خبرگزاری حوزه نوشت:

آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی به نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی درباره این دانشمند شیعه، گفت: ابن شهر آشوب، خطیب منابر بغداد بوده؛ به گونه‌ای که خلیفه از شیرینی بیان او در شگفت مانده و او را با اهدای خلعتی تجلیل کرده و ستوده است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: این شخصیت نزدیک به 100 سال عمر با برکت خود را به گونه‌ای صرف کرده که موافق و مخالف او را ستوده‌اند و تاکنون کسی را سراغ نداریم که از او خورده‌گیری کرده باشد.

ایشان با اشاره به این که همگان اتفاق دارند که ابن شهر آشوب در علوم قرآن، واژه‌های مشکل آن و قواعد نحو سرآمد روزگار بوده، گفت: علامه ابن شهر آشوب، نه تنها در علوم یاد شده سرآمد بودند، بلکه در فقه امامیه فقیهی بزرگ و در اصول و معارف نابغه‌ای سرشناس بوده، به گونه‌ای که از اطراف و اکناف جهان به سوی او می‌آمدند تا از چشمه‌ جوشان او سیراب شوند.

آیت الله سبحانی با بیان این که شخصیت عظیم ابن شهر آشوب به گونه‌ای که نظر عالمان ترجمه‌نگار را بیشتر به خود جلب کرده است، ادامه داد: از میان آثار ایشان کتاب مناقب آل ابیطالب است، بسیار مورد استفاده محدثان و سیره نویسان امام معصوم(ع) قرار گرفته، ولی این کتاب نیاز به تحقیق بیشتر و بیان مصادر دارد که تاکنون انجام نگرفته است.

آیت الله سبحانی، در ادامه این پیام افزود: این شخصیت‌های علمی و پیشروان فرهنگ اسلامی بسان شمع سوخته بوده و راه را برای آیندگان روشن ساخته‌اند بنابراین بر گردن نسل‌های بعدی حق عظیمی دارند که باید ادا شود.

ایشان، با بیان اینکه یکی از روش‌های ادای این حق بزرگداشت این افراد در کنگره‌هایی که خدمات آن‌ها به طور کامل بیان شود ابراز داشت: تجلیل از بزرگان گذشته سبب می‌شود که نسل معاصر پیرو راه آن‌ها باشد.

این مرجع تقلید گفت: استان ولایتمدار مازندران، عالمان بزرگ و محققان عالیقدری را در دامان خود پرورش داده است، به گونه‌ای که هم‌اکنون آثار قلمی آن‌ها نورافشانی می‌کند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: لازم است در پایان تکلیفی بر دوش برگزار کنندگان این کنگره بگذارم که با بررسی دقیق کتابخانه‌های اسلامی و غربی از وجود نسخه‌های دیگر تالیفات این شخصیت بزرگ آگاه شده و آنها را به زیور چاپ بیارایند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =