۰ نفر
۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷
رهن و اجاره‌های میلیاردی در تهران

در روزهای پر رونق اجاره مسکن و مستغلات اداری، رهن و اجاره برخی ساختمان‌های شهر تهران به نرخ‌های میلیاردی رسید.

ابراهیم علیزاده: این روزها بازار مسکن تهران شاهد وضعیت متفاوتی است؛ از طرفی قیمت‌ها به گفته مسئولان به حداقل ممکن رسیده اما از سوی دیگر معاملات خرید‌و‌فروش همچنان روند نزولی دارد. حتی چوب حراج زدن به مسکن‌ها هم جواب نداده و مقامات اتحادیه‌های مربوط به مسکن ارزان‌فروشی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

در این شرایط افت معاملات خرید وفروش مسکن، اما بازار اجاره رونق خوبی دارد. آخرین آمارها نیز نشان می‌دهد که میزان معاملات اجاره مسکن روندی صعودی دارد.

آن طور که ایسنا دو روز پیش گزارش داده، مقایسه معاملات مسکن در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که اجاره‌نشینی 3000 مورد افزایش یافته است اما کل قراردادهای خرید‌وفروش مسکن طی این مدت با کاهش همراه بود.

این در شرایطی است که به گفته رئیس اتحادیه مسکن تهران قیمت مسکن در آبان ماه به کف رسیده است. آن طور که حسام عقبایی دو روز پیش به تسنیم گفته، قیمت‌ها در آبان ماه به کف رسید و با توجه به ثبات بازار مسکن احتمال افزایش قیمت مسکن وجود ندارد و این یک آسایش خاطر و امنیت عمومی را برای مردم فراهم می‌کند تا گروهی که در حوزه مصرفی مسکن قرار دارند بتوانند مسکن مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند.

از نگاه رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز رکود بازار مسکن تا پایان سال ادامه‌ دارد و قیمت‌ها تا پایان سال تغییر چندانی نخواهند داشت.

به دلیل همین پیش‌بینی‌های این چنینی است که از نگاه برخی کارشناسان حوزه مسکن اکنون بهترین زمان خرید مسکن محسوب می‌شود. رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و رئیس اتحادیه املاک کشوری طی چند هفته اخیر چند باری بر این موضوع تاکید کرده‌اند که اکنون بهترین زمان خرید است.

در همین حال که به نظر می‌رسد از نگاه مقامات غیردولتی حوزه مسکن، قیمت مسکن به کف رسیده، مقامات دولتی هم نظر چندان متفاوتی ندارند.

به اعتقاد وزیر مسکن و شهرسازی، کاهش قیمت مسکن دستوری نیست که بخواهند دستور به کاهش قیمت آن بدهند بلکه این قیمت ناشی از تحولات بازار است و به انتظارات مردم بستگی دارد.  در عین حال عباس آخوندی هفته پیش در حاشیه نشست «‌ پیشنهادهای شورای هماهنگی تشکل‌ها درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی» کاهش قیمت مسکن را مشروط اعلام کرده بود.

وی گفته بود: باید در جهت افزایش سپرده‌ها اقدام کنیم، زمانی که این افزایش سپرده‌ها عملیاتی شد، با افزایش نقدینگی مواجه نخواهیم بود و بنابراین آثار تورمی نخواهیم داشت و هیچ پولی یکباره به بخش تزریق نمی‌شود و قطعاً موضوع افزایش قیمت نخواهیم داشت.

اجارههای میلیاردی

در این شرایط رکود معاملات خرید‌و‌فروش اما رونق اجاره مسکن، نگاهی به وضعیت اجاره مستغلات اداری هم قابل توجه است. آن طور که در اطلاعیه‌های حواشی میادین ولیعصر، فاطمی و آرژانتین و دیگر نقاط مرکزی تهران می‌توان مشاهده کرد این ارقام رهن برای اجاره مستغلات اداری به میلیاردها تومان هم می‌رسد.

ساختمانی در میدان آرژانتین با وسعت 1200 متر، 5 طبقه، 2 واحدی با 20 پارکینگ به مبلغ 2.5 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

ساختمانی دیگر در خیابان گاندی با وسعت 1300 متر، 5 طبقه، 3 واحدی با 20 پارکینگ به مبلغ 2.5 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

یک ساختمان در ولیعصر – فاطمی با وسعت 1000 متر، 5 طبقه، 3 واحدی با 20 پارکینگ به مبلغ 1.8 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

در خیابان مطهری نیز ساختمانی با وسعت 1400 متر، 20 ساله، 4  طبقه با 16 پارکینگ به مبلغ 1.5 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

اجاره‌های با اعداد و ارقام قابل توجه در حوزه مسکن شهر تهران نیز وجود دارد. واحدی در الهیه، 200 متر با قیمت 320 میلیون تومان رهن گذاشته شده است.

در فرشته – چناران نیز یک مسکن 430 متری ، 4 خوابه با قیمت 300 میلیون رهن و اجاره ماهانه 3.5 میلیون تومان گذاشته شده است.

یک واحد 240 متری در ولنجک، 4 خوابه با قیمت 300 میلیون تومان، یک واحد 200 متری در زعفرانیه با قیمت 250 میلیون تومان ، یک مسکن 230 متری در جردن با 2 پارکینگ با قیمت 240 میلیون رهن گذاشته شده است.

یک واحد 220 متری در خیابان شریعتی ، 3 خوابه با پارکینگ و انباری نیز با قیمت 190 تومان میلیون و واحدی دیگر در میرداماد به متراژ 200 متر بدون پارکینگ با نرخ  160 میلیون تومان رهن گذاشته شده است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    3 0
    اين مبالغ كه چيزي نيست!!! يكي از بچه هارو بفرستين صبح بياد چكشو بنويسم بدم بياره!!
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    1 0
    این همه اش نشاندهنده سرمایه داری نبودن کشور ایران است ؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    3 0
    چه نظرى ميشه داد ؟!!!
  • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    5 1
    واقعا شغلتون چیه که این همه درآمد اضافیتونه؟!!
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    3 0
    با هرکدوم از این اجاره ها خیلی راحت میشه تو بهترین شهرستان ها چندتا خونه خرید
  • بی نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    5 0
    مردم از کجا اینقدر پول میارن؟؟ ما چرا نداریم؟؟؟
  • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    5 0
    خدا بده بركت!!اونوقت خيليها به خاطر نداشتن مسكن نميتونن ازدواج كنند يا بايد برن سراغ رهن و اجاره كه اونم با اين ارقام نجومي بايد دو نفري جون بكنن كه تازه اجاره خونه بدن!!ظلمه به خدا قيمت اجاره ها!
  • بی نام A1 ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    69 1
    از کار کارگرا کاخ ساختن
  • بی نام CH ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    72 1
    چیه شلوغش کردید؟2.5 میلیارد هم پوله آخه؟
    • بی نام RS ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      20 0
      بابا مایه دار
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    29 1
    این اشک دیده من و خون دل شماست این گرگ سالهاست که با گله آشناست!!!
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    21 1
    آخر اين گروني ها به كجا ميرسه فقط حقوق بگيرها هستند كه له ميشن
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    35 4
    فقط باید رای مثبت بدیم ؟!!! چرا کامنت هاتون منفی نداره ؟ راستی روحانی مچکریم :)
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    10 0
    10 تا خونه شده 2/5 میلیارد همینه دیگه تو اون منطقه
  • عماد IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    34 0
    2/5 میلیارد زیاده؟؟؟؟؟ 1200 برابرش کنی میشه 3000 میلیارد تومن !
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 0
    واقعا معيار تعيين اجاره چيه؟؟؟ مالكين بر چه اساسي اجاره ملكشونو تعيين مي كنند؟؟؟
  • رضا ک A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    13 1
    وقتی یه جایی مثل بیرجند یه آپارتمان 130 متری با یک استخر کوچولو(مشترک برای سه واحد) به60 میلیون رهن داده میشه، تهران که دیگه جا خودشو داره اونم تو ولنجک و اینجور جاها
  • آیدین A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    10 0
    درست است که افزایش قیمت فروش آپارتمان در مقطع زمانی خاصی به صورت بی رویه بالا رفته بود، اما امروز هم این کاهش قیمت با توجه به قیمت بالای زمین، هزینه های ساخت،شهرداری و .... اصلاً منطقی نیست و اگر فکری به حال هزینه های تمام شده آپارتمان نشود مطمئناً این کاهش قیمت دوام زیادی نخواهد داشت، چرا که باید بین کاهش قیمت فروش آپارتمان و هزینه تمام شده آن توازنی وجود داشته باشد که نیست!!!!! و هیچ سازنده ای مگر به خاطر فشار سررسید چک و تعهدات و وام بانکی اقدام به فروش آپارتمان نمی کند.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      8 0
      واقعا چرا هیچ وقت به این مساله پرداخته نشده که شهرداری این همه درامد رو که بابت هزار جور مالیات و عوارض و تراکم و غیره میگیره کجا خرج میکنه؟ هر کاری رو که بخوای با پول تو شهرداری میشه انجام بدی. تازه بماند زیر میزی هایی که ماموران شهرداری بابت تخلفات ساختمانی و امثالهم از مردم میگیرن.
    • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      3 0
      شما چه جوری میگی نمیصرفه ؟ خودت سازنده ای ؟ ولی اینو بدون که خونه بیاد پایین همه چی ارزون میشه
  • ایرانی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 1
    فقط برای رهنش2.5 میلیارد میگیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خدای من میلیارد چندتاصفر داره بچه ها :-)
  • مردم A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    3 0
    در طول تاریخ و در همه جای دنیا ، بالاترین قدرتها ، قدرت اجماع (جمع شدن) مردمی بوده و هست مقاومت آنهایی که سالهاست مردم را می چاپند بسیار شکننده تر از آن چیزیست که گمان میکنید قیمت خانه و زمین همچنان نزولی و رو به پایین خواهد بود و شعارهای بنگاه ها و مدیران صنف معاملات مسکن نیز کمک بیشتری به نشان دادن وخیم بودن اوضاع و بالا بردن آگاهی عمومی میکند از دولتیها هم زیاد توقع نداشته باشید ، چون پای سود و زیان خودشان درمیان است کاهش بهای رهن و اجاره به فرصت بیشتری نیاز دارد (زیرا قراردادها سالیانه یا دوسالانه بسته میشوند)
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 0
    آنچه جايي نرسد فرياد است !!!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 2
    چرا رای منفی رو حذف کردین؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    4 0
    اونوقت میگن درامد بالای سه میلیون حذف یارانه میشود شما یارانه اینها وامثالهم وکسانی که میگویند حداقل 1000 واحد اجاره ای دارند حذف ومالیات بردرامد بگیرید ببینید درامد واقعی دولت چقدر میشود همش چسبیده اید به یک نفر که دو یا سه اپارتمان دارد که رویهم به اندازه سالن پذیرایی سرمایه داران نیست . اگر کسانی که قانون مینویسند به همه جوانب توجه کنند وهمه موارد را زیر نظر قرار دهند انوقت درامددولت اضافه هم خواهد بود.