واحد مرکزی خبر نوشت:

اعتراضات به برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا به آسیا نیز کشیده شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، مسئولان چینی از آمریکا درباره استفاده از سفارت استرالیا برای جاسوس در سراسر منطقه آسیا و مشخصا پکن، توضیح خواستند.
رسوایی جاسوسی آمریکا در اروپا موجب شده است آلمان و فرانسه در پی لغو همکاری های اطلاعاتی خود با این کشور برآیند.
گزارشی که در یکی از روزنامه های استرالیا چاپ شده است، نشان می دهد از سفارت این کشور در پکن برای جاسوسی تحت رهبری آمریکا در آسیا استفاده شده است و اجرای این عملیات به نحوی بوده است که حتی اکثر دیپلمات های استرالیایی از آن بی اطلاع بودند. علت استفاده از سفارت استرالیا این است که این کشور یکی از پنج کشورعضو«ائتلاف پنج چشم» است؛ این پنج کشور بر اساس این ائتلاف با یکدیگر تبادل اطلاعات جاسوسی دارند و در عین حال علیه یکدیگر جاسوسی نمی کنند. استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلیس و آمریکا جزء این ائتلاف هستند.
چین در واکنش به این جاسوسی اعلام کرد این نوع برنامه های نظارتی خلاف هنجارهای بین المللی است.
هوا چونیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد:«چین به شدت نگران این گزارش است و از آمریکا می خواهد در اینباره توضیح دهد. ما همچنین از سفارتخانه های خارجی در چین می خواهیم به اصول روابط دیپلماتیک احترام بگذارند».
وزارت خارجه آمریکا در پاسخ اعلام کرد همه عملیات جمع آوری اطلاعات آمریکا تحت بازنگری است.
اکنون این سوال در آمریکا مطرح است که آیا به صرف امکان پذیر بودن شنود تلفن صدراعظم آلمان از نظر تکنیکی، انجام گرفتن این اقدام توصیه می شود؟ آمریکا همچنین در نظر دارد ائتلاف پنج چشم را با دیگر متحدان نزدیک خود یعنی آلمان و فرانسه توسعه دهد.
سوال این است که آیا روند جاسوسی آمریکا در آسیا و علیه کشورهایی چون چین و اندونزی ادامه خواهد یافت یا نه. آمریکا که چین را به جاسوسی سایبری علیه موسسات خود متهم کرده است، اکنون باید هر روز از خود در برابر افشای دامنه برنامه نظارتی سازمان امنیت ملی اش دفاع کند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چوپان IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    3 0
    واقعا ما به حق 34 سال پیش سفارت امریکارو لانه جاسوسی نامیدیم... لعنت به اونایی که از امریکا کورکورانه تقلید میکنند و مدین فاضلشون امریکاست... بعد از 34 سال تازه تمام جهان اومد سر حرف ما.. امریکا چاقویه که دسته خودشم میبره.. زنده باد 13 آبان