چرا امام مسئولیت گروگان‌های آمریکایی را به دولت موقت و وزارت خارجه نسپردند؟

یکی از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا می​گوید دولت موقت انقلابی نبود و نگاهش به آمریکا متفاوت از نگاه دانشجویان بود.

حسین شیخ‌الاسلام، مترجم دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در 13 آبان 58 در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا امام بعد از تسخیر سفارت آمریکا ادامه این موضوع را به دستگاه دیپلماسی و دادستانی نسپردند، گفت: اگر این اقدام صورت می‌گرفت کار برای نظام مشکل‌تر می‌شد چون آمریکایی‌ها و دنیا با دولت روبرو می‌شدند. اینکه می‌گفتند دانشجویان این حرکت را انجام دادند فشارها کمتر بود تا اینکه عنوان می‌شد دولت مسئول است. اگر اینگونه می‌شد دولت باید طبق قوانین بین‌المللی گروگان‌ها را سریعا تحویل می‌داد. چون تعهدات بین المللی این اجبار و ضرورت را برایش ایجاد می‌کرد. ولی اینکه دانشجویان مسئول بودند و طبق نظرات امام پیش می‌رفتند کار را راحت‌تر می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت موقت انقلابی نبود، تصریح کرد: دانشجویان در کارهایی که دولت موقت یا بعدها وزارت خارجه انجام می‌داد هیچ​گونه دخالتی نمی‌کردند. هم خودشان اینگونه می‌خواستند هم به نفع‌ کشور بود که دخالت نکنند. باید این دو را از هم تفکیک می‌کردیم. اگر قرار بود دولت موقت یا دولت ایران با دانشجویان یکی شود تمام فشارهای سیاسی که بر دولت می‌آمد ممکن بود اثر کند اما وقتی جدا شد دولت می‌توانست بگوید دانشجویان حرف ما را گوش نمی‌کنند. دانشجویان نسبت به دولتی‌ها و علی‌الخصوص وزارت خارجه و آقای قطب‌زاده خیلی حساسیت داشتند.

نگاه دولت موقت به آمریکا، نگاه دانشجویان به آمریکا نبود

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه نگاه برخی عناصر دولت موقت به آمریکا، نگاه دانشجویان به آمریکا نبود، خاطرنشان ساخت: آنها آمریکا را دولتی مانند دیگر دولت‌ها می‌دانستند که سلطه دارد و ما باید با آنها همان تعهدات بین المللی که پذیرفتیم اجرا کنیم. حتی بعد از انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی هم این اعتقاد را داشتند. دولت موقت حتی اجازه خروج دستگاه های جاسوسی آمریکا از طریق فرودگاه امام داد. درصورتیکه باید قبول می کرد این ها وسایل عادی نیست و روابط ما با آمریکا عادی نیست ولی چون آن دیدگاه را به آمریکا نداشتند اجازه خروج را دادند.

مشروح گفت​وگوی خبرآنلاین با حسین شیخ الاسلام را {اینجا} بخوانید. 

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    6 0
    بعد از گذشت 34 سال از این واقعه و فروکش کردن التهابات آنزمان ؛ بسیار معقول و منطقی است که بنشینیم و محاسن و معایب این اقدام را بسنجیم که چقدر به نفع و ضرر منافع ملی ما بوده و چقدر هم به نفع و ضرر منافع جناحی ما بوده است .