۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴

اعتماد نوشت:

«هاری کمراینن»، سفیر فنلاند در ایران است. او می‌گوید یک سال پیش به تهران آمده و به عنوان سفیر فنلاند در این شهر زندگی کرده است. به سختی فارسی حرف می‌زند و انگار تنها این چند جمله را می‌تواند به فارسی بگوید. او که شخصا برای تصدی این سمت در سال 2011 درخواست داده بود، با قبول آن در سپتامبر 2012 با خوشحالی به ایران آمده است. او یکی از علاقه‌مندان به تاریخ دیپلماسی غنی ایران بوده و سال‌ها در کشورهای حوزه قفقاز، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا فعالیت کرده است. بعد از این کشورها، به هلسینکی، پایتخت فنلاند بازگشته و مدیر اداره CIS(کشورهای مشترک المنافع) در وزارت امور خارجه فنلاند شده است. او می‌گوید: «تجربیات خوبی از همسایه‌های شمالی ایران از جمله ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دارم، اما تجربه قبلی در خاورمیانه نداشتم. در کشورهای ازبکستان و تاجیکستان که بودم متوجه شدم ایران و فرهنگ ایرانی در این کشورها بسیار ریشه‌دار است.»روابط دیپلماتیک بین ایران و فنلاند از سال 1934 آغاز شد؛ از آن به بعد روابط دوجانبه شاهد پیشرفت پایدار بوده ‌است. گفت‌وگوی کوتاهی با سفیر شوخ طبع فنلاند «کمراینن» داشتیم که برای هجی کردن نام خانوادگی‌اش از کلمه «کمربند» استفاده می‌کند. گفت‌وگویی حول محور گردشگری دو کشور و راه‌های تبادل گردشگر بین ایران و فنلاند.

شما سفیر فنلاند در ایران هستید، در یک سالی که در کشور ما زندگی کردید، اوضاع گردشگری این کشور را چگونه می‌بینید؟ پتانسیل‌های ایران را در زمینه گردشگری چگونه می‌بینید؟

از نگاه من، ایران کشوری است که در وجوه مختلف، غنی محسوب می‌شود، از فرهنگ‌های متنوعی که در این کشور وجود دارد گرفته تا زیبایی‌های طبیعی که در جای‌جای این سرزمین دیده می‌شود، تا قدمت تاریخی که این کشور دارد. ایران کشوری است پر از بناهای تاریخی. فکر می‌کنم کشوری مثل ایران می‌تواند پیشنهادات زیادی را برای توریست‌های کشورهای دیگر داشته باشد، پیشنهاداتی بکر که هر توریستی را به این سرزمین بکشاند. اما فکر می‌کنم ایران باید برای حفاظت از منابع طبیعی‌اش هم که شده صنعت توریسم خود را در زمینه اکوتوریسم تقویت بیشتری کند و درصدد گسترش این صنعت در این بخش برآید.

در مدتی که در ایران بودید از کدام شهرها دیدن کرده‌اید؟ تا به حال به شهری تاریخی سر زده‌اید؟

بله من جنوب ایران را دیده‌ام، به جزیره قشم، به بندرعباس رفتم، سفری هم به اصفهان داشتم، شهری که معماری تاریخی باشکوهی دارد، در آذربایجان غربی بودم و کلیساهای زیبا و بناهای زیبایی دیدم که از آنها به خوبی محافظت می‌شد.

می‌دانیم که کشور ما از لحاظ تاریخی و زیبایی طبیعی در جایگاه خوبی واقع شده، اما ما دارای نقطه ضعف‌هایی در این صنعت هم هستیم، فکر می‌کنید ایران باید چه اقداماتی در این خصوص انجام دهد و نگاه شما به تقویت شدن این صنعت در ایران چیست؟ کشور ما بر اساس پتانسیلی که دارد به اندازه کافی توریست ندارد.

اگر بخواهم از آخر سخنان‌تان جواب بدهم فکر می‌کنم نقطه ضعف بیشتر در سمت ما است که ایران را به اندازه کافی نمی‌شناسیم. اگر بخواهم ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه کنم باید بگویم بناهای ایرانی خیلی کمتر شناخته شده‌اند، این از سویی می‌تواند خوب باشد، اما از سویی هم حیف است که باعث کمتر شدن توریست‌های ورودی به ایران می‌شود و حیف است که مردم دنیا ایران را نمی‌شناسند و نمی‌بینند. ما هم روی صنعت توریسم‌مان تلاش‌های زیادی کرده‌ایم تا بتوانیم تقویتش کنیم و با کشورهای دیگر روابط خوبی داشته باشیم. ما خوشحالیم که با ایران در این زمینه کار کنیم و توریست تبادل کنیم و تجربیات و اطلاعات‌مان را در این خصوص به اشتراک بگذاریم.

ایده مردم فنلاند درباره مردم و فرهنگ ایرانی چیست؟ آیا آنها اصلا این کشور را می‌شناسند؟

آنها می‌دانند ایران کشوری تاریخی است پر از بناهای تاریخی. همه اطلاعات آنها از ایران به همین مقدار محصور می‌شود و متاسفانه چیزی بیش از این از ایران و مردم و فرهنگش نمی‌دانند.

فکر می‌کنید این به دلیل فقدان حجم تبلیغات و آگاهی رسانی خود ما است که خودمان را به مردم دنیا آن طور که باید معرفی نکرده‌ایم؟

قطعا یکی از دلایل این کمبود اطلاعات همین قضیه است، اما آنچه می‌تواند بیشتر از تبلیغات کمک کند خود این صنعت است که با ورود توریست‌های کشورهای دیگر به کشورتان، می‌تواند نقش مهمی در شناساندن این کشور به دنیا داشته باشند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =