلا هرچی شما بگی مخالفن.نیاز به توضیح مجدد شما نبود چون کلام شما دربرنامه پایش کاملا واضح بود.دکتر خواهشا درباره تورم هم یک موضع گیری بکن وبگو باهاش موافقی بلکه نمایندگان (البته آن بیست نفر)از در مخالفت درآیندویک فکری براش بکنند.
  • وحید A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    25 3
    بسیار سپاس و باعث افتخار است که جناب آقای دکتر نجفی به عنوان یکی از مسوولین اجرایی کشور فعالیت می نمایند ، اگر همه مسوولین چنین دیدگاههایی در سایر زمینه ها داشته باشند امید به آینده خوب متصور و دور از انتظار نخواهد بود .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    10 74
    شما که متخصص قلیان نبودی چی شد یک شبه متخصص شدی ؟!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      8 2
      "متخصص قلیان"؟؟! میشه بگی این تخصص چطور بدست میاد و دارندگانش قراره چه اطلاعاتی داشته باشن؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    61 4
    اقای نجفی استاد ریاض هستند ولی مثل یک جامعه شناش زبده صحبت می کنند. خوشحالم که در بهترین پست ممکن از دیده من حضور دارید
  • ف ف IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 1
    حالا مقصر همه ی قلیون کشی هایی که کل تهران رو برداشته و نخبه و غیر نخبه ، زن و مرد، پولدار و بی پول سرش نمی شه افتاد گردن دکتر نجفی ؟؟ برید از ریشه درمان رو پیدا کنید! ما که جوونیم و جایی برای گذراندن اوقات شب نشینی نداریم چیکار کنیم؟ دور هم می شینیم و سرطان می کشیم! بلکه زودت عمرمون تموم بشه!!
  • شهروند IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    13 2
    حرف حساب جواب ندارد
  • علی A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 2
    کاش نماینده هابه جای این همه جناحی به مسایل وموضوعات پرداختن وتذکردادن فکری به حال اوقات فراغت جوونامیکردن موسیقی خب حرام ،تفریح بادوست ورفیق خب حتماایرادات خودش،تکلیف ماجووناچیه ؟نه کاری نه شغلی عمرمون به سررسیدکی بایدزندگی کنیم اون دیگه خدابهترداند.
  • جوکر A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    در این که کشیدن قلیان ضرر داره هیچ شکی نیست.ولی جمع کردن قلیان هم هیچ فایده ای نداره.وقتی که امکانات تفریحی در حد صفر هست و تازه بعضی از تفریحات هم با برخورد ... مواجه میشه دیگه چی کار میشه کرد.من با کشیدن قلیان مخالفم ولی بیایم یه چند جای تفریحی برای جوانها درست کنیم ببینیم خودشون کدوم رو انتخاب میکنند
  • ح م ح A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    با سلام در خبر قبلی من به صحبت های آقای دکتر نجفی اعتراض داشتم. اما عده ای از دوستان برداشت های جناحی داشتند عده ای هم گمان کردند با ممنوعیت ها موافقم. در صورتی که اصلا حرف من حاوی هیچ کدام از این صحبت ها نبود. تبعیض جنسیتی امری مذموم و ناپسند است اعتراض بنده به این بود که چرا با یک امر مخالف سلامتی در این خصوص مثال می زنند. به نظر من هم بسیاری از متخصصان با ورود نیروی انتظامی به بحث قلیان کاملا مخالفند. مثل همان بخشنامه ی که می خواستند اجرا کنند و در پارک های شهر تهران، سیگار کشیدن را ممنوع کنند. بنا بر این با روح کلی صحبت های ایشان موافقم . اما نظرم این است که یک مدیر ارشد دولتی نباید از قلیان کشیدن قبح زدایی کند.تغییر رفتار در سلامتی با زور پلیس عملی نیست
  • پویا IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    7 2
    آفرین دکتر دقیقا نظر درست و عاقلانه ای است . کاملا موافقم احسنت
  • مهران A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 2
    واقعا مچکریم از این همه شعور و منطق.. واقعا نگاه ریز بین و هوشیاری به مسائل دارید.. امیدوارم در بقیه زمینه های کاریتون هم شما را اینگونه موفق ببینیم..
  • بی نام US ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    5 1
    از صدا وسیما ونمایندگان معترض خواهشمندیم که تذکر وگزارشی هم درباره پارازیتهایی که صبح تاشب بر مردم میباره ویاآلودگی وحشتناک هوای تهران که سالهاست مردم را بیچاره کرده تهیه کنند.تا به کی سیاسی کاری ومردم را گرفتار این خاله زنک بازیها کردن؟ناسلامتی صدا وسیما باید ملی باشه نه جایی برای خاله زنک بازی وسیاسی کاری علیه دولت منتخب مردم.کاش مسولان فکری برای صداوسیما میکردند.واقعاصداوسیما دیگه زیاده روی را ازحد بدر کرده.
  • رضا A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    باسلام؛بنظر من اگر کسی را به زور به کاری واداشتی حتی اگه 1 مدتی اون کارا انجام نده بعد از 1 مدت 2باره به همون کار کشیده میشهپس زمینه سازی کنیم و از مضررات و محسنات هرچیزی به مردم بگیم دیگه تصمیم گیری باخودشون!بعنوان مثال همین قلیان،خب از نظر علمی هم ثابت شده که ضرر داره ،پس هرکسی که بکشه ضررش به خودشه نه به دیگران،آدم باید خودش تصمیم بگیره که اگه بخوا بکشه ضررش به خود میرسه، آقای نجفی هم درست میگه!!
  • ح م ح A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    5 1
    سلام مجدد شیوع مصرف سیگار در ایران بر اساس مطالعات مختلف در حال افزایش است(24%) . سن شروع مصرف به زیر 12 سال رسیده است. مطمئنا شیوع مصرف قلیان بسیار بالاتر از آن است.بر اساس جدیدترین تحقیقات 43 درصد دختران و 64 درصد پسران تجربه مصرف قلیان دارند. حالا با چنین وسعت مصرفی ناگهان نیروی انتظامی وارد ماجرا می شود و نیمی از مردم را هدف قرار می دهد. نتیجه جز اثر معکوس چیزی برای جامعه نخواهد داشت. این امری بدیهی است که سونامی سرطان در ایران دلایل متعددی دارد اما این هم مشخص است که یکی از مهمترین دلایل آن استعمال دخانیات است.کاهش مصرف دخانیات یک تلاش جمعی است که جامعه برای سلامت خود نیازمند انجام آن است. با بگیر و ببند و برخورد پلیسی مخالفم اما با نوع صحبت آقای نجفی در برنامه اول هم موافق نیستم
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    20 7
    فکر کنید امروز عصر با دوستان برای تفریح به بیرون از محل کار و زندگی میروید . آیا غیر از سفره خانه سنتی در اطراف شهر جایی دیگری هم هست؟
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      7 2
      واقعا که آدم نمی دونه کجا بره
  • پدرام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    8 2
    خوشم میاد که پای حرفش ایستاد. ضمنا با بند اخر نوشته خیلی موافقم. باید همه جا مناطق عاری از قلیان هم باشه که ماهایی که دوست نداریم از دودش در امان باشیم.
  • محمد A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 1
    اگر اجازه بدهیم جامعه خودش پسند و ناپسندش را در روند زندگی اجتماعی تعریف کند و با دخالت‌های غیرضروری در آن اخلال ایجاد نکنیم، بسیاری از این نگرانی‌ها از بین خواهد رفت! درست مثل مسئله بدحجابی و بی حجابی که بعضی ها راحت آن را انتخاب کرده اند ! یا مسئله سگ بازی که بعضی آن را انتخاب کرده اند! یا مشروب و اعتیاد و همجنس بازی و پارتی های شبانه و بی بند و باری و .... که بعضی آن را انتخاب کرده اند و نتیجه اینکه باید جامعه را آزاد گذاشت تا خودش خودش را و سرگرمی و تفریح و .... خود را تعریف کرده و بقیه هم نظاره گر باشند!
  • alimotech IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    5 2
    ای بابا بنده خدا حرف بدی نزده میگه چرا تنها سرگرمی و کار جوانان امروز رو هم ازشون دریغ میکنین!!! به قول معروف اگر مرهم نه ای زخمم چرایی؟؟ !! والا...
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    11 1
    علت اصلي كشيدن قليان اين است كه تنها مورد ارزان تو منو رستوران ها و...... است كه به بهانه آن مي شود يك ساعت تو جايي نشست و زمان توقف را كش داد حالا به بهانه نابودي سلامت از طرفي بدليل سود بالاي اينكار هر گوشه كناري كه دوتا درخت بوده يك سفرخانه زدن حالا اين جمعيت كه از اين راه نان مي خورد را چكاركرد فقط خود طرف بايد درك داشته باشد كه اين شغل پولش به قيمت نابودي نسل جوان اين كشور است .
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      2 1
      خوب گفتی افرین
  • داوری A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    15 2
    خدا رحمت کنه پدر ومادرتو که حرف حسابی میزنی
  • من وبچه های قلیانی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    11 1
    دست شما درد نکند خیلی باحالی به خاطر گل روی دکتر نجفی من و دوستانم تا یک هفته قلیان نمی کشیم نجفی دوستت داریم.
  • ملت ایران A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 2
    درود بر تو ای دانشمند محبوب.
  • بی نام EU ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 1
    قربون قليون مال خود ماست . برو قصه ميرزاي شيرازي رو بخون . البته خيلي چيزها از غرب اومده اما فعلا داره ار شرق مياد قلابي و خطرناكش .
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 1
    الان برای خانومها ممنوع کردند نتیجه اش شده داخل پارکها خانومها دارن قلیون میکشن بعد وقتی به خونه ها کشیده بشه در کنارش سیگار بعد هم مواد وغیره درست میگه نباید این مراکز تعطیل بشه بلکه باید فرهنگ سازی بشه
  • بی نام US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    3 0
    آقای باقر زیادی معروف شدی بسه دیگه !
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    3 1
    روحانى مچكريم
  • بهمن A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    3 1
    درود بر دکتر دانا . آره قلیون ضرر داره ولی سرکوب کردن تمایلاب خطرناکه آره قلیون ضرر داره ولی توهین به شعور و اختیار انسانها دردناکه آره قلیون ضرر داره ولی دروغ گفتن وحشتناکه
  • سمنانی A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    اصلاح طلبانه و با متنت خاصی جواب افراطیها رو دادی.دوستان مخالف در مجلس 15 تاشون از جبهه پایداری بودن که همیشه مخالف هستند و تند رو هستند.عشق است نجفی عشق است دوسیب.....
  • ف A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    3 2
    دمت گرم.مثل خاتمی از جوونها و بانوان حمایت کن لوتی
  • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 1
    یه زمانی بود که داشتن ویودو و فیلم ونقل وانتقال اون ممنوع بود بهد آقای لاریجانی وزیر ارشاد شد اقدام به صدور مجوز ویدوو کلوپ کرد و از اتحادیه مربوطه باهماهنگی نیروی انتظامی نظارت و کنترل میشدو برای گرفتن فیلم وسی دی مردم آزاد بودن الان هم در مورد بحث قلیون به جهت اینکه قلیون کشیدن از قدیم الیام جزء سنت و فرهنگ ما ایرانیها بوده حالا بهر طریقی که وارد این کشور شذه یا از غرب ویا از شرق اگر از بحث جهانگردی وارد بشیم در قالب یه فرهنگ ایرانی جا افتاده حالا مثل شمشیر دو لبه میمونه هم میتونه ضرر داشته باشه ولی از طرف دیگه میتونه یه جنبه اقتصادی وتفریحی محسوب بشه وراهکار آن این است که برای افراد زیر 18 سال باید ممنوع باشه و هیچ فرقی بین زن و مرد نباشه جناب دکتر نجفی فردی خوش فکر ه احسنت
  • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    دکتر جان دوستتداریم.. شما نجیب و روشنفکر و انسانی.. شما به تنهایی الگوی خوبی برای جوانان می تونید باشید. .. این نماینده های کم هوش نمی تونن امثال شما ودکتر طریف و مهندس زنگنه و تحمل کنند چون خیلی بزرگید و از توانشون خارجه درک بزرگی شما
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    3 1
    الان درآمد قلیون فروشی از دکتر جراح مغز و اعصاب هم بیشتره! اینطور که نمیشه همه مردم بجای کار مفید میخوان چایخونه بزنن. باید مالیات و عوارض چایخونه ها 5 برابر بقیه مشاغل باشه.
  • مهدی A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    0 1
    سلام.من موافق آقای نجفی هستم.عاقلانه وبدون تعصب صحبت فرمودند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین