شهرام شکوهی: استرس من را به  این روز انداخت / 4 سال درگیر مجوز بودم

ویژه نامه حاشیه هفته‌نامه متن نوشت:

«بیا با من مدارا کن که من مجنونم و مستم اگر از عاشقی پرسی بدان دلتنگ آن هستم» مطلع آهنگی است که با صدایی ناآشنا و خشدار و سبک خاصش توانست مدت کمی بعد از انتشارش، انتخاب اول ضبط ماشین‌ها باشد. خواننده این آلبوم بعد از مدت کوتاهی که از انتشار آلبومش می‌گذشت توانست حسابی معروف شود صاحب صدا «شهرام شکوهی» است کسی که حتی حاضر نیست سنش را به ما بگوید اما با توجه به شواهد به نظر می‌رسد متولد 1354 باشد شاید بتوان معروف شدن شکوهی را یک موفقیت در کارنامه هنری او دانست کسی که معتقد است خدا او را با پس گردنی وارد موسیقی کرده او این روزها بسیار پرمشغله است و مشغول برگزاری کنسرت‌هایش در شهرهای مختلف و همین طور جمع کردن آلبوم دومش اما در میان این دلمشغولی‌ها با او درباره زندگی حرفه‌ای گفت و گو کردیم.

چرا یک دفعه بیماری قلبی گرفتید؟ قبلا سالم بودید؟
دکتر گفت استرس من را به این روز انداخته.

استرس برای موسیقی؟
خب حساب کن که من چهار سال دیگر درگیر مجوز بودم.

آلبوم قبلی یا اینی که دارید رویش کار می‌کنید؟
آلبوم قبلی از قبل اینکه منتشر شود خیلی درگیر مجوزش بودیم وقتی هم که مجوز گرفتیم یک سال و نیم درگیر اجراها بودیم دستشان درد نکند کاری با ما کردند که دکتر به من گفت قلبم قلب یک آدم 60 ساله است.

شاید برای همین است که چهره‌تان نسبت به گذشته کمی شکسته شده!
تازه الان اول کار هم هستم.

چقدر می‌خوابید؟
تا همین چند روز پیش روزی یک ساعت می‌خوابیدم البته اینها می‌تواند تأثیر داروهایی که برای قلبم می‌خورم هم باشد.

فشار کار باعث کم خوابی می‌شود یا مشکل دیگری وجود دارد؟
فکر می‌کنم بیشتر به خاطر عمل قلبم باشد بعد از عمل بیش از یک ماه حتی یک ساعت هم در روز نمی‌خوابیدم کمبود خواب وحشتناک داشتم ولی الان چند وقتی است تا فرصتی به دست می‌آورم کمی می‌خوابم امیدوارم این هم درست شود.

از اینها بگذریم شما با انتشار یک آلبوم خیلی معروف شدید چطور یکدفعه به اینجا رسیدید تا آهنگ‌های آلبوم اول شما ضبط ماشین‌ها را قرق کند؟
سال 71 کلاس آواز رفتم خیلی از کسانی که الان دارند آواز می‌خوانند در آن تاریخ دبیرستان یا راهنمایی بودند از 71 تا 90 که آلبوم اولم منتشر شد تقریبا 20 سال طول کشید نمی‌خواهم بگویم همه این سال‌ها به تمرین و ممارست گذشته ولی در هر فرصتی که پیش می‌آمد یک کاری می‌کردم آلبومی که الان دارم جمع می‌کنم ملودی‌هایش برای 8، 9 سال پیش است هیچ کدامش الان ساخته نشده ی موقع است که شما امشب می‌خوابی و صبح تصمیم می‌گیری خواننده شوی بعضی‌ها هم هستند که یک سازی دست می‌گیرند و در جمع خانوادگی می‌زنند و اقوام و خانواده قربان صدقه‌شان می‌روند همین‌ها بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند کارشان را گسترش دهند امروزه به نظر می‌رسد برای خواننده شدن اگر تنها بتوانی حرف بزنی کفایت می‌کند اما این خواننده شدن با آن چیزی که در واقعیت وجود دارد فرق می‌کند.

مدارا کی ساخته شد؟ یادم می‌آید گفته بودید سال 85 درست است؟
بله سال 85 آهنگ مدارا را ضبط کردم ولی اصلا قصد منتشر کردنش را نداشتم می‌خواستم فقط برای خودم باشم.

چرا؟
من اصلا فکر نمی‌کردم کسی با صدا و سبکم ارتباط برقرار کند با چیزهایی که من در فضای موسیقی داخل دیده بودم به این نتیجه رسیدم که مردم از صداق صاف و شیشه‌ای خوش‌شان می‌آید ولی صدای من مخالف آن صداها بود کاملاً خشدار و گرفته در واقع من با انتشار مدارا ریسک بزرگی کردم وقتی مدارا منتشر شد دیگران خیلی سراغم آمدند و باعث انتشار بیشتر شدند.

چرا آهنگ‌های شما با وجود متفاوت بودنش این‌قدر به ذائقه مخاطب خوش آمده؟
چون رگه‌هایی از آهنگ‌های ایرانی در آن وجود دارد مثلا وقتی مدارا را گوش می‌دهید و دوستش دارید به این دلیل است که رگه‌های آشنایی دارد آلبوم‌های الان را که گوش می‌کنید خیلی آهنگ‌های عربی و غربی و استانبولی در آنها وجود دارد ولی من کاملا از المان‌های ایرانی استفاده کرده‌ام.

عکس محمدرضا شجریان روی دیوار اتاق‌تان است چقدر به او علاقه‌مندید؟
علاقه اکثر بچه‌های ایرانی آقای شجریان است شجریان اسطوره است و شما نمی‌توانید در برابر اسطوره موسیقی کشورتان بی‌تفاوت باشید حتی اگر دوستش نداشته باشید صدای آقای شجریان طوری است که اصلا نمی‌شود از نظر تکنیکی ایرادی به آن وارد کرد من شخصیت خود او را هم خیلی دوست دارم.
این روزها خیلی سرتان شلوغ است و در حال برگزاری کنسرت هستید قبول دارید هنرمندی که خیلی در صحنه باشد و دیده شود دلزدگی مخاطب را به همراه دارد؟
بله قبول دارم.
شما برای اینکه چنین حسی را به مخاطب ندهید چه می‌کنید؟
برای این کار هنرمند می‌تواند هر دو سال یکبار آلبوم منتشر کند ولی مشکلات ما یکی دو تا نیست آلبوم در اقتصاد موسیقی هیچ نقشی ندارد فقط ضرر دارد تنها جایی که می‌ماند برای کسب درآمد کنسرت‌ها هستند اگر بگوییم که کنسرت را هم برای کمتر دیده شدن کمتر برگزار کنیم عملا خودمان را نابود کرده‌ایم تنها منبع درآمد ما کنسرت است می‌شود زیاد به برگزارش نکرد ولی نمی‌شود اصلا اجرا نداشت.

57301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    40 2
    شهرام جان گفتی پاییز آلبوم جدید داری... پاییز نشد هنو؟؟؟!!! منتظریمااااا
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    47 3
    مرسي كه صدات اينقدر خاطره سازه...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    51 2
    هنرمند موندن تو مملکت ما خیلی سخته.آرزوی سلامتی برای شهرام عزیز دارم
  • mehran IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    29 8
    صداش خییییییییییییییلی خوبه. کار استاد عالیه. دوسش دارم
  • باران A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    26 2
    با عرض سلام وخسته نباشيد من و همسرم از طرفداران پر و پا قرص آقاي شكوهي هستيم و درتمامي كنسرتهايي كه از ايشان برگزار مي شود. شركت مي كنيم و لذت مي بريم. و خيلي خيلي خيلي از برنامه هاي كه ايشان اجرا مي كنند لذا مي بريم.
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    41 1
    موفق و پالیدار باشید شهرام جان .. بیشتر مواظب خودت باش .. یه دونه ای
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    60 5
    درود بر استاد شجریان
  • عسلی A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    19 4
    واقعا از صمیم قلب براتون ارزوی صحت وسلامت دارم انشائاله پایدار باشید همینطور برای سربلندی کشور عزیزم شب و روز دعا میکنم زنده باد امام پاینده باد ایران
  • lمثبت A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    7 1
    دل دل، دل دیوونه...کی قدر تورو می دونه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    4 1
    یار روزهای سرد خدمت سربازی... ممنون
  • کيکاووس A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    8 2
    اگر همون خارج ميخوند الان نه استرسي داشت نه بيماري قلبي تازه ميليارد هم بود راحت کنسرت ميذاشت کلون کلون پول پارو ميکرد ما هم راحت از اينترنت آهنگ هاشو گوش ميداديم مگر اينکه آدم مجبور باشه !!!
  • م.ص IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    5 0
    ممنون از اینکه آقای شکوهی در کشور خودمان ماند و باعث زنده شدن سبک و صدای خاصی در موسیقی ایرانی در دنیا شد ، بسیار صدای خاطه انگیز ، زیبا و خاصی دارند من و خانواده ام از دوستداران ایشا هستیم ولی تا به حال هرچه تلاش کردیم برویم کنسرت ایشان بلیط ها فوری تمام شده و ما نتوانستیم از نزدیک این هنرمند عزیزمان را ببینیم
  • جواد IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    1 5
    آقا شهرام از نظر پزشکی موسیقی با فشار خون رابطه ی مستقیم دارد. هر چه موسیقی شادتر و تندتر باشد به همان میزان فشار خون افزایش پیدا می کند و در این حالت بدن نیازمند جنبش و تحرک است و اگر بدن ثابت و بدون حرکت باشد فشار خون بالا می رود و حالا اگر استرس هم بر آن افزوده شود فشار خون دو چندان خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر سخنرانی آقای رائفی پور را ببینید، مسائلی بسیار علمی رو در این سخنرانی مطرح کرده و با سخن رانی های دیگرش کاملاً متفاوت هست.
  • فرشته A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    5 0
    چه زجری می کشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است
  • علب EU ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    اولین بار صدای شهرام را توی کافی شاپ یه هتل شنیدم اول گفتم این دیگه چه جور خوندنی است... بعد که اهنگشو تو ماشین رفیقم شنیدم به خاص بودن صدا و اهنگ علاقه مند شدم. بسیار عالی از صدات لذت می برم