نسیم نوشت:

شبکه خبری روسیا الیوم  به نقل از وزیر خارجه روسیه گفت: اصل توافق گروه 1+5 و ایران به طرح ارائه شده ولادیمیر پوتین بر می‌گردد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه توافق به این معنا که ما با ضرورت به رسمیت شناختن حق ایران در برنامه صلح‌آمیز اتمی ایران از جمله غنی سازی موافق هستیم، گفت: ما مطمئن هستیم که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار می‌کند.

نسیم همچنین به نقل از جان کری نوشت:در مجمع عمومی سازمان ملل اوباما از من خواست تا برای رسیدن به یک راه حل درباره نگرانی های جامعه جهانی از برنامه اتمی ایران به راه حلی برسیم. هدف مذاکرات مشخص شدن ماهیت برنامه اتمی ایران است. ایران از الان نمی‌تواند دوستان ما را در منطقه تهدید کند.

ایران اگر بخواهد ناگهانی به بمب هسته ای برسد، بیشتر طول خواهد کشید. فاز بعدی مذاکرات خیلی سخت‌تر و همچنین تاثیر گذار‌تر خواهد بود. ظریف به سختی کار کرد و در این مذاکرات تلاش کرد و خوشحال هستیم که تیم ایران به اینجا آمدند که در این مسیر حرکت کنیم. باید حرفی را که ایران درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود به جهان زده ثابت کنیم. کشورهای مختلفی با ما در اعمال تحریم ها کمک کردند. این گونه تفسیر نکنید که تحریم‌ها خود یک هدف بوده‌اند، نه هدف تحریم‌ها مذاکرات بود و هدف مذاکرت نیز چک کردن طبیعت برنامه هسته ایران. ما واضحا گفته‌ایم که هر کاری بتوانیم برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام دادیم. اقداماتی که الان توافق کردیم را به مدت 6 ماه ادامه خواهیم داد.

بر اساس این توافقات، ذخیره‌های غنی شده ایران کمتر می شوند. اجازه دستیابی به تاسیسات را خواهیم داشت. ایران پذیرفته که همه غنی‌سازی‌های بالای 5 درصد را متوقف کند. ایران در حال حاضر 200 کیلو اورانیوم 20 درصد دارد اما شش ماه بعد ایران صفر کیلو از این 20 درصد را خواهد داشت. ایران تاسیسات غنی سازی جدیدی تاسیس نخواهد کرد. ایران تاسیسات غنی سازی جدیدی تاسیس نخواهد کرد. جامعه بین‌المللی بخشی‌‌هایی از تحریم‌ها علیه ایران را بر می‌دارد.
این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی گذارد فعلا برنامه هسته ای ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته ای ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می گردانیم.
قدم اول این است که ایران صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود را اثبات کند/ حق غنی‌سازی در توافق ذکر نشده است/ با کنگره همکاری خوبی درباره عدم اعمال تحریم داریم البته اگر طی این شش ماه اقدامی درباره تصویب تحریم‌های جدید انجام شود، رئیس‌جمهور اوباما می‌تواند وتو کند

23/212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمودی نژاد IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    6 1
    دوباره این روسها شروع به ماهی گیری از آب گل آلود کردن ... تا حالا ندیدم از روسها سودی به بقیه کشور ها برسه
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 6
    نميدونيم درسته يا نه، اما اگه حقيقت اينه:‌ ايول پوتين، ايول روسيه