ایسنا نوشت:

سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران می تواند در ماه دسامبر یا ژانویه تحقق یابد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: این اتفاق می‌تواند در ماه دسامبر یا ژانویه اتفاق بیافتد،‌ بستگی به این دارد که روند قانونی آن چقدر طول بکشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مان گفت که کار برای اصلاح قوانین اتحادیه اروپا آغاز شده است، ولی هشدار داد که تغییرها به این بستگی دارد که دولت ایران به وظیفه خود در قبال توافق حاصل شده عمل کند.

سخنگوی اشتون گفت: لازم است هر دو طرف معامله، این توافق را اجرا کنند،‌ بنابراین ما زمان‌بندی‌مان را با طرف ایرانی نیز هماهنگ می‌کنیم.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، لوران فابیوس،‌ وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو یوروپ1 گفت که اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه تهران را " در ماه دسامبر" کاهش می دهد.

فابیوس افزود که جلسه بین وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده است تا گفت‌وگوها درباره کاهش تحریم‌ها آغاز شود.

اگرچه فابیوس اشاره‌ای به اینکه کدام تحریم‌ها لغو خواهد شد نکرد، گفت که این اقدام " قابل بازگشت" خواهد بود.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما همان کاری را می‌کنیم که طرف آمریکایی می‌کند.

فابیوس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که اگر چه جامعه بین‌المللی موافقت کرده است که اجازه دهد ایران به غنی‌سازی ادامه دهد، توافق حاصل شده "حق غنی‌سازی" تهران را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی گفت: ایران نمی‌تواند هرچه می‌خواهد انجام دهد و محدودیت‌های مشخصی وجود دارد.

این شبکه خبری در ادامه گزارش داد: این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده است.

لاوروف به دنبال مذاکرات، در جمع خبرنگاران روس گفت: این توافق به این مفهوم است که ما در زمینه لزوم به رسمیت شناختن حق ایران برای داشتن انرژی هسته‌ای صلح آمیز از جمله حق غنی‌سازی توافق کرده‌ایم.

در این میان واشنگتن تاکید دارد که حق ایران برای داشتن یک "برنامه هسته‌ای صلح آمیز" را پذیرفته است، ولی حق غنی‌سازی را به رسمیت نشناخته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که فابیوس در گفت‌وگوی رادیویی روز دوشنبه گفت که برای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا "یک تصمیم در سطح اروپا نیاز است" و افزود: لغو نسبی تحریم‌ها که هدفمند و قابل بازگشت است در چند هفته آینده انتظار می‌رود.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن ص IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    15 0
    اروپا زود باش ببینم چه کار میکنیدها حالا نوبت شماهاست که به وعده هاتون عمل کنید.