ظریف: توافقی نکردیم اما پیشرفت​های خوبی داشتیم/اشتون با تاییدپیشرفت​ها:مذاکرات از29 آبان ادامه دارد

مذاکرات هسته​ای ایران و 1+5 تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت و در حالی به پایان رسید که قرار است 29 آبان ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست مشترک اشتون و ظریف، پایان بخش مذاکرات سه روزه فشرده در ژنو بود. کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: بعد از سه روز مذاکره سازنده ، پیشرفت های زیادی حاصل شده است ولی تفاوت هایی هم هنوز وجود دارد. وزیر خارجه ایران هم گفت که توافقی نکردیم اما پیشرفت​های خوبی داشتیم.

اشتون در سخنانش به این موضوع اشاره نکرد که چرا مذاکرات هسته​ای در ژنو به نتیجه نرسیده اما ظریف در پاسخ به سوالی درباره علت عدم توافق دو طرف بر روی متن پیشنهادی گفت: اگر در متنی دو جمله باشد و نتوانید درباره آن با هم توافق کنید، درباره کل متن توافق نکرده اید و باید شما درباره تمام متن توافق کنید.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که به یک نتیجه برسیم و دوباره به همین مکان برخواهیم گشت تا آن نتیجه را بدست آوریم.

از روز گذشته اخبار زیادی دال بر اختلاف افکنی هیات فرانسوی بویژه فابیوس وزیر خارجه این کشور در روند مذاکرات ژنو منتشر شده است. موضوعی که با دو عضو ارشد مذاکره کننده ایرانی و اروپایی در میان گذاشته شد. اشتون درخصوص موضع فرانسه و این که آیا پاریس موضع متفاوتی از دیگر اعضای 1+5 اتخاذ کرده است؟، تصریح کرد: فرانسه نقش مهمی را در گروه 1+5 ایفا می کند و امروز هم همانند مذاکرات گذشته، همراه همکاران دیگرش نقش مهمی را ایفا کرد. از همه وزیران امورخارجه که به اینجا آمدند از جمله لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه تشکر می کنم،آنها به اینجا آمدند تا به پیشبرد این فرآیند مذاکرات کمک کنند.

وزیر خارجه ایران هم که در گفت و گو با بی بی سی در پاسخ به نقش فرانسه در مذاکرام ژنو، زیرکانه از خبرنگار خواسته بود تا از خود فابیوس در این باره سوال کند و از افشای محتوای مذاکرات متناسب با تعهد طرفین در این باره خودداری کرده بود، در نشست خبری شب گذشته نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضع فرانسه در مذاکرات و کاهش روابط با این کشور گفت: ما بدنبال توسعه روابط با همه کشورها هستیم و با فرانسه نیز روابط بسیار خوبی داشته ایم.

وی با یادآوری دیدار اخیرش با وزیر امور خارجه فرانسه، تصریح کرد: به آقای فابیوس هم در پاریس و هم در مذاکرات دیروز گفتم که در دوره گذشته مذاکرات هسته ای، فرانسه نقش پیشتاز داشت و این کشور باید نقش مثبت خود را ایفا کند.

به گزارش ایرنا مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، بامداد یکشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی با یادآوری حضور وزیر امور خارجه آمریکا در این دور از گفت و گوها، اظهار داشت: با جدیت و اعتماد به نفس و خودباوری و باور به توان مردم و جمهوری اسلامی و توانی که حماسه سیاسی سال اخیر را برای کشور و سیاست خارجی ایجاد کرد، این مذاکرات را به پیش می بریم.

ظریف افزود: ما در مقابل هر گونه زیاده خواهی مقاومت نشان داده و خواهیم داد؛ قصد ما این است که با دنیا با منطق صحبت کنیم و در سطح بین المللی به عنوان مردمی که دارای تمدن و فرهنگ و منطق هستند، فعال باشیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه تضمین اجرایی شدن توافقات چیست؟ گفت: هنوز توافقی نکرده ایم هرچند که در مسیر مذاکرات پیشرفت های خوبی داشتیم.

ظریف با یادآوری دور جدید مذاکرات میان ایران و 1+5 از نیویورک تا ژنو افزود: در مذاکرات ژنو قبلی و همچنین در مذاکرات کارشناسی در وین، وارد جزئیات شدیم؛ هدف مشترک، تصویر نهایی و گام اول باید همزمان دیده شود زیرا در غیر این صورت نمی توانیم به نتیجه برسیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اگر طرف های یک بازی بخواهند با اهداف مختلفی وارد بازی شوند، اقدامات با دلهره و اضطراب خواهد بود؛ علاوه بر این باید ساز و کارهایی را تعریف کنیم که بتوانند بر صحت کارها نظارت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه ایران و طرف مقابل در مذاکرات چه می خواستند؟ گفت: ما هنوز در مرحله بحث هستیم؛ اختلاف نظر بین دو طرف از ابتدا وجود داشته و ما در حال کم کردن اختلافات هستیم. حتما بی اعتمادی جدی است، هم مذاکره کنندگان، هم مردم و هم مسوولین در ایران منتقد جدی و بی اعتماد هستند.

وی با بیان اینکه برداشتن هر قدمی باید به ایجاد اعتماد کند، تصریح کرد: در مورد کل طرح هنوز به توافق نرسیده ایم اما در مذاکره قاعده این است که اگر شما روی همه چیز توافق نکنید، روی هیچ چیز توافق نکرده اید.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات آتی در روز 20 نوامبر گفت: این 10 روز باقی مانده فرصتی است تا طرفین به پایتخت های خود رفته و بعد از مشورت ها بازگردند.

 وی به حضور متخصصان تحریم در هیات های 1+5 اشاره کرد و گفت: در جلسه گذشته نیز متخصصین تحریم ها حضور داشتند و همه طرفها متخصصین تحریم را آورده بودند. این احتمال وجود داشت که بحث های مهمی مطرح شود و خیلی به توافق نزدیک بودیم و در بسیاری از موارد توافق کردیم.

مذاکراتی درباره راکتور اراک و دنبال کردن مذاکرات از کانال آمانو

مذاکره کننده اصلی هسته ای کشورمان درباره رآکتور آب سنگین اراک اظهار داشت: آب سنگین جزیی از برنامه هسته ای کشورمان است لذا اینکه کشوری این مساله را در مذاکرات مطرح کرده است، عجیب نیست . ما بر روی حقوق خود تاکید داریم ولی در عین حال نگرانی های طرف مقابل را برطرف می کنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره سفر پیش روی یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران قرار است بر خلاف روال سالهای گذشته که ابتدا در مذاکرات سیاسی توافق صورت می گرفت و بعد در مذاکرات فنی، این بار ابتدا در زمینه فنی به توافق دست یابیم؟ گفت: ما در حال دنبال کردن روش دیگری با آقای آمانو هستیم؛ روابط ما با آژانس باید براساس یک راهکار جدی باشد و آژانس بتواند نقش اطمینان بخشی بازی کند.

وی با بیان اینکه در مذاکرات هفته گذشته در وین مذاکرات تا حد خوبی پیش رفت، تصریح کرد: آژانس تنها زمانی می تواند نقش خود را درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بازی کند که لوازم آن برایش فراهم شده باشد و ما آمادگی لوازم را برای آژانس فراهم کنیم.

صهیونیست ها دست و پایی می زنند

خبرنگاری درباره نقش لابی صهیونیستی و تاثیر آن بر توافقات سوال کرد که وزیر امور خارجه پاسخ داد: بعید می دانم که آنها بتوانند تاثیرگذار باشند. ظریف با بیان اینکه صهیونیست ها «دست و پایی می زنند»، گفت: مذاکرات روند خود را دارد و فکر نمی کنم کسی تبلیغات آنها را در نظر بگیرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی دارنده تسلیحات هسته ای است، افزود: این رژیم عضو معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای (ان. پی. تی) نیست ولی این قدر ادعا دارد که در مورد دیگران اظهار نظر می کند.

نگران رسانه ها نیستم

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات شکست خورد و شما از تیتر رسانه ها نگران نیستید، گفت: من خیلی نگران نیستم که رسانه ها چه می نویسند.

وی افزود: موضوع بر سر این است که مذاکرات خوب بوده و در این حد تفاهم شده است؛ دور قبلی برای اولین بار بیانیه مشترک صادر شد و در این دور از گفت و گوها نیز نشست خبری مشترک برگزار شد.

ظریف خاطرنشان کرد: حتما رژیم صهیونیستی بدنبال آن است که مذاکرات را شکست خورده نشان بدهد.

 

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    در اينجا حق با كيهان است ... معتقدم شريعتمداري بيش از بقيه ماهيت آمريكا را مي شناسد ... ( اگر منصفي خبر، اين نظرو بذار).
    • مهرداد IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      61 5
      بنده خدا ،غیبگویی؟ همه میدانند تمامی کشورها اول دنبال منافع کشور خود هستند . مهم قدرت استدلال ، تفاهم وهمراهی با همه دنیا مشروط به حقظ منافع دو طرف است .
    • بی نام NL ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      55 5
      به زور تهدید انصاف خبر آنلاین هم نتونستی نشون بدی کیهانی ها تو اکثریت هستن .طرفداران کیهان از خریدارن روزنامه هم کمترن . خدایی آدم حتی دلش نمیاد این روزنامه رو سفره کنه . غذا از دهن میافته
  • بهمن IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    خسته شدیم از بس که وعده و وعید و اظهار خوشبینی و پیشرفت در مذاکرات و ... شنیدیم ولی درآخر همان سرجای اولمان ایستادیم .
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    121 2
    دست شما درد نکنه. واقعا خسته نباشید. خدا قوت
  • ايراني IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    207 5
    زنده باد ايران . زنده باد فرزندان با غيرت ايران
  • بروجنی A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    363 6
    اسراییل و برخی روزنامه های داخلی (نمیگم کیهان!) تنها مخالفای این توافقن....
    • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      3 4
      بعضی ها نصیحت رهبر را فراموش کردند که فرمودند من به این مذاکرات خوش بین نیستم حال عده ای به این مذاکرات خوشبین هستند نمیگوییم شخصی بنام بروجنی بلکه افراد وامانده از اصل خود و زبون وترسو هستند که از ترس شکم به هرقیمتی که شده میخواهند به دنیای خود برسند ونکته دیگر این است که ما شعارمان هیهات من الذله همان شعار امام حسین است اگر آمریکا از تمام شیطنتش دست برداشت که صلح برقرار میشود ولی اگر مثل یزد دوران امام حسین (ع) بر مواضع غلط خود ایستاد ماهم ایستاده ایم فرقی برای ما نمی کند که انسانهای شکم پرست و پیروان کوفیان عصر امام حسین (ع) به ما افراطی بگویند یا نگویند
    • دلال مرکزی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      5 0
      عالی گفتید ، هیچ دقت کردید مواضع اون روزنامه با دولت اسراییل چقدر نزدیک بهم است.
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    303 7
    موفق باشی آقای وزیر دوست داشتنی. تو مایه غرور و افتخار ملت ایران هستی و خاری به چشم دلالان و کاسبان تحریم و افراطیانی که با ابزار دین و اعتقاد مردم میلیاردر شدند..
  • ممد A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    416 8
    درود به این جنتلمن خوشرو و متین ، درود بر این دکتر پاسخگو و مردمی ، واقعا از شما و همه عزیزان زحمت کش در هیئت دیپلماسلی کشور مچکریم . قطعا حمایت اکثریت جامعه رو دارین پس محکمتر از قبل قدم بردارین و هیچ نگران موضع افراطیون داخل نباشید ، باز هم : روحانی مچکریم .
    • بی نام GB ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      2 0
      باید در نظر داشته باشم که نبود یک تفاهم نامه ی امل و امضای یک سند در این مذاکرات و اخبار پیرامون موش دواندن فرانسه به نیابت از اسرائیل نشون میده که تیم مذاکره کننده ی ما به هیچ عنوان حاضر نشده از مواضع استراتژیک کوتاه بیاد. به هرحال مذاکره جای بده بستان هست و نباید انتظار داشته باشیم که اونها همه چیز بدن و ما هیچی ندیم. اما مهم اینه که ما خط قرمز هایی رو به عنوان مواضع استراتژیک تعریف کنیم و بتونیم چیزایی روکه میخوایم بگیریم ولی از خطوط قرمز تعریفی خودمون عبور نکینم. خدا به تیم مذاکره کننده عزت و قدرت بده ان شاالله.
    • هدي A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      12 3
      رسالت ، كيهان ، 20:30 بسه ديگه
  • امین IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    196 8
    اگر اسراییل و نوکر سر سپردش عربستان سقوطی بزارن همه چی خوب پیش میره !!
  • بی نام EU ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    4 0
    فرانسه با این اقتصاد بهم ریخته اش 5-1 هم نیست.
  • ممد A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 0
    درود به این جنتلمن خوشرو و متین ، درود بر این دکتر پاسخگو و مردمی ، واقعا از شما و همه عزیزان زحمت کش در هیئت دیپلماسلی کشور مچکریم . قطعا حمایت اکثریت جامعه رو دارین پس محکمتر از قبل قدم بردارین و هیچ نگران موضع افراطیون داخل نباشید ، باز هم : روحانی مچکریم .
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    172 4
    با سلام خدمت مردم محترم شهر تهران ازشون خواهش ميكنم اگه ميتونن و وقت ميكنن حتما براي دلگرمي و عرض خسته نباشيد خدمت جناب ظريف و همكاران عزيزشون براي استقبال به فرودگاه برن . با تشكر
    • سعید A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      6 183
      منظورتون بالنگه کفشه!!!آخه5ساعت باکری چی میگفن ای خداااا!!!
    • نیما FI ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      6 0
      میگفتن دنیا باید راه حلی عملی جهت سربه راه کردن شما لنگ کفشیهای افراطی پیدا کنه...
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    265 7
    (درود بر دکتر ظریف )اگه اینا مذاکره میکنن جلیلی چیکار میکرده؟!!!!!!!!!!!
    • احسان IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      67 3
      داشته دعا مي كرده !
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      3 7
      زين پس بجاي واژه غريب و نامانوس باج بگوييم مذاكره!!
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    78 13
    مشكل مذاكرات باج خواهي فرانسه بود . فرانسه از موقعيت خودش دارد سوء استفتده مي كند تا باج كلاني از ايران دريافت كند . بايد بجاي مرگ بر آمريكا بگوئيم مرگ بر فرانسه طماع و باج گير
  • سعید A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    11 79
    معلوم شدکدخدااسرئیله نه آمریکا
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    95 2
    امیدوارم جناب ظریف موفق بشن و در اینصورت نام دکتر ظریف مثل دکتر مصدق ماندگار خواهد شد
  • مجید IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    5 0
    این روزها با افتخار به چهره محمد جواد ظریف نگاه می کنم درود بر تو که افتخار ما و ایران بزرگ هستی خدا می داند که چقدر کار مشکلی داری برایت دعا می کنیم از زخم زبانها خسته نشو. یاد سربازهای زمان جنگ می افتیم که صادقانه جنگیدند
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      0 0
      درود بر شما جنگ امروز ما جنگ دیپلماتیک است
  • احسان IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    5 0
    عاشقتیم دکتر ظریف... میدونیم که تمام تلاشت رو کردی.
  • بی نام FI ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    60 1
    موفق باشی سرباز وطن،نتیجه هر چه باشد،ما پیروزیم.ب
  • جلا A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    62 2
    خدا نگذرد از کسانی که باعث شدن به این روز برسیم
  • رضا IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    43 1
    درود به شرفت .مرد با غیرت ومتین ایرانی .با وجود مردانی مثل شما ایران در طول تاریخ به خودش بالیده .من به سهم خودم از شما وتیم مذاکره کننده تشکر وخسته نباشید میگم و امیدوارم همواره در پناه حضرت حق پیروز وموفق باشید .در........................................ود.درو..............................د .به همه مردانی که نام نیک از خودشون تو تاریخ به جا میگذارن.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 5
    مواظب باشید یک ترکمنچای دیگه منعقد نشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    5 0
    اینقدرپایدار باشید تا کسی جرات گرفتن حق راازمانداشته باشند درآخر یکی می خواهد به این استعمارگران بگوید اول خودتان را درست کنید وکم درامورات دیگران دخالت کنید بعد واسه دیگران نقشه بکشید وراهکارو تحریم و.... ارائه دهید پایار باشی ایران سرفراز من
  • میثم 3/2 A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    30 2
    دکتر ظریف واقعا خسته نباشید .ما مردم شما را دوست داریم و تلاش جهادی شما را میبینیم.همینطور هیئت همراه.درد و بلاتون بخوره تو سر هرچی مفتخوره
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    4 0
    نتا نیابوبا کیهان امروزیه نفس راحت کشیدن
  • پوریا IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 0
    دکتر ظریف اینو بدون که اگه پیروز بشی که فبها المراده، اگرم خدا نکرده شکست بخوری پیش ما روسفید و سربلندی، چون دیدیم تمام تلاشت رو کردی برای مملکتت، اونها بودن که نخواستن اوضاع درست بشه، درود بر تو و رئیس محبوبت دکتر روحانی...
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 8
    آقای سعید جلیلی حداقل الکی مردم رو خوشبین نمیکردند و امید واهی نمیدادند. به نظرم آقای جلیلی بهتر از آقای ظریف در این زمینه هستند.
  • سعید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    4 0
    مذاکرات ظریف آدم رو یاد مذاکرات ملی شدن نفت توسط دکتر مصدق
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 2
    اقتصاد آمریکا و کل دنیا دست یهودیاست.. حتی اگر شما تاریخ رو نگاه کنید همیشه ثروتمندانی که به همه حکومت ها نزول می دادند یهودی ها بودند... برای همین هم آمریکا و دیگر کشورها برای پایداری نظام اقتصادیشون، تنها فرامین اون رو اجرا می کنند.. دیدید که آقای کری هم قبل رفتن به مذاکرات با رژیم صهیونستی جلسه داشته و ازشون کسب اجازه کرده..!
  • ایران IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    4 0
    بنظر می آید فرانسه چیزی از این توافق گیرش نمی آد / و ایران باید با توتال فرانسه یه قرداد چرب نفتی ببنده تا فرانسه هم به توافق رضایت بده/ ببینید که وقتی یک دیوانه سنگی به ته چاه می اندازد هزار عاقل دیگه نمی توانند درش بیاورنند. با حرف های پوچ و تو خالی به جنگ دنیا رفتیم/ گفتیم این قعطنامه ها کاغذ پاره ایی بیش نیست/ هاله نور در سازمان ملل در پشت خود دیدیم امروز آن کسی که ایران را به این وضع تاسف بار انداخته در خانه نشسته و به ریش 75 میلیون مردم ایران که از تحریم و تورم کمرشان شکسته می خندد. امروز ایران برای باز پس گرفتن آن کاغذ پاره ها نه تنها میلیاردها دلار نفتی از دست داده و تمام منابع پولی و بانکی اش در خارج مسدود شده / باید با دادن قردادهای چرب و ارزان نفتی دانه دانه کشورهای 5+1 را
  • حالا A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    4 0
    به نظر من مشکل اصلی اینه در داخل کشور به همه چی بدبین و بی اعتماد شدیم حتی از وزیر خارجه مون میترسیم نکنه مارو دور بزنه
  • مهدی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 4
    اگه آقای ظریف ریش پرفسوریش که منو قلقلک می ده می زد عالی می شد خبر آنلاین درج کن نترس
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    یعنی اینقدر مدل ریش ایشان برای برادران کفاش!!!! مهم است واقعا چه بینش سیاسی بالایی