پیام یک بشکه ی آب در کمبریج انگلستان!

یادداشت پیش‌رو، به انگیزه‌ی تماشای یک عکس از حیاط منزلی در کمبریج به رشته تحریر درآمده است؛ عکسی که اگر خوب در آن دقت کنیم، نمی‌توانیم از کنارش به سادگی بگذریم! می‌توانیم؟

    روز گذشته، یکی از هموطنان عزیز مقیم انگلستان، تصویری را برایم ارسال کرد که سخت مرا به فکر فرو برد. او توضیح داده که به دیدن دوستی در بخش گرانچستر از کمبریج رفته بود و در حیاط منزل آن دوست انگلیسی‌اش با منظره‌ای مواجه شد که ملاحظه می‌فرمایید. در حقیقت، وظیفه‌ی بشکه‌ای را که می‌بیند، جمع‌آوری آب بارانی است که بر پشت بام منزل می‌بارد و از طریق لوله به این بشکه هدایت می‌شود تا در مواقعی که باغچه نیاز دارد، مورد استفاده قرار گیرد. تکنیک ساده‌ای که به آن آبگیر سطوح باران گفته می‌شود و سابقه‌ای بس طولانی در بسیاری از سکونتگاه‌های گرم و خشک جهان از جمله بخش‌هایی از ایران هم دارد و نشان می‌دهد که مردم چگونه در اقدامی هماهنگ با طبیعت، می‌کوشند با اعمال چنین ظرافت‌هایی از محدودیت‌های اقلیمی، فرصتی برای تضمین رویش سبزینه در فضای زیستی‌شان بسازند.

یک بشکه آب در حیاط منزل یک شهروند اهل کمبریج - 3 آبان 1392

    در این اندیشه بودم که چگونه مردم شهری که میانگین ریزش‌های آسمانی آن، دست‌کم دو تا سه برابر اغلب مناطق ایران از جمله تهران است، اینگونه قدر آب را می‌دانند و ما مردم ساکن در سرزمینی که 89.7 درصد از مساحتش در قلمرو سرزمین‌های خشک قرار گرفته، هنوز با افتخار کوچه‌ها را با شلنگ آبپاشی کرده و خودروی شخصی‌مان را با آب تصفیه شده شستشو می‌دهیم!
    ما کجای راه را اشتباه رفته‌ایم؟

تصویری از طبیعت گرانچستر که نشان از وضعیت مطلوب ریزش های آسمانی منطقه دارد

    برای مطالعه بیشتر:


    - جدول ریزش‌های آسمانی کمبریج از 1996 تا 2013. همان طور که ملاحظه می‌فرمایید، یک نکته مثبت ریزش‌های آسمانی در کمبریج و اغلب مناطق بریتانیا آن است که توزیع زمانی بارش‌ها تفاوت چندانی با هم ندارد. یعنی، به ندرت با ماهی روبرو می‌شویم که فاقد بارندگی باشد؛ ویژگی ارزشمندی که سبب شده تا انگلستان، ولز، ایرلند و اسکاتلند اینگونه سبز به نظر برسد. در حالی که در کشور ما، بیش از 80 درصد بارندگی‌ها در 4 یا پنج ماه سر سال رخ می‌دهند.

   - صرفه جویی در آب و عشق به بشریت!

   - ایرانی‌ها 17 برابر ژاپنی‌ها مصرف می‌کنند!

   - آیا نجات سمنان وابسته به انتقال آب از مازندران است؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شين IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    47 0
    بسيار قابل تامل
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    50 1
    همین کارا رو میکنن که نسلشون داره رو به انقراض میره!!! اگه مثل ما آدمای بی فکری بودند که حالا حالاها تمدن ساز بودند!!!! انشالله 40 -50 سال دیگه ما هم به این فکرا می افتیم. فعلا ماموریتها مهمتری داریم.
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    33 0
    تازمانیکه مافقط حرف میزنیم وخیلی کم فکرمیکنیم اوضاعمان همین است درهمه زمینه ها
  • بی نام GB ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    8 0
    كاملا مشخص است كه اين تفاوت فرهنگ و انديشه از كجا نشأت داره، شهر كمبريج از بيش از ١٠٠٠ سال گذشته داراي دانشگاهي بزرگتر از نام شهر كمبريج است ، ولي در ايران تا همين ٣٥ سال پيش دانشگاه نوظهور و به بيان بهتر تنها مؤسسه دانشگاهي در ايران بخاطر انقلاب فرهنگي چند سالي تعطيل شد. ما به ٢٠٠٠ سال كشور داري بدون علم و با زور افتخار ميكنيم و كمبريج به پروراندن نيوتن و ٨٩ جايزه نوبل. حالا متوجه ميشويد كه ما راه را اشتباه نرفتيم. اين راهي است كه ما محكوم به پيمودنش هستيم.
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    16 0
    با سلام و درود خدمت استاد گرامی. عالی ...
  • حسین A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    5 20
    جناب آقای درویش دغدغه حضرتعالی محترم است. اما در انگلستان به گفته خود شما میزان بارندگی زیاد است و در اکثر روزهای سال هوایی بارانی و ابری در انتظار مردم آنجاست. و طبیعی است که انتظار مردم از بارندگی هم بیشتر باشد و بشکه ای برای جمع آوری آب باران فراهم کنند. اما در ایران اکثر روزهای سال هوا آفتابی است (به غیر از شمال کشور) و از نظر منطقی و اقتصادی قابل توجیه نیست خریداری یک بشکه ی مخصوص جمع آوری آب باران و گذاشتن آن در بیرون و در معرض آفتاب و در معرض پوسیدگی و خراب شدن به امید باراش اندک باران. اما و اما ..... این تفکر شما بسیار بسیار قابل تحسین و ستایش است.
    • مجتبی مینوی EU ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      20 2
      آقای حسین گرامی: بنده اهل بیرجند هستم و اتفاقا از قدیم روستاهای این منطقه از همین روش برای ذخیره نزولات آسمانی استفاده می کردند. بنابراین این روش بسیار مناسب مناطق خشک جهان از جمله ایران است.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      7 2
      اگر تفکری بسیار بسیار قابل تحسین و ستایش است پس چرا آنرا غیر منطقی میدانی و مذمت میکنی ؟
    • افرین IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      0 0
      جناب حسین خان شما بشکه ی پلاستیک بخر بزارش توی زمین اگر تا 100 سال خراب شد هرچی میخای بگو
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    5 1
    در ایران فقط قنات جواب میده و داده است. خودش هم سد بوده و کاره سد را انجام میداده، هم کاره چاههای امروزه را انجام میداده، هم کار این سطوح باران گیر را که زیر زمین بدون تبخیر آب را ذخیره میکرده است.