فهیمه حسنمیری: طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خودروها برای تهرانیها طرحهای آشنایی هستند و آنها پذیرفتهاند که برای زندگی در کلانشهری مانند تهران باید مشکلات آن را هم تحمل کنند. اما چیزی که از چند روز گذشته و با شدت گرفتن بحران آلودگی هوا آنها را نگران کرده، دائمی شدن طرح زوج و فرد خودروهاست.
در روزهای مطرح شدن این احتمال، از خوانندگان خبرآنلاین خواستیم نظرشان را درباره این موضوع مطرح کنند و بگویند با دائمی شدن طرح تردد زوج و فرد خودروها در تهران موافقند یا نه و دلایلشان چیست؟
عدهای میگویند این کار برای بخشی از جامعه که قدرت مالی بیشتری دارند هیچ تاثیری ندارد چون میتوانند هم ماشین زوج داشته باشند و هم فرد:
نام |
شرح اظهارنظر |
تعداد منفی |
تعداد مثبت |
بینام |
تازه با این کارشون مردم میرن یه ماشین دیگه میخرن که هم زوج داشته باشن و هم فرد. اینجوری تعداد ماشینها دو برابر میشه |
21 |
278 |
بینام |
برای پولدارها که چند تا ماشین دارن فرقی نمیکنه باید بنزین خوب و خودروی استاندارد تولد بشه |
7 |
354 |
بینام |
به شرط اینکه قانون برای همه اجرا شود یعنی آقازاده ها، از مابهترون و .... با مجوزهای گوناگون وارد طرح نشوند. |
6 |
109 |
بینام |
کار اشتباهیه چون اینجوری همه 2 تا ماشین میخرن |
1 |
5 |
تاکید عده دیگری بر بالا بردن کیفیت سوخت خودروهاست:
نام |
شرح اظهارنظر |
تعداد منفی |
تعداد مثبت |
بینام |
١. بنزین با کیفیت بالا ٢. حذف خودرو بیکیفیت ملی ٣. واردات خودرو ازاد شود |
10 |
366 |
باران |
مخالفم. تا کیفیت خودرو و بنزین درست نشه این کارها بیمعنیه. |
2 |
9 |
مجید |
اگه واقعا دلشون به حال مردم میسوزه سوخت با کیفیت تولید کنن |
1 |
21 |
آریا |
به جای این طرح خودروها و بنزین رو اصلاح کنن. فضای سبز رو گسترش بدن. حمل و نقل عمومی رو تقویت کنن. |
2 |
84 |
و بعضی هم میگویند خودروهای داخلی باید استاندارد شوند یا این که واردات خودرو آزاد شود:
نام |
شرح اظهارنظر |
تعداد منفی |
تعداد مثبت |
بینام |
علت اصلی آلودگی شدید هوا خودروهای نامرغوب داخلیست که حتی اگر بهترین بنزین دنیا را داخلشان بریزی باز هوا را آلوده میکنند. باید صنعت خودروسازی در کشور با صنعتی که کشور بهش بیشتر نیاز داره جایگزین بشه و از تولید اینهمه موتورسیکلت داخلی که مصرف وحشتناکی دارند جلوگیری بشه وخودروهای کم مصرف ودارای کمترین آلایندگی مثل خودروهای ژاپنی ومشابه با تعرفه کم به کشور وارد بشه. |
0 |
35 |
بینام |
صنعت موفق خودروسازی باید منحل شود. سرمایهها به محلی که توانایی آن در کشور وجود دارد انتقال یابد و ورود ماشینهای باکیفیت مجاز شود. سیستم حمل و نقل عمومی بازبینی شود. |
4 |
36 |
بینام |
خودروی باکیفیت و ارزان تحویل مردم بدهند خودروهای یورو 5 اگر بیاید، خروجی اگزوز آنها از هوای تهران پاکتر است |
0 |
73 |
لیلا |
دلیل الودگی هوا را ماشینهای غیراستاندارد ایرانی میدانم و از مسئولان میخوام که واردات ماشین را ازاد کنند تا بلکه خودروسازان داخلی هم به خودشون بیان و برای رقابت هم که شده سطح استاندارد ماشینهاشون رو بالا ببرن |
1 |
38 |
سام |
تعرفه واردات خودرو را واقعی کنید (12 درصد نه 140 درصد) تا مردم پراید و پژو نخرن بعد خود به خود هوا هم خوب میشه |
6 |
324 |
بعضی دیگر میگویند اگر قرار است مقدار استفاده آنها از خودرویشان کم شود باید هزینههایی هم که میدهند نصف شود:
نام |
شرح اظهارنظر |
تعداد منفی |
تعداد مثبت |
عربلو |
اگر نرخ سوخت و بیمه و عوارض و مالیات خودرو نصف شود، آنوقت خودروها هم نصفی از سال تردد میکنند |
0 |
31 |
محمد |
حالا که مسئولین لطف کردند و طرح زوج و فرد رو میخوان دائمی کنند یه تعاملی هم با بیمهها داشته باشند تا مردم تهران که فقط نصف روزهای سال مجاز به استفاده از خودرو شخصی هستند نصف هزینه بیمه شخص ثالث رو بپردازند |
3 |
80 |
خواننده |
چطور بیمه رو برای 365 روز باید پرداخت کنیم، بعد نصف سال از ماشین استفاده کنیم. اگر کمی مدیریت داشتیم وضعیت بنزین یا خودروهایی که سوار میشدیم در این حالت نبود. کی آخه ماشین میسازه 100، 14 بسوزونه اونم این بنزینی که معلوم نیست با چه استانداردی تولید میشه. |
2 |
130 |
مهدیه |
زمان خرید ماشین پولش رو کامل پرداخت کردیم نه نصفه که الان فقط باید نصفه از خونه بیاد بیرون! من مخالفم |
0 |
14 |
گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی هم پیشنهاد بعضی دیگر از کاربران بود:
نام |
شرح اظهارنظر |
تعداد منفی |
تعداد مثبت |
بینام |
میتونن به همه ادارات چه دولتی چه غیردولتی دستور بدن برای رفت و آمد کارمندان سرویس بذارن. اینجوری یه ماشین چندین نفر رو میرسونه و اتومبیلهای تکسرنشین که بیشتر کارمندان میارن تو سطح شهر کم میشه. اتومبیل گازسوز و سالم و بدون آلودگی رو به بهانه زوج یا فرد بودن جریمه میکنن اما اتوبوسها و مینی بوس ها و تاکسیهای ناوگان عمومی رو که بیشتر وقتها ناسالم و دودزا هستند رو جریمه و متوقف نمیکنن! توی شهر همیشه تو ساعاتی که ممنوعه و در همه خیابانها کامیون و کامیونتهای دودزا مشاهده میشه ولی کسی جلوشونو نمیگیره! وقتی ناوگان عمومی اینقدر کمه و وقتی کرایهها اینقدر زیاده چطور توقع دارید مردم ماشین شخصی نیارن؟ |
3 |
18 |
عباسی |
به جای این طرح باید ازوسایل عمومی خاص از مترو روزمینی یا ریززمینی یا ترن هوایی با همکاری کشورهای پیشرفته برای رفاه مردم کشورمان کارکنند. طرح زوج و فرد باعث جلوگیری ازآلودگی هوا نمیشود اگرتاثیر داشته باشد مقطی است. |
0 |
18 |
بینام |
متاسفانه بیشتر خودروهای عمومی (اتوبوس- تاکسی- انواع مسافربر) آلوده کننده هوا هستند، چون صاحبان آنها صرفا به جنبههای درآمدی آن فکر می کنند و به معاینه فنی و آلوده سازی اهمیتی نمی دهند (برای مثال تقریبا تمام راننده تاکسی ها و مسافربرها، کاتالیست اگزوز خودرو خود را بلافاصله بعد از خرید به منظور کاهش مصرف سوخت خارج میکنند) بسیاری از این دست خودروها هم به مرز فرسودگی رسیدهاند. |
1 |
94 |
بینام |
اگه سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه باشه، وسایل حمل و نقل عمومی به روز و پیشرفته باشه (نه مینی بوس ٤٠ سال پیش)، آلایندگی خودروها هم کم باشه اصلا نیازی به همچین طرحایی نیست. اونوقت خود مردم هم حمل و نقل عمومی رو ترجیح میدن. |
0 |
15 |
اکرم سادات |
به جای آن کیفیت بنزین را بالا ببرید. در ضمن کرایهها اینقدر بالاست که با مشکل مواجه میشویم. در منطقه سردار جنگل به تجریش هیچ اتوبوسی کار نمی کند. |
0 |
8 |
بینام |
وقتی حمل و نقل عمومی رو ارتقا دادین بعد بیاین طرح ترافیک رو شدیدتر کنین.الان مترو که جای سوزن انداختن نداره.بی آر تی هم که چندتا مسیر خاص داره.تاکسی هم که همه شون دنبال در بست میگردن با شخصی هیچ فرقی نمیکنن |
1 |
8 |
اما عدهای هم با این موضوع موافقند و آن را مفید میدانند:
نام |
شرح اظهارنظر |
تعداد منفی |
تعداد مثبت |
mohsen |
موافقم زیرا باعث اصلاح رفتار استفاده از خودروهای شخصی میشود. ضمن کاهش آلودگی، مصرف سوخت و زمان سفر آرامش روانی نیز به همراه خواهد داشت. |
203 |
55 |
بینام |
فعلا چارهای نیست، من موافقم، خودم از وسایل عمومی بیشتر استفاده میکنم بقیه هم همین کارو کنن! اما قطعا مردم همکاری نخواهند کرد، به هرحال راه زیربنایی انتقال برخی ادارات به شهرستانهاست |
77 |
23 |
بینام |
آخه هستن کسانی که دم در کوچهشون هم با ماشینشون میرن، اتفاقا واسه اونا این طرح خوبه، این تنها راهیه که استفاده از وسایل عمومی جا بیفته و عادت بشه برای مردم تنبل! |
39 |
8 |
بینام |
من فکر میکنم خوبه ولی به شرط این که وسایل نقلیه عمومی به اندازه کافی در دسترس باشد. |
69 |
79 |
Amir |
100% موافقم الودگی ماشین ها بیشتر برای ماشین های فرسودست ولی همه باید هزینشو بدن. میارزه که آلودگی کم بشه |
124 |
26 |
آرش |
معتقدم چون اثرات آلودگی هوا آنی نیست و مردم متوجه نیستند که چه عواقبی در انتظارشان است ترجیح می دهند که این طرح اجرا نشود. مردم ما به دلیل فقدان آینده نگری و روزانه زندگی کردن حتی حاضر به فکر کردن به این قضیه نیستند که این طرح فداکاری خودشان در حق خودشان است. بله بنزین کیفیتش بد و داغونه، ماشینا هم بدتر از اون ولی خب برای کوتاه مدت این بهترین راهکاره. نمیتونیم که الان در وسط زمستون کیفیت بنزین و همه ماشینا رو یهویی ارتقا بدیم. |
8 |
4 |
45234
نظر شما