به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رضا فرجی دانا که از سوی حسن روحانی، رییس جمهور برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در ابتدای حرفهایش در دفاع از خود گفت: قبل از هر چیز از حسن ظن و اعتماد ریاست محترم جمهور در معرفی برای مسئولیت وزارت علوم صمیمانه سپاسگزاری میکنم. حساسیت و توجه نمایندگان محترم در روزهای اخیر و سخنان مهم مخالفان و موافقان در جلسه امروز صبح جای امتنان دارد و از کمیسیون آموزش هم به واسطه اعلام حمایت تشکر میکنم. ضمن این که باید از عنایت و اهتمام استادان و دانشجویان به توسعه دانشگاه به جد قدردانی کنم که در این روزها پیگیر موضوعی بودند که امروز در معرض تصمیمگیری است.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: من در این مدت کوتاه سعی کردم برنامه ای کاربردی و عملیاتی ارائه کنم. هدف اصلی در این برنامه حرکت شتابان و همه جانبه برای تولید علم در فضایی آرام و با نشاط و بدون تنش است.
فرجی دانا گفت: رئوس برنامهها با تکیه بر برنامههای مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی شامل قانون سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، قانون برنامه پنجساله توسعه، قانون حمایت از شرکت های دانشبنیان و اسناد نقشه جامع علمی کشور تدوین شده که امیدوارم آنها را به پیش ببریم.
او ادامه داد: رئوس برنامههای پیشنهادی من در یک مقدمه و شش سرفصل تقدیم مجلس قرار گرفته که به اختصار گفتهام با چه فرصتها و تهدیدهایی روبهروییم.
وزیر پیشنهادی علوم با بیان این که دانشگاه و جامعه علمی کشور نقش بی بدیلی در توسعه پایدار و موزون کشور دارد گفت: به گفته امام دانشگاه مبدا تحولات جامعه است و از نظر مقام معظم رهبری هم علم سرچشمه قدرت و ثروت ملی است.
او تاکید کرد: پیشرفت علم و فناوری در کشور در 12 سال گذشته شتاب چشمگیری داشته است اما چالشها و تهدیدهای خاصی همچون عدم انسجام در سیاستگذاری و اجرا، افزایش بی رویه مهاجرت دانشآموختگان و بیکاری دانش آموختگان نیز وجود دارد.
فرجی دانا گفت: در این برنامه ارائه شده، مهمترین ضعفها را در 14 بند به طور خلاصه آوردهام که اهم آنها عبارت است از عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی، پژوهش و فناوری که در صحبت بعضی از مخالفان هم به آن اشاره مستقیم شد که گفتم جانا سخن از زبان ما میگویی.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: از دیگر موارد تمرکزگرایی، ضعف زنجیره تبدیل دانش به فناوری و محصول و نبود نهادهای مستقل ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش است که در این شرایط انتظار میرود کار علمی در دانشگاهها همسو با نیازهای صنعت انجام بگیرد و دانشجویانی خلاق و تربیت شده برای حل مسائل کشور داشته باشیم.
به گفته او، از طرف دیگر دانشگاهها هم برای آن که بتوانند آهنگ رشد علمی را استمرار دهند نیازمند فضایی آزاد و امن و سرشار از همدلی هستند که دارای حرمت و اعتبار و منزلت باشند.
او تاکید کرد: تامین این دو خواست کلیدی محورهای برنامهای است که ارائه کردهام و امیدوارم با یاری خداوند، توجه دولت تدبیر و امید و همکاری مجلس و مشارکت تمام استادان و دانشجویان و کارکنان دانشگاهها عزمی نو برای ارتقای منزلت دانشگاه پیش آید.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: نگاهی به سیاستهای کلی نشان میدهد در فراهم ساختن خطوط راهنما برای وزارت علوم زمینههای مهمی فراهم شده و تنها باید تحرکات تازه در اجرا پیدا شود.
او با بیان این که با تمرکز بر سیاستها و قوانین میتوان چشم اندازی ترسیم کرد، گفت: در برنامه ای که به مجلس و برای افق چهار ساله ارائه کردهام مهمترین اولویتهای وزارت علوم در 12 بند تدوین شده که اهم انها عبارت است از تلاش برای پیشبرد عملی سیاستهای کلی نظام در جهت توسعه کیفی اموزش، هدفمند کردن توسعه آموزش متناسب با نیاز جامعه، ارتقای سطح دانش افزایی و کارآفرینی، تقویت فضای امید در دانشگاهها و توجه به دانشگاههای تازه تاسیس و توسعه آموزش عالی در مناطق محروم و همچنین توسعه هماهنگ حلقههای زنجیره علم تا ثروت.
او تاکید کرد: نگاهی به فرصتها از یکسو و ضعفها از سوی دیگر وزارت علوم را به سوی تمرکز بر 16 سرفصل کلیدی در چهار سال پیش رو میکشاند که نخستین موضوع نقش فرهنگی اجتماعی انسانساز دانشگاه و پژوهشگاههاست به طوری که هدف غایی پرورش انسانهای مسئول در همه زمینهها و ارتقای کیفیت جامعه اسلامی است.
فرجی دانا گفت: تحول و ارتقای علوم انسانی که مورد توجه نمانیدگان مخالف هم بوده موضوع کلیدی دیگری است که با تکیه بر فناوری و روزآمد کردن متون و برنامههای درسی بر مبنای فرهنگ دینی به انجام میرسد.
او تاکید کرد: انسجام در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از نیازهای کلیدی وزارت علوم است چنانچه گفتهام باید دانشگاه در قبال دولت و جامعه پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد و لازمه آن استقلال مالی اداری و علمی مصرح در بند ب ماده 20 برنامه پنجم توسعه است. از دید من اعطای استقلال به شکلی که در قانون پیش بینی شده، زمینه را برای پاسخگویی دانشگاه فراهم میکند و هنگامی که دانشگاهها اختیار نداشته باشند نمیتوان از آنها سوال هم کرد.
فرجی دانا گفت: رشد آموزش عالی، پژوهش و فناوری باید متوازن و هدفمند باشد و با توجه به نیازهای استانها توزیع عادلانه فرصتها در مناطق گوناگون صورت بگیرد که این کار با افرایش بهره وری و متناسبسازی پذیرش دانشجو حاصل میشود.
او همچنین گفت: جهت دادن آموزش، پژوهش و نوآوری به سوی حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی جامعه موضوع کلیدی دیگری است که این وزارتخانه به آن توجه خواهد کرد. توسعه فناوری و نوآوری یکی از مهمترین بخشهای تبدیل زنجیره علم به ثروت است، همان نکتهای که در صحبت مخالفان هم با جدیت به آن توجه شد و در برنامه هم به آن توجه جدی شده است.
فرجی دانا گفت: ارتباط فعال و تعامل موثر علمی و فرهنگی با دانشگاه ها و پژوهشگاههای دیگر کشورها به ویژه در جهان اسلام و توجه خاص به گسترش زبان فارسی و توسعه مطالعات ایران شناسی و اسلام شناسی در جهان از برنامههای مهم ماست.ضمن این که به ارتقای منزلت اجتماعی نخبگان، نهگداری نخبگان داخل و برنامه ریزی برای جذب نخگبان خارج از کشور مصمم هستیم.
او در پاسخ به سوال کتبی یکی از نمایندگان که پرسیده بود چه برنامه ای برای بازگشت دانشجویان خارج از کشور دارید؟ گفت: ما آیین نامههای مشخصی برای انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل برای انتقال به داخل داریم و اگر ضعفهای آیین نامه ای باشد باید برطرف کنیم که بتوانند برگردند.
فرجی دانا سپس اشاره کرد: تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آنها، تناسب زیرساختها با نیازهای آموزش و تامین نیروی انسانی متخصص از دیگر موضوعات کلیدی ماست. بدون شک ارتقای کیفیت و افزایش اثربخشی آموزش عالی از اهم برنامه های این دوره است که بسیار مورد تاکید دولت است و در دغدغه بودن آن شکی نیست.
او ادامه داد: نکته دیگری که گفته شد درباره عدم تطابق برنامهها با قوانین و عدم آشنایی من با قوانین و اسناد بالادستی بود که من در پاسخ شما را به کار کارشناسی که معاونت نظارت مجلس انجام داده ارجاع میدهم که تمامی بندهای برنامه مورد مقایسه قرار گرفته و نشان داده شده صد در صد در تطابق یا همسویی کامل با برنامه های بالادستی است.
او همچنین در پاسخ به سوالی که درباره تک جنسیتی بودن دانشگاهها مطرح شد گفت: بعضی اوقات تک جنسیتی بودن دانشگاهها با آنچه تفکیک جنسیتی نامیده میشود تلاقی می کند. دانشگاه تک جنسیتی دارای سابقه طولانی هم در خارج و هم داخل کشور است و قبل از انقلاب و بعد از انقلاب وجود داشته است. این دانشگاهها به افراد این انتخاب را میدهندکه اگر افراد مایل باشند در دانشگاه تک جنسیتی ادامه تحصیل بدهند و این مساله نه مورد مخالفت وزارتخانه و نه مورد مخالفت بنده است. آنچه این روزها از آن گفته میشود بحث تفکیک جنسیتی است. در سند مورد اتکای ما که مبنای عمل ماست یعنی سند دانشگاه اسلامی لفظ تفکیک جنسیتی وجود ندارد، تقلیل اختلاط ذکر شده که مطمئنا مورد تاکید وزارت است.
او در پاسخ به سوال دیگری هم گفت: درمورد تشکیلاتی که امروزه وجود دارد و آیا کفایت میکند یا نه، کار کارشناسی جوابگو است، عملکردها دیده میشود و کار کارشناسی ملاک هرگونه تغییر خواهد بود و نظر شخصی از نظر من به منزله این نیست که مصر هستیم یک راه را ترجیح بدهیم بلکه الزامات قانونی مسیر حرکت ما را مشخص میکند.
فرجی دانا در پایان در پاسخ به سوال مکتوب دیگری درباره اجرای ماده44 برنامه پنجم مبنی بر استفاده از فرزندان شهید و ایثارگر گفت: ما به همه احکام قانونی پایبند هستیم.
47234
نظر شما