جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلیس به خاطر نگارش نامه‌ای به تونی بلر نخست وزیر وقت این کشور در آستانه تجاوز نظامی به عراق، به کمیته تفحص " جنگ در عراق" احضار شد.

پرس‌تی‌وی نوشت:

براساس گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، قرار است جک استراو در ماه آینده میلادی برای ادای توضیحاتی درباره این نامه، در کمیته بررسی دلایل ورود لندن به جنگ عراق حاضر شود.

نامه مذکور در مورخه 16 مارس 2003 دو روز پیش از تصویب قانون حمایت از جنگ عراق در مجلس انگلیس و پس از مباحثه ای طولانی با لرد مایکل جی سخنگوی دائم وزارت امور خارجه این کشور نوشته شده است.

جک استراو ادعا می کند که وی در نامه مذکور به تونی بلر پیشنهاد داده است که لندن در تجاوز نظامی امریکا به عراق از واشنگتن صرفا " حمایت سیاسی و اخلاقی " کند و نه حمایت نظامی.

در حالی که دولت انگلیس هرگز وجود چنین نامه ای را انکار نکرده است، موافقت تلویحی جک استراو با مشارکت لندن در تجاوز نظامی به عراق را تایید کرده است.

گفتنی است، در میان متهمین اصلی این پرونده نام هایی چون تونی بلر نخست وزیر سابق، جک استراو وزیر امور خارجه سابق، جاناتان پاول رییس سابق ستاد مشترک ارتش و جان راید و جف هون وزرای دفاع سابق دولت انگلیس دیده می شود.

در همین حال،کمیته رسیدگی به پرونده رسوایی " توجیه جنگ علیه عراق " در انگلیس از گوردون براون نخست وزیر کنونی این کشور نیز خواسته است تا دفاعیات و مستندات خود را به این کمیته ارائه دهد.

کمیته پرونده جنگ عراق به سرپرستی سر جان چیلکات، از گوردون براون خواست پس از برگزاری انتخابات سال آینده در انگلیس، مدارک و مستندات خود را به این کمیته ارائه دهد.

لرد گلدسمیت، دادستان کل سابق انگلیس که توصیه ها و توجیهات وی درخصوص مشروعیت قانونی حمله نظامی به عراق در کانون این پرونده قضایی قرار دارد، قرار است در ماه ژانویه یا فوریه دفاعیات خود را به این کمیته ارائه کند.

این در حالی است که مخالفان جنگ و شماری از اعضای خانواده های نظامیان کشته شده انگلیسی در عراق، ماموریت این کمیته را انحراف افکار عمومی از علل و چگونگی حمله به عراق می دانند تا در پایان رسیدگی اقدامات جنگی دولت انگلیس موجه نشان داده شود.

گفتنی است، آمریکا و متحدانش در سال 2003 به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله و آن را اشغال کردند، اما هرگز چنین سلاحی را در این کشور یافت نکردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =