مجلس پیگیری می کند؛ کاهش سن معاینه فنی خودروهای صفر به ۲ سال

سرانجام قانون معاینه فنی خودروها تغییر می کند و معافیت خودروها دوباره به دوسال بر می گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طبق برآوردهایی که انجام شده است، افزایش سن معافیت از معاینه فنی باعث افزایش آلودگی هوا شده (اینجا) اما قرار است این قانون اصلاح شود.

در مجلس دوره هشتم،طرحی تصویب شد که بر مبنای آن معایته فنی خودروهای صفر از 2 سال به 5 سال افزایش یافت،اما کارشناسان معتقد بودند که خودروهای ما استاندارد لازم را ندارند که این مدت افزایش یافته و برای همین تاثیر فراوانی بر روی آلودگی هوا دارد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست چند روز پیش تاکید کرد که این قانون باید اصلاح شود و در دیداری که با فراکیسیون محیط زیست مجلس داشت بر این موضوع تاکید کرد.

در این باره عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: خودروها و 3هزار واحد صنعتی آلایند را عامل اصلی آلودگی هوای هشت‌ کلانشهر کشور هستند و مجلس با کاهش مدت اعتبار معاینه فنی‌ خودروهای صفر کیلومتر به دوسال موافق است.

کمال‌الدین پیر‌مؤذن درباره کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر به دوسال، به فارس گفت: مجلس شورای اسلامی و اختصاصاً فراکسیون محیط زیست با کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر موافق است. امیدواریم که با تعامل هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست بازگشت مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر به مدت زمان گذشته محقق شود.

به گفته او یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، خودروهای فرسوده است: خودروها و ۳ هزار واحد صنعتی آلاینده دو عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور هستند. موج جدید سرطان و بسیاری از بیماری‌ها به سبب آلودگی هوا به وجود آمده است.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: درباره کاهش مدت اعتبار معاینه فنی‌خودروهای صفر کیلومتر می‌توان نظر مساعد مجلس شورای اسلامی را جلب کرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    38 1
    اگه منظور خودروهای تولید داخله که باید همون که از کمپانی اومدن بیرون معاینه فنی برن !!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    17 1
    مسئولین محترم، من به عنوان یکی از متخصصین این صنعت به شما عرض می کنم که یکی از علت های اصلی آلودگی هوا همین خودروهای جدید هستند. این مساله به علت کنستر(واکنشگر شیمیایی) اونها است. کنسترهای به کاررفته در تولیدات داخلی ارزان ترین نوع بوده و برای فعال شدن باید به شدت داغ شوند(حدود 450 درجه سیلسیوس) برای این منظور باید در استارت اولیه خودرو به شدت بد کارکند تا واکنشگر زودتر داغ شده و فعال شود. اما عمر این کنستر های نامرغوب هم حدود یک سال است. یعنی بعد از حدود یک سال از عمر خودروی نو، عملا یک آلاینده خوب در خدمت دارید. لذا لطفا درست ریشه یابی فرمایید.
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    26 1
    چرا مجلس این موضوع را پیگیری نمیکنه که تولید کنندگان خوودرو ها را طوری تحویل مرم دهند که تا ۵سال مشکلی نداشته باشه و آآلاینده نباشه،مثل ماشیا های اروپای و ژاپنی
    • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      7 0
      اونطوري كلي دردسر داره بايد با لابي هاي خودرو سازان در بيفتن كلي سود بعضي دوستان كم مي شه و ....اما اينطوري كه راحتن هم ژست محيط زيستي مي گيرن هم فقط مردم تو دردسر مي افتن كه لابي ندارن ، پليسم كلي مي تونه جريمه كنه يدكي سازان جنس بنجل مي فروشن خود مسئله آلودگي هم دست نخورده باقي ميمونه
  • ايراني A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    27 1
    كدام معاينه فني مدارك را ببر كارت معاينه را بگير فقط پول بده 90 درصد ماشين ها بدونه بازديد كارت معاينه مي گيرند به اين ميگويند معاينه فني
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    13 1
    به نظر من هدف اصلی نون قرض دادن به کسانی است که پیمانکاری معاینات فنی را به عهده دارند چون وضع آنها این چند وقت خیلی کساد بود بعد ش هم مشغول کردن مردم به صف های جدید است.
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    12 1
    آیا شما فکر میکنید سختگیری لازم در مراکز معاینه فنی انجام میشه؟!
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    9 0
    به جای این کار دولت بره به کیفیت بنزین برسه . یه نفر بیاد جواب بده :چرا از وقتی که واردات بنزین به خاطر تحریم ها قطع شد و برای جبران کمبود ظرفیت تولید بنزین داخلی رو با اضافه کردن مواد غیر مجاز افزایش دادن آلودگی ها هم بیشتر شد؟ الان آلودگی تو اکثر شهرهای پر جمعیت بوجود اومده تنها دلیلش هم بنزین بی کیفیته نه معاینه فنی
  • علیرضا سلامات IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    5 1
    اصلا معاینه فنی فقط بخاطر گرفتن پول است .نهایتش میگه ترمز بگیر که چراغ ترمز سالم باشد شما را بخدا ریشه ای فکر کنید
  • مهدی IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    4 1
    به جای این کارها دنبال افزایش کیفیت تولید و صد البته نظارت بر کیفیت انجام معاینه فنی باشید. چرا این جور چیزا تو این مملکت این قدر زود فرمالیته می شود.
  • حامد A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    2 4
    من زندگی خودم وخانوادم رو مدیون یک مرکز معاینه فنی هستم مشکلی که در جلوبندی ماشینم وجود داشت که مکانیکم گفت که اگر با همین وضعیت میرفتی هیچ تضمینی وجود نداشت من یک کارمنده بانک وبسیار گرفتار که همیشه دوست داشتم همینطوری فقط ی کارت معاینه بگیرم.... با مراجعه به یک مرکز معاینه فنی خوب وبا توجه به دستگاهایی که برای تست دارن از وضعیت فنی ماشین مطمئن بشید بد نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    2 0
    به نظر من خودرو سازان داخلی باید جمع کنن برن دنبال صنایعی که توش موفق هستیم مثل بستنی سازی و ... آخه من موندم چه لزومی داره ما بخواهیم ادعای هر صنعتی یو کنیم بعد بی نتیجه باشه