معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرایط پیش رو می‌تواند فرصت‌های بسیار مناسبی برای حل چالش جدی ناشی از تحریم‌های علمی علیه کشور باشد.

ایسنا نوشت:

دکتر وحید احمدی که در گفت‌وگویی تفصیلی به اعلام برنامه‌ها و تشریح اولویت‌های پژوهشی و فناوری این وزارتخانه در دوره جدید مدیریت آن و نیز تبیین فرصت‌ها و تهدیدهای لغو برخی تحریم‌های غرب علیه ایران در پی توافقات هسته‌ای اخیر پرداخته است ، در این باره افزود: این توافقات زمینه را برای گسترش ارتباطات علمی، پژوهشی و فناوری بیشتر دانشگاه‌ها،‌ تامین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی و نیز منابع علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها،‌ حضور بیشتر پژوهشگران، استادان و دانشجویان در مجامع علمی و تحقیقاتی جهان فراهم خواهد کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در عین حال بیم آن می‌رود که برخی دستگاه‌ها و مراکز متقاضی فناوری در کشور که در زمان تحریم‌ها مجبور به تعامل هر چه بیشتر با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری داخلی بودند، دوباره گرایش به فناوری‌های وارداتی و کالاهای آماده خارجی یافته و جریان زنده موجود در مسیر تکامل حلقه علم،‌ پژوهش و فناوری که قرار است به شکوفایی اقتصاد و تثبیت اقتدار کشور بینجامد را با کندی مواجه کنند که باید این شرایط بخوبی توسط مسوولان امر مدیریت شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی، عزم و اعتماد به نفس در مجموعه نظام‌، این خطر محتمل از بین برود.

قطع 60 درصد ارتباط دانشگاه‌های کشور با منابع علمی دنیا
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به مشکلات پیش روی تحقیق و پژوهش در کشور، به این نکته مهم اشاره کرد که هم اکنون، 60 درصد ارتباط دانشگاه‌های کشور با منابع علمی دنیا به خاطر تحریم‌ها و نیز عدم تامین منابع مالی در داخل قطع است.

وی با بیان این که بدون وجود منابع مالی حاصل از شرایط داخلی و منابع علمی ناشی از تحریم‌ها، چگونه می‌توان انتظار داشت که پژوهش در کشور در سطح بالایی صورت گیرد، گفت: البته ما با تلاش دولت و مجلس در حال رفع مشکلات پیش‌روی مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها هستیم.

شکل تازه همکاری‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم
احمدی در ادامه به یکی از دغدغه‌های موجود در خصوص تداخل برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و در این باره به آخرین نتایج گفت‌وگو و مذاکره این دو اشاره کرد و افزود: رفع تداخلات کاری و تقسیم وظایف صورت گرفته در چارچوب قوانین و اختیارات، گفت: در این زمینه یک جلسه مشترک میان معاون علمی ریاست جمهوری، وزیرعلوم و معاونان ذیربط شکل گرفت که طی آن تاکید شد تا هر یک از دستگاه‌ها با انجام وظایف قانونی خود در جهت تقویت این وظایف گام برداند که در واقع این موضوع، توافق کلی جلسه بود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به برخی موازی‌کاری‌هایی صورت گرفته توسط این دو دستگاه، مقرر شد کارگروهی متشکل از هر دو دستگاه تشکیل شود تا بر روی عناوینی که اقدامات مشترک بر روی آنها صورت می‌گیرد و یا احیانا مباحثی که تعریف و تبیین مشخصی ندارد، بررسی و پس از ارائه راهکارها، وظایف هر دستگاه به طور مشخص دسته‌بندی شود و نتایج حاصل مبنای حرکت قرار گیرد.

تشکیل کارگروه تقسیم وظایف وزارت علوم و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در هفته جاری
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای این کارگروه را متشکل از دو عضو از وزارت علوم و دو عضو از معاونت علمی و یک نفر بین‌الطرفین برشمرد و گفت:‌ نخستین جلسه کارگروه، هفته جاری برگزار می‌شود و قرار است که تا یک ماه آینده، نتایج جلسات این کارگروه اعلام شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا با دسته‌بندی و تفکیک دقیق عناوین اقدامات، وظایف هر دستگاه بدرستی اجرا شود.

به گفته احمدی، کارگروه متشکل از وزارت علوم و معاونت علمی پس از ارائه نتایج ذکرشده نیز می‌تواند در طول زمان‌های مختلف برای سایر موضوعات تشکیل جلسه دهد.

وی اضافه کرد:‌ همچنین بر مبنای توافق صورت گرفته در این جلسه مقرر شد تا دو طرف در جلسات مشترک که با موضوعات مختلف شکل می‌گیرد نیز حضور یابند. به عنوان نمونه من به عنوان معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، طی این مدت در برخی از جلسات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از جمله در جلسات شرکت‌های دانش بنیان حضور یافته و یا نماینده‌ای اعزام کرده‌ام. درحالی که سابق بر این دو دستگاه در جلسات و برنامه‌های یکدیگر حضور نمی‌یافتند.

مهمترین دغدغه‌ معاون جدید پژوهشی وزیر علوم
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، مهمترین دغدغه و اولویت‌ پیش روی این معاونت را در برنامه‌های مورد نظر، «مدیریت زیرساخت‌ها و انسجام و هماهنگی در مجموعه‌های موجود پژوهش و فناوری کشور» اعلام و اضافه کرد: به عنوان نمونه در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، شورای عتف ، پژوهشگاه‌های دستگاه‌های مختلف، پارک‌های علم و فناوری و غیره هر یک به طور جداگانه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که تمامی این بخش‌ها نیازمند یک ارتباط ارگانیک و مدیریت صحیح است تا ضمن یک هماهنگی فعالیت‌ آنها با یکدیگر تلاقی نداشته باشند.

دستگاه‌ها در حال خروچ از اهداف تعیین شده پژوهشی
وی در ادامه با بیان این که برخی از دستگاه‌های موجود درحال خارج شدن از مسیر و هدف اصلی تعیین شده در حوزه پژوهش و فناوری هستند، تصریح کرد: به عنوان نمونه پارک‌های علم و فناوری که با هدف تقویت پژوهش و تقاضا محور کردن پروژه‌ها در دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند اگر به درستی مدیریت نشوند با دانشگاه‌ها فاصله خواهند گرفت.

احمدی تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری باید مکمل پژوهش در دانشگاه‌ها باشند و حاصل پژوهش در دانشگاه‌ها نیز تجاری‌سازی محصولات فناوری در پارک‌های علم و فناوری باشد.

توسعه ارتباطات بین‌المللی در اولویت برنامه‌ها
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، همچنین توسعه ارتباطات بین‌المللی را یکی دیگر از وظایف مهم این معاونت برشمرد و گفت: اگر نتوانیم ارتباطات بین‌المللی صحیحی داشته باشیم، قطعا نمی‌توانیم به توسعه فناوری به معنای تجاری‌سازی دست یابیم.

وی با تاکید بر ضرورت ارتباطات بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های پژوهشی خارج از کشور گفت: باید توجه داشت که درفضای بسته، امکان تجاری سازی قدرتمند و پایدار محصولات و فناوری ها وجود ندارد.

5353

کد خبر 324486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    22 0
    دانشگاه آزاد که 100% ارتباطش قطعه.....اینهمه هم هزینه می کنیم، ترمی 60 هزار تومان فقط هزینه خدمات آموزشی کم می کنن... اینترنت هم نداریم چه برسه به دسترسی به منابع علمی دنیا!!! اصلا نمی دونن چی هست!
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    25 0
    صبح بخیر. بیشتر از یکسال و نیمه که اوضاع اینجوریه
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      2 0
      وقتی بی رویه همه دانشگاه های کوچک نیز شروع به پذیرش دانشجوی ارشد و به ویژه دکتری نموده اند، یعنی کمیت فدای کیفیت شده است. دانشگاه هم به راحتی میگوید بودجه نیست که اشتراک با پایگاه داده ها را تمدید کنیم؟بزرگترین دانشگاه های دنیا چند دانشجوی دکتری در سال پذیرش می کنند؟ آیا کلاس دکتری باید 10 نفره باشد و برای هر استاد (با احتساب واحد بین الملل) باید در سال 4 دانشجو دکتری پذیرش کرد (آن هم نه استاد تمام بلکه استادیار و دانشیار (از نوع دانشیارهایی که به همت مقاله و کتاب دانشجویان توانستند به دانشیاری ارتقا یابند)؟دانشیارانی که نمیتوانند مقاله های خودشان را توضیح دهند. بهتر است هنگام ارتقا اساتید محترم دانشگاه حداقل از آن ها درباره مقاله هایشان سوال شود تا معلوم شود کار دانشجو هست یا خودشان؟!
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    16 0
    وقتی که قطنامه ها کاغذ پاره باشند توقع دارید بهتر از این باشه ؟
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    10 0
    خسته نباشید نزدیک دو سال است که این اتفاق افتاده فقط دانشجویان بدبخت هستند که همیشه کارها و قوانین به ضررشون هت.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ما که پیدا میکنیم، تنها تفاوتی که داره اینه که زحمتمون زیاد شده!
  • رضا ازرشت A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 2
    ماشاالله به ایران
  • رضاآنلاین A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ای کاش مشکل فقط این بود
  • حسین لطفعلی پور -عضو انجمن مخترعین A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    از آقای دکتر روحانی تقا ضا دارم برای جلو گیری از فرار نخبگان از کشور خودشان یک روز بعنوان ثبت کننده اختراع غیر دانشگاهی به دانشگاه -پارک علم وفناوری گیلان وسازمان پژوهشی های صنعتی کشور ارباب رجوع باشند ویا در نمایشگاها اختراعات بعضی اختراع متعلق به خودشان است یا نه چون هدف ریس جمهور محترم حمایت واقعی است ولی نظر من خلاف خواسته شان عمل می شود .باید تعقیرات وجابحایی های بشود. برذاشتم این است اگر شیخ بهایی در غصر حاضر وارد مراحل علمی شود چون مدرک وتاییده دانشگاه ندارد چه می شود ؟ بدون کت شلوار نفیس وست کیف چرمی. انشاا..مسولین مربوطه به رهنمودهای رهبر معظم وریاست جمهور محترم توجه وعمل کنند مشکلات حل شده میباشدوکشور مان روز بروز سربلند تر میشود. باتشکر لطفعلی پور مخترع
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    2 0
    دانشگاههای ما به موسسات تولید مدرک و تقلید و کپی زدن مقالات توسط دانشجویان و حتی اعضای هیات علمی تبدیل شده است.