۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹

واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیران دفاع و خارجه روسیه سفر بیسابقه و در این سطح را از مصر اغاز کردند و قرار است طی ان همکاری نظامی بین دو طرف با توجه به بلوکه شدن بخشی از کمک های نظامی امریکا به این کشور بررسی شود.
دیدار لاوروف و شویگو که اولین دیدار در این سطح در تاریخ روابط دو کشور است طبق اعلام نظر مسکو در قالب 2+2 صورت می گیرد.
سفری که وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر از ان به عنوان آغاز دوران جدیدی در همکاری های دفاعی دو طرف یاد کرد.
ارتش مصر سوم ژوییه چند روز پس از تظاهرات میلیون‌ها مصری به منظور درخواست برای کناره‌گیری محمد مرسی که یک سال پیش به قدرت رسیده بود، مرسی را برکنار و بازداشت کرد.
بعد از برکناری مرسی و تنش در روابط مصر و امریکا قاهره اعلام کرد مصصم به همکاری با کشور های دیگر در بخش نظامی است.
از چارچوب دو بعلاوه دو برای نخستین بار در تاریخ روابط دیپلماتیک70 روزه بین روسیه و مصر استفاده خواهد شد.
شرکت کنندگان در این نشست درباره اوضاع امنیتی جهانی و منطقه ای به ویژه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین برداشتن گام هایی در جهت بهبود رژیم های منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای و چشم اندازهای توسعه بیشتر روابط بین دو کشور بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره،‌ در حاشیه این نشست، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با عبدالفتاح السیسی معاون اول نخست وزیر و وزیر دفاع مصر گفتگو کرد . سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با نبیل فهمی همتای مصری خود دیدار کرد. وزرای امور خارجه و دفاع روسیه همچنین با عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر نیز دیدار خواهند کرد.
وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه الاهرام مصراعلام کرد چارچوب « دو بعلاوه دو پدیده ای جدید در روابط مصر و روسیه وحسوب می شود. »
او خاطر نشان کرد وزرای دفاع روسیه طی 40 سال به مصر سفر نکرده بودند.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت روسیه آماده همکاری با همتایان مصری در زمینه مبارزه با تروریسم به
هر شکل آن است.
بدر عبدالعطی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در استانه این نشست اعلام کرد مصر آماده همکاری با روسیه در همه زمینه ها از جمله همکاری های فنی نظامی است و تعمیق روابط با روسیه از مهمترین اهداف ما محسوب می شود زیرا مسکو نقش مهمی در امور جهانی ایفا می کند .
سرگئی لاوروف امروز در کنفرانس خبری در قاهره که نبیل فهمی همتای مصری وی نیز در آن حضور داشت « برگزاری هر چه سریعتر کنفرانس بین المللی را به منظور آغاز گفتگوی سیاسی بین مخالفان سوریه و رژیم بشار اسد خواستار شد. »
فهمی نیز به نوبه خود اعلام کرد « با راه حل نظامی در سوریه مخالف است و از همه طرف ها می خواهد در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی تلاش کنند. »
ژنرال عبدالفتاح السیسی در دیدار با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت سفر وزیر دفاع روسیه به قاهره نشان دهنده ادامه «روابط راهبردی و تاریخی دو کشور از طریق آغاز دوران جدیدی از همکاری های سازنده و ثمربخش در سطح نظامی» است.
کارشناسان معتقدند سفر وزیر دفاع روسیه به مصر حامل پیامی برای واشنگتن است.
یک تحلیلگر مسائل مصر در «گروه بین المللی بحران» گفت:«این سفر حامل این پیام است که مصر گزینه هایی در اختیار دارد و اینکه اگر آمریکا قصد دارد روابط راهبردی خود را با مصر حفظ کند، باید شروطی را که برای پرداخت کمک نظامی قرار داده است از میان بردارد.»
دولت آمریکا اعلام کرده است در صورتی که دولت موقت در طرح های اعلام شده در زمینه حرکت به سمت دموکراسی و برگزاری انتخابات پیشرفت کند، پرداخت بخشی از کمک نظامی را به مصر از سر خواهد گرفت.
مصر سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفت ما شاهد آن هستیم که تلاش هایمان برای بهبود مناسبات در زمینه اقتصاد، سیاست و گردشگری با واکنش مثبت روسیه روبرو شده است. همکاری امنیتی و فنی دو کشور نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
در تظاهرات مردم مصر تصاویر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در کنار تصاویر عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر دیده می شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مردم مصر نظر مثبتی به حمایت های روسیه در شرایط دشوار سیاسی مصر دارند.
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز نوشت در دیدار رئیس دستگاه اطلاعاتی روسیه از مصر امکان ایجاد پایگاه نظامی روسی در خاک مصر بررسی شد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ازرشت A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    0 1
    آمریکامصرواعراب روولشون کن بیاباایران روابط خوبی برقرارکن