بیماری‌های خود را با «لذت بردن» درمان کنید

پژوهشگران با طراحی سیستمی ژنتیکی که با لذت بردن فعال شده و در بدن فرد دارو آزاد می کند؛ درمانی ناخودآگاه برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون و دیابت یافته‌اند.

ایرنا نوشت:

پژوهشگران سوییسی سیستمی ژنتیکی طراحی کرده اند که با لذت بردن فعال می شود و در بدن فرد دارو آزاد می کند.آنان معتقدنداین سیستم راه تازه ای را در درمان ناخودآگاهانه بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون و دیابت باز می کند.

پژوهشگران با استفاده از سیستم پاداش مغز، از احساس لذت و رضایت برای پایین آوردن فشارخون موش ها استفاده کردند.

مغز همه پستانداران برای اینکه قسمت های دیگر بدن را آگاه کند که نیازهایشان را برطرف کنند، از یک سیستم پیام رسانی ویژه استفاده می کند.به این ترتیب که پس از برطرف شدن گرسنگی و بسیاری از نیازهای دیگر، مغز با ترشح هورمونی به نام دوپامین پاداش می دهد.

اما اگر فرد برای برآوردن این نیازها مقاومت کند ، مغز با کاستن از ترشح دوپامین، در واقع فرد را تنبیه می کند.

یکی از وظایف این هورمون ایجاد احساس لذت و شادی است، اما یکی دیگر از تاثیرات این هورمون این است که فشار خون را تنظیم می کند.

از این رو پس از موفقیت در یک آزمون یا پس از پایان کار روزانه و یا احساس رضایت از موقعیت شغلی، مغز با ترشح این هورمون ما تشویق می کند و ما خوشحال می شویم. به این ترتیب مغزکمک می کند تا فرد برای رسیدن به احساس رضایت و شادی، درست تصمیم بگیرد.

اما مغز در هر دور از فعالیت این زنجیره، در ترشح هورمون پاداش زیاده روی نمی کند؛ در عوض انتظار دارد هر چه بیشتر این زنجیره فعال بشود تا بتواند دفعات بیشتری ما را تشویق کند؛ شدت این امر البته قابل تعمیم نیست، به عنوان مثال بعضی افراد تا می توانند می خورند تا این حالت لذت و رضایت تکرار شود.

ˈپروفسور مارتین فوسنئگر، استاد علوم بیوسیستم و مهندسی که مدیریت این گروه پژوهشی را برعهده دارد معتقد است با این روش می توان ناخودآگاه درمان شد و هدف ما طراحی یک سیستمی بود که تحت کنترل ژن ها اما کاملا ناخودآگاه عمل کند.

وی درباره تفاوت این درمان را با داروهای رایج توضیح داد: در حال حاضر، برای درمان بعضی از بیماری ها مجبوریم چند بار در روز دارو در زمان و به میزان مناسب مصرف کنیم .با این روش راهبرد جدیدی کشف کنیم که ناخودآگاه فرد، دستگاه ما را کنترل کند؛ یعنی بدن خودش مداخله درمانی را در زمان بخصوص و به میزان(دوز) مشخص انجام بدهد.

مدیر این گروه پژوهشی گفت :برای رسیدن درمان ناخودآگاهانه ژن های درمانی طراحی و بین آنها و بخشی از فعالیت های مغز، ارتباط برقرار کردیم.

به گفته وی در واقع این ژن ها را درون سلول هایی قرار دادیم که تحت تاثیر دوپامین، برای کاهش فشار خون علامت بدهند. پس از آن این سلول ها را داخل کپسول ریزی قرار دادیم تا سیستم ایمنی بدن بر علیه آن ها فعال نشود. بعد این محفظه های بسیار کوچک را داخل شکم موش ها قرار دادیم.ˈ

پروفسور فوسنئگر افزود: هدف این است که فرد در شرایط پاداش دهی مغز (سیستم ریوارد) مانند خوردن یک غذای خوشمزه، قرار بگیرد تا کپسول میزان هورمون نشاط آور را تشخیص دهد و به نوبه خود هورمون پائین آورنده فشار خون را آزاد کند.

در نتیجه هنگامی که بیمار دارای این کپسول، علامت پاداش مغز را دریافت کند یعنی زمانی که خوشحال و راضی است، فشار خون کاهش پیدا می کند.

وی اضافه کرد :با استفاده از این روش، دیدن موش ماده کافی بود تا فشارخون موش های نر کاهش پیدا کند.البته این شیوه در بیمارانی موثر است که بالا بودن فشارخون، منشا عصبی نداشته باشد؛ یعنی اگر به هر دلیل، مانند افسردگی شدید، دوپامین به اندازه کافی ترشح نشود، سیستم فعال نمی شود و هورمون پائین آورنده فشارخون نیز ترشح نخواهد شد.

پروفسور فوسنئگر معتقد است با این روش درمانی می توان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت را درمان کرد و تیم پژوهشی او تنها به عنوان نمونه به بیماری فشارخون پرداختند چون نمی توانستند همه موارد را آزمایش کنند.

البته هنوز راه درازی برای امتحان این روش روی انسان باقی مانده؛ اما مارتین فوسنئگر با آزمایش این روش روی موش ها به نتایج مثبتی دست یافته است، فشارخون بالای موش های نر با دیدن موش های ماده پایین آمد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دل شكسته A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    21 10
    خبرآنلاين ، به نظرت بعد از اينكه عشقم ولتم كرد رفت ، از كجا زندگيم لذت ببرم !!!؟؟؟ هان !!؟؟؟ منتشر كن ، شايد نظرمو بخونه برگرده.
    • مرید استاد خیابانی EU ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      32 1
      کسی که ولت کرده رفته قطعاً دیگه پیشت نیستو علاقه ای به موندن باهات نداشته :|
    • علی.ف IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      43 5
      راس می گی ....منم مثل توام...ولی راهش پیدا کردن عشق شماره ی دوئه !!
    • شیرازی IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      30 1
      از همینکه رفته کلی میتونی لذت ببری
    • ali IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      2 4
      من با عشقی زندگی کردم که یکبار ولم کرده بود ولی هیچگاه تو زندگیم موفق نبودم پس تو هم بی خیالش شو واگرنه همه چیزتو حتی خانوادخ ات و شرفتو از دست میدی
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      12 0
      لذت ؟ تو ایران ؟ ما صد در صد میتونیم از این روش استفاده کنیم . یعنی اصلا من شک ندارم . خبرآنلاین حسابی ما داریم روزی هزار بار آرزوی مرگ میکنیم تا از این زندگی نکبتی راحت بشیم .
    • بی نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      6 0
      عشق احساسی بی نهایت زیبا و بی نظیر در توست بی آنکه وابسته به بودن و نبودن او باشد... با احساست از زندگی لذت ببر
  • بی نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 0
    شاعر میگه از برای دل ما قجط پریشانی نیست سر زلف تو نباشد سر زلف دگری
  • خودجوش فیلسوف A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    اگه بیماریمون عدم قابلیت لذت بردن باشد چه طوری درمانش کنیم؟ اگه دوری از محمود داره جونمون رو به لب میرسونه چه کارش کنیم؟ اگه دیدن قیافه رئیس جمهور میلی متری ناخوشمون می کنه چه کارش کنیم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    14 0
    شاید قبول نکنید ولی اگه 10 سال بزرگتر بشید عزیزان، متوجه میشید که این جور مشکلات اصلا مشکل نبودن. اصل زندگی چیزای دیگست. همیشه در هر مرجله ای تمرین کنید از زندگی لذت ببرید. شاد باشید.
  • هادی.س IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    10 1
    دل شکسته عزیز ناراحت نباش و از تنهاییت لذت ببر و بعدش با خیال راحت دنبال یه عشقه تازه بگرد چون عشق موندگار نیست و از شخصی به شخص دیگه منتقل میشه.