جامعه متصل و متّصف به نام اباعبدالله علیه السلام باید این طور باشد؟ مطلب زیر گلچین خبرآنلاین از سخنرانی دکتر عبدالرحیم گواهی، استاد فلسفه و پژوهشگر ادیان دانشگاه است که به این پرسش پاسخ می دهد.

عالم خوب، عالمی متقی و اهل عمل و اخلاق و عرفان است. مردان بزرگ الهی بسیار خوش خلق و خوش برخورد و با محبت و با گذشت هستند. باید علما را با الگوی حقیقی یعنی رسول الله (ص) ائمه علیهم السلام و مردان الهی مقایسه کنیم. هر چه اشخاص از نظر عملی و رفتای به این الگو نزدیک تر باشند، خوب و قابل پیروی هستند.

نقل شده است که عده ای نزد مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی آمدند و گفتند یکی از طلبه هایی که از شما شهریه می گیرد جلوی عدد 4 تومان که در ورقه نوشته بودید، یک صفر گذاشته و آن را 40 تومان کرده است. آقا فرمودند اشتباه می کنید، حتما 40 تومان بوده است! آری این طور با بزرگواری و بزرگ منشی و کرامت مردم داری می کردند، این طور از گناه مردم می گذشتند و عیب افراد را می پوشاندند. و این گونه قلب های مردم را با اسلام آشنا می کردند.

اما آیا بعد از انقلاب ما در این امور موفق بوده ایم؟ آیا دین را ریشه دار تر کرده ایم؟ آیا مردم دیندار تر شده اند؟ وضع حجاب جامعه عموما بهتر شده است؟ آیا قلب ها به اسلام نزدیک تر شده است؟ محبت اهل بیت علیهم السلام در دل ها بیشتر شده است؟ آیا واقعا به قول بعضی آقایان باید در پارک ها ستاد امر به معروف و نهی از منکر مستقر شود! و آیا تذکر دادن در مورد رنگ کفش و پارچه شلوار مردم، اسلام حفظ می شود؟ اگر جواب این سؤالات مثبت است پس چه بهتر که همین کارها را ادامه بدهیم!
امروز مسئله ما آلودگی هوا و تخریب محیط زیست است؛ رشوه خواری و دروغ، گرانی، رانت خواری، اینها مسائل ماست. و اسلامی که به حل این مسائل کمک نکند اسلام نیست. عالم دینی ای هم گفتار و کردار و رفتارش جامعه اسلامی را اصلاح نکند، بدبختی هایش را کم نکند، باعث پیشرفت علم و صنعت آن نشود و قلب های مردم را به سوی اسلام و خدا متمایل نکند، بویی از دین نبرده است. در این شک نکنید که نتیجه اسلام همیشه پیشرفت بوده و باید باشد و نه عقب ماندگی و تحجر، نه فساد و تبهکاری، نه رشوه خواری و ارتشاء و نه گرانی و بدبختی!

در جامعه ایی که تنها در شمال شهر آن در ایام تاسوعا و عاشورا این همه غذا پخش می کنند باید دید ایراد کار در کجا است که همین افراد باز دروغ می گویند، در ترافیک به حق هم تجاوز می کنند! کاسب، صدها میلیون چای خارجی قاچاق وارد می کند! مسائل این هاست با فحش دادن به پاپ، نه گوشت مردم ارزان می شود و نه آلودگی ها از بین می رود؛ نه قطار شهری راه می افتد و نه مشکل ترافیک حل می شود؛ و نه اعتیاد کمتر می شود!

جامعه متصل و متّصف به نام اباعبدالله علیه السلام باید این طور باشد؟ آیا درست است که جامعه شیعی ایران از عقب مانده ترین جوامع دنیا باشد؟ آیا ما نمی توانیم یک دبی درست کنیم؟ یک مالزی بسازیم؟! اگر علمای دین با آموزه ها و راهنمایی هایشان مسائلی را که ذکر کردم حل کردند، فهم آدم ها را اضافه کردند، یقینا مورد تأیید ائمه علیهم السلام هستند. اما اگر تعالیم آنها با عقب ماندگی، تحجر، گرانی، بدبختی، فقر، کثافت، نبود بهداشت، بی عدالتی، ظلم، استبداد، همراه شد، روشن است که این امور تطابقی با اسلام و جامعه اسلامی ندارد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    51 0
    آیا دین را ریشه دار تر کرده ایم؟ خیر چون اگر این چنین بود باید دانشمندانی بزرگتر از مطهری تربیت کرده بودیم که نکرده ایم ........... آیا مردم دیندار تر شده اند؟ خیر نشده اند .تمامی ارزشهای اخلاقی در حال نابود شدن هستند به شکلی که حتی غرب به روز خود همچنین روزی را ندیده است ......... آیا قلب ها به اسلام نزدیک تر شده است؟ خیر نشده است بلکه جیب ها به اسلام بسیار نزدیک شده است ......
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    35 0
    دقیقا موافقم چون حرف دل دلسوختگان اسلام همین است
  • سعيد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    18 0
    اساس مشكل ما اينه دين رو بعنوان يك سپر و سرپوس واسه توجيه كارامون قرار داديم،، ما از دين استفاده نميكنيم بلكه اونو وسيله اميالمون قرار ميديم،، در مورد امام حسين به راه انداختن دسته و هيئت و به سرو كله خود زدن و خرج هاي ميلياردي دردي رو از جامعه شيعه دوا نميكنه چون اگه قراره ما اينطوري حسيني باشيم بايستي هر دوازده ماه سال رو به سر و كله خودمون بزنيم پس بهتر نيست فرهنگ حسيني رو در قلبمون قرار بديم و كمي بخود بينديشيم؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 0
    ان الناس علی دین ملوکهم ، ما بر دین حاکمان و مسئولین و فرمانروایان خودمان هستیم !!
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 0
    آفرين!
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    12 0
    دکترجان تا تندروها هستنداسلام وجود نداره شما تا اخرشو می دانی
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    6 1
    والا چی بگم؟؟ اشکم درمیاد وقتی این مقالات را می خونم.
  • بهنام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    10 0
    دمت گرم!...
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    8 0
    دست پخت خودتونه دیگه.
  • نادر IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    8 0
    درد ما مردم همین است چرا باید ما چنین باشیم در حالی که همه شعار حسین حسین می دهیم در روز عاشورا وتاسوعا عزاداری می کنیم ولی وقتی پای عمل به اخلاق حسینی می رسد کم می اوریم باید جستجوکرد وعیب پیدانمود در جامعه اسلامی باید همیشه درود وسلام باشد
  • علي A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    12 0
    تا ريا و عوامفريبي و قانون گريزي باشد هر روزمان بدتر از ديروز خواهد بود
  • حبیب EU ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 0
    آفرین بر این صراحت در کلام ، درد دلما گفتی دکتر جان ، ماحصل این انقلاب چند چهر هگی مردم (در محیط کار یک چهره ، در محیط منزل یک چهره و در مراسمهای مختلف یک چهره و ...) ، از اصول اسلام و اخلاق اسلامی فقط ظاهر اسلامی را بعضی ها حفظ کرده اند ،اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم نسبت به اوائل انقلاب احساس مسئولیت فردی افراد نسبت به جامعه کمتر شده ،فاصله طبقاتی بیشتر شده ،دروغ گوی و رانت و اختلاس در جامعه افزایش یافته ، و........ مطمئنا اگر بخواهیم اصلاحی در جامعه صورت دهیم باید واقعییات جامعه را بدرستی ببینیم و راهکار منطقی و درست برای خروج از این بحران بیابیم ، یقین دارم که اسلام کاملترین و بهترین دین آسمانی است اگر درست قوانین آن اجرا شود و افراط و تفریطی در اجرای آن نباشد . انشاالله
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    همه که موافقن پس این ملت بد اخلاق کیاهستن ما هر روز میبینیم