ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه ترکیه در جریان مصاحبه با موسسه بروکینگز در واشنگتن از خواننده کُرد به خاطر "سیاست‌های نادرست" که باعث دور افتادن وی از ترکیه شده، عذرخواهی کرد.

 به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: روز شنبه یک رویداد احساسی در دیاربکر رخ داد. من در کنار "شوآن پرور" خواننده کرد در اتوبوس نشسته بودم نه به عنوان وزیر بلکه به عنوان یک شهروند عادی. من او را درک می‌کنم و احساس همدردی با او دارم.

وی ادامه داد: من به خاطر تمام سیاست‌های نادرست که باعث شده تا این خوانند از کشورش دور بماند، عذرخواهی می‌کنم. او فرزند این سرزمین است. سیاست‌های نادرست قبل باعث دور افتادن او از وطن شده است.

داوود اوغلو، هم‌چنین به راهپیمایی چند روز قبل طرفداران حزب حاکم عدالت و توسعه در دیاربکر اشاره کرد که در آن پرور نیز شرکت داشت.

شوآن پرور چندین دهه است که به خاطر خواندن یک آواز به زبان کردی در تبعید و در اروپا به سر برده است. حضور وی در این راهپیمایی اولین بازگشتش به وطن از سال 1976 میلادی محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: هم اکنون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شخصا از این خواننده کرد زبان استقبال می‌کند و در سخنانش او را خطاب قرار می‌دهد. اردوغان نه تنها از این مرد بلکه از سایرین که دور از وطن فوت کرده‌اند، در صحبت‌هایش آن‌ها را خطاب قرار می‌دهد. پرور حق شهروندی خود را در ترکیه از دست داده و نوارهایش در کشور ممنوع بود. من به او گفتم هر زمان که بخواهد می‌تواند درخواست شهروندی خود را ارایه کند و از حقوق مشابهی همچون من در ترکیه برخوردار است. تنها با این ذهنیت است که ما می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

داوود اوغلو در ادامه اعلام کرد: طرف ثالث برای انجام مذاکرات صلح میان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و دولت آنکارا ضرورت ندارد. این روند در حال انجام است نه آنقدر سریع که ما می‌خواهیم اما این پروسه غیرقابل تغییر است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    30 46
    باز نزدیک انتخابات شدیم، اینا یاد کردها افتادن.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      25 16
      ربطی به انتخابات نداره، رفع تنش های داخلی و بین المللی سیاست دیپلماتیک ترکیه از زمان روی کار آمدن اسلامگراها بوده.
    • فرهاد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      16 11
      ببخشید!؟ رفع تنشهای داخلی و بین المللی!؟ درست میبینم!؟ عزیز من الان ترکیه بیشتر از هر زمان دیگه با همسایه ای که بیشترین مرز رو باهاش داره یعنی سوریه، مخالفت میکنه. مگه میشه یه کشور هم از تکفیریها حمایت کنه و هم به دنبال رفع تنش باشه!؟ ضمنا همین چند سال پیش بود که درگیری با پ.ک.ک در داخل ترکیه انقدر شدید شد، که دولت ترکیه مجبور شد پیشنهاد صلح بده. الان هم همه این کارها به دلیل نزدیک شدن به انتخابات شوراهای ترکیه است. وگرنه دولت ترکیه هیچوقت به کردها احترام نمیگذاره و حتی چند سال اردوغان به طالبانی و بارزانی گفت که شما از چیزی بیشتر از سران دو عشیره نیستید! ولی الان اونها رو تحویل میگیره چون به حمایت کردها که بیشتر از بیست میلیون نفر از جمعیت ترکیه رو تشکیل میدن، نیاز داره.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    60 15
    همیشه احساس کرده ام که این وزیر خارجه ترکیه ادم خوبیه.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      34 14
      داود اغلو واقعا محشره. قبل از اینکه وزیر باشه، یه مورخ و تئوریسینه. اگر ترکیه در 10 سال اخیر قدرت اول منطقه است به خاطر معماری دیپلماسی داوود اغلوئه.
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      10 15
      آدم احساسی هستی...برو عکسهای گرم گرفتن اردوغان با بشار اسد رو ببین تا اسیر احساساتت نشی.فقط وفقط منافع ملی واسه یک سیاستمداره دانا مهمه که اوغلو نشون داده هست.
  • بی نام GB ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    13 7
    جناب فرهاد! گویا ما ایرانی ها عادت داریم صرفا از روی چند خط خبر و مقادیری نیت خوانی و برچسب زنی تکلیف همه چیز را روشن کنیم. نمی دانم شما از چه نسلی هستید اما این ادبیات شما ادبیات بچه های دهه 60 به بعد این مملکت است که خیلی عجول و احساسی هستند. ترکیه وقتی ژنرالها در آن حکومت میکردند یعنی سال 1998 تا مرز جنگ با سوریه رفت، اما با روی کار امدن اسلامگرایان روابط عادی و به مرور حسنه شد. به طوری که تا سال 2010 بیشترین مراودات تجاری را با هم داشتند، در ابتدای اوج گیری بهار عربی در سوریه هم اردوغان و گل ابتدا از سر نصیحت با بشار آغاز کردند اما پس از سرکوب تظاهرات در 3 فوریه 2011 در سوریه، ترکیه سفیرش را فراخواند. ضمنا از تکفیریها هم حمایت نمیکند بلکه از ارتش آزاد به فرماندهی سلیم ادریس.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      7 5
      سه کامنت گذاشته بودم که فقط یکی منتشر شده، انشاالله که نقص فنی بوده! صلح با کردها و اعطای حقوق شهروندی برابر با ترکها از پروژه های اصلی اسلامگرایان بوده که داوود اغلو در مورش یک کتاب هم نوشته. برای این کار ابتدا رفع مصونیت قضایی ارتش رو میخواستن تا دوباره مثل دهه 80 کودتا نکنه یا مثل 1993 رئیس جمهور رو ترور نکنه! ارتش مانع صلح با کردها بود که اون هم سال 2010 در رفراندوم رفع مصونیت شد و بعد تمام ژنرالهای سیاسی دستگیر شدن. این چیزی نیست که دو ماهه کلید خورده باشه. ضمنا صرف نظر از این آمارهای ماهواره ای (بیشترین روزنامه نگار زندانی و چی و چی) این زندانی ها خیلی ها مربوط به سالها پیش هستن ثانیا دستگاه قضایی کمابیش امتداد دستگاه سابق هست و طول میکشه تصفیه و اصلاح بشه. اردوغان کارش رو خوب بلده.
    • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      6 8
      در ترکیه احزاب به معنای واقعی کلمه وجود دارن و فعالیت میکنن (و اینا در 10 سال اخیر حاصل شده) آزادی رسانه هم از همه جا در منطقه بیشتره. نمیگم اردوغان میتونه به انگلستان یا سوئد درس دموکراسی بده اما به سوریه و اردن و چند کشور دیگه حتما میتونه. اینکه برخی اعضای ارتش آزاد (در حد سرباز و رده های پایین) به النصره پیوستن اینا ربطی به "ماهیت واقعی" اونا نداره. شما وضعیت جنگی رو ندیدی و درک نمیکنی. اونا بیشتر میخوان به گروه قوی تر بپیوندن تا اول از همه شانس زنده ماندن بیشتری پیدا کنن. النصره از طرف امارات و کویت حمایت مالی و تسلیحاتی میشه. مقصر اول تمام این اوضاع خود بشار هست با رفتار سرکوبگرانه اش. حالا چرا اینقدر در دنیای مجازی ایرانی طرفدار داره، شاید به روحیه دیکتاتورپرست ایرانیها برمیگرده.
    • فرهاد IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      14 9
      باز هم میگم اینها فقط حرف هستن و عمل دولت ترکیه خلاف حرفهای شما رو ثابت میکنه. دولت ترکیه اگه دنبال صلح بود از مخالفان تندرو برای حمله به مناطق کردنشین سوریه حمایت نمیکرد و مرز خودش رو به روی کردستان سوریه نمی بست. اما این کارها رو انجام داد چون میدونست با قدرت گرفتن کردها در سوریه، دیگه نادیده گرفتن حقوق کردها در ترکیه به این آسونی نخواهد بود. ضمنا این آمارها ماهواره ای نیست و خبرگزاریهای مختلف از جمله خبرآنلاین هم بارها خبرهایی در مورد محکوم شدن دولت ترکیه توسط دادگاه حقوق بشر اروپا و نهادهای دیگه گذاشتن. این آمار مربوط به سال 2012 است که توسط «سازمان خبرنگاران بدون مرز» تهیه شده و خبر اون با عنوان «ترکيه، بزرگترين زندان روزنامه نگاران» در اکثر خبرگزاریهای داخلی و خارجی موجوده.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    4 7
    دولت اسلامگرای ترکیه یک بخش از کل "حکومت ترکیه" هست. قوه قضائیه، دیوان عالی، نیروهای مسلح و پارلمان هم هستن که به نسبت از دورانهای قبل دیکتاتوری لائیک در اونها نهادینه هست. دولت ارتش رو کنترل کرده و قانون اساسی رو تا حدی اصلاح کرده و در حال پاکسازی دستگاه قضایی (از طریق بازنشسته کردن تدریجی قاضیان قدیمی و جایگزینی با نیروهای جدید و لیبرال) هست. الان برای عفو عمومی موافقت دیوان عالی رو لازم دارن که قطعا جلوشون مقاومت میکنه و به این راحتیا نمیده ولی بالاخره خواهد گرفت. عزم اردوغان جدی تر از این حرفاست که نمایش تلقی بشه، وگرنه شوراها رو خیلی با هزینه کمتر هم میتونن ببرن. مرز سوریه هم بنا به دلایل امنیتی بسته است، هر کشور دیگه ای هم باشه میبنده. حمایت ترکیه از النصره کاملا شایعه رسانه ای هست.