انتقاد امام جمعه قم از تعیین نرخ در مداحی‌ها

خبرگزاری حوزه نوشت:

امام جمعه قم با تاکید بر این که شعر آیینی باید در خدمت تعالی بشر و اسلام ناب باشد، گفت: در گذشته این‌گونه نبود که برای مداحی و مرثیه‌سرایی نرخ تعیین کنند، اما متاسفانه امروز این مسائل کم رنگ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، شنبه شب در ششمین کنگره شعر عاشورایی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تقدیر از برگزاری این گونه برنامه‎ها، گفت: حادثه عاشورا جریانی است که تا امروز در سیر تاریخی خود حرکت کرده است؛ این جریان از زمانی که سیدالشهدا(ع)از مدینه به مکه حرکت کردند تا سفر ایشان به کربلا و رویدادهای آن، تاریخ جدیدی را برای انسان نوشت.

امام جمعه قم ادامه داد: امام حسین(ع) و یارانش تا آخرین لحظات زندگی خود در روز عاشورا، یک لحظه دست از قرآن و سنت پیامبر(ص) نکشیدند که نشان می دهد برای حفظ مکتب اسلام اصیل باید فداکاری و ایثارکرد.

وی با اشاره به این که هدف امام حسین(ع) از این سفر، احیای امر به معروف و نهی از منکر و اسلام ناب جد گرامی‌شان بود که بارها به این مطلب در بیانات خود اشاره کردند یادآور شد: حضرت در حالی که مناسک حج را نیمه‌کاره گذاشته بودند، به سمت کربلا عزیمت کردند تا درس بزرگ شهادت و شهامت را به انسان‎ها بیاموزند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر لزوم درس گیری مردم از حادثه عاشورا، تصریح کرد: پیام عاشوار مختص به یک زمان خاص نیست و تا ابد جاری است و نشان دهنده اهمیت بصیرت و شهامت در دفاع از حریم دین خداست.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: در این میان نه تنها باید راه و مرام امام حسین(ع) را بشناسیم، بلکه باید ویژگی‌ها و عوامل و نیز چگونگی شکل‌گیری یزیدیان را در هر دورانی تبیین کنیم؛ البته در این راه، هنر و به خصوص شعر کمک زیادی به فهم بیشتر این ماجرا و پیام کرده است.

وی، زمان شناسی را یکی از وظایف مهم شیعیان بیان کرد و گفت: درک عوامل شکل‌گیری هویت یزیدی در هر عصر و زمان برای شیعیان ضروری است؛ زیرا آنچه یزید و یزیدیان را به چالش کشید و در مقابل توطئه‌های آنان ایستاد، فرهنگ حسینی بود و هرگاه مسلمانان بخواهند در مقابل ظلم بایستند باید به این فرهنگ تمسک کنند.

امام جمعه قم، فتنه 88 را نمونه بارز توطئه علیه فرهنگ حسینی(ع) دانسته و تاکید کرد: ولایت فقیه چشم بیدار امت در دوران غیبت است و مقام معظم رهبری به خوبی این مسئولیت سترگ را به عهده گرفته و به هدایت جامعه می پردازند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان با تاکید بر این که شعر آیینی باید در خدمت تعالی بشر و اسلام ناب باشد، گفت: در گذشته این‌گونه نبود که برای مداحی و مرثیه‌سرایی نرخ تعیین کنند، اما متاسفانه امروز این مسائل کم رنگ شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    26 0
    متاسفانه چند سالی است که مداحی تبدیل به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل شده البته هستند مداحان مخلصی که بدون چشمداشت مادی انجام وظیفه می کنند .
  • ايراني IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    22 0
    مثل اينكه جنابعالي خبر نداريد علت فراري شدن مردم از مجالس تعزيه خواني همين جمع كردن پول براي مداح و روحاني است به يك مداح يا اخوند در ده شب محرم حداقل بايد پنج ميليون پول بدهند وگر نه نميخوانند اگر قبول نداريد بطور ناشناس به مراسم عزاداري سري بزنيد!!!!
  • امير A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    16 0
    اصلا چرا مداحي كه ادعا ميكند براي رضاي خدا و پاسداشت خون حسين ابن علي و يارانش كه همه چيزش را براي اسلام داد نوحه ميخواند و مداحي ميكند بايد مزد بگيرد و پاداشي مگر ميشود نيت اين باشد اما تعيين كند كه چقدر پول ميخواد پس اينها مداح اهل بيت نيستند دوست دار پول دوستداران اهل بيت هستند ....
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    1 0
    ازنظرفقه شیعه قیاس (مع الفارق)حجیت شرعی ندارد!
  • پوریا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    23 0
    یکی آقایان کریمی،مقدم،میرداماد و... را کنترل کنه که واسه یک شب مراسم 5میلیون تومان میگیرن
  • مهران . ت A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    17 0
    آقا اینا نصف بیشترشون فیلم بازی می کنن تا پول بگیرن اشکشون هم فیلم هستش- از دین مایه نذارین لطفاً
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    23 0
    و همچنین سخنرانی ها
  • چوپان IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    12 0
    آقای سعیدی یا علی...
  • همتی A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    12 0
    چرا بعضی از اقایان برای نماز جماعت و منبر نرخ تعیین می کنند مگر ذکات علمشان راچگونه می خواند بدهند حالا گیر دادن به مداحان
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    5 0
    بعضي از اينها در چند سال پيش كه پيكان بود شبي يك پيكان ميگرفتند و به منبر ميرفتند چه ميگوئيد ؟