نخستین قرارداد نسل جدید میان ایران و عمان امضا می‌شود.

هما کبیری: هرچند که خبر ناامیدی وزیر نفت از صادرات گاز به پاکستان از طریق خط لوله صلح مهم‌ترین پروژه صادرات گاز ایران را که برای ایجاد آن میلیاردها دلار هزینه شده بود، زیر سوال برد، اما بیژن نامدار زنگنه خیلی زود اعلام کرد که نخستین قرارداد از سری نسل جدید قراردادهای نفت، پایان سال جاری به منظور صادرات گاز ایران به عمان امضا خواهد شد.

«امیدی به اجرایی شدن خط لوله صلح ندارم.» این جمله‌ی وزیر نفت بود که در حاشیه اجلاس کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، همه شانس‌های صادرات گاز ایران را زیر سوال برد.

در آخرین بررسی آمار سالانه انرژی جهان، شرکت نفتی بریتیش پترولیوم ایران را با 33 تریلیون و 600 میلیارد متر مکعب نخستین دارنده مخازن گازی دنیا اعلام کرد. این در حالی است که با وجود آنکه تولید گاز ایران حدود 4 درصد تولید گاز دنیاست، اما سهم ایران در صادرات گاز کمتر از یک درصد است. در هشت سال گذشته نه تنها گام‌های قابل قبولی در زمینه افزایش صادرات گاز ایران برداشته نشد، بلکه واردات گاز ایران از ترکمنستان نیز افزایش یافت و تراز تجارت گاز ایران همچنان منفی باقی ماند.
یکی از امیدواری‌هایی که با بازگشت بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت وجود داشت، افزایش ظرفیت صادرات گازی ایران بود. چرا که در سال‌های گدشته تنها صادرات گاز ایران به ترکیه محدود می‌شد که در مقابل این صادرات، حدود 3 برابر واردات از ترکمنستان انجام می‌شد که منجر به منفی شدن تراز تجاری گاز می‌شد. اما سال‌هاست که پروژه خط لوله صلح به عنوان یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های صادراتی گاز ایران مطرح شده، اما در گام نخست، هند از این پروژه کنار کشید و در مراحل بعدی، پاکستان اقدام موثری در این راه برنداشت.
همین موضوع موجب شد تا وزیر نفت دولت یازدهم در اظهارنظری که در هفته گذشته داشت، سرمایه‌گذاری ایران در سال‌های گذشته را زیر سوال ببرد. اما دیری نپایید که وزیر نفت در اظهارنظری اعلام کرد که منظورش از امیدی به اجرایی شدن پروژه صادرات گاز به پاکستان ندارم این است که ایران برای راه‌اندازی این پروژه گام‌های زیادی برداشته و به نظر می‌رسد پاکستان تمایلی به اجرایی شدن این پروژه نداشته باشد.

بیژن نامدار زنگنه گفت: ایران با صرف میلیاردها دلار هزینه، خط لوله گاز را تا مرز پاکستان آماده کرده تا گاز پارس جنوبی را به مرز برساند اما تا امروز پاکستان حتی یک کیلومتر از این خط را نیز احداث نکرده است. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد پاکستان تا زمان مقرر نتواند پروژه را به سرانجام برساند و صادرات گاز ایران به این کشور میسر نشود.

وزیر نفت درباره گزینه‌های دیگر ایران برای صادرات گاز گفت: با عمان مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای برای صادرات گاز داشته‌ایم و طی تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا به امضا رسیده، پیش‌بینی می‌کنم که تا پایان سال جاری نخستین قرارداد نسل جدید وزارت نفت برای صادرات گاز با کشور عمان امضا شود.

به گفته او، بخش عمده‌ای از احداث خط لوله لازم برای صادرات گاز ایران به عمان در بخش خشکی پیش از این انجام شده و بخش دریا نیز به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نسل جدید قراردادهای نفت و گاز از آن جهت مورد توجه وزارت نفت قرار گرفت که شرکت‌های بزرگ خارجی به دلیل آنکه جذابیتی در متن قراردادهای نفتی ایران به دلیل ممنوعیت‌های قانونی، وجود نداشت، به صنعت نفت ایران کمتر ورود پیدا می‌کردند، مورد ارزیابی کمیته تنظیم قراردادهای نفتی وزارت نفت قرار گرفت تا نسل جدید قراردادها در مجلس به تصویب رسید.

حالا باید منتظر بود و دید که نخستین قرارداد از نسل جدید قراردادهای این وزارتخانه میان ایران و عمان به امضا می‌رسد یا خیر.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    19 2
    شرکت نفتی بریتیش پترولیوم ایران را با 33 تریلیون و 600 میلیارد متر مکعب نخستین دارنده مخازن گازی دنیا اعلام کرد.ای خدا با این ثروت ....................
  • بهمن IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    11 0
    حیف از اینهمه ظرفیت و توان بالقوه که این کشور دارد ولی ...