بالش‌نوردان آژانس فضایی اروپا را در آزمایش جدید خود ببینید

داوطلبان آزمایش جدید آژانس فضایی اروپا معروف به بالش‌نورد، 21 روز را درازکش در بستر می‌گذرانند تا دانشمندان اثرات سفرهای طولانی‌مدت فضایی را روی بدن انسان آزمایش کنند.

محمود حاج‌زمان: گاهی وقت‌ها بشر در راستای تحقیقات علمی کارهایی انجام می‌دهد که خیلی بامزه است: نمونه آن دواطلبانی است که حاضر شده‌اند به خاطر آژانس فضایی اروپا 21 روز را در رختخواب بگذرانند و البته برای این کار پول هم می‌گیرند! برای بررسی اثرات پروازهای فضایی بر بدن فضانوردان، این بالش‌نوردها (Pilloenauts) در حالی‌که پاهای‌شان 6 درجه به سمت بالا قرار دارد، در تخت‌های یک مرکز پزشکی در شهر تولوز فرانسه دراز کشیده‌اند. طی این مدت، دانشمندان ضمن زیر نظر داشتن آنها، گاهی سوزنی را در بدنشان فرو می‌کنند یا به آنها سیخونکی می‌زنند!

(برای دیدن عکس در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید)

بالش نورد

البته شرایط آزمایش چندان هم خوشایند نیست: طی این مدت نه از دست‌شویی خبری هست و نه از حمام؛ علاوه بر آن از برخاستن از تخت برای کش و قوس دادن به بدن هم خبری نیست. این دواطلبان تحت رژیم غذایی پر پروتئین و پر نمک قرار دارند و تنها فعالیتی که به طور روزمره انجام می‌دهند، قرار گرفتن روی صفحات لرزاننده است، درحالی‌که دواطلبان حرکت اسکات (بلند کردن یکضرب وزنه) را به صورت وارونه انجام می‌دهند.
بنا بر نظریات محققان دانشگاه بن، این رژیم غذایی و تمرین روزانه می‌تواند باعث کاهش تحلیل رفتن بافت ماهیچه‌ای و استخوانی شود که فضانوردان در ماموریت‌های طولانی‌مدت در جاذبه اندک به آن دچار می‌شوند. کلاه‌خود علمی-تخیلی نسبتا مسخره‌ای که این داوطلبان بر سر دارند، به منظور اندازه‌گیری میزان اکسیژن مصرفی و میزان دی‌اکسید کربن بازدم هر فرد طراحی شده است. به این ترتیب می‌توان ارتباطی میان رژیم غذایی، تنفس و میزان مصرف انرژی داوطلبان به دست آورد.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    33 1
    با تمام شرایط من حاضر بودم از داوطلبان باشم. وقتی چند ساله با تحصیلات عالیه بیکارم اینجوری به دلار حقوق میگرفتم که چند برابر تو ایران ارزش داره و یه کمکی هم به پیشرفت علم میکردم!!!
    • کورباطن A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      4 5
      بی نام جان اگه تو می تونستی تو مدت تحصیلات عالیه ات نیم ساعت سر کلاس بشینی و به درس هات گوش کنی میدونستی که آژانس فضایی اروپا پول به یورو میده نه به دلار ... گفتم که یک وقت داوطلب نشی.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    11 0
    این که سرباز وظیفس!