ایسنا نوشت:

رئیس سوسیال دموکرات‌های پارلمان اروپا اظهار داشت: نخست‌وزیر ترکیه بیش از هر زمان شیوه استبداد را در پیش گرفته است و ترکیه در حال فاصله گرفتن از ارزش‌ها و اصول اتحادیه اروپاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هانس اسوبودا، رئیس گروه ائتلاف پیشروی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های پارلمان اروپا در مصاحبه‌ای با روزنامه تودی زمان در شهر استانبول گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اخیرا اقدامات جدیدی را انجام داده است اما این حزب در حال حاضر تبدیل به یک جنبش محافظه‌کار با رهبران مستبد شده است.

وی همچنین از حزب عدالت و توسعه ترکیه به ویژه در زمینه لفاظی‌های آن در قبال زنان و مساله آموزش انتقاد کرد. اسوبودا همچنین از اردوغان خواست: به زنان و جوانان کشورش نگوید چطور زندگی کنند.

وی تاکید کرد: چنین سیاست‌هایی ترکیه را از اتحادیه اروپا دور می‌کند. اشاره‌ وی به یکی از اظهارنظرهای اخیر یک نماینده حزب عدالت و توسعه ترکیه در پارلمان بود که حامی جداسازی مدارس دخترانه و پسرانه شده بود.

اسوبودا همچنین خاطرنشان ساخت: دولت ترکیه باید به جای اینکه بر مبنای مسائل اخلاقی از کسی طرفداری کند باید بین همه پیوند ایجاد کند.

به گفته وی تعداد کمی از کشورها هستند که در زمینه چنین مسائل اساسی دچار اختلاف هستند. این مقام پارلمان اروپا از تصمیم حزب عدالت و توسعه برای پیوستن به ائتلاف اصلاح طلبان و محافظه کاران اروپا انتقاد کرد و گفت که از نظر وی چنین تصمیمی نشان دهنده این است که اردوغان می‌خواهد اتحادیه اروپا را با همه طرف‌های دیگر ترک کند.

وی همچنین ترکیه را یک شریک راهبردی اروپا دانست و گفت: ما نمی‌خواهیم ترکیه را از دست بدهیم.

این مقام در ادامه از گشایش فصل‌های جدیدی در مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا به ویژه فصل 23 و فصل 24 که متمرکز بر امور بنیادین و آزادی‌ها هستند، حمایت کرد.

اسوبودا همچنین به یک سوال در خصوص درخواست اجرای ادریس بال، یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه از این حزب به دلیل مخالفت وی با طرح دولت ترکیه به منظور تعطیل کردن مدارس ابتدایی خصوصی پاسخ داد.

وی گفت: نباید کسی را به دلیل داشتن نظری متفاوت اخراج کرد. اگر کسی دست به یک شورش دائمی علیه دولت بزند شما می‌توانید این تقاضا را داشته باشید اما از نظر من این اقدام نشان دهنده گرایش استبدادی است.

به گفته اسوبودا دولت‌های مستبد از ابزارهای اقتصادی به منظور اقدام علیه مخالفان خود استفاده می‌کنند و وی چنین مساله‌ای را در دولت حزب عدالت و توسعه دیده است.

به گفته اسوبودا آینده ترکیه وابسته به انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور است و این که حزب حاکم در این کشور بتواند متحد باقی بماند.

وی افزود: من عقیده ندارم اردوغان هیچ کنترلی بر حزبش ندارد اما وی به افرادی نظیر نمایندگان حزب خود اجازه می‌دهد ایده‌های افراط گرایانه را بیان کنند تا ببینند واکنش در قبال آن‌ها به چه صورت است.

وی همچنین تاکید کرد که ترکیه از سیاست‌های مبهم رنج می‌برد زیرا سیاست‌های این کشور مکررا تغییر می‌کند. از جمله سیاست آن در قبال مساله کردها و همچنین مساله سوریه.

وی تاکید کرد: در خصوص مساله کردها ما نیازمند دیدن نتایج در قبال این مساله هستیم اما من نتایج چندانی را نمی‌بینم. وی به‌رغم استقبال از نشست اردوغان با مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق تاکید کرد که این نشست اگر هدفش پیشبرد حقوق همه کردها بود می‌توانست تبعات مثبتی داشته باشد.

وی به ترکیه توصیه کرد، در دولت‌های محلی دست به تمرکززدایی و ایجاد مناطق بزند. به گفته اسوبودا، کشورهای بزرگ نظیر ترکیه نباید یک دولت متمرکز داشته باشد.

رئیس سوسیال دموکرات‌های پارلمان اروپا همچنین در اظهارنظر درباره مسائل منطقه‌ای تاکید کرد که صلح در منطقه اگر که یک تعادل میان ترکیه، ایران، عربستان و مصر وجود داشته باشد، امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: من حامی تقویت روابط با هر چهار کشور مذکور به منظور حل و فصل بحران سوریه هستم. من نمی‌خواهم مردم در سوریه توسط طرف‌های درگیری کشته شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    10 20
    دولت ترکیه معترضان غیرمسلح که هیچ سلاحی در دست نداشتند را کشت ولی متاسفانه هیچ دادگاه بین مللی برای محاکمه عاملان این جنایت تشکیل نشد. امیدوارم هر چه زودتر به جنایت همه ی جنایتکاران رسیدگی درست و حقیقی شود.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      7 3
      پلیس ترکیه از نیروی غیرمتعارف برای سرکوب استفاده نکرد و جایی هم که درگیریها شدید شد، شروع کننده تظاهرکنندگان خشمگین بودند. این درگیریها هر جای دیگر اروپا بود 50 تا کشته روی شاخش بود. همین الان تظاهرکنندگان جنوب ترکیه در تظاهرات از بمبهای دستساز و کوکتولمولوتف استفاده میکنند اما پلیس ضد شورش تا اینجا برخورد قهرآمیز نداشته. این حرفهای این آقای سوسیالیست پارلمان اروپا در اثر لابی با سوسیالیستهای ترکیه (از جمله کمال قلیچ دار اغلو) است و برای فشار آوردن بر اردوغان تا از اصلاحات سیاسی در ترکیه دست بکشد، اما موفق نخواهند شد. انتقاداتش هم اغلب بیجاست. مثلا در مورد زنان، اردوغان چه ظلمی کرده؟ اینکه ممنوعیت حجاب را لغو کرده آیا ظلم است؟ دادن حق انتخاب ظلم است از نظر سوسیالیستها؟!
    • یاشاسین تبریز A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      2 5
      بی نام دوم توچه ته؟تومطالب مربوط به اردوغان وعلی اف مدام میای ازشون بیخودوبی جهت دفاع میکنی اونهاقابل دفاع نیستنداونهاآدم کشندوخطرناک اردوغان دستش به خون صدهاهزارنفرآلوده ست این آدم عمرسعدزمانه است-زنده بادایران وایرانی
    • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      2 5
      بینام دوم کجای اروپا تظاهرات پنجاه نفر کشته می شوند کارهایی که اردوغان می کند عربستانیزه کردن ترکیه هست تازه میخواهد پلیس مذهبی هم ایجاد کند نمونه ان رفتار اخیر او دربرابر دانشجویان دختر و پسر هست همین اقا یک زندان از روزنامه نگاران ساخته البته نه اینکه بقیه منطقه گلستان باشند ولی فریب حرکات این فرد را نباید خورد که اگر مردم ترکیه فریب اورا بخورند یک حکومت تندرو اسلامی از نوع پاکستانی -عربستانی بدست خواهند اورد
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      4 2
      آقای یاشاسین تبریز! من پای هر مطلبی که بخواهم کامنت میگذارم و به کسی مربوط نیست. شما هم حتما این کار را بکنید و اگر کسی گفت به تو چه بگویید به تو مربوط نیست. در ضمن هیچوقت پای مطالب الهام علی اف کامنت نگذاشتم و از او هم خوشم نمی آید. اردوغان متفاوت است. اردوغان کجا دستش به خون صدهاهزار نفر آلوده است؟ به جای تهمت کمی تحقیق کنید. آقای منتقد بعدی: عربستانیزه کردن؟!! چگونه؟ آیا حجاب را اجباری کرده؟ آیا قوانین ارث و میراث را تغییر داده؟ تا حالا کاری جز دادن آزادی سیاسی و مذهبی که پیش ازین مردم ازآن محروم بودند و پیش بردن مذاکرات صلح با کردها در داخل انجام نداده. فعلا که اکثریت مردم ترکیه با او هستند و گول امثال قلیچ دار اغلو را هم نخورده اند. شما اگر ترکیه زندگی کرده بودید این تهمت ها را نمی زدید
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 15
    اردوغان نه تنها ترکیه بلکه کل منطقه را دارد به قهقرا میبرد. امیدوارم مردم بافرهنگ و ازادی خواه ترکیه هر چه زودتر فکری به حال این وضع بکنند چون ترکیه هرگز لایق برچسب حمایت از تروریست ها و وحشی ها نیست.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      9 2
      اگر یک دولت درست و حسابی در منطقه باشد همین دولت اردوغان در ترکیه است. چطور ترکیه را به قهقرا میبرد؟ با رفع تبعیض سیاسی میان کورد و تورک؟ با مذاکرات برای صلح پایدار با پ.ک.ک؟ با لغو ممنوعیت حجاب؟ با معجزه اقتصادی اش در ترکیه و نجات آن از قهقرای مالی؟ از کدام تروریست دفاع کرده؟ از بشار اسد یا ژنرال السیسی؟! آیا ارتش آزاد سوریه تروریست است؟ اگر تروریست بود گروگانهای ایرانی اش را میکشت آنها را تحویل نمیداد. ترکیه فقط از ارتش آزاد حمایت میکند نه از النصره یا داعش. اما گویا اردوغان ستیزها نمیخواهند بپذیرند. از فرهنگ ترکیه گفتید. کسانی که قبل و بعد آمدن اسلامگراها به ترکیه رفته اند می دانند که از زمان آمدن اردوغان، روحیات نژادپرستانه و ایران ستیزانه مردم ترکیه خیلی کمتر شده است و بافرهنگتر شده اند
    • رضا ازرشت A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      1 7
      واقعا این کامنت بی نام دوم حال آدم روبهم میزنه بنده خدابروچشمات روبازکن اردوغان داره به یه هیولای وحشی تبدیل میشه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      5 0
      آقای رضا از رشت! هیولای وحشی سیاسی چیست و چکار میکند؟ و کدام کار اردوغان شبیه هیولای وحشی است؟! مذاکرات صلح با کردها و رفع تبعیض سیاسی اجتماعی وحشی گری است؟ بله البته که باید حالتان به هم بخورد، وقتی آدم پاسخ منطقی نداشته باشد حالش هم بد میشود.