رویکرد امنیتی به پهپاد باعث زیرزمینی شدن این حوزه فناوری می شود

برخی رویکردهای امنیتی و محدودیت کننده نسبت به پرنده‌های بی‌سرنشین در کشور جز زیرزمینی کردن این حوزه فناوری و خارج کردن آن از حوزه نظارت نتیجه‌ای ندارد.

ایسنا نوشت:

دبیر همایش تخصصی «فناوری‌های نوین سنجش از دور، نقشه‌برداری و تصویربرداری هوایی» با انتقاد از برخی رویکردهای امنیتی و محدودیت کننده نسبت به پرنده‌های بی‌سرنشین در کشور اظهار داشت: چنین رویکردی جز زیرزمینی کردن این حوزه فناوری و خارج کردن آن از حوزه نظارت نتیجه‌ای ندارد.

مهندس حامد سعیدی که در مراسم افتتاح همایش و نمایشگاه تخصصی «فناوری‌های نوین سنجش از دور، نقشه‌برداری و تصویربرداری هوایی» در دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت با اشاره به کاربردهای متنوع وسایل پرنده بدون سرنشین (پهپادها) در صنایع مختلف اظهار داشت:‌ از ساده‌ترین کاربردهای پهپادها در ساختمان‌سازی، مشخص کردن view(چشم‌انداز) طبقات مختلف پیش از ساخته شدن ساختمان با استفاده از عمود پروازها، تهیه تصویر و فیلم هوایی از پروژه‌ها و سایت‌های عظیم، امکان گزارش‌دهی مصور از پیشرفت پروژه با نمایی منحصر به فرد، مستندسازی پروژه‌های صنعتی و عمرانی، کارخانه‌ها و ....، نقشه‌برداری هوایی، تهیه توپوگرافی و منحنی میزان است.

در حوزه نقشه‌برداری می‌توان با یک هواپیمای بدون سرنشین با وزن کمتر از پنج کیلوگرم یا عمود پروازی با وزن کمتر از هفت کیلوگرم با حداقل هزینه نقشه‌هایی با دقت 1/200 تهیه کرد و دور نیست که در آینده هر نقشه‌برداری در کنار دوربین، یک هواپیمای بدون سرنشین را هم به کار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و گاز، نشت‌یابی خطوط لوله که با روش‌های فعلی بسیار سخت و زمان‌بر است با پرنده‌های مجهز به حسگر به راحتی قابل انجام خواهد بود.

همچنین با تجهیز پهپادها به حسگرهای مغناطیسی سنجش می‌توان هزینه‌های اکتشاف معادن آهن و فلزات مشابه را به شدت کاهش داد.

مدیرعامل صنایع هوافضای فرناس تصریح کرد: فناوری تصویربرداری و نقشه‌برداری هوایی و بسیاری دیگر از زمینه‌های کاربردی پرنده‌های بدون سرنشین در کشور از مرحله تحقیقاتی خارج شده و در قالب خدمات مختلف عرضه شده است. مثلا یک گروه ایرانی فعال در این حوزه، ضمن فیلمبرداری حرفه‌یی هوایی و هلی‌شات در بیش از 33 سریال و مجموعه تلویزیونی ایرانی، مناقصه بین‌المللی یک فیلم ساز خارجی را نیز برنده شده است.

سعیدی با اشاره به کاربردهای متنوع پرنده‌های بدون سرنشین در بخش‌های دفاعی اظهار داشت: رویکرد نظامی صرف به این فناوری باید به رویکرد پژوهشی و دانشگاهی تبدیل شود و نباید به آن نگاه امنیتی داشت. اعمال ممنوعیت در این حوزه به زیرزمینی شدن این صنعت منجر می‌شود که امکان نظارت و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی را نیز سلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد روز افزون این فناوری یا باید با آن همراه شده و جایی در بازار جهانی آن کسب کنیم یا با اعمال محدودیت و ممنوعیت‌های غیر منطقی، کشور را از این عرصه پرسود فناوری محروم کرده و به وارد کننده محصولات و خدمات آن تبدیل شویم.

سعیدی در پایان از پیگیری برگزاری دومین دوره همایش و نمایشگاه فناوری‌های نوین سنجش از دور نقشه‌برداری و تصویربرداری هوایی به صورت بین‌المللی در سال آینده خبر داد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =