آمارهای رسمی نشان می دهد، طی چند سال اخیر، سالانه 10 تا 18 هزار پرونده قضایی برای دعاوی میان مالک و مستاجر در دادگاه های عمومی کشور تشکیل می شود.

محمد حسین نجاتی: در محاکم قضایی یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است . دعوا هایی که اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری می شود اما با این حال آمار های رسمی نشان می دهد، طی چند سال اخیر، سالانه 10 تا 18 هزار پرونده قضایی برای دعاوی میان مالک و مستاجر در دادگاه های عمومی کشور تشکیل می شود.

آمارهای منتشر شده در سالنامه آماری مرکز آمار ایران نشان می دهد، دعاوی میان مالک و مستاجر در سال های 1375، 1380، 1385، 1386، 1388، 1389 و 1390 به ترتیب 24817، 38705، 22938، 20617، 10497،16889 و 18446 هزار پرونده در سال بوده است که در بر این اساس مالکان و مستاجران در سال 1380 با تشکیل 38705 پرونده بیشترین و سال 1388 با 10497 پرونده کمترین آمار دعاوی را داشته اند.

در نمودار زیر تعداد پرونده های تشکیل شده دعاوی مالک و مستاجر طی 15 سال اخیر را می بینید؛


مسایل حقوقی که مالک و مستاجر باید آنها را بدانند

با این حال آگاهی از حقوق و تعهدات موجر و مستاجر، موجب می‌شود تا اختلافات کمتر شده و موجرین و مستاجرین به حقوق خود قانع بوده و تعهدات خود را نیز به موقع اجرا نمایند. بر همین اساس به گزارش سایت تبیان ، در عقد اجاره با واژه هایی چون عین مستاجره- موجر و مستاجر - اجاره بها مواجه می شویم که معنای آنها برای همه ما روشن نیست همچنین عقد اجاره دارای شرایطی است که به اختصار در ادمه می آید:


عقد اجاره:

طبق قانون، «اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر در برابر مالی که به موجر می‌پردازد، برای مدت معین مالک منافع عین مستاجره می‌شود.» بنابراین تعریف، با انعقاد عقد اجاره مستاجر حق خواهد داشت تا از عین مستاجره استفاده کرده و اجاره بهای آن را به موجر پرداخت نماید. پس از پایان مدت اجاره، مستاجر، عین مستاجره را به موجر برگردانده و حقوق و تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر خاتمه می‌یابد.


عین مستاجره:

منظور از عین مستاجره، مالی است که به اجاره واگذار می‌شود. عین مال ممکن است خانه، باغ، اتومبیل، درختان یک مزرعه یا هر مال دیگری باشد که مستاجر از آن استفاده کرده و پس از پایان مدت اجاره، به موجر برگرداند. برای مثال، موجر اتومبیل خود را به مستاجر اجاره می‌دهد تا مستاجر بتواند از آن استفاده کرده و سپس اتومبیل را به موجر بازگرداند.


موجر:

شخصی که مالش را برای مدت معین به دیگری اجاره می‌دهد، موجر نامیده می‌شود. موجر مکلف است تا عین مستاجره را در اختیار مستاجر قرار دهد تا مستاجر بتواند از آن استفاده مطلوب نماید. همچنین، در صورتی که عین مستاجره نیازمند تعمیرات و اصلاحاتی گردد موجر مکلف است تا این تعمیرات را به هزینه خود انجام دهد.


مستاجر:

شخصی که از منافع عین مستاجره استفاده می‌نماید، مستاجر نامیده می‌شود. مستاجر مکلف است تا شخصا از عین مستاجره استفاده نموده و تنها در صورتی که موجر راضی باشد، مستاجر می‌تواند عین مستاجره را به دیگری واگذار نماید. همچنین، مستاجر باید اجاره‌بها را در موعد مقرر به موجر پرداخت کرده و هیچ‌گونه خرابی در عین مستاجره ایجاد نکند.


اجاره بها:

در عقد اجاره، مستاجر مکلف است اجاره بها به موجر پرداخت نماید. مبلغ این اجاره بها با توافق طرفین تعیین می‌شود و با شروع عقد اجاره، مستاجر متعهد خواهد بود، این مبلغ را به روشی که با موجر توافق کرده است، پرداخت نماید. استفاده یا عدم استفاده از عین مستاجره تاثیری در تعهد مستاجر به پرداخت اجاره بها نخواهد داشت، برای مثال، در صورتی که اتومبیلی به اجاره داده شود ولی مستاجر به دلیل شکستگی پا نتواند از آن استفاده نماید، وی همچنان متعهد است اجاره بها را پرداخت نماید.


شرایط عقد اجاره: موجر باید عین مستاجره را به نحوی به مستاجره تحویل دهد تا مستاجر بتواند از عین مستاجره استفاده نماید، برای مثال، در صورتی که عین مستاجره یک خانه باشد، موجر باید خانه را تخلیه نموده و کلید آن را به مستاجر تحویل دهد.

 

همچنین عین مستاجره باید از اموالی باشد که استفاده از آن موجب تلف آن نشود و مستاجر قادر باشد پس از پایان مدت اجاره عین مستاجره را به موجر تحویل دهد. برای مثال، موجر و مستاجر نمی‌توانند توافق کنند تا موجر 10 کیلو میوه به مستاجر اجاره دهد تا مستاجر از آنها استفاده نماید، ولی اجاره میوه‌ها به منظور نمایش‌ آنها در یک برنامه تئاتر صحیح است.

مستاجر نیز متعهد است تا از عین مستاجره، استفاده متعارف و منطقی نماید برای مثال در صورتی که ملکی برای سکونت به اجاره واگذار شود، مستاجر نمی‌تواند آن را به آرایشگاه یا خیاطی تبدیل کند، بلکه وی متعهد است تا تنها در آن ملک سکونت نماید.

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    8 0
    سوال این است که مقصر مالک است یا مستاجر؟ هیچکدام واقعاً دادگاههای ما توان حل مشکل را ندارند و به همین سبب پرونده ها طولانی و آنانکه دنبال سوء استفاده اند بهترین استفاده را میکنند. باید فکر جدی به حال ناتوانی دادگاه در این زمینه کرد . مشکل فقط قوانین نیست ساختار و فرآیندها در این نهاد منجر به حل مساله نمیشود مثل بقیه دستگاهها
  • مهرداد A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    5 0
    کاش در مورد فرهنگ و قوانین آپارتمان نشینی علی الخصوص در شهرستانها مطلبی را توسط کارشناسان مطرح میکردید. همه دعواها در آپارتمان بعلت ندانستن قانون آپارنمان نشینی میباشد. در قولنامه های مشاورین املاک کلماتی مثل خیار ، غبن ، تدلیس ، و.... وجود دارد که حتی برای خود مشاورین هم مبهم است و لازم است کارشناسان محترم بیشتر توضیح دهند. ممنون
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    9 1
    متاسفانه قوه قضاییه با تخلفات این بخش برخورد نمی کند. مستاجر من در تهران بعد از اینکه موعد تخلیه تمام شد و4 ماه بیشتر از ان هم بدون اجازه و با پرداخت نکردن 8 ماه کرایه نشست، یک اجاره نامه جعلی درست کرد و با ارائه اون مدعی شد که هنوز فرصت داره!!! بعد از اثبات جعلی بودن به دادگاه، بدون اینکه فشاری برای پرداخت بدهی به اون فرد بیارن فقط به 1 میلیون تومان محکومش کردن!! در حال حاضر هم خود دادگاه حکم جلب سیار به دلیل عدم مراجعه صادر کرده اما ادرسی که داره رو در اختیار ما قرار نمی دهد!!! الان دوسال است که دست ما از پولمان کوتاه مانده. خانه را خالی می گذارم اما دیگر به کسی اجاره نمی دهم.
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      1 0
      حق داري،اين بلا سر خيلي ها آمده همين طوري ميشه كه طرف ترجيح ميده خونه اش را اجاره نده و اگر اجاره داد به قيمت گران اجاره بده تا اگر مشكلي پيش آمد اين طوري جبران بشه
  • علی اهوازی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    2 0
    من که یک صاحب خونه دارم بهترین صاحب خونه دنیاست بنا به شغلم شاید6 ماه یا7ماه 1بارحقوق بگیرم و همون موقع کرایه میدم یعنی 6ماه دیر میشه ولی تو این 5سالی که مستجرش هستم یک بارهم برای کرایه حرفی نزده{الان که بیشم نیست ولی خدا براش خوش بخواد و سایش بالاسر بچهاش باشه} ناگفته نمونه صاحب خونه بد هم داشتم که خدا نصیب هیچ کس نکنه. امیدوارم همه ایرانیا خونه دار بشن.