عدم ارائه آمار یا توقف تولید؟ / بررسی کارنامه نیمساله تولید سواری های چینی در ایران

طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مونتاژ کاران خودرو های چینی آمار تولید خود را اعلام نکرده اند.

بابک وفایی: خودروسازان چینی در سال های اخیر به طور پیوسته در حال گسترش حضور خود در بازار ایران هستند و برند های مختلفی از این کشور توسط خودروسازان داخلی و به ویژه خودروسازان بخش خصوصی به بازار کشور عرضه شده است و کار تا جایی پیش رفته که شرکتی چون پارس خودرو که عنوان قدیمی ترین خودروساز ایران را یدک می کشد نیز با وجود طیف محصولات لوکس خود، چندی قبل رو به سوی سرزمین اژدهای زرد کرد . قرار است به زودی یک محصول چینی را در سبد محصولات خود جای دهد. در میان خودرو های چینی وارد شده به کشور، خودرو های سواری جایگاه مستحکم تری نسبت به سایرین دارند و در دورانی که ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی دچار مشکل است به خوبی توانسته اند نظر خریداران ایرانی را به سوی خود جلب کنند. با این وجود مشکلات متعدد صنعت خودروسازی، مونتاژ کاران خودرو های چینی را نیز دچار مشکل کرده است و این روز ها شاهد کاهش تولید هستند. در این بخش مروری بر کارنامه  تولید خودرو های سواری چینی شش ماهه نخست سال جاری در کشور خواهیم داشت. کلیه اطلاعات این بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت گردآوری شده است هر چند در بعضی موارد به نظر می رسد خودروسازان آمار تولید خود را به وزارت صنعت اعلام نکرده اند چرا که شاهد تردد خودرو های مدل 92 از برند هایی هستیم که بر اساس آمار، در سال جاری خودرویی تولید نکرده اند و نمی توان همه خودرو ها را از تولیدات انتهای سال 91 دانست!

 

خودروسازان راین

این شرکت پس از خداحافظی اجباری با تولید هیوندای آوانته و ورنا، چشم امید به تولید ولیکس C30 بسته بود، خودرویی از شرکت گریت وال چین که با طراحی منطقی تر نسبت به بسیاری از رقبا و البته عرضه آپشن دنده اتوماتیک می توانست به خودرویی موفق تبدیل شود اما بر خلاف انتظار ها، C30 هیچ گاه نتوانست جایگاهی مناسب در بازار خودروی ایران بیابد. خودروسازان راین از ابتدای سال تا کنون تنها توانسته 37دستگاه از مدل دنده ای این خودرو را تولید کند که در مقابل حجم فروش در بازار ایران چیزی نزدیک به صفر است. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که این خودرو در سال 90 و زمان نخستین عرضه به بازار ایران، در نیمسال نخست شاهد تولید بیش از 500 دستگاه بود تا افت 92درصدی را شاهد باشد.

ادامه تولید این خودرو از سوی خودروسازان راین در هاله ای از ابهام قرار دارد و بر اساس برخی شنیده ها، ممکن است خط تولید این خودرو به مجموعه دیگری در کشور منتقل شود.

 

مدیران خودرو

مدیران خودرو را شاید بتوان نمونه کاملی از حضور تدریجی برند های چینی در بازار ایران دانست. این شرکت در سال های قبل با معرفی مدل MVM110 وارد بازار ایران شد، خودرویی که از همان آغاز انتقاد  های زیادی به طراحی و البته کیفیت آن مطرح بود و بسیاری معتقد بودند نمی تواند به فروش مناسبی دست پیدا کند چرا که همواره قیمت بالاتری نسبت به پراید داشت در حالی که موتورش ضعیف تر بود و فضای داخلی و بار محدود تری نیز داشت. اما مدیران خودرو هم عجله ای برای موفقیت نداشت و به آرامی تلاش کرد با روش های مختلف جای پای خود را در بازار باز کند. این روند با عرضه مدل 530 ادامه یافت و بعد ها X33 به عنوان یک کراس اوور کوچک شهری به بازار معرفی شد که با ظاهر شبیه به شاسی بلند خود توانست نظرهای زیادی را به خود جلب کند و در نهایت با معرفی مدل 315 به عنوان یک هاچ بک جوان پسند بود که مدیران خودرو توانست به سهم بازار قابل توجهی دست پیدا کند. در این میان همکاری طرف چینی در تامین قطعات موجب شد این شرکت در ماه های قبل بتواند به تولید خود ادامه دهد به گونه ای که در ماه های آغازین سال و دورانی که همه شرکت ها کاهش تولید چند ده درصدی را تجربه می کردند مدیران خودرو شاهد افزایش شمارگان تولید بود اما در نهایت کارنامه نیمساله تولید در این شرکت نشان می دهد مشکلات سرانجام دامن مدیران خودرو را نیز گرفته است و این شرکت نیز افت تولید را تجربه کرده است به گونه ای که در شهریور ماه در مجموع تنها 1630 خودرو در این شرکت تولید شده است در حالی که سال گذشته در این ماه بیش از 5000 دستگاه خودرو از سوی این شرکت عرضه شده بود، ضمن آنکه در نیمسال نخست نیز در مجموع تولید این شرکت افت 58درصدی را تجربه کرده است. در این میان بازنده اصلی بدون شکMVM530 است، خودرویی که در شش ماه نخست سال جاری افت تولید 90درصدی را تجربه کرده است ضمن آنکهX33 نیز افت تولید 87درصدی را شاهد بوده تا در نهایت امید اصلی این مجموعه به مدل هاچ بک 315 باشد.

 

کرمان موتور

برای بررسی وضعیت این روز های کرمان موتور شاید بتوان تنها یک کلمه را به کار برد؛ تعطیل! علت این مسئله هم ساده است چون این شرکت از ابتدای سال تا به حال هیچ خودرویی تولید نکرده است در حالی که در همین مدت در سال قبل بیش از 2500 خودرو از سوی این شرکت عرضه شده بود. نقطه اتکای کرمان موتور در سال گذشته مدل لیفان 620 بود، خودرویی که در ابتدا با موتور 1600 به بازار ایران عرضه شد و پس از کسب موفقیت نسبی در فروش، نمونه ارتقا یافته آن با موتور 1800 نیز روانه بازار شد تا موفقیت های لیفان را در بازار ایران تثبیت کند. در کنار این مدل ارزان قیمت تر 520 نیز پس از تغییرات جزیی ظاهری در سبد محصولات این شرکت دیده می شد که هر چند نتوانست همچون برادر بزرگترش محبوب باشد اما نظر بخشی از خریدارانش را جلب کرد. در کنار این ها و با توجه به علاقه بازار ایران به مدل های هاچ بک و البته در دوران افت تولید پژو 206، کرمان موتور در همراهی با شرکت JAC، مدل هاچ بک توجوی را نیز از این شرکت عرضه کرد که هر چند هیچ گاه نتوانست موفقیت های MVM315 در تولید را به دست آورد اما جایگاه کرمان موتور را ارتقا داد. با وجود این سبد محصولی و البته اضافه شدن مدل سدان J5 به لیست فروش کرمان موتور، این شرکت اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد به گونه ای که بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در این مجموعه از ابتدای سال تا کنون صفر است. وضعیت کرمان موتور به عنوان یکی از با سابقه ترین خودروسازان بخش خصوصی چندان روشن نیست هر چند کرمانی ها نشان داده اند در بدترین شرایط هم همیشه در حاشیه بازار حضور خواهند داشت و تبلیغات گسترده برای فروش J5 را می توان شاهدی بر این ادعا دانست.

39/222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    16 0
    توی این وضعیت اقتصادی اگه شرکتی تونست دوام بیاره جای تعجب داره .
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    13 0
    واقعا تاسف بار و خجالت آوره ما همزمان با کره جنوبی شروع به تولید خودرو کردیم اما الان ما درایم هنوز تولیدات ازرده خارج خودرو سازان درجه چندم و ازرده خارج شده کشورهای دیگه رو با کلی افتخار مونتاژ میکنیم بعد برای خودمون هم هورا میکشیم حالادیگه انقدر پست رفت کردیم که تولیدات بی کیفیت چینی رو با التماس مونتاژ میکنیم بعد هم شعارمیدیم ما خودروی ملی داریم توی این وضعیت معلوم میشه که چقدر وابسته ایم که با تحریم خودرویی که ادعا داریم ملی هست نمیتونیم تولید کنیم تمام هنر وصنعت خودروسازیمون هم شده این که روی فرغون ای بی اس و هیدرولیک و کیسه هوا بذاریم و بگیم ما تونستیم استاندارد رو به دست بیاریم تمام صنعت خودرو ما شده تولید آشغال تو تیراژ زیاد
  • عطا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    2 0
    از رئیس اطاق بازرگانی ایران و چین بپرسید از دست تاجرها باید فقط به خدا پناه برد
  • arash IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    1 0
    به خدا من موندم ....................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بينام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    2 0
    مرد شور هر ماشين چيني روببره