فارس نوشت:

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در مصاحبه طولانی خود با «واشنگتن‌پست» به موضوعات مختلفی چون سوریه، ایران و عراق پرداخته و از آمریکا به دلیل عدم حمایت کافی از مخالفان سوری، انتقاد کرد.
روزنامه «واشنگتن‌پست» در بحبوحه انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اختلافات شدید میان واشنگتن و ریاض، مصاحبه‌ای را با «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی و برادر وزیر خارجه عربستان سعودی انجام داده است.

ترکی در این مصاحبه نسبت به سیاست آمریکا در قبال سوریه انتقاد کرده و گفته است واشنگتن سیاست‌های اشتباهی را پیگیری کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی تصمیم رد کرسی شورای امنیت را اتخاذ کرد، گفت: همیشه این پادشاه (ملک عبدالله) است که تصمیم می‌گیرد. البته این یک تصمیم ناگهانی نبود. یا اینکه آنطور که برخی روزنامه‌ها اینجا نوشتند، از سر کینه و حرص نبود. بلکه تصمیمی بود که بر روی آن بررسی و فکر شده بود.

ترکی تأکید کرد که این تصمیم احتمالا به دلیل عملکرد شورای امنیت به خصوص در موضوع سوریه و همچنین موضوعاتی چون منع گسترش تسلیحات اتمی و قضیه فلسطین، اتخاذ شده است. با این حال وی اذعان کرد که اصلی‌ترین دلیل رد این کرسی، تصمیم شورای امنیت سازمان ملل در مورد نوع برخورد با سوریه در موضوع تسلیحات شیمیایی بوده است.

سوریه

وی با بیان اینکه شورای امنیت نتوانسته «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را متوقف کند و تنها به خلع سلاح شیمیایی بسنده کرده، گفت تنها راه پایان دادن به بحران سوریه، تسلیح و تقویت مخالفان دولت است. ترکی ضمن حمایت قاطع از ارسال سلاح‌های پیشرفته برای مخالفان، گفت این اقدام موجب قدرت گرفتن گروه‌های مخالف می‌شود و «بشار اسد» را به مذاکره راضی می‌کند.

این اظهارات در حالی بیان شده که دولت سوریه بارها موافقت و آمادگی خود برای حضور بدون قید و شرط در نشست صلح موسوم به «ژنو 2» را اعلام کرده و این مخالفان هستند که از حضور در این گفت‌وگوها خودداری می‌کنند.

ترکی در ادامه از آمریکا و اروپا خواست با برداشتن محدودیت‌های ارسال سلاح به سوریه، رأسا برای تسلیح مخالفان و رساندن تجهیزات پیشرفته به آن‌ها، وارد عمل شوند. وی همچنین تقریبا از تمام دنیا به دلیل آنچه عدم حمایت از مخالفان خواند، انتقاد کرده و گفت اروپا و آمریکا بی‌توجه به آنچه در سوریه رخ می‌دهد، عقب نشسته و تنها نظاره‌گر هستند.

وی از عدم اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه نیز انتقاد کرده و گفت این موضوع موجب شد تا آمریکا در منطقه ضعیف به نظر برسد. وی افزود: افکار عمومی منطقه معتقدند که ایالات متحده نقشی را که باید، ایفا نمی‌کند.

با وجود گزارش‌های متعدد از اقدامات عربستان در تسلیح گروه‌های تندرو، ترکی نقش عربستان در تجهیز این گروه‌ها را انکار کرده و می‌گوید این گزارش‌ها کاملا بی‌پایه و اساس هستند و ریاض کاملا با ایالات متحده هماهنگ است و هیچ‌گاه به تسلیح گروه‌های تندرو اقدام نمی‌کند.

ایران

وی در بخشی از این مصاحبه هم به موضوع ایران پرداخت و گفت: «ملک عبدالله» بعد از انتخاب «حسن روحانی» به ریاست‌جمهوری برای وی پیام تبریکی فرستاد و نسبت به روابط مثمر ثمر با ایران ابراز امیدواری کرد. در مقابل روحانی هم پاسخی مشابه داد. از آن زمان وی چندین بیانیه در مورد میل خود برای بهبود روابط با عربستان صادر کرده است. دو طرف در زمان رئیس‌جمهور سابق رابطه بسیار تیره‌ای داشتند.

ترکی سپس ایران را به دخالت در امور جهان عرب متهم کرده و گفته است ریاض در زمان «محمود احمدی‌نژاد» بارها ایران را از نقش‌آفرینی در لبنان، سوریه، عراق و بحرین منع کرده است.

وی در ادامه در مورد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و مذاکرات هسته‌ای، بر حمایت کامل ریاض از مواضع 1+5 تأکید کرده است. ترکی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه اقدام کند.

ترکی در پاسخ به سوال «واشنگتن‌پست» که ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم کرده، گفت: فراموش نکنید که همین الان حکومت دیگری هم در منطقه سلاح هسته‌ای دارد و آن اسرائیل است.

وی در مورد دولت جدید ایران نیز مواضع کشورهای غربی را تکرار کرده و گفت: او (روحانی) بسیار باهوش است. اینکه بتوانیم با ایران تعامل کنیم، چیز خوبی است. اما اظهارات خوشایند آن‌ها باید به عمل تبدیل شود.

این مقام اطلاعاتی سابق عربستان در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان گزینه دستیابی به سلاح اتمی را بررسی می‌کند، گفت: من دو سال قبل هم گفتم که کشورها (شورای همکاری خلیج [فارس]) باید همه گزینه‌ها از جمله مجهز شدن به سلاح هسته‌ای در صورت دستیابی ایران به این سلاح را بررسی کنند... اگر ایران هسته‌ای شود، ترکیه هم ممکن است به توان هسته‌ای روی آورد.

با این وجود وی با اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرده و می‌گوید چنین اقدامی نه تنها ایران را از دستیابی به سلاح اتمی منصرف نمی‌کند، بلکه بهانه خوبی به آن‌ها می‌دهد تا به دنبال ساخت بمب اتم باشند.

عراق

وی در بخش دیگری از مصاحبه به موضوع عراق پرداخته و به شدت از حمایت آمریکا از «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق انتقاد کرده است. وی ایران را به حمایت از مالکی متهم کرده و گفته است نخست‌وزیر عراق گروه‌های اهل سنت این کشور را نادیده گرفته است.

مصر

ترکی در موضوع مصر هم از دولت موقت این کشور حمایت کرده و فعالیت‌های «اخوان‌المسلمین» را عامل بی‌ثباتی در این کشور دانسته است.

عربستان از اصلی‌ترین حامیان ارتش مصر در جریان کودتا در این کشور بود. ارتش مصر چند ماه قبل در سالگرد انتخاب «محمد مرسی» به ریاست‌جمهوری این کشور، دست به کودتا زد و وی را با حمایت عربستان برکنار کرد.

«ترکی الفیصل» اقدام آمریکا در سال 2011 در عدم حمایت از «حسنی مبارک» را نیز «ناامیدکننده» خواند و گفت: فکر می‌کنم اینکه ایالات متحده در کنار کسی که برای 30 سال متحد بسیار ثابت‌قدم واشنگتن بوده نایستاد، ناامیدکننده بود.

وی وضعیت کنونی سیاست‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را نیز ناامیدکننده خوانده، اما می‌گوید اگر آمریکا بتواند مذاکرات سازش را به سرانجام برساند و ضمنا ایران را از دستیابی به سلاح اتمی بازدارد، به اعتباری دست خواهد یافت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    4 0
    متاسفانه باید پذیرفت جهانی که امریکا قدرت نخستش باشه باید هم همه چیزش وارونه باشه . در چنین جهانی کشورهایی مانند عربستان نه تنها به خاطر نقض نخستین حقوق انسانی و شهروندی محاکمه نمیشند بلکه طلبکارانه از نقض حقوق بشر و حقوق زنان در کشور ازادی مثل سوریه سخن میگند. اینها در واقع با سواستفاده از روحیه ی کاسبکارانه امریکا مردم جهان و حقوق بشر رو به تمسخر گرفتند و کسی هم نیست تا جلوی ابروریزی بیشتر حقوق بشر را در جهان را بگیرد. لبنان و مصر و سوریه تنها کشورهای عربی بودند که ازادی و رفاه نسبی در انان وجود داشت حال بعد از سوریه نوبت کدام کشور است تا القاعده و طالبان و عربستان برایش مفهوم دمکراسی را بازتعریف !!! کنند.
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    2 0
    حرکت های اعتراضی در کشورهای عرب با اعتراض یک جوان تحصیلکرده ی تونسی به بیکاری و بی عدالتی اغاز شد ولی امریکا خیلی زود تونست اونو از مسیر اصلیش منحرف کنه و به جایی مثل لیبی ببره که اصولن بیشترین عدالت اجتماعی رو در بین این کشورها داشت ، از این طریق امریکا تونست از برخی از رهبران عرب که سالها سابقه ی مخالفت با زیاده خواهی های امریکا رو داشتند انتقام بگیره که قذافی یکی از مهمترین انها بود. بعد به سراغ سوریه و بشار اسد رفت.یک لحظه فکر کنید حرکتی که توسط یک جوان تونسی برای عدالت صورت گرفت چقدر راحت به چیزی تبدیل شد که هیچ ربطی به عدالت و ازادی نداشت که به نظر درست برعکس ان بود.این اعتراض ها باید در کشورهای دیگر عربی که بویی از عدالت و ازادی نبرده اند ادامه می یافت نه در کشورهایی که به نسبت ازاد
  • بی نام EU ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    1 0
    اگر بشار اسدپس از بروز نا ارامی ها واعتراضات در سوریه این جریانات را مدیریت می کرد و با قدرت نظامی ان اعتراضات را سرکوب نمی کردو خود روند انتقال قدرت از یک جامعه تک حزبی به یک جامعه چند حزبی وبر پایی انتخابات ازاد تحت نظارت سازمان ملل را رهبری میکرد هرگز قدرتهای منطقه ای وفرامنطقه ای وگروهای تند رو والقاعده فرصت وجرات دخالت درسوریه را بدست نمی اوردن و در صورت شکست در انتخابات هیچ چیز را از دست نمی داد و حتی شانس بازگشت به قدرت با درصد بالا در انتخابات بعدی را هم برای خود فراهم می کرد اما متاسفانه امروز نه از سوریه چیزی مانده نه از شانس بقای اسد وسوریه هر روز به طرف ویرانی و نابودی پیش می رود و اینده سوریه وبشار اسد در دست کنفراس های ژنو 1و2و غیره است.