۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
قهرمان هزار چهره آمد

نویسنده در این اثر، تاکید می‌کند برای قهرمان شدن (قهرمان کسی است که راه خوشبختی را پیدا کرده است) راه های زیادی وجود دارد که می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد: هماهنگی با جماعت و ریاضت فردی.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ پنجم کتاب «قهرمان هزار چهره» نوشته جوزف کمپل با ترجمه شادی خسروپناه از سوی انتشارات گل آفتاب روانه بازار نشر شد. 

قهرمان هزارچهره مشهورترین و بهترین اثر جوزف کمپل، نویسنده و اسطوره‌شناس مشهور آمریکایی است که سیر و سفر درونی انسان را در قالب قهرمانان اسطوره‌ای پی می‌گیرد و با بررسی قصه‌ها و افسانه‌های جهان نشان می‌دهد که چطور این کهن الگو در هر زمان و مکان خود را در قالبی جدید تکرار می‌کند تا انسان را به سیر و سفر درونی و شناخت نفس راهنمایی کند.
کمپل در این کتاب بسیاری از نمادهای مذهبی و اسطوره‌ای جهان را بررسی کرده و با در کنار هم قرار دادن آنها نشان داده است که چطور افسانه‌ها و نمادهای اقوام و مذاهب مختلف، معادل و موازی یکدیگرند. او در میان این شباهت‌ها به دنبال حقایقی بنیادین می‌گردد که انسان در طول هزاران سال زندگی بر روی کره‌ خاکی براساس آن‌ها روزگار خود را گذرانده است. در حقیقت این کتاب جزو کتاب های کلاسیک و رسمی رشته های ادبیات، اسطوره شناسی و فیلمنامه نویسی است و کارگردانان مشهور هالیوود تحت تاثیر آن با بازسازی اسطوره های کهن در قالب نو پرداخته اند. جنگ ستارگان، ارباب حلقه ها، ماتریکس و... از این کتاب الهام گرفته اند.


کتاب با این جمله‌ها آغاز می‌شود:
«سرخوشانه گوش سپردن به اوراد رویاگونه‌ طبیب سرخ چشم کنگویی، لذت خلسه‌وار خواندن غزل‌های عارفانه‌ لائوتزو، هر از چند گاه شکستن پوسته‌ سخت استدلالات اکوئیناس، درک یک افسانه‌ عجیب اسکیمویی در لحظه‌ای جادویی، همه یکسان است. داستانی یگانه که مرتبا تغییر شکل می‌دهد و چیزی از آن باقی می‌ماند، مقاوم، که انسان را به چالش می‌خواند و باید آن را به تجربه درآورد، تجربه‌ای ورای گفتار و نوشتار. اسطوره‌های بشری در این جهان مسکون، در هر زمان و مکان به نوعی تجلی می‌یابند. اسطوره، روح زنده‌ی هر آن چیزی به شمار می‌رود که از فعالیت‌های ذهنی و فیزیکی بشر نشات گرفته است. گزاف نیست اگر ادعا کنیم اسطوره همانند دری پنهان است که از طریق آن انرژی لایزال کیهانی در فرهنگ بشری تجلی می‌یابد. دین، فلسفه و هنر، اشکال اجتماعی تاریخی و اولیه، اکتشافات مهم علمی و فنی و رویاهای شبانه، همه حباب‌هایی هستند برآمده از حلقه‌ جادویی اسطوره ...»

جوزف کمپبل، برخلاف بسیاری که معتقدند رسیدن به وحدت ممکن نیست و فقط توهمی از وحدت و یکی شدن با خدا یا سایر موجودات وجود دارد که فقط ما را دلخوش می کند، معتقد است یگانگی قابل دسترس است و حتی راه رسیدن به این یگانگی را می گوید. «درحقیقت: همه ما قبل از تولد در مرحله شبه آگاهی بوده ایم و با تولدمان به این دنیا، وارد مرحله ناخودآگاه می شویم. و با مردن دوباره وارد خودآگاهی خواهیم شد. یعنی مرگ می تواند برای ما نوعی آگاهی باشد. اما قهرمان کسی است که در همین دنیا و قبل از مرگش به خود آگاهی برسد.»

در این کتاب آمده است برای قهرمان شدن (قهرمان کسی است که راه خوشبختی را پیدا کرده است) راه های زیادی وجود دارد که البته می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد: هماهنگی با جماعت و ریاضت فردی.
هر دو این راه ها می تواند فرد را به خوشبختی برساند. در راه اول فرد باید هماهنگ با همه آدمها و کل طبیعت حرکت کند چون او هم بخشی از چرخه عظیم هستی است و اگر این هماهنگی را حفظ کند، بالاخره به مقصد می رسد. مثال آن هم آیین های تشرف و مراسم مذهبی است.

قدم گذاشتن در راه دوم فرد را به جایی می رساند که باید با وظایف اجتماعی اش از در تضاد در بیاید. در این راه، فرد باید بداند که همه عناصری که در روح جمعی وجود دارد، در تک تک افراد عالم هم بطور مجزاوجود دارد، تنها این عناصر باید پیدا شوند. خلاصه اینکه باید با ترک عادت و رها شدن از زندگی عادتی و تکرار ها و عادتها به سعادت رسید.


این کتاب در 400 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان تجدید چاپ شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =