عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 گفت: توافقی‌ که‌ در آن غنی‌سازی از ابتدا تا انتها وجود نداشته باشد مورد پذیرش‌ نیست.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی با تشریح مذاکرات روز گذشته اظهار داشت: یک ناهار کاری بین آقای ظریف و خانم اشتون برگزار و در خصوص نحوه مذاکرات و شروع و ادامه کار بحث و تصمیم گیری شد.

عراقچی مانع عمده ای که برای پیشرفت مذاکرات وجود دارد را فقدان اعتماد نزد هیئت ایرانی در خصوص چگونگی ادامه مذاکرات برشمرد و افزود: به خاطر مسائلی که در دوره قبلی مذاکرات در ژنو پیش آمد و اختلاف دیدگاه هایی که در طرف مقابل بود که باعث شد مذاکرات به خوبی پیشرفت نکند و مقدار زیادی اعتماد هیئت ایرانی نسبت به نحوه مذاکرات و پایبندی طرف مقابل به توافقاتی که صورت می گیرد و یکسانی مواضع در بین آنها، سلب شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تا وقتی اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

عراقچی با بیان اینکه دیروز این نکته با خانم اشتون مطرح شد، عنوان کرد: در نشست امروز با اشتون جمع بندی می شود که آیا آماده ایم وارد مذاکرات محتوایی جدی شویم.

اهم اظهارات عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای را به نقل ازفارس و تسنیم بخوانید؛

*هنوز وارد فاز جدی مذاکراتی در خصوص متن نشده ایم. تا وقتی برای ما اطمینان حاصل نشود که روش های مذاکراتی سالم و مبتنی به نتیجه است، وارد نگارش متن نمی شویم.

*غنی سازی یکی از مهمترین حساسترین و سخت ترین قسمت های مذاکره است.  اینکه توسط طرف مقابل مورد پذیرش قرار گیرد. هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی ایران وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ما نخواهد بود.

* از امروز اشتون به نمایندگی از همه هیئت ها با ظریف وارد گفت وگو می شود و شش کشور در مذاکره حضور ندارند. اگر در جمع بندی که اشتون به ما ارائه می دهد این اطمینان برای ما حاصل شود که مذاکرات به نتیجه منجر شود وارد مذاکره خواهیم شد.

*گام اول و آخر مدت دار است. هر اقدامات اعتمادسازی که برای گام اول و آخر بپذیریم دوره زمانی خواهد داشت. برای گام اول زمان کوتاه خواهد بود. امیدواریم در این دو روز به جمع بندی برسیم که آیا مذاکره اینجا تمام شود یا در فاصله دیگری مجدد به جمع بندی برسیم.

*حضور وزرا  لزوما اعتمادساز نیست، معاونان وزرا نمایندگان کشورهایشان هستند. ملاقات های دیشب امیدوار کننده بود.

* اگر شرمن یا هر کس دیگری مدعی است تحریم های کمی برداشته شده مطمئن باشند اقدامات کمی از سوی ما انجام خواهد شد. حریم های نفتی و بانکی بخشی از مذاکرات و اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.

* مذاکرات ادامه می یابد. پیشرفت های خوبی در جلسات قبلی شده است. به نسبت سه دور مذاکرات قبلی پیشرفت های خوبی کرده ایم. نسبت به چارچوب مذاکرات توافق کردیم. این گونه نیست که در وضعیت بن بست باشیم ولی آنچه در دور قبلی مذاکرات ژنو رخ داد باعث شد تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل ایجاد شود. امیدواریم در جلسه صبح اعتماد احیا شود.

* جلسه شب گذشته با سه کشور اروپایی مفید بود. سه کشور تأکید کردند از اراده لازم برای پیشبرد توافقات برخوردارند. بار قبل سوء تفاهماتی بود که مفید نیست وارد آن شویم و توضیح دهیم. هر سه کشور اروپایی به ما اطمینان دادند که با موضع واحد آمده اند.

*اطمینان دارم ساختار برنامه هسته ای ما به طور کامل حفظ خواهد شد و هیچ اقدامی که کوچکترین خدشه ای به ساختار برنامه هسته ای ما وارد کند، صورت نخواهد گرفت.

*به خاطر مسائلی که در دور قبل پیش آمد، این بار ترجیح می دهیم که هیچ مذاکره ای شروع نشود پیش از آنکه ابهامات قبلی برطرف شود و به راه حل واحدی درباره اختلافات قبلی برسیم. همیشه باید امیدوار بود و این شانس وجود دارد ولی کار سختی است. به هر حال اختلافات عمده ای که در مورد متن قبلی وجود دارد باید حل شود. اگر به این جمع بندی برسیم احتمال توافق در این مرحله وجود دارد. اگر هم به نتیجه نرسیم مذاکرات در مراحل بعدی ادامه خواهد یافت.

*{درباره حضور وزاری خارجه شش کشور} اگر ما به توافق نزدیک شویم و اگر آنها به این جمع بندی برسند که توافق نزدیک است خواهند آمد. وی تاکید کرد در دور قبل نیز ما از آنها دعوت نکرده بودیم و آنها با خواست خود آمدند.

*{در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نتانیاهو درباره فعالیت های هسته ای ایران} هیچ اهمیتی برای این سخنان قائل نیستیم.

* احساس نمی‌کنیم که مذاکرات بخواهد تمام شود و از این بابت احساس تهدید نمی‌کنیم. آنچه در دور قبلی اتفاق افتاد این بود که تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل بوجود آمد که تا آنها را رفع نکنیم وارد مذاکره جدی نمی‌شویم و امیدواریم بتوانیم در این مذاکرات اعتماد را بازسازی کنیم و وارد یک مذاکرات محتوایی شویم.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    با توجه به مسائل داخلی و خارجی پیش اومده در طی این روزها به نظرم توافقی صورت نگیره و باز هم وارد همون دور باطل و بی نتیجه شدیم. (خبرآنلاین لطفا تایید کن ببینیم مردم با مثبت و منفی شون به این نظر امروز چه تصوری از آینده مذاکرات دارن)
    • حقیقت گو A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      4 2
      شاید این اتفاق بیفته ولی تفاوت این دور باطل با دورهای باطل قبلی این خواهد بود که مشخص می کنه کدوم طرف مشکل داره!!!! قبلا چون طرف ایرانی هم برخی حرف های نامناسب را مطرح می کرد شاید به نوعی می شد گفت که هر دو طرف دارن ساز خودشان را می زنند ولی الان که ایران اراده کرده که در خصوص برنامه هسته ای اش اعتمادسازی انجام بده و در عین حال فعالیت های صلح آمیز خودش رو ادامه بده، اگه باز هم طرف غربی حرف خودش در مورد توقف کامل غنی سازی رو بزنه مشخص می شه که همه اش بهانه بوده
  • محمد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    و مذاکرات تا ابد ادامه دارد ...
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    70 8
    خا قوت خسته نباشید.....
  • سعید IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    ایران برای داشتن حق خود لازم نیست از گروه 1+5 بخواهد تا حق غنی سازی آنرا برسمیت بشناسد. و این حق را صرفا محدود به این 6 کشور نماید. این حق در معاهده انی پی تی ماده 4 قید شده است. مناسب است در توافقنامه با گروه 1+5 خاطرنشان شود که ایران بعنوان یکی از اعضای معاهده ان پی تی از کلیه حقوق مندرج در معاهده ان پی تی از جلمه حقوقی که در ماده 4 ذکر شده برخوردار است. بنظرم این فرمول برای گروه 1+5 پذیرفتنی است و این کشورها نمی توانند با مفاد معاهده ان پی تی مخالفت کنند. این فرمول موضوع حق غنی سازی توسط ایران را حل می کند بدون اینکه نیاز به ذکر کلمه غنی سازی در متن توافقنامه باشد.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      2 0
      اگگه به npt باشه که اصن نیازی به مذاکره نیست همین الانش هم ما فراتر از تعهداتمون داریم عمل می کنیم .
    • عقیل A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      7 0
      اخه عزیز من.تو یه لحظه پیش خودت فکر نمیکنی اصلا موضوع این نیست؟موضوع وضع اقتصادی ایران ومردمشه.موضوع پولهایی هست که این کشورها از اثر تحریمها و غیره پیش خودشون نگه داشتن و نمیخوان به این سادگی از دست بدن.ماده و بند وتبصره رو یعنی تو بهتر از ظریف و ... بلدی؟هیچ کدوم از ما نمیتونیم وارد این سیاستها بشیم.چون پیچیده تر از اونیه که بخوایم با دو تا کلمه مثل تبصره و ماده بازی کنیم.دنیا،دنیای سیسته.فقط باید دعا کنیم .همین...!
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      4 0
      تو داری تو ایران زندگی میکنی ؟ مثل اینکه جز 90 درصد جامعه نباشی ک مشکل اقتصادی همه ارکان خانوادشون رو داره از هم می پاشه جز اووون جیره خوارهایی هستی که از این وضعیت برای خودتون کلاه و نمدی بافتید
    • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      شما ميرفتي با هيات ايراني!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      3 0
      داش سعید شما حیفی بذار یه دربست بگیرم برو ژنو
    • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      1 0
      شما که اینقدر کار درستی چرا همرا هیات ژنو تشریف نبردی داداش سعید
    • علي A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      1 0
      اقا سعيد شما فاميلتون جليلي نيست؟
    • صابر FI ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      7 1
      آقا سعید ببخشید فامیلیه شما احتمالا جلیلی نیست؟! در ضمن به ظریف اس دادم تاقبل از هر توافق احتمالی دست نگه دارن تا شما هم خودتو به ژنو برسونی.
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    بوی نآمیدی به مشام می رسه از مذاکرات.
    • ابراهیم A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      من به این تیم اعتماد دارم. حتی اگه مذاکرات به نتیجه هم نرسه از این تیم حمایت میکنم. چون در اینصورت مطمئن میشم که غربی ها خواسته های نابه جا دارند و قرار نیست ما به هر قیمتی از تحریم خارج بشیم. غربی ها باید درک کنند ایران یک کشور بزرگ و تاثیرگذار تو منطقه است و مردمش از تسلیم شدن بیزارند و از حقشون کوتاه نمیان
    • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      11 6
      لجاجت چه با خنده این روزها و چه با چهره عبوس قبلی ها فرقی ندارد همان لجاجت است .... روشن است که با این لجاجت مذاکره بی ثمر است ... کاش به جای اینهمه گفتن از حق مردم حق مردم حق مردم ... یکبار از خود مردم می پرسیدند نظرشان چیست؟ یا حتی جرات می کردند مردم نظرشان را بگویند ... والسلام
    • مهران IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      6 0
      نمیتوانم در تصوراتم روزی را ببینم که همه پس از رسیدن به یک نتیجه ایده ال روبوسی کرده و از هم خداحافظی کنند.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      10 3
      حتی اگر موفق هم نشدن ما از این دولت حمایت می کنیم.چون با منطق رفت جلو و بی منطقی غرب و نشون داده
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      12 3
      وقتی ما از الفاظی مثل سگ هار و نجس برای اونها استفاده می کنیم. تیم فعلی و هر تیم دیگه ای هم برای مذاکره بروند قطعا به مشکل بر می خورند.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      0 6
      اگر ادبیات عراقچی رو دنبال کرده باشید، میبینید که ایشون همیشه با ناامیدی حرف می زنند! من نمی دونم چرا ایشون هنوز از دولت قبلی پابرجا است! دکتر روحانی، عراقچی رو بفرست بره پی کارش! یکی دیگه مثله دکتر ظریف همراه این تیم کن!
    • بی نام NL ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      5 0
      این حرف رو نبایست فراموش کنیم: نهاوندیان: مخالفان رفع تحریم دلالان تحریم هستند. آن کسانی که از شرایط تحریم سود می​برند از اقدامات حل تحریم خوششان نیاید و ممکن است سنگ اندازی کنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    92 11
    خدابه همراهتان
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    129 9
    كدوم اعتماد مجدد؟ دلتون خوشه ها! فعلا همين اشه و همين كاسه.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    نمي دنم چرا خوشبين نيستم. نه بخاطر عزيزاني كه دارن تلاش ميكنن. احساس ميكنم طرف مقابل منافعي داره كه فعلا به نفعش نيست توافقي پيش بياد.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    5 2
    يه رفراندوم بذارين ببينين ايا همه مردم ايران تو اين برهه از زمان انرزي هسته اي به اين شكل رو ميخوان يا اينكه رفاه و تعامل بهتر با دنيا و مديريت صحيح انرزي هايي مثل نفت و كاز كه داريم و امكان استفاده از انرزي خورشيد با وجود اسمان افتابي ايران، كدوم يكيش رو بيشتر ميخوان. خبر اقلا شما نظرسنجي كن
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 0
    احساس میکنم این یک فیلم سینمایی بلند هست, و ما را مسئولین محترم این 6 کشور و مسئولین کشور خودمون دارند ما رو سرگرم میکنند.
  • ابوعدنان A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    1 0
    ولک اگه این بار فرانسویها تو کار خراب در آوردن کارشون رو می سازیم
  • میثم تمار IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 10
    امیدوارم یک بمب اتم بسازیم تا دنیا هیچ غلطی نتونه بکنه اونوقت به دنیا میگم : " زانو بزن و غذاتو بخور " قشنگ بود ! مگه نه !؟
  • امین A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    مردم در انتخابات نشان دادند چه می خواهند. این خط قرمز را چه کسی در ایران تعریف میکنه . ما نیازی به اورانیوم بالای 5 درصد نداریم. مگر چقدر مصرف داریم؟ نیاز به دارو و منابع مالی داریم. این قدر با حقوق مردم بازی نکنید
    • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      2 11
      ببخشید شما؟؟!! حق نداری بجای همه حرف بزنی فقط فقط نظرتو بده .فک نکنم انتخابات این چیزارو گفته باشه شاید یواشکی ب تو گفته هان
    • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      8 2
      توقف بالای 5 درصد رو که ایران رضایت داده و خیلی امتیازات دیگه. اون ها (5+1) هستن که به دادن هیچ حق و امتیازی به ایران رضایت نمیدن.
  • رضا EU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 0
    به نظره بنده تیم مذاکره کننده ایران به دنبال دست یابی به زمانه بیشتری هست.هر چقدر این جلسات بی نتیجه جلو بره واسه تیم هسته ای ما بهتره.اما متاسفانه فشار بیشتری به ما مردم عادی داره وارد میشه.دیگه توانایی امرارو معاش واسه مردم وجود نداره.امید تمامه جوانامون به ازدواج و تشکیل خانواده تقریبا از بین رفته.روزهامونو به امید فردایی بهتر سپری میکنیم.اما هر روز افسوسه دیروز رو میخوریم.قدرت سیاسی و نظامی یه کشور زمانی زیاد میشه که مردمه اون کشور پیشتیبانه دولتشون باشه.نه در مقابله دولتشون باشه.دولت مردانمون باید یه گوشه چشمی به زندگی مردم هم داشته باشن.
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    7 3
    میگن یه دیوونه یه سنگی رو میندازه تو چاه هزار تا عاقلم نمیتونن درش بیارن!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 0
    سياست نصفش موقع شناسي است قبل از اينكه تحريم ها جواب بده بايد وارد اين فازي كه الان توش هستيم مي شديم متاسفانه الان طرف مقابل اعتماد كاذبي از تاثير تحريم ها دارد
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 0
    مشکل اقتصادی بیشتر مربوط به سیاست های غلط داخلیه تا خارجی....حواسا همه رفته سمت 1+5
  • عرشیا A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    5 0
    و این دور باطل تا ابد ادامه دارد .از زمان دکتر روحانی تا لاریجانی و جلیلی والان که ظریف رییس هیئت مذاکره کننده است هیچ اتفاق خاصی روی نداده و در اینده روی نخواهد داد چون نمیدانیم هدف از مذاکره اوانس دادن و اوانس گرفتن است نه اعلام مواضع همیشگی و از این اعلام مواضعها جلوی دوربینها دفاع جانانه کردن .
  • حميد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    4 0
    زندگى بدون تحريم حق مسلم ماست
  • مهران IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 3
    سیاست رهبر اینبار درست بود. حالا همه قانع شدیم که هسته ای بهانه است . اینها مشکلشان جای دیگری ست . مجلس باید همین امروز باید طرح دو فوریتی خروج از ان پی تی را مطرح کند تا طرف مقابل به مذاکره جدی برگردد
  • محمد هسته أي A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 0
    دستيابي به توافق هسته أي شده مثله دستيابي به داروي درمان بيماري ايدز- همش بأيد منتظر بمونيم كه ببينيم كي اين تيم بزشكي و هسته أي به دستيابي ميرسن....
  • گرفتار IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    5 1
    من از حقوق هسته ایم گذشتم دیگران را نمیدانم
  • اشکان A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 3
    من به نظرم 5+1 داره زور میگوید.هرچی ایران بیشتر کوتاه میاد اونا پرروتر میشوند.این مسخره است که :ری گفته اعضای ان پی تی حق غنی سازی ندارند؟!!! درصورتیکه خود ان پی تی میگوید اعضا حق غنی سازی دارند.اونها واقعا پدرسوخته هستند.......میخواهند ایران را خسته کنند........من کاملا به این تیم مذاکره کننده اعتقاد دارم چه نتیجه خوب باشد چه نباشد نمیشه هر چی اون زورگوها میگویند بگیم چشم حتی وقتی زور میگویند.اگر این جور است بهتر است ایران نقش بحرین را بازی کند.......
  • مریم رضائی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    11 1
    تا چند صدائی در کشور باشه مذاکرات نتیجه ای نخواهد داشت.
  • علی A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 7
    ایران غنی سازی رو تعلیق کنه؟ اونهم بخاطر چندر غاز؟
  • کم سواد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    1 0
    باید برای حل این مشکل از نمایندگان مجلس بخواهیم تا درباره mpt!!!!!!!! نظر بدهند.