درآمد خوشبخت ترین مردم روی زمین چقدر است؟

محققان با بررسی نقش توسعه اقتصادی در احساس خوشبختی و رضایت از زندگی اعلام کردند که ثروت به شرطی خوشبختی به همراه می‌آورد که درآمد فرد بیش از 36 هزار دلار در سال باشد.

خبرگزاری مهر نوشت:

یک گروه از محققان با بررسی پرسش نقش توسعه اقتصادی در احساس خوشبختی و رضایت از زندگی در نهایت اعلام کردند که ثروت می تواند خوشبختی به همراه داشته باشد اما این شرایط تنها زمانی عملی است که درآمد فرد بیشتر از 36 هزار دلار در سال باشد.

اقتصاددانها با بررسی این پرسش که آیا توسعه اقتصادی توان خرید خوشبختی را دارد یا خیر به این نتیجه رسیده است که رضایت از زندگی درمیان افرای که در ثروتمندترین کشورها زندگی می کنند کاهش یافته است.

تحقیقات انجام شده توسط یوجینیو پروتو از دانشگاه وارویک و آلدو راستچینی از دانشگاه مینه سوتا همانطور که انتظار می رفت به این نتیجه رسید که سطح رضایت از زندگی با ثروت کشور افزایش می یابد تا مردم بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند.

این درحالی است که نتیجه شگفت انگیز اینجاست که وقتی در آمد به یک سطح مشخصی می رسد ( حدود 36 هزار دلار) سطح رضایت از زندگی به اوج خود می رسد و پس از آن در کشورهای بسیار ثروتمند اندکی کاهش می یابد.

محققان اظهار داشتند تحقیقات ما یک نتیجه بسیار شگفت انگیز داشت که تاکنون گزارش نشده بود به نظر می رسد که سطح رضایت از زندگی پس از یک سطح مشخص از ثروت کاهش می یابد.

این تحقیق نشان می دهد که افرادی که در کشورهایی زندگی می کنند که سرانه تولید ناخالص ملی آنها کمتر از 6700 دلار است 12 درصد بیشتر از کشورهایی که سرانه تولید ناخالص ملی آنها حدود 18 هزار دلار بود، به بیشترین سطح رضایت از زندگی دست یافته اند.

وقتی که کشورها به سرانه تولید ناخالص ملی حدود 36هزار و 400 دلار دست یافتند افزایش سطح شادی که ثروت به ارمغان می آورد کمتر مشهود است.

بین این سطح و بالاترین سطح سرانه تولید ناخالص ملی یعنی رقم 54 هزار دلار احتمال گزارش بالاترین سطح رضایت از زندگی تغییر می می کند.

نتایج این تحقیق به طور گسترده در ارتباط با پارادوکس استرلین قرار می گیرد که اعلام کرده است ارتباط رضایت از زندگی و تولید ناخالص ملی در کشورهای غنی کما بیش در یک سطح است.

پارادوکس استرلین که از نام اقتصاد دان ریچارد استرلین برگرفته شده است بیان می ‌کند که درآمد بالا لزوما افراد را شادمان ‌تر نمی‌ کند. این نظریه از سال 1974 که بیان شد نظرات اقتصاددانها را دچار تحولات بسیاری کرده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امان از بی سوژگی! IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    29 1
    یک خبر رو چند جا کار می کنید؟؟! اینو که 5-6 ساعت پیش در سرویس جامعه (خانواده) هم کار کرده بودین! خدا یه پولی به من بده، یه سوژه ای به شما..
  • ملنگ IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    69 1
    با دلار 3000 تومن میشه ماهی 9 میلیون تومن درآمد باید داشته باشی خوشبخت باشی
    • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      19 56
      نه عزیز من اینجوری به جریان نگاه نکنید معادل سازی در امد یک خارجی کار دستی نیست 36000 دلار در سال یعنی ماهی 3 هزار دلار که این 1 درامد عادی در خارج از کشور هست و رقم بزرگی نیست فک میکنم تو ایران ماهی 3میلیون در امد معادل کم و بیش مناسبی هست
    • در آرزوی رفاه A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      20 0
      غلط نکنم شما هنوز داری با دلار 1000 تومان حساب و کتاباتو انجام میدی ، حاجی بیدار شو دلار شده 3000 چوب (البته با اجازه آقای سیف و اتاق بازرگانی)
    • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      22 1
      کی با درامد 3 میلیون تومانی تو ایران احساس خوشبختی کرده؟
    • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      12 0
      بله آقای بی نام درست می گویند بنده خودم محقق هستم و رقمی حدود ۳۶۰۰۰۰۰ هزار تومان درسته
    • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      10 0
      همین حداقل درامد درغب هست عزیز همین هم 5 برابر حداقل درامد ایران هست تازه انجا تورم نجومی ندارند پراید ندارند گمرگ چه عرض کنم مفت خور ندارند ....
  • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    86 2
    ما بدبختیم :((((
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      16 6
      اكثر ما ايرانيا با هر سطح درآمدي احساس خوشبختي نمي‌كنيم. به نظر من يه دليلش اينه كه راه خوشبخت بودن رو بلد نيستيم. ضمنا با توجه به نامشخص بودن بيش از حد آينده براي كشور ما و عدم اطميناني كه از سرنوشت خودمون داريم، به هيچ درآمدي راضي نبوده و حرص مافوق تصوري براي اندوختن ثروت داريم، چون براي ما پول تبديل به ارزش شده و شان هر كسي با پول سنجيده مي‌شود. خلاصه اينكه پول براي ما مثل همون حلقه در فيلم ارباب حلقه‌هاست كه مارو برده خودش كرده ولي از حس خوشحالي و خوشبختي خبري نيست. البته اين نظر منه.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      7 0
      مگه درآمد ایرانی ها با سرعت قابل قبولی رشد میکنه که از هیچ سطحی از آن احساس رضایت نکنند. سال 1983 میلادی درآمد سرانه ایران 4 هزار دلار بوده ولی الان از 10 هزار دلار بالا نیامده. در حالیکه کشورهای که درآمد سرانه 1000 دلاری داشتند به 15 هزار دلار و 20 هزار دلار و 30 هزار دلار رسیدند. مثل تایلند و کره جنوبی و ترکیه.
  • رضاآنلاین A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    35 0
    ای پول توهم دردودوایی
  • بی نام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    11 1
    هم درآمده هم شرایط اجتماعی و فرهنگی . شیوه و سیستم زندگی ، اجتماعی و فرهنگی ما تو ایران .... غیر قابل تحمله .
  • بی نام A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    34 0
    پول خوشبختی نمیاره ولی نداشتنش بدبختی میاره
  • صادق IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 0
    ما در ال حاضر حدود 10 تومن در ماه سود خالص داریم ولی فقط قبل از اینکه به این مقدار سطح درامد برسیم خوشبخت واقعی بودیم پول اگر درست استفاده نشه میتونه باعث نابودی خانواده بشه! بنظرم پول ملاک نیست برای خوشبخت بودن و وقتی همه فکرت بشه درامد بیشتر و بیشتر خود بخود از خانواده و صمیمیت بینش دور میشی.
  • بی نام A1 ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    4 16
    36000 تا تو سال تو خیلی از کشورها خیلی هم کمه. فکرش رو بکن که یک رستوران خیلی معمولی تو سوئیس بری(نه فست فود) با عیال و دوتا بچه یه سوپ و غذا و دسر ساده هم که سفارش بدی کم کم 230 فرانک پیاده می شی. باید بگم که تو ایران حمل و نقل و مواد غذایی خییییلی ارزونه، خدمات هم خییییلی بیشتر ارزونه چون تو ایران دستمزدها خیلی کمه... و این رو مطمئن باش که هرجا درآمد مردم بیشتر باشه خیلی چیزها گرونتره.
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      5 0
      برادر فرنگ باز!! تو ایران مواد غذایی خیلی هم گرونه! یه همبرگر خوب تو ایران حدود 15000 تومنه، با همین دلار 3000 تومن تو آمریکا میشه نهایتاً 10000 تومن!
  • مهام پناهداری A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    10 0
    من حاضرم نصف درآمدم رو بدم ولی هوای بدون آلودگی و سرطان رو در فضای باز اقتصاد جهانی تنفس کنم.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    9 0
    از حکیمی پرسیدند علم بهتر است یا ثروت ؟ گفت اگر زندگی خواهی کرد ثروت اما اگر انشا خواهی نوشتن ثروت .
  • غلام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 0
    شما خو ابی دادا
  • حامد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    5 0
    در ماه يارانه داريم بچه ها پول زياد داريم بچه ها زندگي خوب اروم بدون دقدقه داريم بچه ها واي كه چقدر خوشبختيم بچه ها .
  • احمد A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    این غلام اصفهانیه ها