۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶

دلالیسم و بقالیسم آفت بزرگ این مملکت است که بعد از لغو تحریم ها، برای زنده ماندن به تکاپو افتاده است.

 

همان طور که می دانید یک فرایند سالم در چرخه تولید و عرضه یک محصول به زبان ساده، یعنی: تولید در کارخانه، بسته بندی آن و فروش محصول توسط تولید کننده با قیمت ارزان و رساندن جنس به دست مصرف کننده؛ و این یعنی اقتصاد سالم و پویا.

Supply Chain Management یا مدیریت زنجیره تامین، Vendor یا تامین کنندگان عمده، Third Party Companies یا کمپانی های واسط و در نهایت Partners یا شرکاء هر کدام نقش ها و وظایف خود را بسته به نوع محصول دارند.

الان که با هم صحبت می کنیم در جهان ادبیات End-to-End-Business‌ برای یک کمپانی موفق با برند جهانی گوی سبقت را ربوده است. کمپانی هایی مانند لنوو در چین، اپل در امریکا نمونه های بارزی از این بیزینس در دنیای Digital firms‌ هستند که با حذف واسطه ها و بر عهده گرفتن نقش زنجیره تامین (به صورت گام به گام) دنیای اقتصاد و فناوری را دگرگون کرده اند.

فارغ از مباحث آکادمیک، رساندن جنس تولید شده به دست مشتری بدون واسطه از طریق فروشگاه رسمی، باب شده و گوگل فروشگاههای خود را توسعه می دهد، مایکروسافت فروشگاههای مستقل می زند و مشتری نهایی، جنس را ارزان تر می خرد. حتی اگر لنوو برخی از اجناس خود را از طریق فروشگاههای Best buy می فروشد قیمت یکی است، منتها سود خود را کمتر کرده و بخشی از سود را به فروشنده واسط یا خرده فروش Retailer می دهد)

خوب همینجا وارد بحث ایرانی شویم: یک مغازه دار جنس را از دلال می خرد. دلال و بنکدار (عمده فروش) جنس را از تولید کننده و یا ممکن است از یک واسط دیگر بخرند. حالا یک مغازه دار به عنوان خرده فروش وارد عمل می شود. در بالا گفتیم تولید کننده از سود خود می زند و سود را با خرده فروش بر اساس استاندارد خود تقسیم می کند. در ایران مغازه دار حداقل 50 درصد روی جنس می کشد و گران تر می فروشد. در غرب عرف بازار از 20 درصد سود از تولید تا توزیع بیشتر نیست. یعنی اگر جنس 3 دست هم بگردد این 20 درصد تقسیم می شود بین سه توزیع کننده، اما در ایران اگر سه دلال و بنکدار و خرده فروش باشد، هر کدام بین 20 تا 50 درصد (خوش انصاف ترین آنها) روی جنس می کشند.

در ایران دلالیسم (در حالت عمده فروشی) و بقالیسم (در حالت خرده فروشی) مانند غده سرطانی باعث بر هم ریختن چرخه استاندارد تولید و توزیع شده و به همین دلیل مردم میوه کیلویی 200 تومان سر  زمین را در تمامی فصول بالای کیلویی 2000 تومان می خرند.

این غده سرطانی باعث شده تا همه جای ایران بقالی و دلالی موج و این یعنی اقتصاد بیمار و مریض!

حالا اگر این مریضی گریبانگیر دولت را بگیرد، آنوقت می گوییم: اقتصاد فاسد شده و این چیزی است که در دولت قبل بوجود آمد: با نام مبارزه با فساد اقتصادی شروع شد اما در نهایت دولت خودش هم دلال شد هم بقال!

بزرگترین قسمت داستان سراسر مصیبت این است که دولت گفت بیایید دلال ها را از بین ببریم ولی خودشان دلال دولتی درست کردند: جمشید بسم الله (دلال داخلی) سمبل این تفکر بود، کیف های پر از دلار را می گرفت، در بازار توزیع می کرد، چند برابر سود می کرد و به دولت می داد و بخشی از ما به تفاوت  دلار 1000 تومانی و 4000 تومان را به  من و شما به اسم یارانه می دادند. بازار فروش سکه راه اندازی کردند و به اسم درآوردن نقدینگی از جیب مردم، سکه پیش فروش کرده و دوباره به مردم فروختند.دولت مردم را به چشم مشتری دست به نقد می دید. همچنین به اسم دور زدن تحریم، دلال خارجی درست کردند (نمونه دلال خارجی را حتما می شناسید که از بابت فروش نفت و سرمایه ملی مردم به خارجی ها به بهانه تحریم هنوز بدهکار است)

به اسم مبارزه با فساد و دلالیسم، بزرگترین دلالی و بقالی راه اندازی شد. اتومبیل آشغال 1 میلیون تومانی دهها میلیون شد، دلال ها مانند زومبی به بخش دارو حمله کردند، خانه ها گران شد، اقتصاد فاسد دولتی غیر قابل کنترل شد و چک پول 50 هزار تومانی مثل ریگ بدون پشتوانه چاپ شده و خرج مسکن مهر و سفرهای استانی شد.

نصف بیشتر مردم دلال شده اند و نمایشگاههای اتومبیل که به تاریخ پیوسته بودند دوباره رونق گرفته اند و این طعم شیرین کلاه گذاشتن سر مردم با تفاوت دلار 1000 تومان و فروش 4000 تومان کم کم به سایر بخش ها گسترش پیدا کرده است.

بازار کامپیوتر و موبایل که باید جنس به قیمت مناسب دست مردم برساند، غیر قابل کنترل شده و بقال ها (خرده فروشها) وقتی دلار بالا می رود جنس را چند برابر گران می کنند و وقتی ارزان می شود حاضر به ارزان فروختن نمی شوند.

وقتی تحریم ها کاملا برداشته شود، اپل یا سونی و لنوو و ... محصولات خود را در فروشگاههای خودشان خواهند فروخت .

فروشندگان کره ای که در سالهای اخیر بدلیل تحریم ایران یکه تازی کرده و تحت تاثیر جو دلالیسم ایرانی، مانند سابق استانداردهای فروش خود را رعایت نمی کنند نیز باید به حالت قبلی خود برگردند، آنها باید دست از مونتاژ لوازم خانگی و ... در هشتگرد کرج و فروختن آن به قیمت جنس اصل کره به مردم شریف ایران بردارند.

دلال های ایرانی با ثروت های جزیره ای خود بهتر است به فکر بستن قرارداد با کمپانی های بزرگ برای فروش ارزان محصولات و خدمات و سرویس های پس از فروش با استانداردهای روز جهانی و Costumer Servicing باشند وگرنه ورود کردن کمپانی های خارجی حداقل در بخش کامپیوتر و موبایل به صورت بدون واسطه، پاساژ هایی مانند پاساژ علا الدین را (که بابت آنتی ویروس روی نوکیا 1100  - کار غیر ممکن- ده هزار تومان هزینه می گیرند) به تاریخ پیوند خواهد زد.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    69 11
    چرا نگران نباشند . اکثر اونا که دین و ایمان ندارند حاظرند پورشه سوار بشند ولی خیلیها از بی دارویی درد بکشند و حتی بمیرند . دلالها و سوء استفاده کننده ها آب گل آلود میخواهد از اون آبهایی که 8 سال تو مملکت ما به لطف کارشناسهای ارشد درست شده بود .
  • سعيد A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    223 8
    چون دوران خوشيشون بسر اومده و بايد بجاى مفت خورى بدنبال کسب يك تخصص باشند.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      120 8
      هرگز! توده سرطانی هیچ وقت درمان نمیشه! پول دارها روز به روز پولدار میشن! حتی اگه دلار بشه 500 تومن !
    • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      40 55
      واقعا اون افرادی که به قصد ضربه زدن به دولت قبلی دلارها را انبار کردند و مردم بدبخت را تحت فشار قرار دادند خدا کنه به زمین بخورند.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      13 0
      دشمن دلال و دلالی فقط ثبات هست. چون انگل دلالیسم فقط در کنج و شکست های نوسان نمودارهای اقتصادی رشد میکنن. این دوماه ثبات دلار کمر اینها و دلالیسم رو شکسته و خیلی ضعیف شدن.
    • امیرحسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      6 0
      اگه می خایی درآمد خوبی داشته باشی وقتی جهش تورم داریم ، باید سکه ، دلار ، زمین و .... بخری وقتی جهش رشد اقتصادی داریم باید کار یاد بگیری و تولید کننده باشی
  • مهدی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    11 34
    بابا عجب کله ای داره این......
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      55 2
      یعنی شما خبر نداشتی؟ جای تعجب داره. یکبار از خودت نپرسیدی این ماشینهای میلیاردی کی سوار میشه و بهش فکر کنی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    47 3
    كاملا درست است
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    77 13
    حتی اگه دلار 1000 تومان بشه " هیچ چیزی " ارزان نمیشه !!! مثلا خودرو! از دیروز ملت فکر کردند پراید میشه 5 میلیون! همه گذاشتون فروش! اما دریغ از اینکه... خداوندا، عقل سلیم به مردم ما عطا کن....
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      4 1
      نه خودرو داره پایین میاد .خودم دوست نمایشگاهی دارم و اون روز نمایشگاه بودم.ال 90 مدل 91 تمیز و بدون تصادف رو 23 تومن معامله کردن.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    75 1
    عالی بود .حقیق محض.
  • نظري A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    27 5
    براي مقابله با دلالي دولت و عناصر وابسته به آن كه بزرگترين دلال ميتوانند باشد چكار بايد كرد ؟
    • خزاعي A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      43 2
      وقتي انحصار واردات طلا و خريد و فروش آن در بازار دست دولته و زماني كه قيمت طلا در بازار در مقابل پائين آمدن قيمت آن در جهان مقاومت ميكرد ، اين چه معني دارد ، مشخصه كه دولت ميخواد با بالا نگه داشتن قيمت طلا و ارز و فروش آن به نوعي هزينه هاي جاري و تحميل شده از قبل را از جيب مردم برداشت كند و اين خود يك نمونه بزرگ از .....
  • حجت A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    54 2
    فکر می کنید این فکر بکر از کجا به ذهن دولتی ها رسید هان؟ خوب معلوم است از شبه دولتی ها که نه مالیات می دهند نه عوارض گمرکی می دهند و نه کسی بر دخل و خرجشان نظارتی دارد. گیرم دولت روحانی خودش دلالی نکند که ما شدیدا امیدواریم نکند با این دیوهای نامرئی اقتصادی چه باید کرد؟ احمدی نژاد خصلتهای بد جامعه را به صورت اغراق شده به همه نشان داد و نتیجه اش را هم همه دیدیم
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    72 1
    خدا هر کی خون ملت رو تو شیشه میکنه به درد مبتلا کنه۰
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    127 1
    من تجربه خودم را براتون می نویسم، حالا خواستی منتشر کن، خواستی نکن. سال 2009 بود و قرار بود در زمان احمدی نژاد یک توافقاتی صورت بگیره، به فردی که می شناختم همانطور از سر باز کردن صحبت گفنم: - خدا بخواد شاید رابطه با آمریکا بهتر بشه، طرف تا این رو شنید به شدت ناراحت شد و گفت: - کی همچون حرفی زده از کجا چنین چیزی شنیدی؟ من بدبختم می شم اگر چنین اتفاقی بیوفته! گفتم: چطور؟! گفت: من از چین قطعات تقلبی گیگابیت وارد می کنم و به نام اورجینال می فروشم. اگر تحریم ها از بین بره و شرکت های خارجی خودشون وارد کشور بشوند من کارو کاسبیم بهم می خوره! خوب نتیجه این حرف چیه؟ اینه که یک عده برای تامین منافع خودشون حاضرند کشور را در ویرانی ببینند!
    • شهرام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      64 2
      بله درسته دوست عزیز وقتی دلار اومدپایینه ٢٩٠٠ من یکم خوشحال بودم البته جو گیر بودما یکی از رفقا گفت خدا نکنه من ده هزار دلار دارم بیاد پایین ضرر میکنم
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    39 0
    کار از ریشه خراب است مدیریت سیاسی و ندانم کاری در مدیریت کلان جامعه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    41 0
    دل 90%مردم جامعه از شدت فشار و تنگنا پردرد است.
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    13 1
    قلم خیلی خوبی دارید آقای خراسانی. لطفا بازم از این دست مقاله ها در سایت قرار بدید!
  • رفیق ناپلئون A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    14 0
    یه مثال ساده بزنم براتون . شرکت خودرو ساز ثبت نام میکنه یه خودرو رو 35 روزه 30 میلیون . اونوخ دلال ها جلوی درب نمایندگیهای همون شرکت خودرو ساز نشستند همین خودرو رو با 2میلیون سود یعنی 32 میلیون تحویل میدن به خریدار 2 روزه . وقتی از فروشنده نمایندگی میپرسی داستان چیه ؟ میگه این آقا 200 تا 200 خودرو ثبت نام کرده حالا دوس داره به این قیمت میفروشه . اونوخ تو پارکینگ نمایندگی که باید محل تعمیر و سرویس دادن به ماشینهای اون شرکت خودرو ساز باشه .. شده پارکینگ خصوصی همون آقا که 200 تا 200 ثبت نام کرده. این یه نمونه دلالی تو مملکت ماست !!! از این جور مثالها زیاد ه.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 3
    تا وقتي بجاي مديران ،مهندسين و پزشكان مدير باشند وضع همين است
  • اميد A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    13 1
    همه كسانيكه پول ملك و ماشينهاي انچناني دارن از رانتخواران مملكت هستند و دولتم هيچ اقدامي برعليه اي افراد انجام نميده و نميتواند انجام بده.چون از خودشونن.كارشون مال ملت خوري و دلالي و واسطه ري ظلم و ستم بر مردم .خيلي چهره حق به جانبم ميگيرن .
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    14 0
    متاسفانه کاری نمیشه کرد ! آب از ناکجا آباد گل آلوده
  • حمید IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    13 1
    متن ساده ولی دل نشینی بود ولی استاد ارجمند آیا میتوان حتی تصور کرد روزی دلالی در ایران رخت بر بندد ایرانیان از دیر باز بر این منوال زیسته اند ملت ما ملتی راحت طلب هستن از حالا رانتخواران و مافیای رسانه ای انحصاری آنان و دم کلفتها کاری خواهند کرد که ایران باز هم در انزوا باشد
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    7 0
    لطفا شبیه این مقالات را برای اقای پژویان در شورای رقابت بفرستید تا روزی صد بار آنها را خوانده شاید متنبه شوند و اینقدر علیه مردم موضع گیری نکنند.
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 0
    گفتی بزرگترین دلال و بقال دولته چرا
    • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      4 0
      اگه می خوندی نمی پرسیدی
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    10 0
    صداقت و پاکی در بین مردم کم شده و ما از خارج که به ایران می اییم در مغازه ها می فهمیم که دارند سرمان کلاه می گذارند ولی خودشان را به نفهمی می زنن مغازه دارها
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 0
    ما ایرانی ها مصرف کننده ایم و نه مولد. برای همین شغل های کاذب درست کرده ایم تا یکشبه پولدار شویم
  • بی نام CH ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    7 0
    من نمی دانستم شرکتهای کره ای در هشتگرد کارخانه مونتاژ دارند. چرا دولت رسیدگی نمی کند.
  • بی نام FR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    10 1
    دولت دلال سابق منافع بزرگی در دلالی و هم زمان در گران شدن اجناس داشته است. چرا دولت سابق برای این موضوع پاسخگو نیست؟ هنوز در توهمند که مردم آنها را می خواهند ولی بدانند که مردم آنها را به تاریخ سپردند. خودشان و افکار پوچ شان
  • نسل سوخته IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 0
    سال 76 یه سوال کنکوری بود از درس حسنک وزیر تو کتاب ادبیات که جوابش حمله مغول بود. سوال: امدند و سوختند و کشتند و خوردند و بردند و ویرانه کردند و رفتند اشاره به چه چیزی دارد. حالا شما با شرایط امروز مقایسه کنید و اون جواب رو اصلاح کنید.
  • م.ر. امین A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 1
    عالی بود جناب دکتر خراسانی. از دقت نظر شما ممنون
  • گلنوش IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    احسنت به شما اميدوارم در موضوعات سياسى هم همينقدر رك بنويسيد
  • مهندس IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 0
    بعد از و اقعی شدن نرخ ارز اکثر دلال ها و وارد کننده ها به خاطر ندادن تعرفه گمرکی مالیات و....محصولات خارجی رو در داخل مونتاژ می کنن به اسم ساخت خارج به مردم قالب می کنن متاسفانه دولت هم می دونه و هیچ اقدامی نمی کنه.......