۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۶

مهدی زارع دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

از بامداد یکشنبه که خبر توافق هسته‌ای در ژنو منتشر شد، فضای مثبتی از امید و روحیه مثبت در میان اقشار مختلف مردم، به‌ویژه در میان نخبگان ایرانی احساس می‌شود. این فضای مثبت حتی قبل از رسیدن به توافق نهایی، به دلیل نحوه عملکرد تیم مذاکره‌کننده و برخورد منطقی و موضع استوار در دفاع از حقوق ملت ایران است.

همچنین استفاده از دانش و تجربیات شخص دکتر «ظریف» و همراهانشان در زمینه آکادمیک و سابقه طولانی در علم روابط بین‌الملل کاملا مشهود بود. ممکن است گفته شود که این توافق، تمامی تحریم‌ها را از بین نبرده است، اما واقعیت این است که حرکت در مسیر مثبت است و دستاوردهای نسبی و مرحله‌ای، مهم است. هیچ‌گاه رویکردی علمی و عقلانی، منطبق با نگاهی صددرصدی و مطلق‌نگر نیست. این توافق از دید توسعه علم و فناوری در ایران مهم است چرا که: 1- به دلیل تحریم‌های غیرانسانی، راه‌های دسترسی علمی و تبادلات پژوهشی با بسیاری از سازمان‌های درجه‌یک علمی در سطح جهان اگر به طور کامل سد نشده باشد، در بسیاری از موارد چنان صعب و سخت شده است که عملا بسیاری از پژوهشگران، از خیر بسیاری از برنامه‌های پژوهشی بزرگ که مشارکت‌های بین‌المللی را می‌طلبد، بگذرند. با شکستن این تحریم (یا به قول رییس‌جمهور محترم، جناب دکتر «روحانی»، «حال که ترک در سازمان تحریم ایجاد شده است»)، امید به توسعه فضای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه علمی و رفع موانع از جلو محققان ایرانی بسیار زیاد است.

2- فرآیندی که شخص وزیر امور خارجه در این مذاکرات پیمود و تخصص ایشان در حوزه روابط بین‌الملل، نشان داد که کار وقتی به دست کاردان باشد (کاردان دانشمندی که جسارت نوآوری هم دارد، گزارش‌هایش را از طریق فیس‌بوک و به طور مستقیم به مردمش می‌دهد و حتی خبر قطعی‌شدن توافق را هم ابتدا اوست که روی صفحه توییتر خود می‌نویسد!) موضوعی که به یک چالش بین‌المللی برای کشور ما درآمده بود، قابل حل است و این علاوه بر یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی ملی ما، می‌تواند دنیا و منطقه ما را از تنش و درگیری دور کند و ضمنا می‌تواند از حق ایران و دستاورد دانشمندان ایرانی در راه تسلط بر فناوری برق هسته‌ای حراست و حفاظت کند؛ مسیری که با به ناحق ریخته‌شدن خون دانشمندان و متخصصان ایرانی در اثر ترور ناجوانمردانه دشمنان این ملت طی شده است. نگارنده باور دارد که به دلیل درخشش و کارآمدی جناب دکتر «ظریف» و تیم همراهش، از این پس توجه نوجوانان ایرانی علاوه بر رشته‌های مرتبط با انرژی و برق هسته‌ای، به رشته‌هایی مانند «روابط بین‌الملل» نیز بیش از پیش جلب خواهد شد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =