۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷

فارس نوشت:

پکن در واکنش به گزارش‌هایی که نشان می‌دهند واشنگتن از سفارتخانه استرالیا در کشورهای آسیایی برای جاسوسی از کشورهای این قاره استفاده می‌کند، توضیح خواست.
به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایطی که امروز، پنجشنبه افشا شده سفارتخانه‌های استرالیا در کشورهای آسیا ابزار آمریکا و چند کشور دیگر برای جاسوسی از کشورهای این قاره قرار گرفته است چین خواستار توضیح واشنگتن درباره این موضوع شده است.

روزنامه هرالد، چاپ سیدنی روز پنجشنبه گزارش داد کشورهای موسوم به «پنج چشم»، شامل آمریکا، انگلیس، نیوزلند، کانادا و استرالیا از سفارت استرالیا برای جاسوسی از کشورهای آسیایی استفاده کرده‌اند.

در همین حال، روز گذشته، چهارشنبه، هم روزنامه چاینا دیلی، چاپ پکن گزارش داده بود دامنه جاسوسی‌های آمریکا به چین رسیده و این کشور اقدامات امنیت سایبری را شدت بخشیده است.

خانم هوا چون‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در واکنش به استفاده‌های جاسوسی از سفارت استرالیا گفت: «چین، به شدت از این گزارش نگران است و خواستار آن است که آمریکا درباره آن توضیح دهد.»

وی افزود: «ما همچنین خواستار آن هستیم که سفارتخانه‌های خارجی در چین و کارکنان آنها به کنوانسیون وین و سایر پیمان‌های بین‌المللی پایبند باشند و از وارد شدن در هر گونه فعالیتی که تناسبی با شأن یا مقام آنها ندارد و به امنیت و منافع چین لطمه می‌زند، اجتناب کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد چین و استرالیا امیدهای بالایی دارند تا توسعه اقتصادی یکدیگر را تقویت کنند و ادعاهای اخیر این همکاری‌ها را تضعیف نمی‌کند.

طبق گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین در این ارتباط گفت: «ما امیدوار هستیم و انتظار داریم که استرالیا بتواند در این زمینه با چین همکاری فعال داشته باشد.»

در روزهای گذشته انتشار گزارش‌هایی درباره شنود آمریکا از کشورهای هم‌پیمان خود، به اعتراض‌هایی در سطح بین‌المللی منجر شده است.

طبق این گزارش‌ها، سازمان امنیت ملی ایالات متحده از رهبران، دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهایی جاسوسی می‌کرده است که رابطه خوبی با آمریکا دارند؛ از جمله برزیل، فرانسه، آلمان، مکزیک و اسپانیا.

این گزارش‌ها برآمده از اسنادی هستند که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا، درز داده بود.

آمریکا در پی بازگرداندن و محاکمه آقای اسنودن به خاطر انتشار غیرمجاز این اسناد است. او در حال حاضر با پناهندگی موقت، در روسیه اقامت دارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =